jegerrinne Skrevet 1. juni #41 Skrevet 1. juni (endret) https://www.hundeliv.no/blog/sykling-med-hund Ser en påstår en ikke ska sykle med hund. Ja da er vi mange jeger, de med husky osv som trener ulovlig da. Vi har nå altis syklet og svømt med våres jakt hunder. Starter med kort tur og øker utover. Naboen som har husky bruker atv for å trenne hundene, ser flere i det miljøet som bruker det. Finner heler ikke noe på mattilsyne som sier sykling er forbundet https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/trening-av-hund--hva-er-lov Endret 1. juni av jegerrinne
AnonymBruker Skrevet 1. juni #42 Skrevet 1. juni Uten å si hvor jeg jobber siden det ikke er lov her på kg så anbefaler jeg deg å la hunden være i ro i kveld å ta deg en tur til dyrlege i morgen. Han må nok i det minste ha smertestillende og en god sjekk på leddene. Mulig han trenger rønken. Ikke nødvendig med dyrlegevakt. Anonymkode: dddb7...ba2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #43 Skrevet 2. juni jegerrinne skrev (8 timer siden): https://www.hundeliv.no/blog/sykling-med-hund Ser en påstår en ikke ska sykle med hund. Ja da er vi mange jeger, de med husky osv som trener ulovlig da. Vi har nå altis syklet og svømt med våres jakt hunder. Starter med kort tur og øker utover. Naboen som har husky bruker atv for å trenne hundene, ser flere i det miljøet som bruker det. Finner heler ikke noe på mattilsyne som sier sykling er forbundet https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/trening-av-hund--hva-er-lov Hvorfor sammenligner dere miniatyrhund med husky? Anonymkode: 91b08...430
jegerrinne Skrevet 2. juni #44 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor sammenligner dere miniatyrhund med husky? Anonymkode: 91b08...430 Er nå en del små hunder en og kan sykle og svømme med og. Problemet i dag er egentlig små hunder får for lite bevegelse. Men alt med måtte, de må trennes opp. Men er ofte det at folk tror jo mindre hunden er så trenger de ikke bevegelse
StormogFrost Skrevet 2. juni #45 Skrevet 2. juni LadyGrey skrev (På 1.6.2025 den 15.45): Høres fort ut. Jeg sykler med min langbeinte jakthund på 19 kg og da er 10 km/t nesten i overkant fort. Bremser henne ned til trav om hun begynner å galoppere. Hunden din må jo løpe i full galopp for å holde 10 km/t? Mine huskyer traver fint i 10 km/t 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #46 Skrevet 2. juni StormogFrost skrev (2 minutter siden): Mine huskyer traver fint i 10 km/t Husky er vel den hunderasen som er best tilpasset løp i høy hastighet over tid så det er jo ikke sammenlignbart med en miniatyrhund. Anonymkode: 91b08...430 2
StormogFrost Skrevet 2. juni #47 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 14.13): Brukket framben skal det vel ikke kunne være. Ja hun hinker, men hun trår noen ganger brukbart ned på benet. Jeg har kikket under potene, ser ingen sprekker. Turen foregikk på blandet underlag, asfalt, grov steinete og finere grus. Samt mykere stier. Hunden er svært vant med å løpe ved siden av sykkelen i dette tempoet. Men det var den første litt lengre turen i år. 1, 5 mil. Liten hund ja, men den har løpt over 3 mil før. Kanskje jeg må roe tempoet betraktelig i forkant av ubehagelig underlag, det har jeg nok ikke vært altfor bevisst på. Da kan hunden bestemme tempoet og rekke å være bevisst på hvor hun setter bena. For jeg står i grunn igjen med få ting det kan være. Ømme poter og/eller strekk, ømme muskler, kanskje noe med sener? Senere i går kveld, etter turen, så jeg ingen symptomer på denne hinkingen. Lurer på hvor lenge dette kan vare. Den vil jo knapt gå, så jeg må tidvis bære den bort til gresset for å gjøre ifra seg. Nå får jeg vel bare kjeft for dyreplageri kan jeg tenke meg.. derfor må jeg legge til et lite PS; (hun elsker over alt på jord å løpe.) Anonymkode: 21d82...61f Har du kjent/sett nøye over kroppen? Er potene røde eller såre? Er det rykninger noen plasser når du stryker over? Er det noen punkter som er ekstra varme? Med digital puls? (Bankende puls) De siste to indikerer betennelse. Den er mest sannsynlig bare kjempe støl men om den ikke går på alle fire etter ett døgn ville jeg tatt den til dyrelegen. Og så håper jeg du har lært å øke gradvis treningen. Er nok beste å ta gåturer fremmover ei stund når den kommer seg på beina igjen.
AnonymBruker Skrevet 2. juni #48 Skrevet 2. juni Ja. La hunden GÅ tur, ikke løpe etter sykkelen. Anonymkode: 0f648...a34 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #50 Skrevet 2. juni StormogFrost skrev (4 timer siden): Har du kjent/sett nøye over kroppen? Er potene røde eller såre? Er det rykninger noen plasser når du stryker over? Er det noen punkter som er ekstra varme? Med digital puls? (Bankende puls) De siste to indikerer betennelse. Den er mest sannsynlig bare kjempe støl men om den ikke går på alle fire etter ett døgn ville jeg tatt den til dyrelegen. Og så håper jeg du har lært å øke gradvis treningen. Er nok beste å ta gåturer fremmover ei stund når den kommer seg på beina igjen. Den var tydeligvis bare støl eller øm under en pote. I dag har den gått fint med alle fire bena, og den vil gjerne få løpe litt i skauen på eget initiativ. Ingen sykling enda nei. Farten har jeg nok overdrevet noe. Det er mer 5 - 7 for trav på denne tassen. I kurven blir det etter kort tid bare piping, det er tydeligvis for kjedelig. Ts. Anonymkode: 21d82...61f
LadyGrey Skrevet 3. juni #51 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 21.41): HÆ?! Et mennesker løper veldig enkelt 10 km/t. Det er ikke raskt. En vanlig hund kan løpe opptil 50 km/t. Dette er utholdende dyr og de løper raskt. Anonymkode: b5208...f85 For min unge hund som er under opptrening er 10-12 km/t i trav nok. Hunden min er en jakthund som skal tåle lange dager, altså en langdistanseløper. Da blir det dumt å la hunden galoppere alt den har i få minutter i 20-30 km/t. En vanlig hund klarer KANSKJE å få 50 km/t, men det er ikke en normal hastighet man trener hund i. Tydelig at dette har du ikke peiling på så skjønner ikke hvorfor du kommer med slike påstander. De som kjører finnmarksløpet ligger på 10-15 km/t i gjennomsnitt på en god dag. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå