Gå til innhold

Når nav krevde fjerning av livmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet antallet, på kvinner som måtte fjerne livmoren/hysterektomi pga Endometriose( blant annet) , (som ikke kan få barn etter dette) for å kunne få innvilget ufør fra Nav. Mange av de jentene var jo i starten av 20 årene. 
Dette ble jo endret i midten av 2019.
Jeg prøver å finne ut om vi vet antallet på disse jentene.
Diskuterer denne saken med noen som mener dette ikke stemmer, så vil gjerne kunne vise til noe dokumentasjon. 

Anonymkode: 710f1...cd2

• Liker 1
Skrevet

Hva i all verden er det du snakker om? Dette er noe leger i så fall råder pasientene til, ikke saksbehandlere i NAV :klo: 

Men selvfølgelig, hvis man har gjennomgripende og invalidiserende plager som vil forsvinne ved fjerning av livmor, så er man jo rimelig hjerneskadet dersom man ikke gjennomfører det. 

Anonymkode: 35003...6f8

• Liker 20
Skrevet

Svar på kvinneguiden er IKKE dokumentasjon😂

Anonymkode: 7803c...b13

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg klarer ikke å finne offisielle tall, bare artikler hvor nav har krevd fjerning, men senere gått tilbake på kravet. 

Anonymkode: 38719...2f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen som vet antallet, på kvinner som måtte fjerne livmoren/hysterektomi pga Endometriose( blant annet) , (som ikke kan få barn etter dette) for å kunne få innvilget ufør fra Nav. Mange av de jentene var jo i starten av 20 årene. 
Dette ble jo endret i midten av 2019.
Jeg prøver å finne ut om vi vet antallet på disse jentene.
Diskuterer denne saken med noen som mener dette ikke stemmer, så vil gjerne kunne vise til noe dokumentasjon. 

Anonymkode: 710f1...cd2

Si hva du vil, men NAV har aldri, og kan aldri kreve at en person kan fjerne livmor eller andre organer. 

Mener du seriøst at noen skal fjerne livmor for å bli kvitt endometriose? Det hjelper nemlig ikke. Endometriose «styres» av eggstokkene. 
Og er en kvinne ekstremt plaget av endometriose, ung og barnløs, så brukes legemidler til å sette kvinnen i kunstig overgangsalder, kirurgi og medisiner til å behandle med. Vi er ikke i 1925 men i 2025. Endometriose har heller ikke vært en kjent diagnose i mange tiår. 

Anonymkode: f9fa1...ce6

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva i all verden er det du snakker om? Dette er noe leger i så fall råder pasientene til, ikke saksbehandlere i NAV :klo: 

Men selvfølgelig, hvis man har gjennomgripende og invalidiserende plager som vil forsvinne ved fjerning av livmor, så er man jo rimelig hjerneskadet dersom man ikke gjennomfører det. 

NAV har absolutt vektlagt manglende hysterektomi som begrunnelse for avslag. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg klarer ikke å finne offisielle tall, bare artikler hvor nav har krevd fjerning, men senere gått tilbake på kravet. 

Skal dette liksom være troverdig, så må du komme med link til disse artiklene. Vi må nesten og få innsyn i sakspapirene for å kunne tro en slik påstand. Fordi påstanden er helt hinsides all fornuft.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

NAV har absolutt vektlagt manglende hysterektomi som begrunnelse for avslag. 

Betyr ikk at de krever fjerning?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Betyr ikk at de krever fjerning?

Nei, men det betyr at de har avvist søknad om uføretrygd, fordi kvinnen ikke har fjernet livmoren, og fordi de mener at kvinnen dermed ikke har gjort alt hun kan for å behandle tilstanden. 

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skal dette liksom være troverdig, så må du komme med link til disse artiklene. Vi må nesten og få innsyn i sakspapirene for å kunne tro en slik påstand. Fordi påstanden er helt hinsides all fornuft.

Er jo ikke så vanskelig å google dette selv, men vær så god: https://sykepleien.no/2019/07/nav-endret-vedtak-om-kvinne-matte-operere-bort-livmor-fa-stotte

Jeg er forresten ikke TS, men har selv endometriose, så jeg husker da dette kom frem i nyhetene for flere år siden. 

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Si hva du vil, men NAV har aldri, og kan aldri kreve at en person kan fjerne livmor eller andre organer. 

Mener du seriøst at noen skal fjerne livmor for å bli kvitt endometriose? Det hjelper nemlig ikke. Endometriose «styres» av eggstokkene. 
Og er en kvinne ekstremt plaget av endometriose, ung og barnløs, så brukes legemidler til å sette kvinnen i kunstig overgangsalder, kirurgi og medisiner til å behandle med. Vi er ikke i 1925 men i 2025. Endometriose har heller ikke vært en kjent diagnose i mange tiår. 

Det står bl.a. om det her:

https://www.nettavisen.no/livsstil/nav-endret-vedtak-om-at-kvinne-matte-operere-bort-livmor-for-a-fa-stotte/s/12-95-3423811216

Anonymkode: 4f485...dfb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Er ikke overrasket…

Husker fortsatt saken da kvinner mista dagpenger fordi de nekta å få seg jobb som stripper. 

Anonymkode: a3870...aea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

At du ikke husker sakene betyr ikke at de ikke har skjedd. Jeg husker de veldig godt selv om jeg ikke selv er hverken ramma av endometriose eller lignende.

Anonymkode: e238c...aba

• Liker 7
Skrevet

Nordmenn, altså. Instinktivt rett i forsvar av staten! 

Anonymkode: 3d7d5...e2d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Da jeg fikk diagnosen som 16-åring i 2010, så var det sagt fra gynekologene at det ikke var aktuelt med hysterektomi før jeg tidligst var 30 uansett, og at jeg måtte få de barnene jeg ønsket før det var aktuelt selvfølgelig.

Anonymkode: 58cbc...fb9

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For de aller fleste vil hysterektomi være utmerket behandling av endometriose. Selv om man beholder eggstokkene. 

Jeg har også lest artikler om tilfeller som TS beskriver, hvor det har blitt gitt avslag på ytelser fordi ikke all effektiv behandling var forsøkt, og hvor det da var snakk om hysterektomi.

Det finnes forøvrig ikke optimal behandling av endometriose uten. Medikamentell menopause (Zoladex) skal helst ikke brukes i mer enn ti måneder på grunn av risiko for osteoporose, smertelindring er ofte inadekvat og gjentatte operasjoner for å fjerne endovev gir risiko for fertilitets- og svangerskapsproblemer.

Anonymkode: 9f666...eee

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Et (i utgangspunktet ufravikelig) krav for å få innvilget uføretrygd er at all behandling skal være prøvd og vist seg ineffektiv. 

Hysterektomi er en behandling for endometriose.

Den som søkte uføretrygd på grunn av invalidiserende endometriose og ikke har gjennomført hysterektomi hadde ikke prøvd all behandling.

Det viste seg - selvsagt - at NAV ikke har myndighet til å pålegge fjerning av legemsdeler/organer som behandling før vurdering av uføregrad.

Anonymkode: 32ccc...feb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er så lite seriøst som det kan forbli. 
Nei, å fjerne livmor og la eggstokkene bli igjen, kurerer ikke endometriose.

Ingen kirurg med kniven i rette hånda, fjerner kvinnelige kjønnsorganer etter krav fra NAV. 
Å tro på alt man leser, trodde jeg folk hadde forstått at man ikke kan. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For de aller fleste vil hysterektomi være utmerket behandling av endometriose. Selv om man beholder eggstokkene. 

Jeg har også lest artikler om tilfeller som TS beskriver, hvor det har blitt gitt avslag på ytelser fordi ikke all effektiv behandling var forsøkt, og hvor det da var snakk om hysterektomi.

Det finnes forøvrig ikke optimal behandling av endometriose uten. Medikamentell menopause (Zoladex) skal helst ikke brukes i mer enn ti måneder på grunn av risiko for osteoporose, smertelindring er ofte inadekvat og gjentatte operasjoner for å fjerne endovev gir risiko for fertilitets- og svangerskapsproblemer.

Anonymkode: 9f666...eee

At hysterektomi vil være en utmerket behandling av endometriose, er en kraftig overdrivelse. Til tross for hva man trodde før, så er ikke endometriose en «mensensykdom» og heller ikke en livmor-sykdom, det finnes til og med tilfeller hvor det har blitt oppdaget endometriose hos menn. Faktumet er at vi vet alt for lite om sykdommen, til å påstå at noe vil være en utmerket behandling. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...