Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har undret mange ganger hvor enkelt det er for noen som har bodd par år i Norge, ergo kan søke om norsk statsborgerskap. Skal det virkelig være sånn? Det bør vel finnes mer ærefrykt både som nasjon og menneskene som velger å søke om norsk statsborgerskap. 

Så er det virkelig at noen kan ha kortene i handa si for hvilke statsborgerskap til de vil benytte til enhver tid?

Merkelig at det ikke finnes debatt om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du skriver stemmer jo ikke.

Det er absolutt ingen måte jeg kjenner til hvor man kan søke statsborgerskap etter to år i Norge. Så vidt jeg vet er det tidligste du kan søke etter fem år dersom du er gift med en norsk statsborger. Andre må ha vært i landet i minimum 8 år og du må selvsagt ha permanent oppholdstillatelse.

I tillegg er det en rekke andre krav som må oppfylles før du kan bli norsk statsborger. Dette er på ingen måte urimelige krav, men det er ikke spesielt lett å bli norsk statsborger sammenlignet med andre land. For vår del (min kone er ikke norsk) var det mer bry enn det var verdt og vi valgte å bli boende i utlandet.

Du kan lese mer om kravene her: https://www.udi.no/skal-soke/statsborgerskap/utenfor-eu/?c=irq

Skjønner ikke helt hva ærefrykt har med dette å gjøre.

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Jdz skrev (10 minutter siden):

Det du skriver stemmer jo ikke.

Det er absolutt ingen måte jeg kjenner til hvor man kan søke statsborgerskap etter to år i Norge. Så vidt jeg vet er det tidligste du kan søke etter fem år dersom du er gift med en norsk statsborger. Andre må ha vært i landet i minimum 8 år og du må selvsagt ha permanent oppholdstillatelse.

I tillegg er det en rekke andre krav som må oppfylles før du kan bli norsk statsborger. Dette er på ingen måte urimelige krav, men det er ikke spesielt lett å bli norsk statsborger sammenlignet med andre land. For vår del (min kone er ikke norsk) var det mer bry enn det var verdt og vi valgte å bli boende i utlandet.

Du kan lese mer om kravene her: https://www.udi.no/skal-soke/statsborgerskap/utenfor-eu/?c=irq

Skjønner ikke helt hva ærefrykt har med dette å gjøre.

Personer som skal ha et ekstra statsborgerskap mangler ærefrykt. 

Selv det du beskriver er billig statsborgerskap. 

Om jeg skulle bo 8 år i Sverige, så søker jeg jo ikke statsborgerskap i Sverige, og får svensk nasjonalitet. Det er jo sinnsykt.

Skrevet
Egenskap skrev (16 minutter siden):

Personer som skal ha et ekstra statsborgerskap mangler ærefrykt. 

Selv det du beskriver er billig statsborgerskap. 

Om jeg skulle bo 8 år i Sverige, så søker jeg jo ikke statsborgerskap i Sverige, og får svensk nasjonalitet. Det er jo sinnsykt.

Er det? Dersom jeg skulle jobbet og betalt skatt i et annet land resten av mitt liv, så synes jeg faktisk ikke statsborgerskap er urimelig å be om etter åtte år. 

Til sammenligning kunne jeg søkt statsborgerskap etter to år der jeg bor nå, og heller ikke her er det på noen som helst måte enkelt å få permanent opphold og bli statsborger.

• Nyttig 6
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...