Gå til innhold

Husfluer inne på landet: tips for å bli kvitt dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på landet med flere gårdsbruk som naboer. I sommerhalvåret blir det masse husfluer pga. husdyrene, og mange finner alltid veien inn hos oss. Vi gjør allerede alle de "selvfølgelige" tiltakene som netting på vinduer, holde dører lukket, fluefelle ute, ikke ha mat stående fremme osv. Men plutselig har man likevel huset fullt av masse fluer. Nå smekker vi dem, men det er snakk om så mange at det er en kjempeoppgave.

Har dere noen gode tips og triks for å fange eller ta livet av fluene på effektivt og humant vis når de først har kommet inn? Gjerne noe man kan lage selv, f.eks. en fluefelle med væske som faktisk fungerer (har prøvd eddikfelle, den fanget bare bananfluer). Fluepapir virker både ulekkert å ha inne og som tortur for fluene, bruker dere som bor på landet det inne i huset? Kanskje det finnes noen diskrete og effektive elektriske feller som er ok å ha inne? Alle tips tas imot med takk🙏

Anonymkode: 8c5bf...7e4

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Mitt beste er at alle vinduer og dører som en har åpne har innsektsnett.  Og så bruke fluepapir på utsatte plasser, da bare bruker du fingeren å avliver hvis du ikke ønsker de ska pines til de dør.

Kan og kjøpe fluefanger som brenner fluene, fåes i flere str den tar og noe mygg.

Noen sier og hvis en har mye lavendel rundt ute på tomta kan hjelpe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Noen som har prøvd noe sånt mot husfluer inne? 
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/friluft/friluftutstyr/mygg-og-innsektbeskyttelse/insektsfelle-15w-led-50330288/

- TS

Ikke akkurat denne, men noe lignende (og rimeligere)

Fungerer bra, og særlig om natten når det er mørkt. Da flyr de mot lyset og blir drept av strømmen.

Anonymkode: 5035d...dde

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke akkurat denne, men noe lignende (og rimeligere)

Fungerer bra, og særlig om natten når det er mørkt. Da flyr de mot lyset og blir drept av strømmen.

Anonymkode: 5035d...dde

Her er en variant, og likeledes her.

Begge er fra Biltema, men Jula (og sikkert flere andre) har også noe lignende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut hvordan de kommer inn. Jeg har en gulvsid gardin foran døra, så jeg slipper ikke inn for mange når jeg går ut, kanskje det kan være en ide. Jeg bor nær en gård også, men her er det mindre fluer. Det jeg gjør istedenfor å smekke dem er å sette en gjennomsiktig boks saaakte oppå dem, og så smette en pappbit under og bære dem ut. Skjønner det ikke er et alternativ for dere, men nevner det i tilfelle det er flere som ikke liker å drepe fluer her.

Anonymkode: cdd5a...762

AnonymBruker
Skrevet

Den kampen har jeg gitt opp! Går en runde med smekker av og til. Orker ikke å holde dører lukket når inne-og uterom går i ett. 

Anonymkode: 01ae4...408

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Vi har allerede netting på alle vinduer som åpnes. Fluepapir virker ikke som en trivelig måte å dø på. Vi fanget dem tidligere, men måtte gå over til smekking da det ble helt uoverkommelige mengder. Vi endte opp med å bestille en elektrisk fluefelle, tusen takk for tips :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...