Gå til innhold

Kommer masse fremmede barn hit hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk usikker på om det er jeg som er sensitiv introvert eller om det er dagens barn (foreldre?) jeg sliter med - men det er altså så mye unger i hagen vår at jeg blir sliten. Er en 10-15 stykker (pluss deres venner) som går på rundgang. Det er ikke noe spesielt med huset vårt og vi har en toårig og en baby så det er ingenting appellerende her for barn 8-11 år. De vil hoppe på trampolina eller kose med kattene eller huske på huskestativet. Noen er flinke til å snakke med toåringen, men det er jo ikke lek som sådan. Vi holder på mye ute med renovering og hagearbeid og da kommer de rekende hver eneste dag. Aner ikke hvem foreldrene til annet enn 3-4 av dem er. De oppfører seg forsåvidt greit men det tråkkes på nysådd plen, så skal de låne doen eller vil ha vann, og de forstyrrer generelt det vi driver med. Vi er ikke akkurat på topp med energi selv med små barn. Vi sender de ofte hjem men likevel kommer de tilbake noen timer senere eller dagen etterpå. Er det vanlig å bare la barn reke rundt til fremmede? Vi kan jo være psykopater for alt folk vet…

Anonymkode: e1d99...36e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke gjerde eller hekk? 

Om dette er deres private eiendom må dere jo bare si dette

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

så det er ingenting appellerende her for barn 8-11 år. De vil hoppe på trampolina eller kose med kattene eller huske på huskestativet.

Her har du det som er appellerende.

Anonymkode: dabcc...fc2

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en runde og pratet med foreldrene. Forklart at det er kjekt med liv å røre, men det blir litt mye når de bruker hagen til lekeplass uten at de har noen tilknytning til barn i familien.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt frem vannpistol og spraya de ned!

Anonymkode: b22f0...5a2

• Liker 3
Skrevet

Sett opp gjerde eller hekk. Be de dra til lekeplassen 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov til å si til barn på 8–10 år at de må finne noen å leke hos som de kan være på besøk hos, da barna dine er for små for besøk. 

Anonymkode: ff64f...055

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det vanlig å bare la barn reke rundt til fremmede? Vi kan jo være psykopater for alt folk vet…

Ja, det håper jeg virkelig det er. Ingen foreldre fotfølger vel så store unger, det gjør vi ikke med 5-åringen engang. Om et barn på den alderen du beskriver forstyrrer dere, må jo dere si i fra. Foreldrene vet sikkert ikke om det engang, tror du 11-åringer går hjem og forteller at de har hengt hos naboen? Du kommer til å få deg en stor overraskelse når ungene dine blir eldre, i så fall. 

Bare si til ungene at de ikke kan leke der. Deres leker er for deres barn, og de er for gamle til å leke med 2-åringer.

Anonymkode: 53eb4...ef2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville tatt frem vannpistol og spraya de ned!

Ja, det hadde jo skremt dei vekk🤣🤣 Kjempesmart måte å invitere til meir herjing, dei hadde stilt med vannpistol umiddelbart.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke normalt å godta. Be de gå et annet sted. 

Anonymkode: d0841...d38

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (2 minutter siden):

Sett opp gjerde eller hekk. Be de dra til lekeplassen 

Det koster ganske mye å sette opp dette på ei tomt på to mål som er åpen i alle kanter.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville tatt en runde og pratet med foreldrene. Forklart at det er kjekt med liv å røre, men det blir litt mye når de bruker hagen til lekeplass uten at de har noen tilknytning til barn i familien.

Vi aner jo ikke hvem foreldrene er.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det håper jeg virkelig det er. Ingen foreldre fotfølger vel så store unger, det gjør vi ikke med 5-åringen engang. Om et barn på den alderen du beskriver forstyrrer dere, må jo dere si i fra. Foreldrene vet sikkert ikke om det engang, tror du 11-åringer går hjem og forteller at de har hengt hos naboen? Du kommer til å få deg en stor overraskelse når ungene dine blir eldre, i så fall. 

Bare si til ungene at de ikke kan leke der. Deres leker er for deres barn, og de er for gamle til å leke med 2-åringer.

Om jeg slipper løs ungene mine uten å følge opp hadde jeg i det minste lært dem å ikke plage fremmede først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om jeg slipper løs ungene mine uten å følge opp hadde jeg i det minste lært dem å ikke plage fremmede først. 

