Kvantesprang --> Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni (endret) Hei! Jeg opprettet nylig en anonym tråd der jeg stilte spørsmålet: 45 kilo...bruker jeg år på dette?? Det ble mange gode og realistiske tilbakemeldinger, og flere skrev at jeg bør tenke at svaret er "resten av livet". Nettopp fordi det som må til er en livsstilsendring. Et kvantesprang innen fysikken er en plutselig endring i et system, men må ikke forveksles med en stort enkelt fremskritt. Faktisk er et kvantesprang en av de minste bevegelsene som finnes, men de små bevegelsene kan gi stor forandring. Med små justeringer i tanker og atferd skal det skje store endringer. Underveis vil jeg notere små livsstilsvalg som gjøres, og hvor mye dette utgjorde i kroppsvekt. Noen kilo er borte allerede, men det gjenstår mellom 40-45 kilo. Første del vil handle om vektreduksjonsfasen og vil svare på spørsmålet om hvor lang tid det vil ta. Deretter venter visst den tøffeste jobben med å holde kiloene borte. Dette spennende eksperimentet starter NÅ! ➡️ BMI tikker inn på 42,0 i dag. Endret 1. juni av Kvantesprang -->
Kvantesprang --> Skrevet 7. juni Forfatter #2 Skrevet 7. juni 5 dager inn i "eksperimentet" er den første halvkiloen borte. De endringene jeg gjorde denne første uken, var så små at de var nesten umerkelig: litt mindre middagsporsjon og vært mer hverdagsaktiv i form av å få baken opp av sofaen etter jobb og middag. Det siste året har jeg hatt 2-3 faste treningsøkter i uken, så der er ikke en endring som startet nå. Det jeg gjorde nå var å IKKE dumpe ned på sofaen fra middagsbordet, men gikk og småryddet, ut for å handle eller gå til et sted istedenfor å kjøre. Dette var små hendelser altså, ikke noen plutselige lange økter e.l. Neste uke skal jeg fortsette med mer hverdagsaktivitet i tillegg til å være mer bevisst på hva og mengden av maten jeg spiser, så ser jeg hvor dette tar meg. 39,5 kilo gjenstår.
Amatariel Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Velkommen så mye og gratulerer med dagbok! Jeg er en av dem som heier veldig på små endringer!! Jeg brukte nemlig 20 år (!) på å "slanke" meg med alle dietter som finnes der ute... men resultatet ble likevel plusskilo til slutt. Det var helt tydelig at det ikke var veien å gå, så kjedelig å bruke så lang tid på å forstå det. Men bedre sent enn aldri, sant!? Jeg startet min livsstilsreise for 3 år siden nå, og dagboken min heter med små skritt. Og det har virkelig vært med små skritt. Jeg raser ikke ned i vekt, men følger heller ingen diett. MEN kiloene blir færre for hvert år, så noe skjer jo. Jeg vil gjerne følge deg her Jeg fant/finner stor glede i dagbøkene her inne, og mange har inspirert meg stort.
Kvantesprang --> Skrevet 14. juni Forfatter #4 Skrevet 14. juni Tusen takk for hyggelige ord, Amatariel 🤩 Jeg har lest mye i dagboken til både deg og andre, og blir veldig motivert når andre knekker koden og ikke gir seg selv om det blir både opp og nedturer på vekten. Det er jo helt naturlig i alle endringer 👍
Kvantesprang --> Skrevet 14. juni Forfatter #5 Skrevet 14. juni Jeg har vært på reise denne uken, så det blir en 14-dagers vekt neste helg! Vært en aktiv uke med mye gåing (15k skritt i dag, samme to dager i uken) og greit kosthold. Bittesmå endringer i riktig retning ✅️ 1
123qwe Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Velkommen til dagbøker! Jeg har lest alle innleggene dine men har ikke rukket å kommentere for nå! Har trua på prosjektet ditt 🌸. Og helt enig med @Amatariel at det er de små endringene man klarer å sementere i hverdagen som gir resultater på sikt. 1
Kvantesprang --> Skrevet 22. juni Forfatter #7 Skrevet 22. juni Tusen takk for dine ord, 123qwe! Jeg har også tro på tilnærmingen, men det er virkelig en øving i aksept for nå-situasjonen og hvordan innstille seg på at jeg har tid! Alt endres ikke på én dag. Disse 2/3 av juni 2025 siden startskuddet gikk, har virkelig vært noe spesielle. Jeg har vært prosjektleder i to store prosjekter de siste årene, som begge hadde sin avslutning nå. Dette medførte lange kvelder og netter. Aktiviteten min har vært veldig bra, både med trening og hverdagstrim. Jeg føler meg overraskende nok veldig bra i energinivå og generelt overskudd på denne siden av prosjektene, så det er jo toppers! 👏 Virkelig glad for dette! Maten har ikke vært like enkel å holde fornuftig. Derfor er status fremdeles at 39,5 kilo gjenstår. Jeg tror jo maten er mest utslagsgivende, så nå blir det spennende framover.
Kvantesprang --> Skrevet 29. juni Forfatter #8 Skrevet 29. juni Da var enda et kilo borte, og 38,5 kilo gjenstår. Svaret foreløpig (slik tempoet går) er at ja, dette vil ta flere år 🙂 Da er det viktig å legge merke til positive ting som at turen jeg gjennomførte på lørdagskvelden før god middag og litt snacks, ble gjort i betydelig høyere tempo enn tidligere (uten at jeg føltes som at jeg var døden nær). Status på kostholdet er at jeg har funnet en rytme på alt som inntas før middag. Målet neste mnd er derfor å ha full fokus på middagsporsjonen: jeg spiser allerede variert (grønt, fisk, kjøtt, kylling), men skal - stoppe etter 1 porsjon - velge mindre karbohydratrikt tilbehør i bytte mot mer grønt Jeg følger ikke en lavkarbokur, men vil teste ut dette under middagen og se om det gir utslag på vekten de kommende ukene. Det er snart ferie, men ikke i prosjektet. Det tikker nedover 👊
Amatariel Skrevet mandag kl 08:09 #9 Skrevet mandag kl 08:09 Syns det høres ut som veldig fornuftige endringer Hurra for 1 kg i minus!! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå