Flowery Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 Min sønn er så interessert i å filosofere over forskjellige ting. På universitetet hadde vi noen tankeeksperimenter som jeg har fortalt ham om. Og nå har han lyst på flere. Jeg tenker på slike som f.eks.: Hvordan kan man vite at en katt virkelig er en katt? Den første personen som så en katt og kalte det en katt, kan jo ha tatt feil. Kanskje en katt egentlig har nebb og fjær? Og: Hvis et tre faller i skogen og ingen er der og hører det, vil det likevel lage lyd? Håper det er noen som har flere av disse. Litt ok å oppmuntre ham når han har funnet noe han liker.
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #2 Skrevet 16. mars 2006 Filosofien bestemmes av den som tenker og undrer seg... På lik linje med at man ikke vet noe og at vi kanskje skaper egen virkelighet... Jeg vil anbefale deg å gå inn på Aschboug forlag, søke på Jostein Gaarder, og bestille boka Sofies Verden. Jeg regner med at din sønn er ung, men det er en elementær innføring i filosofi, og du som mamma har sikkert gøy av å lese den selv... Jeg vil ikke påstå noe nå, jeg gir bare et generelt råd. (jeg lurer også, og alle som lurer på hva og hvorfor tenker filosofisk, ergo gjør du også det, trådstarter...)
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #3 Skrevet 16. mars 2006 Selvsagt Aschehoug forlag... Men på framsida av mitt eksemplar av Sofies Verden, står det ascbehoug ... men det er sikkert for å villede og få oss "normale" til å generere tanker... Hva vet jeg...
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #4 Skrevet 16. mars 2006 Askhaug forlag ... jeg vet det ikke er korrekt skrevet men nå gir jeg blanke. Anbefales i alle fall, også for deg som mamma.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #6 Skrevet 16. mars 2006 Så har du den gamle zen-gåten: Hva er lyden av én klappende hånd?
Flowery Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 16. mars 2006 Takk for tips. Tar gjerne imot flere.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #8 Skrevet 16. mars 2006 (endret) Denne er ikke et spørsmål, men likefullt noe å tenke på. Fra Tao the Ching: 11. THE UTILITY OF NON-EXISTENCE Though thirty spokes may form the wheel, it is the hole within the hub which gives the wheel utility. Deler av innlegget er slettet i hht. regelverket Remyline Modrator Vakkert, vakkert, vakkert. Endret 16. mars 2006 av Remyline
hecuba Skrevet 16. mars 2006 #9 Skrevet 16. mars 2006 (endret) -Hva kom først, høna eller egget? ← Den er til å bli gal av! Skulle foreslå den selv. Endret 16. mars 2006 av hecuba
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #10 Skrevet 16. mars 2006 (endret) Den beste jeg vet er den om haren og skilpadda. Men det er lenge siden jeg har tenkt på den nå, så jeg husker ikke helt. Kanskje noen andre husker? Dersom en hare og en skilpadde skal løpe om kapp, vil man jo tro at haren vinner siden den springer mye fortere. Og la oss si at haren starter et stykke BAK skilpadda, for å gi den et forprang. MEN: logisk sett vil den ikke kunne vinne, for når den har nådd punktet midtveis mellom utgangspunktene deres, vil skilpadda ha kommet LITT lenger, og for hvert midtpunkt man regner ut at haren kommer til, vil skilpadda ha kommet enda bittelitt lenger.??? Hvordan var nå dette... (Men det er en god grublesak, altså, og ikke så matematisk som jeg får det till å høres ut, jeg lærte denne da jeg var barn...) Edt: og døden (hva skjer etter den) og universet (hvor ender det? Går det an at det ikke ender i det hele tatt?) Endret 16. mars 2006 av soleil~noir
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #11 Skrevet 16. mars 2006 Fra buddhismen: Du kan aldri krysse den samme elven to ganger.
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #13 Skrevet 16. mars 2006 Tenk om du er født med feil fargesyn og himmelen er egentlig det dere kaller grønn, havet er pissgult og trær er rosa og det er helt normalt slik andre ser det, men jeg syns disse kjipe fargene er normale etellerannet
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #14 Skrevet 16. mars 2006 Hvordan vet man at man sitter på et bord og ikke på en sten? Hvorfor faller en ball nedover når vi slipper den fra hånden? Slike spørsmål besvares med logiske resonnement av Aristoteles, Platon og flere av de andre! Sofies verden er grei å starte med. Bl.a. kan man lese om biljardkulemodellen: i og med at kuolen vi treffer når vi slår skaper bevegelse og treffer en annen kule kan vi forvente at den andre kulen flytter på seg. Vi forventer det, fordi det skjer hver gang utfører den aktiviteten. Osv.
-Fisken- Skrevet 16. mars 2006 #15 Skrevet 16. mars 2006 Kan jeg spørre om hvor gammel sønnen din er? Jeg leste halve Sofies verden da jeg var 8, men orka ikke resten.
Gjest gjesta Skrevet 16. mars 2006 #16 Skrevet 16. mars 2006 Tenk om du er født med feil fargesyn og himmelen er egentlig det dere kaller grønn, havet er pissgult og trær er rosa og det er helt normalt slik andre ser det, men jeg syns disse kjipe fargene er normale etellerannet ← Jeg skulle foreslå det samme. Jeg funderte mye på sånne ting som dette i barneskole-alder, men denne med fargene var en av de verste. For ingen kan jo sjekke om vi ser samme fargen, selv om vi kaller den det samme. Tenk om min blå er for Towelie det jeg kaller rosa? Etc.. Det med evigheten "plagde" meg også. Hva er evigheten? Når man dør, blir man bare borte for alltid? Er det stille for alltid? Sånne ting Forøvrig, jeg ville heller ikke anbefalt Sofies Verden til en 8-åring. Jeg husker ikke hvor gammel jeg var da jeg leste den, men den er ikke spesielt godt skrevet. Jeg kom igjennom den ved å bla over de uendelig lange avsnittene med nærmest ren fagtekst om forskjellige filosofer.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #17 Skrevet 16. mars 2006 -Hva kom først, høna eller egget? ← Den er jo så opplagt da - egget kom først, det skjedde en mutasjon og ble til en forfeder til høna. Hvor kom det egget fra? Jo, fra noe annet, men som sagt - mutasjonen gjorde hønetipptipptippen mulig. Den er utdebattert for lengst.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #18 Skrevet 16. mars 2006 Den beste jeg vet er den om haren og skilpadda. Men det er lenge siden jeg har tenkt på den nå, så jeg husker ikke helt. Kanskje noen andre husker? Dersom en hare og en skilpadde skal løpe om kapp, vil man jo tro at haren vinner siden den springer mye fortere. Og la oss si at haren starter et stykke BAK skilpadda, for å gi den et forprang. MEN: logisk sett vil den ikke kunne vinne, for når den har nådd punktet midtveis mellom utgangspunktene deres, vil skilpadda ha kommet LITT lenger, og for hvert midtpunkt man regner ut at haren kommer til, vil skilpadda ha kommet enda bittelitt lenger.??? Hvordan var nå dette... (Men det er en god grublesak, altså, og ikke så matematisk som jeg får det till å høres ut, jeg lærte denne da jeg var barn...)Ser du frisker opp gamle ex.philkunnskaper. Saken var ikke hvem som vant, men at ingen kom i mål fordi det alltid ville være halvparten av distansen igjen (kort fortalt).
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #19 Skrevet 16. mars 2006 Jeg tenker på slike som f.eks.: Hvordan kan man vite at en katt virkelig er en katt? Den første personen som så en katt og kalte det en katt, kan jo ha tatt feil. Kanskje en katt egentlig har nebb og fjær? Den er en katt fordi mennesket har bestemt seg for at noe med sånne egenskaper skal kalles katt. Betegnelsen katt er altså ikke noe som fra naturens side har noe med betegnelsen å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #20 Skrevet 16. mars 2006 Hvordan forklare fargene til en person som alltid har vært blind? Jeg har også tenkt mye på det med om alle ser de samme fargene. Hva de forskjellige fargene heter, er jo tillært (alle vet at fargen himmelen har, heter blå). Men det er ikke sikkert at det jeg kaller blå er det samme som du kaller blå, men likevel vil begge to si at himmelen er blå... Men det er visstnok svært usannsynlig at det er store forskjeller mellom mennesker når det gjelder fargesyn, siden øynene våre er skapt likt. Ellers kan man jo bli gal av å tenke på universet. Er det uendelig? Hvor stort er egentlig uendelig? Og hvis det ikke er uendelig, hvor slutter det, og hva er utenfor? Døden er jo også interessant å tenke på. Hva skjer etterpå? Finnes det gjenferd/folk som ikke får fred i døden? I så fall, hvor er alle de som IKKE har blitt gjenferd? Hvordan oppleves det å være gjenferd? Det Towlie nevner om haren og skilpadda, er vel en av fablene til de la Fontaine. Er ikke matematikk, egentlig, mer moral og livsregler. En ting til: dersom du har en klokke som går 100% riktig, med minuttviser og timeviser. Klokken er inndelt i minutter, altså 60 streker rundt. Når minuttviseren har flyttet seg 30 streker (en halv time) runde rundt, har timeviseren flyttet seg to og en halv streker og står midt mellom to streker. Hva er klokken når de to viserene står nøyaktig på hver sin strek ved siden av hverandre? (Svaret er bl.a kl 14.12, da står minuttviseren på den 12. streken og timeviseren på den 11.) Det er en litt matematisk oppgave, jeg fikk den av læreren da jeg var ca 10 år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå