Egenskap Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni Jeg har undret mange ganger hvor enkelt det er for noen som har bodd par år i Norge, ergo kan søke om norsk statsborgerskap. Skal det virkelig være sånn? Det bør vel finnes mer ærefrykt både som nasjon og menneskene som velger å søke om norsk statsborgerskap. Så er det virkelig at noen kan ha kortene i handa si for hvilke statsborgerskap til de vil benytte til enhver tid? Merkelig at det ikke finnes debatt om det.
Jdz Skrevet 1. juni #2 Skrevet 1. juni Det du skriver stemmer jo ikke. Det er absolutt ingen måte jeg kjenner til hvor man kan søke statsborgerskap etter to år i Norge. Så vidt jeg vet er det tidligste du kan søke etter fem år dersom du er gift med en norsk statsborger. Andre må ha vært i landet i minimum 8 år og du må selvsagt ha permanent oppholdstillatelse. I tillegg er det en rekke andre krav som må oppfylles før du kan bli norsk statsborger. Dette er på ingen måte urimelige krav, men det er ikke spesielt lett å bli norsk statsborger sammenlignet med andre land. For vår del (min kone er ikke norsk) var det mer bry enn det var verdt og vi valgte å bli boende i utlandet. Du kan lese mer om kravene her: https://www.udi.no/skal-soke/statsborgerskap/utenfor-eu/?c=irq Skjønner ikke helt hva ærefrykt har med dette å gjøre. 3 9
Egenskap Skrevet 1. juni Forfatter #3 Skrevet 1. juni Jdz skrev (10 minutter siden): Det du skriver stemmer jo ikke. Det er absolutt ingen måte jeg kjenner til hvor man kan søke statsborgerskap etter to år i Norge. Så vidt jeg vet er det tidligste du kan søke etter fem år dersom du er gift med en norsk statsborger. Andre må ha vært i landet i minimum 8 år og du må selvsagt ha permanent oppholdstillatelse. I tillegg er det en rekke andre krav som må oppfylles før du kan bli norsk statsborger. Dette er på ingen måte urimelige krav, men det er ikke spesielt lett å bli norsk statsborger sammenlignet med andre land. For vår del (min kone er ikke norsk) var det mer bry enn det var verdt og vi valgte å bli boende i utlandet. Du kan lese mer om kravene her: https://www.udi.no/skal-soke/statsborgerskap/utenfor-eu/?c=irq Skjønner ikke helt hva ærefrykt har med dette å gjøre. Personer som skal ha et ekstra statsborgerskap mangler ærefrykt. Selv det du beskriver er billig statsborgerskap. Om jeg skulle bo 8 år i Sverige, så søker jeg jo ikke statsborgerskap i Sverige, og får svensk nasjonalitet. Det er jo sinnsykt.
Jdz Skrevet 1. juni #4 Skrevet 1. juni Egenskap skrev (16 minutter siden): Personer som skal ha et ekstra statsborgerskap mangler ærefrykt. Selv det du beskriver er billig statsborgerskap. Om jeg skulle bo 8 år i Sverige, så søker jeg jo ikke statsborgerskap i Sverige, og får svensk nasjonalitet. Det er jo sinnsykt. Er det? Dersom jeg skulle jobbet og betalt skatt i et annet land resten av mitt liv, så synes jeg faktisk ikke statsborgerskap er urimelig å be om etter åtte år. Til sammenligning kunne jeg søkt statsborgerskap etter to år der jeg bor nå, og heller ikke her er det på noen som helst måte enkelt å få permanent opphold og bli statsborger. 6
Egenskap Skrevet 27. juni Forfatter #5 Skrevet 27. juni statsborgerskap skal ikke være en selvfølge, flau over det arbeiderpartiet har gjort. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå