Gå til innhold

Er så fascinerende hvordan noen sløser på småhandling...noen gode historier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i ferskvaredisken på Meny og er helt facinert over hvor mye penger folk bruker der. Det er de samme folkene som handler varm lunsj der hver dag. 115 kr for en liten skål med lasange eller lapskaus. Pluss gjerne en brus/energidrikk og noen bakevarer i tillegg. Og de samme karene i 50 årene som handler varm middag der hver eneste dag. 

Skjønner ikke at de har råd 

Anonymkode: e906f...afe

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser i kantina hver dag, impulsshopper klær og går på kafe/bar/restaurant flere ganger i uka. Jeg reiser også på mange kortere turer i løpet av året og alltid flere uker på sommeren. Jeg har en gammel bil og bor i en nedbetalt tomannsbolig fra 60-tallet. Tjener godt, har voksne barn som jeg vippser stadig vekk til litt kos og nødvendigheter. Jeg følger ikke med på hvor mye kaffe kollegaene mine drikker eller fører regnskap over hvor ofte de drar på ferie. Heller ikke vennene mine. De siste to setningene er egentlig poenget mitt. Det er særdeles spesielt å ha såpass god oversikt over andres daglige forbruk som det du har TS.

Anonymkode: fe696...f43

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 19.03):

Men poenget er jo at du da må svare; Jeg har ikke råd til ferie, for jeg kjøper energidrikk og lunsj i kantina hver dag. 

Ikke "jeg ruller meg ikke i penger", når kollegaen din har bestilt en fin ferie. 

Anonymkode: 5e1da...06b

For en arbeidsplass! Sånn driver heldigvis ikke vi på hos oss. 

Anonymkode: fe696...f43

Skrevet

For å svare på spørsmålet i HI, jeg tenker på den unge damen i Luksusfellen som hver dag på vei til jobb var innom 7Eleven og kjøpte seg kaffe som hun tok med seg inn på jobb der de hadde gratis kaffe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 13.21):

🙈 uff, så flaut for hennes del. jeg låner penger av min venninne men betaler tilbake slavisk og håper jeg slutter å spørre snart! for det er jo litt flaut og skaper ubalanse i forholdet. men hun er så snill og jeg er svak. hjelp. :P har selvfølgelig lyst til å slutte å spørre. har ikke lyst til å komme til det punktet hvor hun begynner å si nei. 

Anonymkode: 52d03...7e3

Du må bare slutt å spørre. Du bruker penger du ikke har. Og du er på etterskudd. Du må bare være knall hard en mnd. så er du kanskje ikke på etterskudd. Jeg har noen venner som har dårlig råd. Men dem har aldri spurt om penger. Ikke at jeg hadde kommet til å lånt ut heller. Men jeg kan godt spandere en kaffe her og der hvis jeg ber dem med meg ut på kaffe. 

Anonymkode: a11f6...6b9

AnonymBruker
Skrevet

det som liksom topper det hele er at HVIS man sier fra typ "jeg prioriterer jo bare pengene mine ulikt fra deg" til slike mennesker blir de fornermet 🤦‍♀️

Anonymkode: 7cb41...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Herregud så hårsåre folk er! Som at ts anklager dere for noe. Det virker som ting er så svart/hvitt for enkelte.

Ts undrer seg over hvor ofte enkelte småhandler ting de egentlig ikke behøver. Og ja, det stemmer jo. En bolle her, en kaffe og energidrikk der. Det er jo ting som er godt å unne seg en og annen gang, men som koster litt i lengden. Kjøper man seg "kos" hver dag blir det jo ikke lenger noe man noe spesielt. Jeg må ærlig talt si jeg stusser over folk som må spise søtt hver dag. 

Jada, alle får bruke pengene sine på det de vil, men ikke kom her å si at dere aldri sløser og aldri kjøper noe som er unødvendig. Noe dere fint hadde klart dere uten.

Jeg har selv tatt meg i skinnet og sluttet å kjøpe brus når jeg er på jobb. Har også kuttet ut lunsj fra butikken omtrent hver dag, noe jeg nå syntes er helt tullete at jeg holdt på med før. Jeg har jo mat hjemme som kan tas med. Poenget med å spise er å bli mett. Ikke å spise noe hver dag som gir deg dopamin. 

Jeg sparer ihvertfall 300 i uken på å forsyne meg hjemme først. 

Anonymkode: a66eb...1b0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i ferskvaredisken på Meny og er helt facinert over hvor mye penger folk bruker der. Det er de samme folkene som handler varm lunsj der hver dag. 115 kr for en liten skål med lasange eller lapskaus. Pluss gjerne en brus/energidrikk og noen bakevarer i tillegg. Og de samme karene i 50 årene som handler varm middag der hver eneste dag. 

Skjønner ikke at de har råd 

Anonymkode: e906f...afe

Har jo ikke råd, men hvor skal maten komme fra liksom? Dukker jo inne magisk opp på tallerkenen som når man var barn å mamma lagde maten..

Anonymkode: 47655...31e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 6.40):

Jeg er tydeligvis dum i dine øyne, men hvorfor skal jeg ta opp mange millioner i gjeld og lrve på eksistensminimum i mange år bare for å kjøpe en bolig? Verdien av den kommer meg aldri til gode, og jeg har ingen arvinger. Pengene går til syvende og sist til Staten.

Og jeg har, gud forby, hobbyer.. Jeg har hund, strikker og har både hytte, hage og potteplanter. Hadde jeg ikke hatt de tingene, hadde jeg sluttet å reise og jeg i tillegg hadde hatt milliongjeld, hadde livet mitt vært direkte nitrist. 

