Gå til innhold

Har jeg syklet for hardt med hunden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brukket framben skal det vel ikke kunne være. Ja hun hinker, men hun trår noen ganger brukbart ned på benet. Jeg har kikket under potene, ser ingen sprekker. 

Turen foregikk på blandet underlag, asfalt, grov steinete og finere grus. Samt mykere stier. Hunden er svært vant med å løpe ved siden av sykkelen i dette tempoet. Men det var den første litt lengre turen i år. 1, 5 mil. Liten hund ja, men den har løpt over 3 mil før. Kanskje jeg må roe tempoet betraktelig i forkant av ubehagelig underlag, det har jeg nok ikke vært altfor bevisst på. Da kan hunden bestemme tempoet og rekke å være bevisst på hvor hun setter bena.

For jeg står i grunn igjen med få ting det kan være. Ømme poter og/eller strekk, ømme muskler, kanskje noe med sener? Senere i går kveld, etter turen, så jeg ingen symptomer på denne hinkingen. Lurer på hvor lenge dette kan vare. Den vil jo knapt gå, så jeg må tidvis bære den bort til gresset for å gjøre ifra seg.

Nå får jeg vel bare kjeft for dyreplageri kan jeg tenke meg.. derfor må jeg legge til et lite PS; (hun elsker over alt på jord å løpe.)

Anonymkode: 21d82...61f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være hva som helst og like godt at den har tråkket for kjært hjemme, noen dager ro, så ser du an om den trenger veterinær eller om det går over. Kan være et mikroskopisk sår en plass  og. Går for det meste over av seg selv. 

Anonymkode: cde6c...8ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal gå tur, ikke sykle med hunden. Hvis du leser f.eks. på Mattilsynets sider om hundelufting, står det at hunder i naturen går rolig rundt- snuser, tar det med ro. Og sykle fort med en hund er dyremishandling. Hunder er så lojale at de løper etter eieren uansett- inn i sykdom og til og med døden, hvis de må. Håper virkelig du setter deg inn i dette- og at hunden din slipper å lide mer.

Anonymkode: 3d435...6af

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet

1,5 mil hørtes veldig mye ut! 

Kjenner ei som trener hundespann (siberian husky) til løp og treningsturene hennes er ofte på 10-20 km med godt trente hunder. 

Hvilken fart og gangart har hunden? Får den riktig oppvarming og nedjogging? Hvilken sele har hunden på seg og trekker den hele turen? Er hunden frisk, tenker da om hofter er røntget og patella er sjekket.

Jeg tenker det er uansvarlig å ikke få hunden sjekket hos veterinær og/eller fysioterapeut. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er dette? Hun har løpt over 3 mil før? Det er jo veeldig langt, min whippet hadde aldri likt det, og han er bygget for å løpe... 

Anonymkode: cd356...f28

AnonymBruker
Skrevet

3mil på sykkel er altfor mye. 1,5 er også mye. Og liten hund attpåtil. Jeg har syklet med trekkhund men da holder 5-10 km og kun på mykt underlag. 

Anonymkode: 91b08...430

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Eg syklar med hund. Men då går alltid hunden foran og leder tempoet, passar òg på å bremse ned om eg ser at tempoet blir for høgt i forhold til hennar str. F.eks så snur eg og om eg ser det er nok. Og vi brukar lang tid på turane for ho ska såklart få både markert, lukta og alt anna ☺️ No gjer vi dette fordi eg har eit kne eg har ødelagt sjølv og ikkje kan belaste for ein periode, men om eg hadde ville sykla som treningstur så hadde eg tatt ein tur med hund først og ein seinare aleine. I går ville ho f.eks langt på tur, medan i dag snudde ho etter 600 m, så då tenke eg at ho er sliten etter gårsdagen og så lar vi være med det. Kjenne eg ho rett vil ho nok på lang tur i kveld ☺️ Men 1,5 mil på sykkel, det er for langt for ein hund som ikkje har sykla på ei stund og iallfall med den farten du beskriv i tillegg til at du skriv at det er ein liten hund. Det er fort gjort med overtrakk eller at dei riv sener om dei ska «fly» over ujevnt terreng og hard asfalt. Men med det sagt så hadde eg sett det ann til i morgon eller torsdag og så kontakta vetrinær. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er dette med oppvarming som kan gå enda litt saktere for seg. Nedjoggingen er jeg ikke bevisst nok på. # mil er rekorden. Det er mange, de fleste faktisk som også inneholde trillestier der hunden få roet seg ned. Blir pauser og tempo altfor lavt aktiviserer hun seg selv med mer fart og moro.

