Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jeg vokst opp med at man gjør, men ikke til tilfeldige naboer. Vi har vokst opp med naboer som var mine foreldres venner. 

Ellers gjør jeg det selv, men naboene våre er en blanding av familie til mannen og venner, så ingen problem. Det hender oftest at noen låner av oss. Ser ikke problemet :) 

Anonymkode: e74f2...a96

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
jukkapalme skrev (På 1.6.2025 den 12.16):

Nei, aldri. Men husker vi gjorde det før i tiden da jeg var barn på 80-tallet. Alle i nabolaget lånte av hverandre da. Men da stengte butikkene mye tidligere. Nå er alle butikkene i nærheten åpne til 23.

Her vi bor, må vi kjøre 15-20 min til butikk, så da er naboene gode å ha :) Men det skjer ikke ofte. 

AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 12.21):

Nei, aldri. Hadde ikke falt meg inn at det var en mulighet engang…

Men har opplevt at en nabo kom og lånte egg.. og så sukker.. og så bakepulver.. Litt merkelig å ikke sjekke hva man har før man begynner å bake, men..

Har også opplevd at ei nabo kom og spurte om å låne noen telys.

Anonymkode: 4ce6f...1ee

Man kan glemme ting.... Og ikke alle bor i nærheten av butikk. Det kan jo være at man skal ha besøk og må derfor få laget den kaken osv. Synes det er en fin ting jeg, å kunne hjelpe en nabo i nød, så lenge det ikke går sport i det. 

Anonymkode: e74f2...a96

• Hjerte 2
Skrevet

Ja, flere ganger. Pga helligdag. Eller at man står midt i matlagingen 

AnonymBruker
Skrevet

Noen få ganger har jeg lånt ting som bakepapir, smør eller bakepulver. Men det går veldig lang tid i mellom. Og gjerne er dette søndager, eller at det ikke er bare bare for meg å komme meg til butikken med småbarn. Vi har en nabochat, hvor jeg har spurt pent om å evt låne og så svarer den som kan/vil låne ut 😊

Anonymkode: c63d6...5ee

AnonymBruker
Skrevet

Her låner vi bort og låner det vi mangler. Aldri noe problem.

Og ingen gir tilbake, det går opp i opp :) 

Anonymkode: d6d3f...539

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 12.14):

Nei, det hadde jeg sett på som frekt. Og det aner meg at de som "låner" egg, heller ikke gir tilbake når de har vært i butikken. Her har det vært perioder det er tomt for egg i butikkene, så da blir det enda frekkere å skulle låne. 

Anonymkode: 04615...219

For en merkelig antydning 

Anonymkode: d0b37...739

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på et lite sted i ei bygd og her kommer vi innom hverandre rett som det er for noe, det er både oppfordret og oppmuntret til, en stor del av samholdet her. Det betyr ikke at en løper ned hverandres dører, men at en kommer til en nabo om det et noe og de kommer til meg. 

Anonymkode: 98e00...216

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det litt når barna var helt små, og jeg ikke kunne stikke fra dem for å kjøpe hvis jeg feks manglet til middagen. Og det var relativt nye naboer den gangen, så de syntes sikkert det var litt rart, men vi har nå fått et godt naboforhold likevel😅

Anonymkode: 1cf0b...feb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For en merkelig antydning 

Anonymkode: d0b37...739

Tja, ser jo flere i tråden skrive at de ikke får tilbake det som blir "lånt". 

Anonymkode: 04615...219

• Liker 1
Skrevet

Aldri lånt mat, eller blitt spurt om å låne bort mat. Men vi låner andre ting av hverandre. Ene naboen har en kjempelang stige, den bruker alle vi andre når det trengs. Henger, verktøy, gressklipper, gardintrapp, trillebår, hekkesaks osv byttelånes også. De fleste her har hage, men de er bittesmå. Ingen grunn til at alle skal ha alt for få minutters bruk. Har også lånt bort utemøbler da noen skulle ha stort lag i hagen sin og trengte flere sitteplasser.

Vi hjelper også hverandre med kattepass, ta inn posten, vanning når noen er borte, bæring av møbler/hvitevarer etc.

Bor i sentrum av middels stor by.

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 15.21):

Tror jeg har gjort det en eller to ganger. Butikken er noen kilometer unna, og da har det vært litt krise.

To nærmeste naboene, derimot, låner titt og ofte, og jeg får aldri igjen. Greit nok når det dreier seg om 2 dl mel, ett egg, e.l, jeg er ikke kjip, men en halv kilo sukker synes jeg det er frekt å ikke levere tilbake.

