Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg står midt i et veivalg. Jeg har kommet langt i en rekrutteringsprosess om en midlertidig 2-årig stilling i drømmejobben. Samtidig planlegger jeg og mannen min er graviditet nå i den nærmeste fremtid. Jeg har allerede en fast jobb, men jeg har veldig lyst på å prøve meg i drømmejobben. Synes dere at det er uetisk av meg å starte i en midlertidig stilling når jeg vet at jeg skal ut i permisjon (og kanskje også sykemelding under graviditet) under den korte perioden jeg skal jobbe der? 

Anonymkode: 3bf3f...1ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, bare å kjøre på. Mange leger som kaster seg inn i vikariater mm. Burde ikke være noe annerledes for alle andre. 

Skrevet
Fighter83 skrev (3 minutter siden):

Nei, bare å kjøre på. Mange leger som kaster seg inn i vikariater mm. Burde ikke være noe annerledes for alle andre. 

Hvilken relevans har det at mange leger jobber i vikariatstillinger? Det er vel forøvrig også en rimelig bastant påstand du kommer med uten et snev av evidens 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig dumt å si fra seg en fast stilling og gå inn i en midlertidig stilling om du planlegger graviditet. 

Anonymkode: 1e2b9...81f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en dårlig plan. Hva skal du gå tilbake til etter permisjon? 

Anonymkode: d41b3...af9

• Liker 2
Skrevet
Romkom skrev (1 minutt siden):

Hvilken relevans har det at mange leger jobber i vikariatstillinger? Det er vel forøvrig også en rimelig bastant påstand du kommer med uten et snev av evidens 

Absolutt ikke bastant men det er en veldig velkjent problematikk at det å rekruttere leger er blitt mildt sagt vanskelig. Større problemer med dette i distriktene enn i byene. Mange leger søker permisjon pga barn, studier mm og de får ofte dette innvilget da de selvfølgelig ofte kommer tilbake midlertidig eller fast i etterkant. Ofte med mer tyngde pga f.eks studier. I mellomtiden må jo bedriften få inn en vikar for perioden det gjelder. 

Skrevet
Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Absolutt ikke bastant men det er en veldig velkjent problematikk at det å rekruttere leger er blitt mildt sagt vanskelig. Større problemer med dette i distriktene enn i byene. Mange leger søker permisjon pga barn, studier mm og de får ofte dette innvilget da de selvfølgelig ofte kommer tilbake midlertidig eller fast i etterkant. Ofte med mer tyngde pga f.eks studier. I mellomtiden må jo bedriften få inn en vikar for perioden det gjelder. 

Okei, men det at kvinner i fertil alder må ha vikar fordi de er i svangerskapspermisjon er åpenbart noe annet enn å søke på en stilling hvor du sannsynligvis vil være borte 3/4 av den. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg blitt ganske irritert og den personen de får inn for å erstatte henne igjen vil jo uansett være mer aktuell for videre jobb siden de faktisk vi ha jobben i stillingen.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Romkom skrev (16 minutter siden):

Okei, men det at kvinner i fertil alder må ha vikar fordi de er i svangerskapspermisjon er åpenbart noe annet enn å søke på en stilling hvor du sannsynligvis vil være borte 3/4 av den. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg blitt ganske irritert og den personen de får inn for å erstatte henne igjen vil jo uansett være mer aktuell for videre jobb siden de faktisk vi ha jobben i stillingen.

Ganske mange menn som må ut i permisjon av ulike grunner i løpet av et vikariat også. Ingen garanti for at helsa er ok eller at man ikke får barn når man kan få barn. 

Du har rett til å bli irritert, bare du ikke viser det til den ansatte. Er også en kjent sak at ikke alle blir gravide når de ønsker det eller ganske med engang de begynner å prøve. Det kan ta flere år før man klarer å bli gravide. Og ny jobb innebærer også mer stress og hard jobbing i starten noe som krever en del noe som kan føre til mindre lyst på sex. Så kan jo likevel gå helt fint å gå i dette vikariatet uten at det går noe ut over bedriften. 

Endret av Fighter83
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk det er litt dårlig stil. Jeg er 100 % for at kvinner skal bli gravide når de selv ønsker (selvfølgelig), men å søke på en spesifikt toårig stilling og aktivt planlegge å være borte i alle fall 1/3 av den tiden, er litt uetisk i mine øyne.

Anonymkode: ac0d7...f36

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Fighter83 skrev (11 minutter siden):

Du har rett til å bli irritert, bare du ikke viser det til den ansatte.