Ok, hunden ser ikke sin egen begrensning hører jeg. Skjønner det likevel ikke i forhold til det jeg ser med min hund. Den har aldri hatt disse symptomene etter turer før. Ikke sover den og ligger ikke stille som om den skulle vært helt skakkjørt. Dette er en Griffon petite brabancon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du skal gå tur, ikke sykle med hunden. Hvis du leser f.eks. på Mattilsynets sider om hundelufting, står det at hunder i naturen går rolig rundt- snuser, tar det med ro. Og sykle fort med en hund er dyremishandling. Hunder er så lojale at de løper etter eieren uansett- inn i sykdom og til og med døden, hvis de må. Håper virkelig du setter deg inn i dette- og at hunden din slipper å lide mer.

Nå tror jeg du trekker vel raske slutninger her. En hund er skapt for å løpe, både i naturen, men og for oss, på jakt, lek o moro mm…

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den hunden passer ikke til å sykle med, altfor liten. Lavt aktivitetsnivå står det på  NKK. Lange turer kan den gjerne få, men ikke i så høyt tempo. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (2 minutter siden):

Nå tror jeg du trekker vel raske slutninger her. En hund er skapt for å løpe, både i naturen, men og for oss, på jakt, lek o moro mm…

Hunder er ikke skapt for utholdenhetstrening. Spesielt ikke en liten selskapshund.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den hunden passer ikke til å sykle med, altfor liten. Lavt aktivitetsnivå står det på  NKK. Lange turer kan den gjerne få, men ikke i så høyt tempo. 

Har jeg sagt noe om tempo?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ærlig talt, for de fleste hunder er det alt for lite fysisk aktivitet som er problemet. Jeg har riktignok en Husky, men det er han som bestemmer tempo når vi sykler og det blir fort å lenge ja. Jeg overtok denne hunden som halvgal 2--3 åring fordi han aldri hadde fått annet enn å rusle rolig rundt, så her uttaler du deg om ting du overhodet ikke har peiling på... og til TS bare gi det ett par dager og se om det går over, ellers får man ta en sjekk hos veterinær. Og neste sykkel tur høres det ut som om du kommer til å observere bikkja mer og da blir nok dette helt topp, det er dyremishandling å ikke la dyret få bruke seg selv om det er liten rase, ikke omvendt :) 

Anonymkode: e4c0a...471

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hunder er ikke skapt for utholdenhetstrening. Spesielt ikke en liten selskapshund.

Myte.. De er enkelt individer med variert grad av energi behov, også innenfor samme rase. Liten hund kan ha rette proposjoner, som sagt bare tull denne myten..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sier jo ikke hva slags hund det er da. 

Men det er selvsagt ikke dyreplageri å mosjonere hunden. Innenfor hva hunden genetisk er avlet til å takle er det mye bedre enn alle disse dyreplagerne som passifiserer hundene sine, bærer dem og mater dem med snop og dårlig mat. 

Men du bør jo tilvenne hunden aktiviteten da. Her virker det som om du har gønnet på av hensyn til deg selv mer enn hunden. Se an hvordan den takler det. 

