Gå til innhold

Når nav krevde fjerning av livmor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gir jo mening å kreve (sier ikke at en slik operasjon kurerer denne sykdommen, for jeg har ikke nok kunnskap om sykdommen til å si noe om det. Jeg snakker hypotetisk! og generelt!). Altså hvis det finnes en behandling som gjør det arbeidsfør, så har det riktig å kreve at man skal ta den behandlingen. For kravet på AAP er jo at ALL behandling skal ha vært forsøkt før man kan søke uføretrygd. 

Om det så gjelder å fjerne en fot, leveren eller livmoren spiller ingen rolle. Blir du frisk av en behandling, så klart har det rett av NAV å nekte noen ufør om de velger å ikke si ja til behandling som kan gjøre deg 100% frisk og arbeidsfør.  

Anonymkode: 1605b...227

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gir jo mening å kreve (sier ikke at en slik operasjon kurerer denne sykdommen, for jeg har ikke nok kunnskap om sykdommen til å si noe om det. Jeg snakker hypotetisk! og generelt!). Altså hvis det finnes en behandling som gjør det arbeidsfør, så har det riktig å kreve at man skal ta den behandlingen. For kravet på AAP er jo at ALL behandling skal ha vært forsøkt før man kan søke uføretrygd. 

Om det så gjelder å fjerne en fot, leveren eller livmoren spiller ingen rolle. Blir du frisk av en behandling, så klart har det rett av NAV å nekte noen ufør om de velger å ikke si ja til behandling som kan gjøre deg 100% frisk og arbeidsfør.  

Forskjellen på en fot, lever og en livmor, er jo at livmoren fjerner muligheten for å få barn. Som er en vesentlig stor forskjell. Så har man jo også tidlig overgangsalder som et resultat av hysterektomi, i tillegg til at man ikke kan garantere at plagene fra endometriosen forsvinner, bare fordi livmoren er borte. 

Anonymkode: 38719...2f1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er det noen som vet antallet, på kvinner som måtte fjerne livmoren/hysterektomi pga Endometriose( blant annet) , (som ikke kan få barn etter dette) for å kunne få innvilget ufør fra Nav. Mange av de jentene var jo i starten av 20 årene. 
Dette ble jo endret i midten av 2019.
Jeg prøver å finne ut om vi vet antallet på disse jentene.
Diskuterer denne saken med noen som mener dette ikke stemmer, så vil gjerne kunne vise til noe dokumentasjon. 

Anonymkode: 710f1...cd2

Hæ? Har dette virkelig skjedd? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At hysterektomi vil være en utmerket behandling av endometriose, er en kraftig overdrivelse. Til tross for hva man trodde før, så er ikke endometriose en «mensensykdom» og heller ikke en livmor-sykdom, det finnes til og med tilfeller hvor det har blitt oppdaget endometriose hos menn. Faktumet er at vi vet alt for lite om sykdommen, til å påstå at noe vil være en utmerket behandling. 

Jeg er fullt klar over hva endometriose er. Har både gått på det meste av medikamenter, hatt omfattende fertilitetsutfordringer og fjernet livmor på grunn av det. 

Ut fra hva man vet i dag (for lite, helt enig) vil hysterektomi gi vesentlig bedring for flertallet av pasienter. Så kan man selvfølgelig være blant de færre som har omfattende symptomer på grunn av endometriosevev andre steder, eller beholde omfattende andre plager på grunn av den autoimmune komponenten.

Selv gikk jeg fra i praksis ufør til så godt som ingen plager av endometriose etter å ha fjernet livmor (men benskjørhet på grunn av medikamenter), og dette er svært vanlig. Selvfølgelig uten at det på noe som helst vis skal gi grunnlag for at NAV skal kreve organfjerning.

Anonymkode: 9f666...eee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjellen på en fot, lever og en livmor, er jo at livmoren fjerner muligheten for å få barn. Som er en vesentlig stor forskjell. Så har man jo også tidlig overgangsalder som et resultat av hysterektomi, i tillegg til at man ikke kan garantere at plagene fra endometriosen forsvinner, bare fordi livmoren er borte. 

Å få barn er ingen menneskerett. Dersom du har så store plager og smerter at du ikke kan jobbe, så kan du heller ikke ta vare på et barn. Dersom denne personen vil ha barn så kan de gå på sosialstønad, få barn, ta operasjonen også søke uføretrygd. Nei vent, de er jo ikke ufør lengre, så kom seg ut i jobb - i den rekkefølgen, dersom det å få barn trumfer egen helse og liv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er det noen som vet antallet, på kvinner som måtte fjerne livmoren/hysterektomi pga Endometriose( blant annet) , (som ikke kan få barn etter dette) for å kunne få innvilget ufør fra Nav. Mange av de jentene var jo i starten av 20 årene. 
Dette ble jo endret i midten av 2019.
Jeg prøver å finne ut om vi vet antallet på disse jentene.
Diskuterer denne saken med noen som mener dette ikke stemmer, så vil gjerne kunne vise til noe dokumentasjon. 

Anonymkode: 710f1...cd2

Problemet med denne sykdommen er at den ofte har medført såpass mye skader på omkringliggende vev som tarmer mm slik at fjerning av livmor vil ikke kunne gjenopprette skadene som allerede har skjedd. Men barn vil jo mange ha et ønske om å få likevel 💞 Stakkars jenter/damer! For et umenneskelig valg. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å få barn er ingen menneskerett. Dersom du har så store plager og smerter at du ikke kan jobbe, så kan du heller ikke ta vare på et barn. Dersom denne personen vil ha barn så kan de gå på sosialstønad, få barn, ta operasjonen også søke uføretrygd. Nei vent, de er jo ikke ufør lengre, så kom seg ut i jobb - i den rekkefølgen, dersom det å få barn trumfer egen helse og liv. 

Jeg har aldri påstått at det er en menneskerett å få barn, men jeg mener likevel at man ikke kan sammenligne fjerning av en fot eller lever, med å fjerne et organ som både sørger for at man kan få barn, men som også gir titalls andre plager, dersom den blir fjernet. Som jeg skriver, så er ikke fjerning av livmor en garanti for at man blir kvitt plagene av endometriosen, i tillegg til at hysterektomi leder til tidlig overgangsalder, som igjen kommer med sine egne plager. Heldigvis for meg selv, er jeg frivillig barnefri, så jeg lider ikke av ufrivillig barnløshet pga min alvorlige endometriose. Jeg er likevel ikke villig til å fjerne livmoren, da det vil sende meg rett ut i en overgangsalder med drøssevis av andre plager, og uten garantien for at jeg faktisk blir kvitt endometriosen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

At hysterektomi vil være en utmerket behandling av endometriose, er en kraftig overdrivelse. Til tross for hva man trodde før, så er ikke endometriose en «mensensykdom» og heller ikke en livmor-sykdom, det finnes til og med tilfeller hvor det har blitt oppdaget endometriose hos menn. Faktumet er at vi vet alt for lite om sykdommen, til å påstå at noe vil være en utmerket behandling. 

Synd at de reklamerer for det da..Jeg tror på deg.

Nå er det mye snakk om dette, og private aktører penger i det:

"Kommentar fra Jenny Alvirovic, gynekologisk kirurg og en av landets ledende innen endometriosebehandling.

- Historien til Ina er dessverre ikke ukjent for meg. Det er altfor mange kvinner som har opplevd å bli avvist når de forteller om sine plager, og som får plager knyttet til menstruasjon og syklus bagatellisert, forteller den erfarne kirurgen. - Skjer dette allerede i ung alder, kan det bli vanskelig å fortelle om plagene igjen senere. Det er jo allerede et følsomt og tabubelagt tema å snakke om underlivet. Dette kan føre til forsinkelse i behandlingen, slik som Ina beskriver. Det aller viktigste vi som leger kan gjøre er å lytte. Diagnosen kan ofte pasienten selv røpe til oss, hvis vi lytter og stiller spørsmål til det som blir sagt. Det er ikke alltid vi kan løse problemet, men vi kan anerkjenne plagene. Det må vi gjøre. Det er ikke greit å ha menstruasjonssmerter som stopper hverdagen og livet."

https://www.aleris.no/gynekolog/endometriose/pasienterfaring-fjerning-av-livmor/

Anonymkode: f66e5...517

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er likevel ikke villig til å fjerne livmoren, da det vil sende meg rett ut i en overgangsalder med drøssevis av andre plager, og uten garantien for at jeg faktisk blir kvitt endometriosen. 

Hvorfor tror du det? 

Det er evidens for at hysterektomi kan fremskynde overgangsalderen noe, men de gynekologene jeg har snakket med er ganske enige om at snittet er cirka seks måneder tidligere enn ellers.

Jeg fjernet livmor og én eggstokk for lenge siden, er 45 og har ingen tegn på begynnende overgangsalder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Så da skal man aldri kunne få barn ? Det er en stor inngripen å fjerne livmor mm, ikke garanti for at man blir bedre heller 

Anonymkode: 7722b...5b2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tror du det? 

Det er evidens for at hysterektomi kan fremskynde overgangsalderen noe, men de gynekologene jeg har snakket med er ganske enige om at snittet er cirka seks måneder tidligere enn ellers.

Jeg fjernet livmor og én eggstokk for lenge siden, er 45 og har ingen tegn på begynnende overgangsalder. 

Fordi du ikke har fjernet alt, fjerner man alt kommer man i tidlig overgangsalder 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi du ikke har fjernet alt, fjerner man alt kommer man i tidlig overgangsalder 

Jeg har definitivt fjernet hele livmoren.

Dersom du snakker om å fjerne begge eggstokkene, vil man jo komme i overgangsalderen. Men nå var det snakk om livmor.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har definitivt fjernet hele livmoren.

Dersom du snakker om å fjerne begge eggstokkene, vil man jo komme i overgangsalderen. Men nå var det snakk om livmor.

Livmorfjerning gir ikke tidlig overgangsalder så det er ikke vits å snakke om, man fjerner mer enn bare livmor når man skal fjerne pga endometriose

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

NAV har absolutt vektlagt manglende hysterektomi som begrunnelse for avslag. 

Men dersom man blir uføretrygdet og må leve resten av livet med store smerter og plager fra livmoren, hvorfor velger man å ikke fjerne den?  Da blir man jo ufør med viten og vilje. 

Anonymkode: 35003...6f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Livmorfjerning gir ikke tidlig overgangsalder så det er ikke vits å snakke om, man fjerner mer enn bare livmor når man skal fjerne pga endometriose

Nei. Det stemmer ikke. Det klart vanligste er en ren hysteroskopi.

Jeg har som sagt gjort dette selv, på grunn av endometriose og adenomyose. En eggstokk ble besluttet fjernet under inngrepet, fordi den var så endometrioseskadet at den ikke var noe å spare på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så da skal man aldri kunne få barn ? Det er en stor inngripen å fjerne livmor mm, ikke garanti for at man blir bedre heller 

Hvis du uansett er så syk at du ikke kan jobbe, så bør du hvert fall ikke få barn. Barn er en livslang forpliktelse som krever deg med hud og hår 24/7 i mange år. Man er heller ikke garantert friske barn. Jeg har selv 3 barn og det er langt mer krevende å være forelder enn å være i jobb. Jobb er 40 timer i uka, forelder er man 24/7 i år etter år på godt og vondt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dersom man blir uføretrygdet og må leve resten av livet med store smerter og plager fra livmoren, hvorfor velger man å ikke fjerne den?  Da blir man jo ufør med viten og vilje. 

Du leser kanskje ikke gjennom alle svarene, og det forstår jeg, men faktumet er at en hysterektomi ikke er en garanti for at endometriosen forsvinner. Til tross for hva man har trodd før, så er ikke endometriose en livmor-sykdom/mensen-sykdom. Plagene fra endometriosen kommer ikke nødvendigvis direkte fra livmoren. I mitt tilfelle så fant de endometriose på veldig mange andre organer enn bare livmoren, blant annet tarmen, blæra, bekkenveggen, eggledere, eggstokker +++. 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/endometriosis-after-hysterectomy

https://www.healthline.com/health/endometriosis-after-hysterectomy

https://www.heraldscotland.com/news/16310407.endometriosis-drives-women-hysterectomy---doesnt-work/

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synd at de reklamerer for det da..Jeg tror på deg.

Nå er det mye snakk om dette, og private aktører penger i det:

"Kommentar fra Jenny Alvirovic, gynekologisk kirurg og en av landets ledende innen endometriosebehandling.

- Historien til Ina er dessverre ikke ukjent for meg. Det er altfor mange kvinner som har opplevd å bli avvist når de forteller om sine plager, og som får plager knyttet til menstruasjon og syklus bagatellisert, forteller den erfarne kirurgen. - Skjer dette allerede i ung alder, kan det bli vanskelig å fortelle om plagene igjen senere. Det er jo allerede et følsomt og tabubelagt tema å snakke om underlivet. Dette kan føre til forsinkelse i behandlingen, slik som Ina beskriver. Det aller viktigste vi som leger kan gjøre er å lytte. Diagnosen kan ofte pasienten selv røpe til oss, hvis vi lytter og stiller spørsmål til det som blir sagt. Det er ikke alltid vi kan løse problemet, men vi kan anerkjenne plagene. Det må vi gjøre. Det er ikke greit å ha menstruasjonssmerter som stopper hverdagen og livet."

https://www.aleris.no/gynekolog/endometriose/pasienterfaring-fjerning-av-livmor/

*private aktører ser penger i det. 

Jeg håper noen blir bedre da. Spesielt hvis de er unge, og går gjennom en så drastisk operasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest HI og ikke gidder jeg heller, reagerer kun på tittelen. Så hvis NAV beordrer deg om ting utenfor de som myndighet så må du andmelde de umiddelbart til lensmannen...

Anonymkode: b6947...9c5

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke bare å velge å få fjernet. Har selv prøvd siden jeg var 30 år pga smerter og store blødninger, x antall ganger inne å skrapet ut blødende polypper. Er nå 45 og fått avslag hver gang jeg har spurt om å få det fjernet. Da bare ramser sykehuset opp alt som er negativt og at de ikke kan garantere at det vil bli bra allikevel.

Syns da det er spesielt at en lege på nav kan si noe slikt. Værste er at den legen på nav kan og ikke ha spesialist innen den veien en gang.

Så bare da jeg drev i nav systemet legen som da skulle avgjøre hva jeg kunne i forhold til nakke skadde og hode skadde var spesialist innen uroligi og  skulle  avgjøre min fremtid. Endte med advokaten min satte med foten å krevde nav fikk inn annen lege som kunne noe im skadden 

Anonymkode: ce128...39c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...