At det er lov å gå ut i svangerskapspermisjon rett etter du har startet i en kortvarig vikariat gjør det ikke moralsk riktig, og det er heller ingen lov mot å bli vise irritasjon ovenfor ansatte. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig rart å gjøre det når du vet du kommer til å bli borte fra jobben. 

Anonymkode: 56072...e82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes faktisk det er litt dårlig stil. Jeg er 100 % for at kvinner skal bli gravide når de selv ønsker (selvfølgelig), men å søke på en spesifikt toårig stilling og aktivt planlegge å være borte i alle fall 1/3 av den tiden, er litt uetisk i mine øyne.

Anonymkode: ac0d7...f36

Dette. 

Og hva med etter permisjonen… Står der plutselig uten jobb da. Dumt å si opp fast stilling når man planlegger barn. 

Anonymkode: 3e7ed...3ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (1 time siden):

Hvorfor driver du og maser og hvordan leger jobber? Ts har ikke sagt noe om at hun er lege, ei heller er legers ganske spesielle jobb og ansettelseforhold relevant i dette. 

Ts det er dårlig stil å forsøke å få en jobb du vet du kommer til å være mye vekke fra. De kommer jo ikke til p gi deg noe videre ansettelse etter det stuntet du planlegger der, og da har du spolert sjansen til. Og hva tenker du p gjøre noe permisjonen er over? 

Anonymkode: 8b365...b40

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor driver du og maser og hvordan leger jobber? Ts har ikke sagt noe om at hun er lege, ei heller er legers ganske spesielle jobb og ansettelseforhold relevant i dette. 

Ts det er dårlig stil å forsøke å få en jobb du vet du kommer til å være mye vekke fra. De kommer jo ikke til p gi deg noe videre ansettelse etter det stuntet du planlegger der, og da har du spolert sjansen til. Og hva tenker du p gjøre noe permisjonen er over? 

Anonymkode: 8b365...b40

Maser jeg? 

Jeg kom med et eksempel på et yrke hvor det er vanlig å kunne søke på vikariatstillinger. Leger var da et eksempel på et yrke hvor dette er vanlig. Når noen stiller spørsmål om det jeg skriver så er det normalt å svare eller? 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva slags stilling det er også. Er det en postdoc kan det ødelegge for prosjektet mtp varigheten av finansieringen.

Anonymkode: bcbfe...663

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvorfor en annen i tråden kontinuerlig snakker om leger...det er ganske irrelevant med mindre du er lege/sykepleier o.l. De har en jobb hvor de er utskiftbare på veldig kort tid og det er ofte mange med samme kompetanse som kan steppe inn på dagen.

Hvis dette er et engasjement over 2 år innenfor et snevert fagfelt hvor det er tiltenkt at samme person skal være i rollen og utføre kompetansespesifikke oppgaver over tid, kan du ikke med god samvittighet si ja til evt. tilbud.

Anonymkode: 57dc2...8c8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært bekymret for hva du kan gå tilbake til etter permisjonen. Hvis du må si opp den faste stillingen din og det ikke er rom for å komme tilbake igjen der ville jeg vært betenkt. Jeg tenker og det gjør det vanskelig for deg i den midlertidige stillingen. Hos oss har vi ofte 2 års stillinger for å gjennomføre store arrangement. Hvis noen av ulike grunner er borte store deler av perioden er det vanskelig å erfare hva personen kan og det kan gjøre at personen ikke får tillit ved neste utlysning. Jeg ville tenkt meg godt om, hvis jeg var deg.

Anonymkode: 26e74...288

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei,

Jeg står midt i et veivalg. Jeg har kommet langt i en rekrutteringsprosess om en midlertidig 2-årig stilling i drømmejobben. Samtidig planlegger jeg og mannen min er graviditet nå i den nærmeste fremtid. Jeg har allerede en fast jobb, men jeg har veldig lyst på å prøve meg i drømmejobben. Synes dere at det er uetisk av meg å starte i en midlertidig stilling når jeg vet at jeg skal ut i permisjon (og kanskje også sykemelding under graviditet) under den korte perioden jeg skal jobbe der? 

Det er jo litt merkelig hvis du gjør det, du kommer jo ikke til å jobbe der noe særlig? Pga permisjon og mulig sykmelding? Må si det virker snodig.

Anonymkode: 85364...0ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 13.58):

Hei,

Hva er egentlig vitsen med å gjøre det? Hvis du planlegger å bli gravid så får du jo mest trolig ikke prøvd deg så lenge i drømmejobben uansett? Og mister en trygghet i å ha fast stilling når du blir gravid. Da bør du heller vente med graviditet hvis dette virkelig er noe du vil.

Anonymkode: 79f49...1df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...