Gå til innhold

Kommer masse fremmede barn hit hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tenkte det var helt normalt å la små barn få gå på do når man vet de bor et stykke unna. Samme med å gi vann når de spør. De er barn og jeg tenker man skal være rause med hverandre. Innser nå at det ikke er kulturen og at det er forventet at vi er mer avvisende og sure.

Anonymkode: e1d99...36e

Fint å være raus, men dobbeltkommunikasjon kommer du ikke langt med når det er unger. Det går fint an å være tydelig, sette grenser men være hyggelig. 

Vil du at barna skal komme til deg når de trenger noe, så blir det vanskelig for dem om dem samtidig ikke kan være hos dere. 

Mest sannsynlig er det en annen forelder, som eier disse barna, i nærheten som de kan få vann og dobesøk hos. 

Har du forresten tenkt på konsekvensene om et av disse barna du egentlig ikke kjenner skader seg skikkelig i din hage?

Anonymkode: ff64f...055

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

«Hei, dere får ikke være her, dette er vår hage» «Nei, dere får ikke låne huska og ikke trampolinen. Dette er vår hage.». Hei, dere må gå herfra, dere får ikke være her. Dette er vår hage, vår katt, vår huske. Dere må gå et annet sted. Dere får ikke være her». 
Etc. Gjenta. Hver gang. Gå ut når dere er inne og de kommer. Hei, dette er vår private hage.

Anonymkode: 41f3f...ec2

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er faktisk usikker på om det er jeg som er sensitiv introvert eller om det er dagens barn (foreldre?) jeg sliter med - men det er altså så mye unger i hagen vår at jeg blir sliten. Er en 10-15 stykker (pluss deres venner) som går på rundgang. Det er ikke noe spesielt med huset vårt og vi har en toårig og en baby så det er ingenting appellerende her for barn 8-11 år. De vil hoppe på trampolina eller kose med kattene eller huske på huskestativet. Noen er flinke til å snakke med toåringen, men det er jo ikke lek som sådan. Vi holder på mye ute med renovering og hagearbeid og da kommer de rekende hver eneste dag. Aner ikke hvem foreldrene til annet enn 3-4 av dem er. De oppfører seg forsåvidt greit men det tråkkes på nysådd plen, så skal de låne doen eller vil ha vann, og de forstyrrer generelt det vi driver med. Vi er ikke akkurat på topp med energi selv med små barn. Vi sender de ofte hjem men likevel kommer de tilbake noen timer senere eller dagen etterpå. Er det vanlig å bare la barn reke rundt til fremmede? Vi kan jo være psykopater for alt folk vet…

Hvor på kloden er dette?

Slik oppfører vel ingen i Norge seg? Trampolinen trenger du vel heller ikke opp for en toåring?

Porten lukket, og gjerdet på plass. Beskjed om at dette er privat eiendom, punktum, om situasjonen er faktabasert da?

Anonymkode: 38e31...0c1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd,  ikke vanlig nei. Si klart i fra at de får leke et annet sted. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naboen fjernet, til våre store glede og lettelse, trampolinen da han skjønte at nabolagets barn hadde tilhold der hele helgene mens de selv var på hytta.

Anonymkode: 9c402...903

Der ga du meg en kjempeide. Bør jeg leie inn en flokk barn til å bruke naboens trampoline 😁 Faren er jo selvsagt at naboen sier det er helt greit, da 😵‍💫

Anonymkode: 212b7...366

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det koster ganske mye å sette opp dette på ei tomt på to mål som er åpen i alle kanter.

Vi aner jo ikke hvem foreldrene er.

Om jeg slipper løs ungene mine uten å følge opp hadde jeg i det minste lært dem å ikke plage fremmede først. 

Men hvorfor sier du ikke fra til barna som kommer at de må gå? Ikke la dem hoppe i trampolina, sett opp lås på nettingen rundt. Ikke la de huske. Ikke la de komme bort til katten. Si ifra at de må gå? Hvorfor lar du dem være der når det er så slitsomt?

Anonymkode: 9ce8e...32c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det koster ganske mye å sette opp dette på ei tomt på to mål som er åpen i alle kanter.

Vi aner jo ikke hvem foreldrene er.

Om jeg slipper løs ungene mine uten å følge opp hadde jeg i det minste lært dem å ikke plage fremmede først. 

