AnonymBruker Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni Jeg har de siste 10 årene opparbeidet meg en viss kompetanse. Søker jobber og kommer ofte til andre eller tredje intervju. Jeg elsker mitt kompetansefelt og er god i det jeg gjør. Jeg har også havnet i en økonomisk grop, på grunn av dårlige beslutninger tatt på grunn av en diagnose og fordi jeg har havnet i kvinnefella. Føler jeg trenger jobb og en bra jobb for å overleve i livet. Jeg har flere psykiske og fysiske sykdommer. Føler nå det verste er at jeg har kronisk tinnitus, de andre sykdommer kan jeg leve med. Men forverring av tinnitusen blir enslags symptom på at jeg konstant presser meg. Jeg vet om flere folk som gar fått uføretrygd for bare en av mine diagnoser. Så jeg regner med jeg har gode sjanser på å få dette. Det deprimerer meg likevel at jeg da føler at jeg har gjort alt det jeg har gjort de siste 10 årene for ingen ting, vil savne å fikse ting og være i jobb. Samt tape mye på det økonomiske og kanskje aldri eie egen leilighet. Hva tenker dere? Hva ville dere gjort? Tatt jobb eller satset på uførhet? Anonymkode: 0e242...25f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #2 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har de siste 10 årene opparbeidet meg en viss kompetanse. Søker jobber og kommer ofte til andre eller tredje intervju. Jeg elsker mitt kompetansefelt og er god i det jeg gjør. Jeg har også havnet i en økonomisk grop, på grunn av dårlige beslutninger tatt på grunn av en diagnose og fordi jeg har havnet i kvinnefella. Føler jeg trenger jobb og en bra jobb for å overleve i livet. Jeg har flere psykiske og fysiske sykdommer. Føler nå det verste er at jeg har kronisk tinnitus, de andre sykdommer kan jeg leve med. Men forverring av tinnitusen blir enslags symptom på at jeg konstant presser meg. Jeg vet om flere folk som gar fått uføretrygd for bare en av mine diagnoser. Så jeg regner med jeg har gode sjanser på å få dette. Det deprimerer meg likevel at jeg da føler at jeg har gjort alt det jeg har gjort de siste 10 årene for ingen ting, vil savne å fikse ting og være i jobb. Samt tape mye på det økonomiske og kanskje aldri eie egen leilighet. Hva tenker dere? Hva ville dere gjort? Tatt jobb eller satset på uførhet? Anonymkode: 0e242...25f Du kan ikke velge å uføretrygde deg. Det er et langt løp for å bli det. Du må regne med 7-8 år med arbeidsutprøvinger, behandling mm. Anonymkode: a67e4...e2f 27 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni #4 Skrevet 1. juni Jobb selvsagt. At man ikke fikser livet og ikke får seg jobb er ikke grunnlag til å få uføretrygd Anonymkode: 9d6e5...e06 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #5 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobb selvsagt. At man ikke fikser livet og ikke får seg jobb er ikke grunnlag til å få uføretrygd Anonymkode: 9d6e5...e06 Denne skjønte jeg ikke. Er vel på grunn av at jeg ikke fikser livet at jeg føler jeg må ha jobb? Som sagt mange har uføretrygd bare basert på en av mine diagnoser og jeg har 5. Anonymkode: 0e242...25f
AnonymBruker Skrevet 1. juni #6 Skrevet 1. juni Ville gått for begge deler. Selv om du har tryggheten med ufør i bunn, så kan du fortsatt jobbe og tjene penger. Men du kan ta det i eget tempo uten å måtte stresse. Det er bare hvis du tjener fulltidslønn i 10 år at du mister uføretrygden. Anonymkode: 6310e...448 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #7 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan ikke velge å uføretrygde deg. Det er et langt løp for å bli det. Du må regne med 7-8 år med arbeidsutprøvinger, behandling mm. Anonymkode: a67e4...e2f Det er individuelt. Diagnoser og funksjonsevne er i mange tilfeller klare, og man får uføretrygd "på dagen". Anonymkode: f2e3b...330 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #8 Skrevet 1. juni Jeg har dobbeltsidig og tosidig tinnitus. Den er den sykdommen jeg har med svakest symptomer. Jeg jobber fortsatt. Ta deg sammen! Anonymkode: 2a155...b7b 11 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #9 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har dobbeltsidig og tosidig tinnitus. Den er den sykdommen jeg