Man bør ikke presse hunden fysisk. Du bør følge med på hva den gjør av egen motivasjon. Hunder presser seg fysisk mer enn vi mennesker, så hvis den signaliserer at den har fått nok, så skal det tas på alvor. Noen hundetyper bør holdes litt tilbake også (spes jakthunder) 

Pass på at den ikke drar sidelengs i båndet. Da får den skjevbelastning og muligens skader av det. Pass også på å bruke riktig seletøy og ikke halsbånd. (det kan være farlig) 

Mine hunder elsket rolige turer med sykkel (holdt dem i lett travfart) og ski. 😊

Anonymkode: a9728...120

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor står det at det er en liten selskapshund?

Anonymkode: c86db...734

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er dette med oppvarming som kan gå enda litt saktere for seg. Nedjoggingen er jeg ikke bevisst nok på. # mil er rekorden. Det er mange, de fleste faktisk som også inneholde trillestier der hunden få roet seg ned. Blir pauser og tempo altfor lavt aktiviserer hun seg selv med mer fart og moro.

Ok, hunden ser ikke sin egen begrensning hører jeg. Skjønner det likevel ikke i forhold til det jeg ser med min hund. Den har aldri hatt disse symptomene etter turer før. Ikke sover den og ligger ikke stille som om den skulle vært helt skakkjørt. Dette er en Griffon petite brabancon.

Oppvarming gjøres i rask gange, iallefall 10-15 min. Altså uten sykkel. Det er jo en liten hund og mtp kroppsbyggingen er det ikke en hund som er bygd for å løpe. Rasen har vel litt flat nese også? 

Så hard fysisk ktivitet kan være med på å øke stressnivået og hunden virker derfor ikke så sliten som den egentlig er. 

Hvis hunden ikke har hatt slike symptomer tidligere ville jeg iallefall tatt en tur til veterinær. Synes du bør ringe en dyreklinikk i morgen og forklare situasjonen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at du nevner rasen lenger ned i tråden. 

De tåler selvfølgelig mosjon! Men er det praktisk å sykle med en så liten hund da? 

Du må passe på å holde den i lett travfart (altså ikke anstrende fort) og det kan jo umulig være særlig fort. 

Anonymkode: a9728...120

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva? Veldig mange hunderraser er laget for å være i mye aktivitet. Ikke alle, men mange! 

Hunder har ofte mye større fysisk kapasitet enn psykisk. Derfor hunder blir veldig sliten av 15 min blodspor feks kontra 15 min trav på sykkeltur.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brukket framben skal det vel ikke kunne være. Ja hun hinker, men hun trår noen ganger brukbart ned på benet. Jeg har kikket under potene, ser ingen sprekker. 

Turen foregikk på blandet underlag, asfalt, grov steinete og finere grus. Samt mykere stier. Hunden er svært vant med å løpe ved siden av sykkelen i dette tempoet. Men det var den første litt lengre turen i år. 1, 5 mil. Liten hund ja, men den har løpt over 3 mil før. Kanskje jeg må roe tempoet betraktelig i forkant av ubehagelig underlag, det har jeg nok ikke vært altfor bevisst på. Da kan hunden bestemme tempoet og rekke å være bevisst på hvor hun setter bena.

For jeg står i grunn igjen med få ting det kan være. Ømme poter og/eller strekk, ømme muskler, kanskje noe med sener? Senere i går kveld, etter turen, så jeg ingen symptomer på denne hinkingen. Lurer på hvor lenge dette kan vare. Den vil jo knapt gå, så jeg må tidvis bære den bort til gresset for å gjøre ifra seg.

Nå får jeg vel bare kjeft for dyreplageri kan jeg tenke meg.. derfor må jeg legge til et lite PS; (hun elsker over alt på jord å løpe.)

Du skriver ingenting om hvor fort du syklet. Du skriver bare "dette tempoet". Det kan være hva som helst. Stakkars hund!
Jeg syns du heller bør begynne å gå tur når du skal lufte hunden din.

Anonymkode: 58c06...96f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...