Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vurderer å søke jordmorstudiet i Tromsø neste år men med bosted i Harstad og barn lurer jeg på om det lar seg gjøre. For selve studiet så går det nok å møte opp på obligatoriske dager og bo noen dager av gangen på hotell for disse , samme med eksamener og slikt. Det skal nok gå bra da det ikke er veldig lenge av gangen. Men praksisen kan bli vanskelig. Kan ikke bli plassert i feks tromsø for da må jeg flytte fra familien i månedsvis i gangen. Men om jeg kunne fått praksisplass i Harstad og Narvik går det  bra. Har de noen type ordning der man feks kan søke "prioritert" plass? Sykepleien hadde det slik at man fortrinnsvis kunne få praksis i nærheten. OsloMet har også det for sine jordmorstudenter med barn under en viss alder eller andre forhold som gjør at de bør få praksis i nærheten. Men vet ikke om UiT har noen lignende ordninger. Skjønner jo at det aldri er en garanti for hvor man får praksis, men er det overhodet noe slags prioritering/rangering?  Nord Norge har jo ganske store geografiske avstander men kun en jordmorskole så vil tro det er en del i lignende situasjoner som feks vil ha praksisplassene sine i Finmark eller Bodø eller lignende. Mangler jo jordmødre i nord så håper de tilrettelegger litt for å kunne utdanne.

Anonymkode: 80984...e5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med studieansvarlig/administrasjonen så hjelper de deg :) Jeg vil anta at de kan tilrettelegge hvor man får praksisplass når man har omsorgsansvar for barn, men igjen du må høre med de så får du et sikkert svar.

Anonymkode: 5e681...755

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare en og annen obligatorisk undervisning, det er  gruppearbeid, ferdighetstrening og simulering foruten rene forelesninger, og da må du være på campus. Du kan heller ikke påregne å få alle praksis på småsykehusene der du bor, det er krav om praksis på øverste nivå, altså i Tromsø. Tilrettelegging kan ikke gjøres når det senker de faglige kravene i utdanningen, noe det vil gjøre hvis du får det du ber om. At du har barn og vil studere er en utfordring du må løse, ikke alle i verden rundt. 

Anonymkode: e2c15...a20

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo hurtigbåt mellom Tromsø og Harstad så du kan jo reise hjem når du har fri.
Hadde forhørt meg med føden i Harstad (har de f.eks. utdanningstilling) og UiT for å høre hvordan de løser det med praksis, hvor mye praksis som må være på universitetssykehus og hvor mye som kan være på lokalsykehus. 

Anonymkode: 217cb...277

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke bare en og annen obligatorisk undervisning, det er  gruppearbeid, ferdighetstrening og simulering foruten rene forelesninger, og da må du være på campus. Du kan heller ikke påregne å få alle praksis på småsykehusene der du bor, det er krav om praksis på øverste nivå, altså i Tromsø. Tilrettelegging kan ikke gjøres når det senker de faglige kravene i utdanningen, noe det vil gjøre hvis du får det du ber om. At du har barn og vil studere er en utfordring du må løse, ikke alle i verden rundt. 

Anonymkode: e2c15...a20

Det vet jeg men er ikke obligatorisk opplegg hver uke, i alle fall ikke på oslomet. Og det foregår noe samlet. Kjenner og noen som bor på Møre og har studert på ntnu og fått det til å funke, hun bodde da periodevis i Trondheim men ikke lenge av gangen(praksis varer jo i mange måneder). Praksis hadde hun der hun bodde. Enn så lenge man bare har barnehageopptak en gang i året i Norge kan man jo ikke ta med seg familien sin noen plass. Da blir 2-3 mnd litt lenge liksom . En uke eller to går derimot.

Hvordan vil det senke kravene å ha praksis på sykehuset i Narvik og Harstad?  De har da fødsler der og?enn så lenge man når mengdekravet(antall fødsler) og får møtt alle læringsmål (fulgt kvinner i så og så mange åpningstider osv) så må det jo være innafor?

Hvis de ikke tilrettelegger noe kommer man ikke til å få nok jordmødre der de trengs... Folk som bor i Finmark kan da ikke ha månedsvis med praksiser i Tromsø heller? Er ikke bare et enkelt person sitt problem er er samfunnsproblem med jordmor mangel. Særlig i distriktene. Finner ingenting på nettsidene som tilsier at man må ha praksis i Tromsø?  Er ikke noen krav lengre sør om at man må ha praksis på St Olavs, eller Ullevål eller lignende heller.  Så lurer litt på hvor du får det fra?  Står på nettsidene at man blir ringt inn til fødsler for å få best mulig læringsutbytte.

