Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne 46 år. Håret mitt blir sakte men sikkert bare verre og verre. Det blir tynnere og tynnere og håret er i øren forskjellige lengder da det bare knekker/spiser seg oppover uansett hvor mye jeg klipper/kurer og steller. Mister egentlig ikke mye hår heller. Det bare blir tynnere Nå føler jeg at hodebunnen synes lettere. Har prøvd minioxidil uten spes hell. Spiser b vitaminer. Prøvd ørten shampoer. Tar vare på helsa osv. Skal ikke skryte på meg hårmanke men jeg har hatt fint hår med mange hårstrå. Nå er det ikke fint lenger. Bare fælt...noen som opplever det samme?

Anonymkode: c8208...7a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kvinne 46 år. Håret mitt blir sakte men sikkert bare verre og verre. Det blir tynnere og tynnere og håret er i øren forskjellige lengder da det bare knekker/spiser seg oppover uansett hvor mye jeg klipper/kurer og steller. Mister egentlig ikke mye hår heller. Det bare blir tynnere Nå føler jeg at hodebunnen synes lettere. Har prøvd minioxidil uten spes hell. Spiser b vitaminer. Prøvd ørten shampoer. Tar vare på helsa osv. Skal ikke skryte på meg hårmanke men jeg har hatt fint hår med mange hårstrå. Nå er det ikke fint lenger. Bare fælt...noen som opplever det samme?

Ja blitt tynnere siste 2 årene og mistet en del, har begynt på hormonterapi nå og nå har jeg ikke håravfall lenger men det er tynnere ja, men det er jo noe som «normalt» for noen når man kommer i starten av overgangsalder. Jeg er 48. 

Anonymkode: ac15f...3fa

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok stress og/eller hormonelt. Jeg mistet mye, nå er det fint igjen. Jeg skilte meg og fikk ny jobb😅

Anonymkode: 89208...9b8

AnonymBruker
Skrevet

Mitt hår ble helt jævlig når jeg hadde lavt stoffskifte. Når jeg fikk medisiner for det så ble det veldig bra. Jeg er 44 år og har no langt og tykt hår. 

Anonymkode: 2c4b2...c0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vær glad du har ditt eget hår. Vi som ikke har det, synes du sutrer over livets bagateller. 

Anonymkode: 3cd04...361

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vær glad du har ditt eget hår. Vi som ikke har det, synes du sutrer over livets bagateller. 

Det er lov «sutre» uansett hvor ille det er eller ikke. 

Anonymkode: ac15f...3fa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd østrogenplaster

Anonymkode: cf5b2...29d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mista ca 3/5 deler av håret for ett par år siden. Selv mannen min kommenterte det og ble bekymret.

Jeg hadde heldigvis tykt hår i utgangspunktet, men fy søren så mye identitet det lå i det. Hadde faktisk ikke trodd at det betydde så mye, men joda..

Så etter hvert at jeg hadde kortere hårstrå rundt omkring og tenkte at det knakk da jeg vasket håret/ greide meg. Turte ikke å dra til frisøren fordi jeg kunne jo ikke klippe meg, da ville jeg jo ikke ha hår igjen. Galskap, tenker nok mange inkludert meg (i perioder).

Etter ett år dro jeg endelig til frisøren. Hun kunne fortelle meg at de korte hårstråene var nye hår på vei ut (thjo). Og at vi kan miste masse hår i en periode (ikke bare pga stress ol.), men for at håret skal bygge seg opp på nytt. Hun hadde selv vært gjennom det samme, med panikken og alt.

Vet ikke helt om jeg tror på det, men håret vokser sakte ut. Ikke i nærheten av det jeg hadde, men jeg mister ikke så mye så da får jeg ta det som et godt tegn.

Så ja, jeg har absolutt opplevd det samme.

Anonymkode: 4ef7e...618

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 45 og har mistet veldig mye. Hadde langt tykt hår til midjen men måtte gi opp det fordi jeg har knapt halvparten av tykkelsen igjen. Veldig kjedelig, jeg ønsker meg ikke kort hår. 

Anonymkode: 4ceff...a01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er mye mer enn b vitaminer som kroppen trenger, og hvis næringsopptaket ditt ikke er godt og du har for lite b12, så kan det være at de b-tilskuddene ikke har nok for deg. Har du vært og sjekket jern, d vitamin, b12, folat osv hos legen? 

Jod, jern, kalsium,, magneisum, b7/biotin, sink, protein, det er mye som er viktig for håret. Hva slags mat spiser du vanligvis, hva er proteinkilden din? 

Mtp hårkurer og shampo så må du holde deg langt unna protein/gjennoppbyggende produkter. 

Anonymkode: 2cea0...c5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere uten har jo vært i miste håret prossessen dere også...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 21.41):

Jeg støtter det som står i svar #8. Men jeg vil også si at visse medisiner har hårtap som bivirkning, og kanskje har også flere tilstander/sykdommer også hårtap som bivirkning. Jeg går på medisiner, på nittende året riktignok, så kanskje det er en medvirkende årsak til at jeg mister hva jeg synes er mye hår. Likevel er håret mitt fortsatt tykt og fint. Jeg er noen og førti år. Det er kanskje individuelt, men jeg tror ikke du skal bekymre deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 22.10):

Du bor i Norge. På verdensbasis er alt du kan sutre over bagateller.

Anonymkode: 5c6e8...188

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det bare verre med å styre på med ulike shampooer. Det er riktig pleieprodukter som gjør mer. 

Olje i tuppene, gode hårmasker - gjerne leave inn varianter (K18 er fantastisk), serum for hodebunn.

Og sunn fett i mat, ikke piller.

Volumprodukter, og forsiktig varmebehandling for å aktivere. 

Samt hormonstøtte om det er overgangsalder som såvidt har begynt. 

Anonymkode: 6f30b...b21

AnonymBruker
Skrevet

Blodprøver viser bra stoffskifte. Ferritin på 168, B-12 på 487 og D vitamin på 170. 

Bruker genesis serien fra kerastase..

Så da er det mulig hormoner da...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blodprøver viser bra stoffskifte. Ferritin på 168, B-12 på 487 og D vitamin på 170. 

Det frisøren også sa til meg er at jeg begynte å få en "grå hårtype". man ser ikke grå hår så godt hos meg, men det er en tørrere mer krøllete hårtype. Derfor har det i alle fall hjulpet meg enormt å kjøre på med fukt og serum. (for brekt hår, spiser seg oppover,og det du beskriver). Har god nytte i å bruke hårolje nesten daglig, over-natt-kur. Serum for hodebunn. Og kuring. 

Hormoner påvirker vel også hvor tørt håret er, men også håravfall i seg selv. 

Anonymkode: 6f30b...b21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Blodprøver viser bare så mye. At du har bra stoffskifte på blodprøver betyr f.eks ikke at du har nok jod. At du er innenfor normalen på kalsium og magnesium betyr ikke at kroppen har nok til bruk. Sink sjekkes ikke rutinemessig, og de fleste b vitaminer sjekkes ikke.

Spiser du f.eks hvit fisk ukentlig i tillegg til egg daglig, sånn i forhold til jod? Ble folat sjekket? 

Hva med selen, for mye selen kan gi hårtap. Spiser du paranøtter? 

Anonymkode: 2cea0...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...