Da må du bare be barna om å dra hjem. Du eier tomten og kan dermed styre hvem som får bruke den. Enkelt og greit 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte det var helt normalt å la små barn få gå på do når man vet de bor et stykke unna. Samme med å gi vann når de spør. De er barn og jeg tenker man skal være rause med hverandre. Innser nå at det ikke er kulturen og at det er forventet at vi er mer avvisende og sure.

Det er ikke normalt og ikke noe barna trenger. De kan gå på do hjemme eller hos venner. Samme med vann. Hvis du lar dem tråkke på deg vil de være fast hos dere.

Anonymkode: 9ce8e...32c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor på kloden er dette?

Slik oppfører vel ingen i Norge seg? Trampolinen trenger du vel heller ikke opp for en toåring?

Porten lukket, og gjerdet på plass. Beskjed om at dette er privat eiendom, punktum, om situasjonen er faktabasert da?

Anonymkode: 38e31...0c1

Vi ble anbefalt da vårt barn var liten å kjøpe trampoline for å øve opp balanse og for at barnet ikke skulle gå på tærne. Fikk beskjed fra fysioterapeut at trampoline var en utrolig bra plass at barne kunne bli flinkere å koordinere beina osv uten å skade seg ved å gå og løpe på den.

Anonymkode: 1328a...41c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville tatt frem vannpistol og spraya de ned!

Anonymkode: b22f0...5a2

Ja, da drar de iallefall ikke 😂

Anonymkode: 5d792...bd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er et sånt hjem, og jeg er en sånn mamma som tiltrekker meg nabolagets unger som en magnet. Men kjøre deg følg min oppskrift; 

når de skal hjem klapper du i hendene og sier at nå er levetiden her slutt fordi nå er det familietid her/vi skal spise middag/ ett eller annet , også må alle dra seg til sitt. Ferdig ! Da drar de. De er jo vant til å ta imot beskjeder. Barn er som regel lette å ha med å gjøre, men de tar ikke hint. Hvis du trodde det 😅

Det er bare du som ikke er tydelig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Leketiden, herregud 😳

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt.. problemet er jo at du har på en måte sagt at dette er helt greit ved å tillate de å behandle hjemmet deres som en offentlig plass, nå må du plutselig være "slem" å si at du ikke vil ha de der. Er selv veldig introvert og privat av meg, "vokter" over mitt hjem nettopp fordi som introvert er dette mitt hellige sted.. vi venter vårt første barn og vi skal aldri ha trampoline! Verste man kan ha om man ikke ønsker masete barn i hagen sin. Den trampolinekulturen er et problem for mange, den tiltrekker barn like mye som gratis godteri. Ta den bort så er nok en del løst bare der. 

Anonymkode: 6ca12...279

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Å la barn låne doen og gi dem vann når de bor i samme gaten er å invitere til evig opphold. 

Barn skjønner ikke slikt, og foreldre er jo avhengig av at dere gir beskjed.  Vi fotfølger jo ikke barn over 8 år. 

Anonymkode: 5d6db...bfc

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leketiden, herregud 😳

Levetiden er slutt hørtes mer effektivt ut 😅

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leketiden, herregud 😳

Levetiden🤣

Skrevet

Det er da bare å si på en høflig måte at de må leke en annen plass, og at det er din hage! Det er ikke normalt at barn skal invadere andre sine hager uten at de er på besøk med en venn. Du er ikke kjip fordi om du sier nei! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hvaduikkeser skrev (19 minutter siden):

Levetiden🤣

Lurer litt på hvordan dagens curlingforeldre hadde reagert om en mor klappet med hendene og sa at nå er levetiden slutt :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også besøk i hagen av og til, av barn som ikke er invitert. Vi vet hvem de er da. Barn 7-11. Vi har barn på samme alder, og ting å leke med i hagen som er gøye. Forstår at dette kan friste. Vi er derimot veldig tydelig på at hagen vår ikke skal brukes som en lekeplass. Dette er vår hage, og våre barn skal invitere til lek før det lekes. Vi har både hekk og gjerde, men det er ikke vanskelig å presse seg gjennom hekk og gjerdet et av stedene. Litt rusk i håret, og de er gjennom. 

En annen ting er at om barna bruker deres leker f.eks når dere ikke er hjemme, og om det skulle skje et uhell, fall på trampolina eller noe sånt, så er det DERE som er ansvarlig. Dere har ansvar for å sikre stedet godt nok. 

Anonymkode: 84d48...8eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...