Anonymkode: 669c1...799

Men ved å eie mitt eget hjem, slipper jeg den usikkerheten i om huseier trenger leiligheten og en må flytte.

Anonymkode: abb27...9e2

AnonymBruker
Skrevet

"Sløsing" er subjektivt. Det som kan virke som "sløsing" for noen, er kun å leve for andre. Men som alle andre tråder her på KG er det alltid noen småborgerlige moralister som alltid ser det som sin "misjon" å kommentere på slike tråder. "Jeg drikker kun vann jeg" - akkurat som om det skulle bety noe, annet enn at man er smålig og lever som en jævla munk/nonne. 

Anonymkode: 4fa97...22a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

-

Endret av mayonegg
  • Nyttig 1
Skrevet

Sløsing er greit, folk må få sløse på akkurat det de vil, værre med de som bruker penger de ikke har, de er det og desverre mange av.
Alle sløse i livet og er slik det skal vær, om det er på brus og sjokolade eller reiser spiller ikke så stor rolle, bra at folk prioritere det som gir de mest glede.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

"Sløsing" er subjektivt. Det som kan virke som "sløsing" for noen, er kun å leve for andre. Men som alle andre tråder her på KG er det alltid noen småborgerlige moralister som alltid ser det som sin "misjon" å kommentere på slike tråder. "Jeg drikker kun vann jeg" - akkurat som om det skulle bety noe, annet enn at man er smålig og lever som en jævla munk/nonne. 

Anonymkode: 4fa97...22a

Jeg drikker nesten kun vann, det er forde at jeg foretrekke et godt kaldt glass med vann fremfor brus av ikke økonomiske grunner, er jeg smålig og leve som en munk/nonne da?

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 13.45):

Aller først : folk får gjøre som de vil :) syns bare det er interessant...en kollega av meg begynner hver dag med to energidrikker. I lunsjen drar han ofte innom en kaffebar og kjøper seg kaffe latte og en sandwich, innimellom dette drikker han pepsimax halvliter. han kjører til jobb hver dag sjøl om det tar 5-6 minutter å gå, handler ofte på søndagsåpen butikk....det er småsummer, som blir mye tilsammen. Det paradoksale er at når jeg sier jeg skal ut å reise, så sier han at det har han ikke råd til....Altså han bruker minst 300 HVER hverdag på dette, det vil si hundre tusen i året. Kan dere skjønne det?

Anonymkode: f4036...47d

Det er noen av de. Slår ikke en kollega av meg som fikk raserianfall da hun fant ut at jeg skulle reise til Gran Canaria en uke. Hyling og roping om at hun og ville på ferie, og fortjente det mer🤣.

Anonymkode: d6528...02f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 15.25):

Jeg synes folk gjør rare prioriteringer jeg også, men jeg kommenterer det ikke til dem, folk gjør jo som de vil.

Det merkeligste jeg ser er folk som leier bolig og sløser penger på ferier, vipper, botox, hobbyer og andre strengt tatt unødvendige ting framfor å prioritere å kjøpe seg bolig. Da er du rett og slett dum i mine øyne.

Folk som har alt økonomisk på stell, som eid bolig, bil, forsikringer, null inkasso osv har all rett i verden på å bruke pengene sine som de vil, om det er kos, tull og unødvendig.

Selv bruker jeg et par tusen i måneden på ansiktspleie pluss drikker energidrikk hver dag pluss kjøper ganske ofte påsmurt baguette o l. Jeg vil heller ha denne hverdagsluksusen enn den ferieturen du velger å spare til. Folk er forskjellige!

Anonymkode: b2e8e...f49

Mener du helt alvorlig at de som ikke eier bolig ikke har rett til å bruke pengene sine som de vil? 

Anonymkode: 28678...f4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fascinerende at noen faktisk har råd til å sløse bort penger på småhandling. Den verdenen der er så langt borte for meg nå, og har vært i mange år.

Anonymkode: 24bd6...3fb

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fascinerende at noen faktisk har råd til å sløse bort penger på småhandling. Den verdenen der er så langt borte for meg nå, og har vært i mange år.

Anonymkode: 24bd6...3fb

Det er ikke alle som er fattige.

Anonymkode: 35460...afc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i perioder brukt mye småsummer på unødvendige ting. Forskjellen er vel at jeg ikke klager på at jeg ikke har råd til andre ting. 
Har spart masse penger på å slanke meg 😆det  er nemlig der jeg har måtte se etter kalorifellene også. Mange små ekstra ting blir mye ekstra energi til sammen

Anonymkode: 41370...bfa

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer syntes jeg sløste penger da jeg kjøpte nye støvler til ungene da sålene var utslitt og de ble våte. Selv kjøper han minimum en sixpack øl hver helg, betaler regninger seint så det kommer til purregebyr, får parkeringsbøter og kjøper snus. 

Anonymkode: 5ddd6...203

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 9.15):

Har jo ikke råd, men hvor skal maten komme fra liksom? Dukker jo inne magisk opp på tallerkenen som når man var barn å mamma lagde maten..

Anonymkode: 47655...31e

Kan vel være økonomisk og lage maten hjemme!

Anonymkode: 18c36...5d0

• Liker 1
Skrevet

Ingen lover eller forskrifter som forbyr noen å kjøpe energidrikk og kaffe hver dag og bruke 300 kroner dagen.

Tenk om ingen kjøpte energidrikk, da hadde ikke disse selskapene og butikkene som selger dem fått noe lønn. Heller ikke kaffebarer hadde gått rundt og tjent noe penger. Vi må alltid huske på å spe pengene våre ut i samfunnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...