Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har erfaring med knekkebrød dietten?  :)

Anonymkode: 53c69...3e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingem?

Skrevet

Det er en egen gruppe på Facebook for denne dietten, med mange tips, sånn om du ikke får svar her. 

Hørt mange er fornøyde. Er jo bare å bytte ut brød med knekkebrød. Gjerne et av de mer kalorifattige, og velge pålegg med omhu. Gjerne pålegg med godt med proteiner, og mindre fett. Fritt med grønnsaker. 

• Liker 1
Skrevet

Har veldig god erfaring. Eneste «kuren» jeg får til 😅. Jeg ligger imidlertid på ca 13-1400 kcal i stedenfor 1000-1200 som denne legger opp til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble bare veldig sulten av det. Det funket i form av at jeg gikk ned i vekt, men det var et helvete. Gikk heller for høyprotein og fiber. Da greide jeg å bli mett på den lille kalloribudsjettet jeg har. 

Anonymkode: 7a591...b50

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner at det kan være lettere å telle kalorier og det å følge en diett, men det er ingen mirakelkur. Et knekkebrød skiller seg ikke fra en brødskive eller en kornblanding med samme næringssammensetning. Du vil få nøyaktig den samme virkningen av å spise tilsvarende brødskive.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ble bare veldig sulten av det. Det funket i form av at jeg gikk ned i vekt, men det var et helvete. Gikk heller for høyprotein og fiber. Da greide jeg å bli mett på den lille kalloribudsjettet jeg har. 

Hva spiste du som var høyprotein og fiber? Gikk du ned da?

Anonymkode: f4abc...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Ble helt utsulta av den kuren.

Anonymkode: 5277a...ddb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg så var dette løsningen, fordi min overvekt var grunnet overspising. Så å spise kun knekkebrød til frokost og lunsj i ett år har gjort mirakler for størrelsen på magesekken min, og nå spiser jeg helt "normalt" og holder vekta. Gikk ned 51kg på det året.

Anonymkode: 2e2af...23f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke den dietten. Man skal ikke endre noe annet i kostholdet, kun bytte ut grovbrød med knekkebrød av finmalt hvete? 

Anonymkode: e1526...1c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Wasa grove knekkebrød er lite mettende synes jeg. Det grove melet er altfor finmalt. 

Anonymkode: b6297...2a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ned 9 kilo så den fungerer:) men må gå en del sulten, absolutt verdt det syns jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke tenker å gå på denne resten av livet, så blir jo det fort jojo-slanking, stadig opp og ned i vekt. 

Kan det være smartere å gjøre en varig livsstilsendring? Helt OK om du ønsker knekkebrød for resten av livet, men det er ikke for alle.

Anonymkode: ba7c4...b85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 21.49):

Noen her som har erfaring med knekkebrød dietten?  :)

Jeg gikk ned 15 kg for noen år siden med knekkebrødkuren.  Brukte den gangen 4 mnd, og holdt vekten i noen år, men gikk dessverre opp igjen nesten alt etter alvorlig sykdom med påfølgende medisinbruk.

Jeg opplevde knekkebrødkuren som enkel å følge, og likte den veldig godt. Sug etter noe godt om kvelden (som jeg sliter med) forsvant raskt, og jeg likte maten godt. Har ingen problem med å spise knekkebrød hver dag, samt sunne proteinrike middager. 😊

Den var derfor førstevalget, da jeg bestemte meg for å gå ned igjen, men denne gangen klarte jeg ikke å holde på motivasjonen fra starten av pga ulike forhold knyttet til helse- og livssituasjon. Kom meg derfor aldri over "suget etter noe" om kvelden. 

Jeg startet derfor nylig med wegowy og knekkebrødkuren, og endelig har det løsnet. Jeg er "streng" i forhold til mat og drikke i ukedagene, men tillater utskeielse i helger og høytider. 