Skrevet

Jeg har gått annet yrkesrettet studie ved UIT, hvor selve undervisningen var samlingsbasert på gitt undervisningssted, og praksis skulle være i samme område. Jeg tok kontakt med UiT før oppstart, og ble lovt praksis på hjemplassen min - med begrunnelse små barn. Ta kontakt og forhør deg, mitt inntrykk er at de strekker seg langt når det gjelder yrker/studier med få studenter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det vet jeg men er ikke obligatorisk opplegg hver uke, i alle fall ikke på oslomet. Og det foregår noe samlet. Kjenner og noen som bor på Møre og har studert på ntnu og fått det til å funke, hun bodde da periodevis i Trondheim men ikke lenge av gangen(praksis varer jo i mange måneder). Praksis hadde hun der hun bodde. Enn så lenge man bare har barnehageopptak en gang i året i Norge kan man jo ikke ta med seg familien sin noen plass. Da blir 2-3 mnd litt lenge liksom . En uke eller to går derimot.

Hvordan vil det senke kravene å ha praksis på sykehuset i Narvik og Harstad?  De har da fødsler der og?enn så lenge man når mengdekravet(antall fødsler) og får møtt alle læringsmål (fulgt kvinner i så og så mange åpningstider osv) så må det jo være innafor?

Hvis de ikke tilrettelegger noe kommer man ikke til å få nok jordmødre der de trengs... Folk som bor i Finmark kan da ikke ha månedsvis med praksiser i Tromsø heller? Er ikke bare et enkelt person sitt problem er er samfunnsproblem med jordmor mangel. Særlig i distriktene. Finner ingenting på nettsidene som tilsier at man må ha praksis i Tromsø?  Er ikke noen krav lengre sør om at man må ha praksis på St Olavs, eller Ullevål eller lignende heller.  Så lurer litt på hvor du får det fra?  Står på nettsidene at man blir ringt inn til fødsler for å få best mulig læringsutbytte.

Du får mer avanserte caser i Tromsø og den faglige kompetansen er høyere. Urealistisk at all praksis kan gjøres der du bor, men noe kan det. Du får best svar ved å kontakte UiT. 

Anonymkode: aada4...d9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du får mer avanserte caser i Tromsø og den faglige kompetansen er høyere. Urealistisk at all praksis kan gjøres der du bor, men noe kan det. Du får best svar ved å kontakte UiT. 

Men er dette noe DU tenker høres fornuftig ut eller et faktisk krav? For de jeg kjenner som har gått skole andre steder i landet har hatt praksis "uti gokk" og fått sin utdanning godkjent fordi det går på mengdekrav, Antall fødsler der du har tatt imot, antall åpningstider osv .  Det har ikke vært på langt nær nok plasser på Ullevål, St Olavs og de store sykehusene til at alle kan ha sin praksis der. Om man ikke får til å nå mengdekravet utenom Tromsø skjønner jeg dog mer poenget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men er dette noe DU tenker høres fornuftig ut eller et faktisk krav? For de jeg kjenner som har gått skole andre steder i landet har hatt praksis "uti gokk" og fått sin utdanning godkjent fordi det går på mengdekrav, Antall fødsler der du har tatt imot, antall åpningstider osv .  Det har ikke vært på langt nær nok plasser på Ullevål, St Olavs og de store sykehusene til at alle kan ha sin praksis der. Om man ikke får til å nå mengdekravet utenom Tromsø skjønner jeg dog mer poenget. 

Du må snakke med studiestedet. Men hvis antallet fødsler på avdelingen er for lavt, vil du ikke oppnå mengdekravet. 
I tillegg er det jo noen fødende som selekteres bort fra små fødeavdelinger. 

Anonymkode: 61bea...631

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har du jo noen du kjenner som du kan spørre, om det er krav eller ikke å ha kompliserte fødsler. 

Anonymkode: 217cb...277

AnonymBruker
Skrevet

UNN har fødestue både i Harstad og i Narvik. Får du også noe praksis i Narvik så kan du fint dagspendle dit. Ingen som sier at praksis må tas i Tromsø

Anonymkode: 44256...722

Skrevet

Snakk med studiestedet, bare de kan svare deg 100 % sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Sier som flere her at du må snakke med studiestedet. Jeg har en venninne som er sykepleier og hun ønsket å gå jordmor, men slo det fra seg siden hun ikke bor i Tromsø. Hun bor på Finnsnes der de har fødestue, men det går ikke ann å ta praksis der, man må ta på kvinneklinikk fikk hun beskjed om. Mulig det er annerledes med Narvik og Harstad siden det faktisk er sykehus.

Anonymkode: e92e0...518

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er min erfaring. Men som jeg skriver, dette tar du med studiestedet, ikke kvinneguiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...