har med svakest symptomer. Jeg jobber fortsatt. Ta deg sammen! Anonymkode: 2a155...b7b Wow.. ta meg sammen faktisk! Anonymkode: 0e242...25f 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #10 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Denne skjønte jeg ikke. Er vel på grunn av at jeg ikke fikser livet at jeg føler jeg må ha jobb? Som sagt mange har uføretrygd bare basert på en av mine diagnoser og jeg har 5. Anonymkode: 0e242...25f Uføretrygd regnes ikke ut fra diagnoser, men fungering og arbeidsevne. Du kan fint ha arbeidsevne, selv om andre ikke har det Anonymkode: 9d6e5...e06 22 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni #11 Skrevet 1. juni Du er ikke ufør når du kan velge mellom jobb og uføretrygd. Når du virkelig trenger uføretrygd har du ikke et reelt valg. Anonymkode: ea2c0...497 18 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni #12 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uføretrygd regnes ikke ut fra diagnoser, men fungering og arbeidsevne. Du kan fint ha arbeidsevne, selv om andre ikke har det Anonymkode: 9d6e5...e06 Er jo bare det... jeg forteller meg selv har jeg har arbeidsevne og jo da klarer hva som helst. Så møter jeg veggen eller døra.. og det har blitt et mønster. Fordi jeg er positiv og fordi jeg føler jeg ikke har valg på grunn av økonomien. Anonymkode: 0e242...25f 1
Virrevirrevapp Skrevet 1. juni #13 Skrevet 1. juni Tatt jobb. Søkt etter lindring for sykdommene dine. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #14 Skrevet 1. juni Jeg har vært ute av arbeidslivet siden 2015, pga sykdom. Ettervirkning var at jeg måtte bytte arbeidstegning og ta ny utdannelse. Dette har vist seg å være veldig tøft pga kronisk hodepine og utmattelse, jeg har vært sykemeldt imellom også. var i jobb i et år og absolutt stortrivdes der- jeg savner det hver sag men måtte si opp pga omstendighetene. Drømmen er å endleig komme i mål med bachelor og kunne jobbe, om enn bare 40-50%. Fordi å falle utenfor er så ensomt, isolerende og trist. om man kan _velge_ å ikke jobbe er man fa virkelig uten arbeidsevne? Anonymkode: 6c50f...459 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #15 Skrevet 1. juni Jeg skjønner at tinnitus er vanskelig, men du kan faktisk lære deg å leve med det. Jeg har tinnitus selv i begge ørene, og opplevde forverring for et par år siden. Det var som å ha et helikopter i øret. Jeg fikk insomni og hadde det helt forferdelig. Det verste var nok min reaksjon på tinnitus, noe det faktisk er for de fleste. Det kan fortsatt være ille volum noen dager, men jeg lar meg ikke affisere lenger. Jeg fikk god hjelp hos audiopedagog, som lærte meg mestringsstrategier. Det som ikke kommer til å hjelpe er å la tinnitusen "vinne". Du vil aldri lære deg å tolerere tinnitusen hvis du slutter eller unngår å gjøre ting i livet på grunn av det, sånn som å jobbe. Jeg syntes faktisk det hjalp å tvinge hjernen min til å fokusere på andre ting, som f.eks. studier. Jeg trodde på et tidspunkt at jeg aldri skulle klare å studere igjen, men her sitter jeg, nesten ferdig med første året på en ny bachelor. Tinnitusen min ble plutselig veldig høy nå fordi jeg skriver om det 😂 Stort sett legger jeg ikke merke til den lenger. Hjernen er ekstremt god på å tilpasse seg og filtrere ut uviktig informasjon. Men du lar den ikke gjøre det ved å vie tinnitusen så mye oppmerksomhet. Søk hjelp for tinnitusen - det er håp for deg også. Anonymkode: 4b2c9...f71 2 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni #16 Skrevet 1. juni Du skriver som om du kan velge å uføretrygde deg på bakgrunn av diagnose, sånn fungerer det ikke i virkeligheten. Folk med samme diagnose kan ha ulik inntektsevne. Jeg er autist og har flere andre diagnoser. Autisme diagnosen i seg selv er mer enn nok til å bli ufør for de autistene som ikke har inntektsevne. Jeg på min side har inntektsevne. Jeg er riktignok på AAP og kommer muligens til å få ufør i noen grad etter 20 år i arbeidslivet med mine diagnoser er jeg utslitt. MEN, noe jobb klarer jeg. Du er joviale en gang på AAP, og for å komme dit må du være sykemeldt et år. Det første du bør gjøre er derfor å gå til fastlegen din og bli sykemeldt dersom du mener du er for syk til å jobbe. Anonymkode: dd713...d0b 2 2
Flintis Skrevet 1. juni #17 Skrevet 1. juni (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har de siste 10 årene opparbeidet meg en viss kompetanse. Søker jobber og kommer ofte til andre eller tredje intervju. Jeg elsker mitt kompetansefelt og er god i det jeg gjør. Jeg har også havnet i en økonomisk grop, på grunn av dårlige beslutninger tatt på grunn av en diagnose og fordi jeg har havnet i kvinnefella. Føler jeg trenger jobb og en bra jobb for å overleve i livet. Jeg har flere psykiske og fysiske sykdommer. Føler nå det verste er at jeg har kronisk tinnitus, de andre sykdommer kan jeg leve med. Men forverring av tinnitusen blir enslags symptom på at jeg konstant presser meg. Jeg vet om flere folk som gar fått uføretrygd for bare en av mine diagnoser. Så jeg regner med jeg har gode sjanser på å få dette. Det deprimerer meg likevel at jeg da føler at jeg har gjort alt det jeg har gjort de siste 10 årene for ingen ting, vil savne å fikse ting og være i jobb. Samt tape mye på det økonomiske og kanskje aldri eie egen leilighet. Hva tenker dere? Hva ville dere gjort? Tatt jobb eller satset på uførhet? Anonymkode: 0e242...25f Du kommer til 2. og 3. gangsintervju, men får ikke jobben? Om det hadde vært tilfellet hadde jeg tenkt at jeg ikke ble vurdert som egnet for arbeidslivet og søkt arbeidsufør. Men det er meg, du kan jo vurdere det annderledes. Har du hatt tilsvarende jobber over tid uten sykefravær? Endret 1. juni av Flintis 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #18 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner at tinnitus er vanskelig, men du kan faktisk lære deg å leve med det. Jeg har tinnitus selv i begge ørene, og opplevde forverring for et par år siden. Det var som å ha et helikopter i øret. Jeg fikk insomni og hadde det helt forferdelig. Det verste var nok min reaksjon på tinnitus, noe det faktisk er for de fleste. Det kan fortsatt være ille volum noen dager, men jeg lar meg ikke affisere lenger. Jeg fikk god hjelp hos audiopedagog, som lærte meg mestringsstrategier. Det som ikke kommer til å hjelpe er å la tinnitusen "vinne". Du vil aldri lære deg å tolerere tinnitusen hvis du slutter eller unngår å gjøre ting i livet på grunn av det, sånn som å jobbe. Jeg syntes faktisk det hjalp å tvinge hjernen min til å fokusere på andre ting, som f.eks. studier. Jeg trodde på et tidspunkt at jeg aldri skulle klare å studere igjen, men her sitter jeg, nesten ferdig med første året på en ny bachelor. Tinnitusen min ble plutselig veldig høy nå fordi jeg skriver om det 😂 Stort sett legger jeg ikke merke til den lenger. Hjernen er ekstremt god på å tilpasse seg og filtrere ut uviktig informasjon. Men du lar den ikke gjøre det ved å vie tinnitusen så mye oppmerksomhet. Søk hjelp for tinnitusen - det er håp for deg også. Anonymkode: 4b2c9...f71 Takk for dette🙂 Jeg merker ganske lett når jeg stresser, da får jeg høy tinnitus i to toner en høy pipelyd og en lav tone. Når det er høyt syns jeg også det blir vanskelig å konsentrere seg og å sove.. Av og til merker jeg det nesten ikke.. Jeg har jo flere ting gærnt med meg, som jeg klarer å ignorere, men når tinnitusen står på som verst er det umulig å ignorere. Veldig slitsomt, har faktisk tenkt på å gjøre det slutt med livet et par ganger på grunn av den. 😔 Vet ikke om det er lov å si her.. Anonymkode: 0e242...25f 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #19 Skrevet 1. juni Flintis skrev (8 minutter siden): Du kommer til 2. og 3. gangsintervju, men får ikke jobben? Om det hadde vært tilfellet hadde jeg tenkt at jeg ikke ble vurdert som egnet for arbeidslivet og søkt arbeidsufør. Men det er meg, du kan jo vurdere det annderledes. Har du hatt tilsvarende jobber over tid uten sykefravær? Jeg var ikke syk på 7 år.. så har jo vært frisk og stått på. Før jeg ble syk igjen. Anonymkode: 0e242...25f
AnonymBruker Skrevet 1. juni #20 Skrevet 1. juni Ta jobb, få behandling om du kan. Hvis du ikke klarer å jobbe 100% - få sykmelding for resten. Hvis du er sykmeldt over et år, søk AAP. Anonymkode: 343cd...78e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå