Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #21 Skrevet 16. mars 2006 Jeg har også tenkt mye på det med om alle ser de samme fargene. Ingen ser den helt den samme fargen. Øyet og synsenteret bak i hjernen er forskjellig fra person til person - derfor vil også lysspaltingen være forskjellig fra person til person. Derfor aner ikke jeg om den rødfargen jeg ser, er den samme som den du ser. --- Finnes det farger i et mørkt rom? Den har jeg lurt litt på, men har vel kommet frem til at det ikke gjør det. Det er lyset som danner fargene, så selv om alle fargene ligger der inne i det mørkerommet, og popper frem når lyset kommer til - så finnes de ikke så lenge rommet er helt mørkt.
Gjest GreenSky Skrevet 16. mars 2006 #22 Skrevet 16. mars 2006 Hvor mange engler kan danse på et knappenålshode?
Flowery Skrevet 17. mars 2006 Forfatter #23 Skrevet 17. mars 2006 Kan jeg spørre om hvor gammel sønnen din er? Jeg leste halve Sofies verden da jeg var 8, men orka ikke resten. ← Han er 13.
Flowery Skrevet 17. mars 2006 Forfatter #24 Skrevet 17. mars 2006 Den er en katt fordi mennesket har bestemt seg for at noe med sånne egenskaper skal kalles katt. Betegnelsen katt er altså ikke noe som fra naturens side har noe med betegnelsen å gjøre. ← Men kan menneskene bare gi betegnelsen katt? Altså gi navnet på en art? Man kan jo gi navnet Per eller Kari, men man kan vel ikke bestemme hvilken art det er? Det må jo være opp til den (who ever) som skapte vesenet? Takk for alle gode tips. Nå har han litt å bryne seg på.
Gjest gaja ii Skrevet 17. mars 2006 #25 Skrevet 17. mars 2006 Men kan menneskene bare gi betegnelsen katt? Altså gi navnet på en art? Man kan jo gi navnet Per eller Kari, men man kan vel ikke bestemme hvilken art det er? Det må jo være opp til den (who ever) som skapte vesenet? Takk for alle gode tips. Nå har han litt å bryne seg på. ← arter er (kunstige?) grupper vi mennesker har laget for å kunne sortere verden. Arter får navn ved at en forsker skriver en artikkel der h*n beskriver hvordan den ser ut og hvordan man skiller den fra lignende arter. Den første måten å lage arter på var å lage grupper av ting som lignet på hverandre. Problemet med det er at det finnes mange planter, dyr og (særlig) sopp som ser fullstendig likedan ut uten å være det minste i slekt. Hvis man bruker en slik måte å ordne verden på vil man også ofte putte hanner og hunner i forskjellige arter. for å fikse det problemet laget man denne artsdefinisjonen: "en art er en gruppe individer som naturlig vil formere seg med hverandre." problemet med denne definisjonen er at ikke alle organismer har seksuell formering. Løvetann, f.eks., lager bare kloner av seg selv. hvis man bruker denne definisjonen blir hver eneste løvetannblomst en egen art Så hva er en art? hvordan kan man sette grensen mellom en hund og en ulv?
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #26 Skrevet 17. mars 2006 I en dam vokser det vannliljer, som vokser så aggressivt at når de tilslutt dekker hele dammens overflate, så dreper de alt annet liv i dammen. På ett døgn vokser de så mye at de har fordoblet bladmassen sin. På hvilken dag er det siste mulighet til å gjøre noe for å redde livet i dammen (det som da ikke er vannliljer)? Svar: Den dagen vannliljene dekker 50% eller mer (=Siste dagen før "katastrofe"). For dagen etter dekker de 100%....
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #27 Skrevet 18. mars 2006 Den er jo så opplagt da - egget kom først, det skjedde en mutasjon og ble til en forfeder til høna. Hvor kom det egget fra? Jo, fra noe annet, men som sagt - mutasjonen gjorde hønetipptipptippen mulig. Den er utdebattert for lengst. ← Det er uinteressant hva som kom først så lenge de begge eksisterer.
Gjest synseren Skrevet 19. mars 2006 #28 Skrevet 19. mars 2006 Min sønn er så interessert i å filosofere over forskjellige ting. På universitetet hadde vi noen tankeeksperimenter som jeg har fortalt ham om. Og nå har han lyst på flere. Jeg tenker på slike som f.eks.: Hvordan kan man vite at en katt virkelig er en katt? Den første personen som så en katt og kalte det en katt, kan jo ha tatt feil. Kanskje en katt egentlig har nebb og fjær? Og: Hvis et tre faller i skogen og ingen er der og hører det, vil det likevel lage lyd? Håper det er noen som har flere av disse. Litt ok å oppmuntre ham når han har funnet noe han liker. ← Kalles dette filosofi? Hvorfor kan ikke filosofer heller gruble over hvordan vi kan ta vare på dyra slik at vi ikke risikerer e-coli bakterien i maten vi spiser? Bare noen tanker fra meg..
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #29 Skrevet 20. mars 2006 Kalles dette filosofi? Dette er filosofi.
Gjest synseren Skrevet 20. mars 2006 #30 Skrevet 20. mars 2006 Det jeg ville frem til er: hvorfor kan ikke filosofer gruble over ting det kan finnes svar på? Hva er vitsen i å gruble over hvorfor en katt blir kalt katt? Kommer vel ikke frem til vetuge svar på den måten vel eller?
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #31 Skrevet 20. mars 2006 Hva er vitsen i å gruble over hvorfor en katt blir kalt katt? Kommer vel ikke frem til vetuge svar på den måten vel eller? ← Du har ikke lest linken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå