Gå til innhold

Er så fascinerende hvordan noen sløser på småhandling...noen gode historier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er du en type som stadig klager på at du har dårligere råd enn andre da? Er jo gjerne da man merker seg om noen sløser.

Anonymkode: 321d4...f3c

Nei, det er jeg ikke, men jeg synes fremdeles det ikke "rettferdiggjør" at noen følger med på forbruket til andre så ned på krona som TS gjør. 

Det er jo heller ikke sånn at jeg tenker folk som reiser "shit de har god råd" eller at de sløser penger (i mine øyne f.eks er reise sløsing). 

Anonymkode: 9401c...cb2

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi drev på sånn som det. Innom butikken minimum 3 ganger daglig. Inn å kjøpe lunsj, inn og handle til middag. Ups, manglet det ene og det andre, butikk igjen. Hver eneste dag. Vi lurte litt på hvor pengene våre gikk hen, da vi har gode lønninger og lite lån, satt med en følelse av at vi burde ha et mye større overskudd hver måned enn vi hadde. Altså økonomien gikk rundt med grei margin, så det var sånn sett uproblematisk, men vi ble litt nysgjerrig da vi ikke syns vi fikk spart nok ift hva vi så for oss med inntekt vs utgifter vi trodde vi hadde. 

Så ble vi litt inspirert av luksusfellen og gikk gjennom kontoene våre flere mnd tilbake i tid og oppdaget at vi brukte i gjennomsnitt 27 tusen kroner i måneden på matbutikk... Vi er to voksne og ett barn og brukte en helt allminnelig lønning på matbutikken! Var mildt sagt sjokkerte.. Ante virkelig ikke at det kostet så mye med de handlevanene vi hadde.. Trodde ikke at en sjokolade og en redbull ble SÅ mye liksom. Så vi tok grep og begynte med ukeshandling, følger planen slavisk. Er nå nede i 13 tusen i mnd, og det er inkl snus til begge to. Vi spiser godt og mye dyr mat, elsker å kose oss - så det er ikke sånn at vi lever på havregryn. Men likevel sparer vi altså fjorten tusen i mnd på dette. Nå har vi det økonomiske overskuddet vi innbilte oss at vi burde hatt før vi gikk i gang 😅 

Men det krever jo at man stiller spørsmål ved seg selv og tar grep/går igjennom ting. Ellers hadde vi fremdeles levd i uvitenhet om at vi brukte sinnsyke summer på tull. For 40kr her og 60kr der virker virkelig ikke som sååå mye når man står der med den redbul'en i hånda 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 6bd38...62e

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg synes folk gjør rare prioriteringer jeg også, men jeg kommenterer det ikke til dem, folk gjør jo som de vil.

Det merkeligste jeg ser er folk som leier bolig og sløser penger på ferier, vipper, botox, hobbyer og andre strengt tatt unødvendige ting framfor å prioritere å kjøpe seg bolig. Da er du rett og slett dum i mine øyne.

Folk som har alt økonomisk på stell, som eid bolig, bil, forsikringer, null inkasso osv har all rett i verden på å bruke pengene sine som de vil, om det er kos, tull og unødvendig.

Selv bruker jeg et par tusen i måneden på ansiktspleie pluss drikker energidrikk hver dag pluss kjøper ganske ofte påsmurt baguette o l. Jeg vil heller ha denne hverdagsluksusen enn den ferieturen du velger å spare til. Folk er forskjellige!

Anonymkode: b2e8e...f49

Jeg er tydeligvis dum i dine øyne, men hvorfor skal jeg ta opp mange millioner i gjeld og lrve på eksistensminimum i mange år bare for å kjøpe en bolig? Verdien av den kommer meg aldri til gode, og jeg har ingen arvinger. Pengene går til syvende og sist til Staten.

Og jeg har, gud forby, hobbyer.. Jeg har hund, strikker og har både hytte, hage og potteplanter. Hadde jeg ikke hatt de tingene, hadde jeg sluttet å reise og jeg i tillegg hadde hatt milliongjeld, hadde livet mitt vært direkte nitrist. 

Anonymkode: 669c1...799

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke småhandling. Men; biler. Nye biler, og to biler på en husstand. Jeg og mannen deler en bruktbil. Det krever litt planlegging. Men vi har spart million(er) på dette. 

Anonymkode: 5e1da...06b

AnonymBruker
Skrevet

Synes lite om å baksnakke andre. Noen synes litt "luksus" i hverdagen med kjøpt lunsj og drikke er hva de ønsker å bruke pengene på. Det har ingen noe med. Deres liv, deres penger.

Anonymkode: 8d8db...aae

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjenner ei som uten problemer drar på hotellturer, fikser negler, vipper og div i salong, kjøper dyre vesker, er ute på byen hver helg osv. Det er jo viktig å unne seg noe!

Men hun klager samtidig på at hun ikke har råd til å dra til tannlegen eller EU-kontroll på bil, og har ikke ei krone å sette av til sparing 🤷‍♀️

Vi var gode venninner, og jeg pleide innimellom og låne henne penger når hun trengte det, men så begynte jeg å legge merke til hvordan hun prioritere pengene sine. Da jeg sluttet å låne henne penger, var jeg verdens dårligste venninne og hun slo opp med meg.

Anonymkode: 7fab4...204

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg synes folk gjør rare prioriteringer jeg også, men jeg kommenterer det ikke til dem, folk gjør jo som de vil.

Det merkeligste jeg ser er folk som leier bolig og sløser penger på ferier, vipper, botox, hobbyer og andre strengt tatt unødvendige ting framfor å prioritere å kjøpe seg bolig. Da er du rett og slett dum i mine øyne.

Folk som har alt økonomisk på stell, som eid bolig, bil, forsikringer, null inkasso osv har all rett i verden på å bruke pengene sine som de vil, om det er kos, tull og unødvendig.

Selv bruker jeg et par tusen i måneden på ansiktspleie pluss drikker energidrikk hver dag pluss kjøper ganske ofte påsmurt baguette o l. Jeg vil heller ha denne hverdagsluksusen enn den ferieturen du velger å spare til. Folk er forskjellige!

Jeg har alt på stell men kunne aldri funnet på å bruke så mye penger på utseendet hver måned. Å faktisk bruke 24000 kroner på ansiktet hvert år er for meg mer enn sløsing. Jeg har ikke bil og sparer dermed de pengene også.

Anonymkode: abb27...9e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, kjenner ei som uten problemer drar på hotellturer, fikser negler, vipper og div i salong, kjøper dyre vesker, er ute på byen hver helg osv. Det er jo viktig å unne seg noe!

Men hun klager samtidig på at hun ikke har råd til å dra til tannlegen eller EU-kontroll på bil, og har ikke ei krone å sette av til sparing 🤷‍♀️

Vi var gode venninner, og jeg pleide innimellom og låne henne penger når hun trengte det, men så begynte jeg å legge merke til hvordan hun prioritere pengene sine. Da jeg sluttet å låne henne penger, var jeg verdens dårligste venninne og hun slo opp med meg.

Anonymkode: 7fab4...204

🙈 uff, så flaut for hennes del. jeg låner penger av min venninne men betaler tilbake slavisk og håper jeg slutter å spørre snart! for det er jo litt flaut og skaper ubalanse i forholdet. men hun er så snill og jeg er svak. hjelp. :P har selvfølgelig lyst til å slutte å spørre. har ikke lyst til å komme til det punktet hvor hun begynner å si nei. 

Anonymkode: 52d03...7e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva er poenget med "just saying" der, vi som liker å reise hører jo dette hele tiden. Så er ikke akkurat breaking news. Det man reagerer på er når småsløserne kommer med syrlige kommentarer og later som de selv ikke har råd til å reise. Når det kun handler om prioriteringer. 

Anonymkode: 321d4...f3c

Så kan man kalle det prioriteringer. Folk sløser penger på forskjellige ting.

Noen liker å ha det jevnt over greit, mens andre liker å frotse et par uker på ferie.

Anonymkode: b94cc...c0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 14.14):

Slik starter alle som liker å sladre om andre det de sier. 

Anonymkode: 2c200...e6d

Blir som de som starter med: "jeg er ikke rasist altså men"

Anonymkode: 18d97...9ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt utenom det mest nødvendige vi trenger for å overleve er jo egentlig sløsing uansett om det er ferie, biler, klær, bolig etc

Anonymkode: 18d97...9ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klager også på dårlig råd innomellom, selv om jeg unner meg 1-2 energidrikker om dagen. Kjøper i store kvanta og betaler rundt 10 kr boksen. Hadde jeg hatt 4000 kr mer i året ved å ikke drikke dem? Ja. Hadde jeg brukt 4000 kr på en annen uvane? Antagelig. Hadde 4000 kr dekket en ferie for meg+mann+3 barn? Overhodet ikke. Er det manglende ferietur jeg tenker på når jeg klager på dårlig råd? Nei, det er mer av typen "har ikke råd til å kjøpe bolig mer sentralt fordi jeg har 5 millioner for lite".. 

Anonymkode: dccfc...a70

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Synes lite om å baksnakke andre. Noen synes litt "luksus" i hverdagen med kjøpt lunsj og drikke er hva de ønsker å bruke pengene på. Det har ingen noe med. Deres liv, deres penger.

Anonymkode: 8d8db...aae

Men poenget er jo at du da må svare; Jeg har ikke råd til ferie, for jeg kjøper energidrikk og lunsj i kantina hver dag. 

Ikke "jeg ruller meg ikke i penger", når kollegaen din har bestilt en fin ferie. 

Anonymkode: 5e1da...06b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, det er jeg ikke, men jeg synes fremdeles det ikke "rettferdiggjør" at noen følger med på forbruket til andre så ned på krona som TS gjør. 

Det er jo heller ikke sånn at jeg tenker folk som reiser "shit de har god råd" eller at de sløser penger (i mine øyne f.eks er reise sløsing). 

Anonymkode: 9401c...cb2

Men det er nettopp det som er problemstillingen i HI.

Anonymkode: 71afb...924

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 14.18):

Hadde vært mest bekymret for at denne kollegaen skal få magesår av så mye energidrikke per dag, for å være ærlig.

Anonymkode: 5ec57...dc0

Er det helicobacter i energidrikk?

Anonymkode: da25e...ba5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I USA sier de: " penny-smart but dollar-stupid". Har ofte opplevd at den tanken streifer meg, men til syvende og sist må folk finne ut av ting selv.

Anonymkode: 510bf...901

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 15.25):

Og så er du rett og slett dum i andres øyne, som mener det å eie bolig er noe av det viktigste i livet. Nå eier jeg bolig selv, og har enda ikke begynt å fikse på utseendet, men hvis jeg måtte velge mellom å

1. Eie bolig uten å kunne drive med hobbyer og uten å kunne fikse på det jeg ønsket ved eget utseende

og

2. Leie og kunne drive med både hobbyer og pleie eget utseende

Så velger jeg lett nr.2.

Anonymkode: 9a618...8f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 6.40):

J Verdien av den kommer meg aldri til gode, og jeg har ingen arvinger. Pengene går til syvende og sist til Staten.

Og jeg har, gud forby, hobbyer.. Jeg har hund, strikker og har både hytte, hage og potteplanter. Hadde jeg ikke hatt de tingene, hadde jeg sluttet å reise og jeg i tillegg hadde hatt milliongjeld, hadde livet mitt vært direkte nitrist.

Anonymkode: 669c1...799

Æhm... Man er ikke gjeldslave for alltid.  Jeg er gjeldsfri om to år. Og det er 23 år til jeg blir pensjonist   Ditt fremtidige jeg vil takke deg når du er pensjonist og gjeldsfri. Pensjon er ikke noe å rope hurra for. 

Ellers er jeg faktisk enig i det du sier rundt arvinger. Men med sikkerhet i bolig,så kan du ta opp ett seniorlån (husker ikke hva det heter) og leve ditt glade liv som pensjonist også. Reise jorden rundt og slike ting. Da  er det banken som tar over huset ditt når du dør. 

Så uansett hvordan man snur og vender på det,så vil du kunne godt ut av det med å eie bolig. Spesielt uten arvinger, for du trenger ikke å tenke på at de skal arve noe. Da får banken arve gjelden din istedetfor. 

Anonymkode: b056e...740

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Æhm... Man er ikke gjeldslave for alltid.  Jeg er gjeldsfri om to år. Og det er 23 år til jeg blir pensjonist   Ditt fremtidige jeg vil takke deg når du er pensjonist og gjeldsfri. Pensjon er ikke noe å rope hurra for. 

Ellers er jeg faktisk enig i det du sier rundt arvinger. Men med sikkerhet i bolig,så kan du ta opp ett seniorlån (husker ikke hva det heter) og leve ditt glade liv som pensjonist også. Reise jorden rundt og slike ting. Da  er det banken som tar over huset ditt når du dør. 

Så uansett hvordan man snur og vender på det,så vil du kunne godt ut av det med å eie bolig. Spesielt uten arvinger, for du trenger ikke å tenke på at de skal arve noe. Da får banken arve gjelden din istedetfor. 

Anonymkode: b056e...740

Men forstår du at ikke alle synes det er så veldig klokt å leve sparsommelig og knapt i sine friskeste og sprekeste år, for å ha det økonomisk romslig i en svært usikker fremtid? Man risikerer å sitte med skjegget i postkassa og banken full av penger men ingen helse eller evne til å nyte livet. 

Folk gjør ulike prioriteringer, men det betyr ikke at dine prioriteringer er de klokeste. 

Jeg ser jo det samme i tråder der folk vurderer å kjøpe redusert en periode for å frigjøre mer tid til Livet. Da kommer man med samme argument, "tenk på pensjonen da!". 

Så man skal ha mindre tid til livet og barna nå for å ha bedre råd som gammel?? Det er helt greit å velge å leve sånn (jeg gjør det selv), men det betyr ikke at det er det klokeste valget for alle. 

Livet her og nå har også en verdi selv om det ikke gir avkastning i kroner og øre. 

Fremtiden er usikker, man er ikke dum om man velger å fokusere på nåtiden. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ts, jeg skjønner egentlig ikke hva du egentlig irriterer deg over. 

I overskriften er problemet folk som sløser på småhandling. I tråden prøver du å ro deg inn ved å si at det egentlig bare er de som har økonomisk dårlig styring som irriterer deg. Hva er det egentlig? 

For du skjønner at man kan ha god økonomisk kontroll OG småhandle? 

Eller at man kan la være å småhandle men likevel ha ræva økonomisk kontroll (for eksempel reise på ferie på kreditt)? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...