Men tror du at barna ser på dette som plaging? Har du/dere sagt noe til de som skal tyde på det? Hvis du sender de hjem med vennlig og fin tone, så er det jo ikke sikkert barn ser det på som at man plager noe? 

• Liker 8
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er faktisk usikker på om det er jeg som er sensitiv introvert eller om det er dagens barn (foreldre?) jeg sliter med - men det er altså så mye unger i hagen vår at jeg blir sliten. Er en 10-15 stykker (pluss deres venner) som går på rundgang. Det er ikke noe spesielt med huset vårt og vi har en toårig og en baby så det er ingenting appellerende her for barn 8-11 år. De vil hoppe på trampolina eller kose med kattene eller huske på huskestativet. Noen er flinke til å snakke med toåringen, men det er jo ikke lek som sådan. Vi holder på mye ute med renovering og hagearbeid og da kommer de rekende hver eneste dag. Aner ikke hvem foreldrene til annet enn 3-4 av dem er. De oppfører seg forsåvidt greit men det tråkkes på nysådd plen, så skal de låne doen eller vil ha vann, og de forstyrrer generelt det vi driver med. Vi er ikke akkurat på topp med energi selv med små barn. Vi sender de ofte hjem men likevel kommer de tilbake noen timer senere eller dagen etterpå. Er det vanlig å bare la barn reke rundt til fremmede? Vi kan jo være psykopater for alt folk vet…

Har dere nylig kjøpt?

Kan de være at de som bodde der før hadde åpent hus liksom?

Og så lenge dere ikke sier i fra, så bare fortsetter de som før?🤷‍♀️

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det koster ganske mye å sette opp dette på ei tomt på to mål som er åpen i alle kanter.

Men har dere masse hus i nærheten av tomten? Altså har ingen av husene gjerder el? Tror de at dette er en lekeplass siden dere har så stort tomt 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du slipper løs ungene uten å følge dem? Om? Helt tydelig at du har små barn ja. 
Når ungene blir litt eldre, skal de bli litt mer selvstendige. Da skal de ut å leke selv og kjenne litt på den friheten. De skal ta lure valg og forholde seg til verden rundt dem.

Og så ser de en fantastisk hage med leker, katter og andre barn på sin alder. Selvfølgelig får de lyst til å være der. Og de voksne som er der sier ingenting, faktisk lar de barna komme inn på do og serverer vann, da er det jo sikkert greit da. 

Sorry altså, her kan ikke du komme å skylde på dagens foreldre eller unger. Her må DU inn og sette grenser for din eiendom. Som sagt, her kan dere ikke være da barna her er for små for besøk av dere. 

Anonymkode: ff64f...055

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Hei, så hyggelig dere vil leke og kose dere, men da må dere nesten gå et annet sted enn akkurat her, vi ønsker ikke å at dere leker rett ved eiendommen vår" så smiler du og gir et vink så er denne saken ute av verden, og livet går videre.

Det er KUN da dere har satt en tydelig grense.... Og barna vil mest sannsynlig forstå det uten at det blir noe mer ut av det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte det var helt normalt å la små barn få gå på do når man vet de bor et stykke unna. Samme med å gi vann når de spør. De er barn og jeg tenker man skal være rause med hverandre. Innser nå at det ikke er kulturen og at det er forventet at vi er mer avvisende og sure.

Flott å være raus, men jeg har i hvert fall ikke ork til å vaske toalettet fire ganger ekstra hver dag. 

Anonymkode: 009c1...3d1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi gjorde også det, men spurte alltid om det var greit om vi kom på besøk og respekterte alltid beskjed om at det ikke passet.

Husker var normalt å få tilsnakk av naboer når en gjorde ting falt. En viste respekt og ba pent om unnskyld. Og fikk en beskjed i dag passer det ikke at dere leke her, så takket en og fant andre å leke med osv

Anonymkode: 1328a...41c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naboen fjernet, til våre store glede og lettelse, trampolinen da han skjønte at nabolagets barn hadde tilhold der hele helgene mens de selv var på hytta.

Anonymkode: 9c402...903

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Barneoppdragelse er ikke programmering. Og disse ungene skjønner ikke at de plager dere, dere er jo hyggelige og viser at de er velkomne når dere lar dem gå på do og gir dem vann. De spør jo, så jeg tenker at disse ungene er ganske godt oppdratt, jeg. 

Man kan fint sette grenser uten å være sier. Bare si at det ikke passer. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...