Gå til innhold

Er så fascinerende hvordan noen sløser på småhandling...noen gode historier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aller først : folk får gjøre som de vil :) syns bare det er interessant...en kollega av meg begynner hver dag med to energidrikker. I lunsjen drar han ofte innom en kaffebar og kjøper seg kaffe latte og en sandwich, innimellom dette drikker han pepsimax halvliter. han kjører til jobb hver dag sjøl om det tar 5-6 minutter å gå, handler ofte på søndagsåpen butikk....det er småsummer, som blir mye tilsammen. Det paradoksale er at når jeg sier jeg skal ut å reise, så sier han at det har han ikke råd til....Altså han bruker minst 300 HVER hverdag på dette, det vil si hundre tusen i året. Kan dere skjønne det?

Anonymkode: f4036...47d

• Liker 7
Skrevet

Hva sa han da du påpekte det til ham? 

Anonymkode: e8936...c19

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Aller først : folk får gjøre som de vil :)

Slik starter alle som liker å sladre om andre det de sier. 

Anonymkode: 2c200...e6d

• Liker 4
  • Nyttig 20
Skrevet

Hadde vært mest bekymret for at denne kollegaen skal få magesår av så mye energidrikke per dag, for å være ærlig.

Anonymkode: 5ec57...dc0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

en kollega av meg begynner hver dag med to energidrikker. I lunsjen drar han ofte innom en kaffebar og kjøper seg kaffe latte og en sandwich, innimellom dette drikker han pepsimax halvliter. han kjører til jobb hver dag sjøl om det tar 5-6 minutter å gå, handler ofte på søndagsåpen butikk....det er småsummer, som blir mye tilsammen. Det paradoksale er at når jeg sier jeg skal ut å reise, så sier han at det har han ikke råd til....Altså han bruker minst 300 HVER hverdag på dette, det vil si hundre tusen i året. Kan dere skjønne det?

Anonymkode: f4036...47d

Dette er en klassiker, jeg opplever det samme stadig vekk. Det virker som mange ikke forstår hva de bruker på småting. Mens når noen andre har spart opp til en reise, så kommer de ofte med syrlige kommentarer ("det er noen som har det", "r*** full av penger" osv. Det trenger ikke være energidrikk, men bare det å spise i kantina hver dag istedenfor matpakke, kjøpe brus i automaten hver dag - og kaste flaska! 

Jeg tror mange oppriktig ikke forstår at mange bekker små blir en stor å. I tillegg vil jo slike mennesker også sannsynligivs bruke mye mer på en reise enn jeg gjør. Så når jeg reiser til utlandet ("nå igjen???") Så tror de kanskje jeg bruker typ 50 000 der jeg faktisk bruker 10 000. 

Så er jeg enig med TS i at folk selvsagt må få prioritere å sløse litt i hverdagen om de ønsker det. Men det er når de etterpå påstår de ikke har råd til ditten og datten at ting skurrer litt. Men det er nok mye synligere for folk at noen reiser ofte, enn hva de velger bort i lunsjen på jobb.

Anonymkode: 321d4...f3c

• Liker 12
Skrevet

Jeg jobber sammen med folk som kjøper lunsj i varmdisken på butikken pluss minst en flaske brus/vann og gjerne litt godteri. Jeg tjener dobbert så mye som dem og har med matpakke og vannflaske.

Når det er sagt så bruker jeg mye tid på å lage mat, og brødskiver finner aldri veien oppi matboksen.

Om andre unner seg den kosen på daglig basis, så er det helt greit for meg. Men jeg traff på noen sånne da jeg var på jobbsøkerkurs for mange år siden. Går man på dagpenger, så burde man ikke ta seg råd til å kjøpe baguetter og brus hver dag.

Anonymkode: 669c1...799

• Liker 3
Skrevet (endret)

Alternativ problemstilling: Folk som sløser med egen tid for å holde oversikt over andres handling og handlinger....

Noen synes det er viktigere å ha det bra i det daglige, andre slår seg løs i ferien. Strengt tatt kan man jo si at alt unødvendig forbruk er sløsning, reising er hverken mer fornuftig eller mer moralsk riktig enn en daglig kaffe og kantinelunsj.

Endret av Daria
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet

Jeg synes folk gjør rare prioriteringer jeg også, men jeg kommenterer det ikke til dem, folk gjør jo som de vil.

Det merkeligste jeg ser er folk som leier bolig og sløser penger på ferier, vipper, botox, hobbyer og andre strengt tatt unødvendige ting framfor å prioritere å kjøpe seg bolig. Da er du rett og slett dum i mine øyne.

Folk som har alt økonomisk på stell, som eid bolig, bil, forsikringer, null inkasso osv har all rett i verden på å bruke pengene sine som de vil, om det er kos, tull og unødvendig.

Selv bruker jeg et par tusen i måneden på ansiktspleie pluss drikker energidrikk hver dag pluss kjøper ganske ofte påsmurt baguette o l. Jeg vil heller ha denne hverdagsluksusen enn den ferieturen du velger å spare til. Folk er forskjellige!

Anonymkode: b2e8e...f49

• Liker 10
Skrevet

Derfor han jeg slutta å småhandle/spontanhandle, det er garantert at man enkelte ganger handler helt andre ting og mer enn man planla. Så sparer man penger på å handle en gang i mnd eller en gang hver 2. uke. 

Anonymkode: a9b46...2f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Derfor han jeg slutta å småhandle/spontanhandle, det er garantert at man enkelte ganger handler helt andre ting og mer enn man planla. Så sparer man penger på å handle en gang i mnd eller en gang hver 2. uke. 

Anonymkode: a9b46...2f7

Så kan man likevel snuble over en garnbutikk eller annet spennende på veien.. men jeg er jo enig.  Jeg pleier å "storhandle" litt når det er trippeltrumf.  

Skrevet

TS, mange synes ferieturer er sløsing og at det er latterlig å bruke mange tusen på noen få dager. Just saying.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

TS, mange synes ferieturer er sløsing og at det er latterlig å bruke mange tusen på noen få dager. Just saying.

Hva er poenget med "just saying" der, vi som liker å reise hører jo dette hele tiden. Så er ikke akkurat breaking news. Det man reagerer på er når småsløserne kommer med syrlige kommentarer og later som de selv ikke har råd til å reise. Når det kun handler om prioriteringer. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Mat å drikke er ikke sløsing om det blir spist opp. Sløsing er røyking og pynte dill dall og klær som ikke brukes.

Vi har alle våre egne definisjoner på hva sløsing er.

Anonymkode: 47655...31e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er poenget med "just saying" der, vi som liker å reise hører jo dette hele tiden. Så er ikke akkurat breaking news. Det man reagerer på er når småsløserne kommer med syrlige kommentarer og later som de selv ikke har råd til å reise. Når det kun handler om prioriteringer. 

Bare for å få frem at ikke alle er som ts, som synes ferie er viktig. Og selv om folk sier at de ikke har råd, vet de nok at de kunne hatt råd med andre prioriteringer. Men man velger altså heller "hverdagsgoder" enn ferie. Jeg har ikke råd til motorsykkel. Fordi jeg velger å bruke pengene mine på andre ting. 

• Liker 12
Skrevet

Tenker at mat og drikke egentlig ikke er sløsing. Jeg kjøper meg kanelbolle til lunsj flere dager hver uke, to også! Det er hverdagskos for meg og betyr mye. Noen vil ha energidrikk og noen dyr fancy kaffe, vi er ulike. 

Røyk og snus er sløsing i min bok, men jeg har aldri hverken røyket eller snust så jeg forstår jo ikke at folk holder på med det.

Det er veldig irriterende med folk som holder regnskap med andres dårlig vaner og regner på det. Vi kan jo og se det fra en annen vinkel. De som holder liv i kantina, i bakeren og lunsjstedene bidrar til en bedre hverdag for flere. Hvis alle tar med matpakke og vannflaske så blir det ikke marked for sånne steder. Det samme gjelder og butikker og andre steder du kan bruke penger, om ingen handler lokalt, drar på pub, konserter  og utesteder så blir det veldig kjedelig rundt om kring

Anonymkode: 06c0f...75a

• Liker 10
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Som nevnt et par ganger så blir det først et problem når de begynner å klage på at andre har råd til å feks reise, og ikke de. Når de faktisk ville hatt det med andre prioriteringer. Jeg sier jo ikke "brus nå igjen" til de som kjøper brus hver dag, og jeg sier heller ikke "hvorfor kaster du to kroner" hver gang de kaster en brusflaske. Men slike folk sier "reise nå igjen, ja det er noen som har det" til meg. Hver gang. Og det hjelper ikke å slutte å snakke om reiser, når de ser i fraværslista kommer det igjen, "ja, du skal vel reise igjen, ja det er noen som har det". Det er den der "noen som har det"-greia som er så irriterende, når de fleste av dem har høyere lønn og sløser mer ellers.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Som nevnt et par ganger så blir det først et problem når de begynner å klage på at andre har råd til å feks reise, og ikke de. Når de faktisk ville hatt det med andre prioriteringer. Jeg sier jo ikke "brus nå igjen" til de som kjøper brus hver dag, og jeg sier heller ikke "hvorfor kaster du to kroner" hver gang de kaster en brusflaske. Men slike folk sier "reise nå igjen, ja det er noen som har det" til meg. Hver gang. Og det hjelper ikke å slutte å snakke om reiser, når de ser i fraværslista kommer det igjen, "ja, du skal vel reise igjen, ja det er noen som har det". Det er den der "noen som har det"-greia som er så irriterende, når de fleste av dem har høyere lønn og sløser mer ellers.

Det er jo bare en dum frase man sier.

• Liker 5
Skrevet

Det er jo bare en dum frase man sier.

Ja, enig at den er dum, Burde jo svart "ja, du kunne også hatt det, men velger å la være". Men tenker ikke man trenger å nøytralisere en dum frase med en annen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes faktisk det er skremmende at det finnes kollegaer/bekjente som holder regnskap over hvor mye jeg potensielt sløser!

Anonymkode: 9401c...cb2

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes faktisk det er skremmende at det finnes kollegaer/bekjente som holder regnskap over hvor mye jeg potensielt sløser!

Anonymkode: 9401c...cb2

Men er du en type som stadig klager på at du har dårligere råd enn andre da? Er jo gjerne da man merker seg om noen sløser.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...