Anonymkode: 4fd41...c40

I helgen var hun stadig sukkerløse innom og lånte en halv kilo sukker igjen. Uten at hun i mellomtiden har levert tilbake forrige halvkilo hun "lånte". Jeg er så godt oppdratt, så jeg klarer verken å si nei, lyve og si jeg ikke har, eller å etterlyse det hun har lånt fra før 🙄

Må si jeg synes det er rimelig frekt. Hadde jeg selv vært en "låner" og dette hadde gått begge veier, så hadde det selvfølgelig vært noe annet, men det er jeg ikke. Hun kjenner tydeligvis ikke på det, og det synes jeg er snodig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I helgen var hun stadig sukkerløse innom og lånte en halv kilo sukker igjen. Uten at hun i mellomtiden har levert tilbake forrige halvkilo hun "lånte". Jeg er så godt oppdratt, så jeg klarer verken å si nei, lyve og si jeg ikke har, eller å etterlyse det hun har lånt fra før 🙄

Må si jeg synes det er rimelig frekt. Hadde jeg selv vært en "låner" og dette hadde gått begge veier, så hadde det selvfølgelig vært noe annet, men det er jeg ikke. Hun kjenner tydeligvis ikke på det, og det synes jeg er snodig.

Og du er et bedre menneske,mener du selv,fordi du ikke er en "låner"? Enten får du låne litt du og,eller si at "det er fint om du gir tilbake det sukkeret du skylder meg"eller være raus og la det gå. Å klage på KG hjelper hvertfall ikke! 

Anonymkode: 50961...1ac

AnonymBruker
Skrevet

nopp, har masse egg i kjøleskapet. kaviar. 

Anonymkode: 65ae2...44a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og du er et bedre menneske,mener du selv,fordi du ikke er en "låner"? Enten får du låne litt du og,eller si at "det er fint om du gir tilbake det sukkeret du skylder meg"eller være raus og la det gå. Å klage på KG hjelper hvertfall ikke! 

Anonymkode: 50961...1ac

Hvor har jeg skrevet at jeg er et bedre menneske? :klo:

Grunnen til at jeg ikke låner (med unntak av et par tilfeller - jeg er langt fra perfekt jeg heller) er vel at jeg planlegger ukemeny og skriver handleliste. Jeg har selvsagt levert tilbake, da.

Men bevares, alle kan glemme, og jeg har absolutt ikke  noe imot låning, men jeg synes vel det er en forutsetning at man leverer tilbake det man har lånt. Ellers er det ikke låning, da er det fåing. Men ingen vil gå på døra til noen og spørre om å få en halvkilo sukker. Selv om det i realiteten er det de mener.

Hadde noen kommer på døra mi og spurt om å låne et egg eller et par dl sukker, og sagt de skulle levere tilbake med det samme de hadde handlet, så hadde jeg svart at det trengte de virkelig ikke å tenke på. Jeg er ikke kjip. Det som blir veldig feil for meg, det er at det lånes såpass store mengder, og at det aldri sies noe om å levere tilbake eller at det faktisk blir levert tilbake. Da synes jeg det blir frekt. Hadde jeg stadig vært borte hos dem for å låne, og vi hadde hatt en slags enighet om at vi "låner" det vi trenger av hverandre, så hadde jeg så klart ikke brydd meg. Men det har vi ikke. Jeg kjenner dem ikke. Vi hilser om vi treffes ute, bare. 

Jeg er lavtlønnet, så jeg har ikke god råd, så å gi bort matvarer til naboer jeg ellers ikke har noe med å gjøre, det synes jeg ikke noe særlig om. Shoot me.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Naboen er foreldrene mine da.

Anonymkode: 53351...1c4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri lånt noe fra naboen. Jeg har aldri snakket med dem heller.

Anonymkode: 5ba14...420

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. 

Mangler jeg noe på grunn av dårlig planlegging, så må jeg endre på planene. 

Anonymkode: 2c131...166

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt behov for det, hadde jeg absolutt gjort det. Men jeg setter jo ikke i gang med matlaging før jeg vet at jeg har alle ingrediensene, og det er 5 minutts gange til butikk som er åpent kl 7-23, så det er veldig sjelden at jeg trenger noe utenom åpningstid. Jeg lager sjelden mat før 7 eller etter kl 23, og da er det jo uansett for seint å ringe på hos naboen. Kan egentlig bare huske 1 gang, da holdt jeg på å bake langpannekake på en søndag, og så hadde jeg plutselig ikke bakepapir.

Skrevet

Aldri. Om det er noe jeg trenger drar jeg enten til butikken (som tar meg 5 minutter) eller bestiller hjem til døren med Wolt eller Foodora.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...