Jeg tenker mye på at vektnedgangen skal være varig, og er derfor innstilt på at wegovy skal tas så lenge det er nødvendig.  Jeg har også holdt på med styrketrening over tid som jeg er "pålagt å fortsette med", for å unngå smerter og operasjon. Målet er etter hvert å få komme meg ut på fjellturer, når jeg blir bedre. Forhåpentligvis kan alt dette være nyttige hjelpemidler på veien videre. 

Anonymkode: 2c397...e33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg forstår ikke den dietten. Man skal ikke endre noe annet i kostholdet, kun bytte ut grovbrød med knekkebrød av finmalt hvete? 

Anonymkode: e1526...1c8

Ikke riktig. 

En spiser grove knekkebrød med anbefalt pålegg som man finner informasjon om her. Der er også listet opp forslag til anbefalte middager. Videre er der informasjon i forhold til grønnsaker og frukt, samt hva man bør unngå av drikke,  eksempelvis juice. 

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (På 2.6.2025 den 9.06):

Skjønner at det kan være lettere å telle kalorier og det å følge en diett, men det er ingen mirakelkur. Et knekkebrød skiller seg ikke fra en brødskive eller en kornblanding med samme næringssammensetning. Du vil få nøyaktig den samme virkningen av å spise tilsvarende brødskive.

Fra https://iform.no/ga-ned-10-kg-med-knekkebroddietten/#:~:text=Her er noen grunner til hvorfor knekkebrøddietten,med grove ingredienser som helkornsmel og frø.

"Knekkebrød har vanligvis et lavere kaloriinnhold sammenlignet med vanlig brød, spesielt når de er laget med grove ingredienser som helkornsmel og frø. Dette gjør det enklere å kontrollere kaloriinntaket."

Og:

"De komplekse karbohydratene i knekkebrød brytes ned saktere i kroppen sammenlignet med enkle karbohydrater som finnes i bearbeidede brødprodukter. Dette bidrar til å opprettholde jevne blodsukkernivåer og unngå plutselige blodsukkerstigninger og -fall, som kan føre til overspising.".

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva spiste du som var høyprotein og fiber? Gikk du ned da?

Anonymkode: f4abc...3a7

Cotage cheese med forskjellige bær, chiapudding med proteinpulver, egg og kalkunbacon etc. 

ble mye lettere og Khoi ned i vekt ja. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fra https://iform.no/ga-ned-10-kg-med-knekkebroddietten/#:~:text=Her er noen grunner til hvorfor knekkebrøddietten,med grove ingredienser som helkornsmel og frø.

"Knekkebrød har vanligvis et lavere kaloriinnhold sammenlignet med vanlig brød, spesielt når de er laget med grove ingredienser som helkornsmel og frø. Dette gjør det enklere å kontrollere kaloriinntaket."

Og:

"De komplekse karbohydratene i knekkebrød brytes ned saktere i kroppen sammenlignet med enkle karbohydrater som finnes i bearbeidede brødprodukter. Dette bidrar til å opprettholde jevne blodsukkernivåer og unngå plutselige blodsukkerstigninger og -fall, som kan føre til overspising.".

Som jeg skrev; med samme næringsinnhold. Brød kan lages med akkurat de samme ingrediensene som et knekkebrød med nøyaktig samme kaloriinnhold. Det er derfor ingen mirakelkur slik mange tror. Men det er selvsagt en enkel måte å telle kalorier på.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (36 minutter siden):

Som jeg skrev; med samme næringsinnhold. Brød kan lages med akkurat de samme ingrediensene som et knekkebrød med nøyaktig samme kaloriinnhold. Det er derfor ingen mirakelkur slik mange tror. Men det er selvsagt en enkel måte å telle kalorier på.

Er det mange som tror det er en mirakelkur?

Fagfolk som anbefaler kuren sier vel tvert om at det ikke er en mirakelkur.  De anbefaler den ut fra at den er lettvint å følge. Det handler ikke bare om å spise knekkebrød. Det er å innta lite energi som er hovedpoenget her, og for mange er enklere å klare dette hvis man spiser knekkebrød – med magert pålegg, til flere av dagens måltider.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...