Gå til innhold

Til deg som får utbetalt under 27 tusen i mnd, hva må du kutte ut ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får utbetalt 26tusen i mnd, ikke mulighet for å ta en jobb til. Jeg har litt lån igjen ( betaler 4000 på det i mnd) , har voksne barn, så ingen utgifter jeg må der. Alt handler selvsagt om prioritering, men for å få det til å gå opp unner jeg meg aldri konserter, spise ute, kino, jeg går aldri ut eller på fest, kjøper nesten alltid brukt, både møbler og ting og tang til hjemmet. Jeg tenker over hvor mye jeg bruker på handling, drikker ikke brus og energidrikk.

Anonymkode: 0e9c0...290

AnonymBruker
Skrevet

Nå sparer jeg ganske mye penger siden jeg aldri er ute på ting. Er ufør. Så blir ikke noe festing eller cafebesøk. Men har til gjengjeld en haug av utgifter til apotek 😂

og jeg unner meg brus

Anonymkode: e092f...469

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har 23.000 utbetalt. Jeg har ikke kuttet ut noe, men begrenset hvor ofte jeg spiser ute, går på kino osv. Jeg kjøper også mye brukt, men det ser jeg ikke på som noe nederlag. Klarer meg helt ok med 23.000 så lenge jeg bruker fornuften. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener langt mindre enn det og må ikke kutte ut noe som helst.

Jeg bor i eget, nedbetalt hus og har altså ingen leie.

Anonymkode: 02fcd...7b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar aldri på ferie til utlandet, ikke til frisør (klipper mitt eget hår), kan ikke huske sist gang jeg kjøpte klær til meg selv,  kjøper stort sett brukte klær til barnet mitt, har ikke bil eller lappen, og unner meg ikke turer på kino/konsert/osv.

Barnet blir alltid prioritert økonomisk så da blir det mindre til meg. Og det er helt greit 😊

Tjener ca 24000.

Anonymkode: d2eee...a22

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det du nevner kutter jeg for mange år siden, så ble det frisør og egenpleie, nå må jeg droppe tannlege, fysioterapeut . Prøver og kutte ned på kaffe. 

Anonymkode: 7f4f5...67e

Skrevet

Hvilken mat handler du? Om du kjøper f.eks ferdigkrydret kjøtt, kutt ut dette. Velg å kjøpe kun matvarer som "er seg selv" (les: har én ingrediens, eller maks to-tre). Hensikten er å kutte ut mat som er designet for å få deg til å spise mer av den enn du egentlig trenger, typisk maltodextrin i Toro-produkter for eksempel. Jeg slanker meg, så det blir litt annerledes, men når man går videre fra å tro at fett er farlig og tro at det bare er karbo og protein så gjelder, så kommer man langt. 

Kort sagt: lag mat som foreldrene dine gjorde da de var på din alder. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Reising, store utskeielser, førerkort/bil, sparing, frisør, kosmetikk, større tilstelninger (som gjerne koster litt eller mer), klær (har f.eks vintersko fra år 2003), pc, tv-abonnement, restaurantbesøk med venninner (kan av og til bli med på en lunsj på Narvesen med kaffe og rundstykke for 39 kr 😄), alt som koster penger egentlig...

Anonymkode: ab2f9...668

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg får utbetalt 26tusen i mnd, ikke mulighet for å ta en jobb til. Jeg har litt lån igjen ( betaler 4000 på det i mnd) , har voksne barn, så ingen utgifter jeg må der. Alt handler selvsagt om prioritering, men for å få det til å gå opp unner jeg meg aldri konserter, spise ute, kino, jeg går aldri ut eller på fest, kjøper nesten alltid brukt, både møbler og ting og tang til hjemmet. Jeg tenker over hvor mye jeg bruker på handling, drikker ikke brus og energidrikk.

Hvor mye utgifter har du i mnd.?

Jeg har 32.000 i lønn etter skatt, men så sparer jeg 7000 av de hver mnd. Så det vil si at jeg har 25.000 i mnd. til utgifter og andre ting. Ingen barn. Jeg unner meg det jeg ønsker egentlig. Ca. 12.000 i utgifter, 4000-6000 i mat. Da har jeg jo igjen 7000-9000 hver mnd. som kan brukes på hva enn jeg vil. 

Anonymkode: bf98b...d80

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hva du sparer til, siden du sier du ikke unner deg noe for at det skal ‘gå opp’? Det har litt å si for hvilke tips man gir; sparehorisont osv.

Om du har 26k utbetalt og bare 4K i lån har du jo 22k igjen. Så går det så klart noen tusen til løpende regninger osv men det høres jo greit romslig ut slik du legger det frem.

Anonymkode: 547bf...e4d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke ute, røyker ikke, drikker ikke, sjelden kjøper klær og sko og da på salg. 

Anonymkode: 1fa7a...588

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre hva du sparer til, siden du sier du ikke unner deg noe for at det skal ‘gå opp’? Det har litt å si for hvilke tips man gir; sparehorisont osv.

Om du har 26k utbetalt og bare 4K i lån har du jo 22k igjen. Så går det så klart noen tusen til løpende regninger osv men det høres jo greit romslig ut slik du legger det frem.

Anonymkode: 547bf...e4d

Sparer til? Ikke meg du siterer , men .. du har lite løpende regninger? 

Anonymkode: 7f4f5...67e

AnonymBruker
Skrevet

Striper og klipper håret selv, reiser sjeldent på ferie. Kjøper tidløse kvalitetsklær og møbler. 

Anonymkode: def74...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ung ufør med utbetalt ca 23 400 kr, og kutter ikke ned på noe. Har faste utgifter på rundt 12k i mnd, og 2-3 k på mat og husholdningsartikler. Så har ca 8 000 og bruke på alt annet. Men jeg pleier som regel å spare det 

Anonymkode: 110ed...271

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

vel har enda levere inntekt og klarer meg helt fint

Anonymkode: e0b63...a86

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student med deltidsjobb. Jeg bor i en liten leilighet (eier), så kutter sånn sett ut en bedre bosituasjon. Er likevel ganske dyrt i byen jeg bor i, så blir rundt 16K i mnd på bolig. 
Ellers kutter jeg ikke ut så mye. Spiser sunn mat, råvarebasert, drar på kafé/restaurant som regel noen ganger i mnd. Har ikke reist på så mange eksklusive ferier de siste årene, ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi jeg har prioritert å jobbe i sommerferiene. Men denne sommeren skal jeg til et ganske dyrt sted i utlandet. 

Kjøper mest brukte klær/sko så langt det er mulig, men det er av hensyn til miljøet. Kunne kjøpt nytt om jeg ville. 
Sparer også en god del. Synes livet er fint tross "lav" inntekt, kjenner lite på det selv om jeg selvsagt skulle ønske jeg hadde en større leilighet med to soverom og generelt bedre plass. 

Anonymkode: ffafe...c7c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 28.000. Har 16.500 kr i bo utgifter. Så har dårlig råd😮‍💨 Er aldri ute på noe. Må kutte ut mye hver mnd

Anonymkode: e2402...8b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener noe mer, men lever etter et budsjett på 24.500 pr mnd. Ink huslån og bilutgifter.

Føler ikke jeg mangler noe, er ikke så ivrig på kafe og restauranter, jeg trives bedre på fjellet eller i marka så det meste av fritiden tilbringes her og det koster heldigvis ikke mye penger. 😀

Anonymkode: 3271d...1ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er ung ufør med utbetalt ca 23 400 kr, og kutter ikke ned på noe. Har faste utgifter på rundt 12k i mnd, og 2-3 k på mat og husholdningsartikler. Så har ca 8 000 og bruke på alt annet. Men jeg pleier som regel å spare det 

Anonymkode: 110ed...271

Hvordan bor du? Hvordan er det mulig for noen å ha utgifter på kun 12.000 samtidig som man er selvstendig voksen.

Leie/avdrag-renter.

forsikring

tlf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utbetalt 22 000 i full jobb, men prioriterer å reise mye. Som egentlig betyr at det som nedprioriteres blir alt annet.

Anonymkode: b3c7d...7ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...