AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:29 #1 Skrevet søndag kl 14:29 Jeg har fått en surdeigsstarter som er matet med hvetemel. Må jeg fortsette å mate med hvetemel, eller kan jeg bruke speltmel? Spelt er vel litt sunnere enn hvetemel? Hun jeg fikk av sa jeg kunne ha den på benken og mate hver dag, eller i kjøleskapet og mate en gang i uka. Men når jeg har lest på internett står det at hvis man har den på benke skal den mates annenhver dag. Noen med erfaring? Anonymkode: 063b2...e79
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:59 #2 Skrevet søndag kl 15:59 Det er ingen problem å mate med speltmel. Noen mener at startere trives med variasjon. Selv bruker jeg stort sett spelt, men jeg har brukt ulike varianter av hvetemel når jeg har vært tom. Jeg bruker kun økologisk mel til mating. Når jeg har min starter ute på benken, mater jeg etter behov. Det varierer etter årstidene/hvor varmt det er i rommet, og jeg merker at jeg må mate oftere nå som jeg har flyttet til ny bolig med annet inneklima. Men jeg mater aldri hver dag (med mindre jeg baker hver dag). Heller annenhver dag eller hver tredje dag. Etter hvert som du lærer starteren din å kjenne, ser du når den trenger mat. Når jeg har den i kjøleskapet, pleier jeg å ta den ut for mating ca. en gang i uken. Jeg har vært to-tre uker på ferie også uten at det har gjort noe. Lykke til! Anonymkode: 9f0d2...b78
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:24 #3 Skrevet søndag kl 17:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen problem å mate med speltmel. Noen mener at startere trives med variasjon. Selv bruker jeg stort sett spelt, men jeg har brukt ulike varianter av hvetemel når jeg har vært tom. Jeg bruker kun økologisk mel til mating. Når jeg har min starter ute på benken, mater jeg etter behov. Det varierer etter årstidene/hvor varmt det er i rommet, og jeg merker at jeg må mate oftere nå som jeg har flyttet til ny bolig med annet inneklima. Men jeg mater aldri hver dag (med mindre jeg baker hver dag). Heller annenhver dag eller hver tredje dag. Etter hvert som du lærer starteren din å kjenne, ser du når den trenger mat. Når jeg har den i kjøleskapet, pleier jeg å ta den ut for mating ca. en gang i uken. Jeg har vært to-tre uker på ferie også uten at det har gjort noe. Lykke til! Anonymkode: 9f0d2...b78 Takk for svar. Bruker du siktet eller sammalt speltmel til mating? Må den mares oftere hvis det er varmt i rommet? Anonymkode: 063b2...e79
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:32 #4 Skrevet tirsdag kl 04:32 AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 19.24): Takk for svar. Bruker du siktet eller sammalt speltmel til mating? Må den mares oftere hvis det er varmt i rommet? Anonymkode: 063b2...e79 Jeg bruker siktet. Man kan bruke sammalt mel også, og jeg vet at mange bruker rug. Er starteren din helt ny? Lurt å ikke eksperimentere for mye før det er godt med liv i den. Min erfaring er at det er flere faktorer som påvirker mating, men ja, jeg må mate oftere når det er varmt i rommet, og inneklima generelt påvirker også. Det er litt som når du har en deig på heving: Det går fortere på baderomsgulvet, og man lar den ikke stå rett ved et åpent vindu. Min starter trengte hyppigere mating da den var ung. Anonymkode: 9f0d2...b78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå