AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:24 #21 Skrevet lørdag kl 20:24 Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden): Hei TS, hvor gammel er du? Jeg synes det er trist at du får beskjed om å «dumme deg ned» via å snakke om Netflix fremfor politikk og og likestilling. Samtidig kan det (dessverre) være lurt fordi du er i ett miljø hvor disse samtaleemnene kanskje ikke opptar andre like mye som deg? Og kanskje du er veldig bastant i dine meninger som gjør at det kan fremstå litt voldsomt for andre? De som baksnakker deg er de i samme alder som deg eller eldre/yngre? Du sier at du er stille, er du «dårlig» på «smalltalk»? Og hvor interessert er du om noen begynner å snakke med deg om noe du kanskje finner kjedelig? Sier du direkte at det synes jeg er kjedelig ? Hvis du er veldig direkte kritisk mot noe andre liker kan de ta dette personlig. Ikke alle, men enkelte. Det å lære seg hva andre liker og vise interesse og forståelse for andre samtidig som at man også er seg selv tror jeg er viktig, du skal fortsatt få lov til å være deg selv, være stolt av den du er, og til syvende og sist tror jeg du vil finne ett miljø som verdsetter kvalitetene dine, så ikke legg de bort, men gjerne øv på å tilpasse deg Det handler ikke om å dumme seg ned, men om å forstå konteksten man er i, mestre small talk, og ikke bidra til å lage dårlig stemning bare fordi man må si meningen sin til enhver tid, spesielt relatert til poltikk og religion kan det lønne seg å observere og å være diplomatisk i hvordan man uttaler seg. Det er en arbeidsplass, du er ikke ute med venner og drikke rødvin. Anonymkode: 79111...1f9 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:26 #22 Skrevet lørdag kl 20:26 En lærer så lenge en lever. Ting skjer! Neste gang passer du på at du glir så godt inn som mulig ved å ikke si meninger for høyt (i begynnelsen), men samtidig ikke si deg enig for å si deg enig. Hvis du mistenker at du kan si noe opprørende er det best å ikke si noe. Ellers bør du først og fremst sørge for at du leverer i jobben. Da blir man gjerne godt likt. Anonymkode: 3b429...776 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:27 #23 Skrevet lørdag kl 20:27 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det skjønner jeg. Men jeg var ikke ny sånn sett, akkurat på det stedet, men hadde jobbet innenfor samme kjede i mange år. Jeg må komme med litt kontekst faktisk. Jeg jobbet med en del menn som snakket om sine kjipe liv til meg. Jeg er kvinne ja og jeg fikk nok. Ble deprimert av å høre på. Og jeg gjorde det sikkert på feil måte. Men de tømte bøttene sine i fanget på meg hver vakt. Det var alt fra sykehus besøk til barndomstraumer. Til slutt tenkte jeg, jeg må bare si et eller annet. Så jeg ble hun sikkert en bitch. Fordi jeg ikke hørte etter, var hobby psykolog, dullet med de og tok de imot. Og likte ikke sånne kommentarer kvinner ofte får. Men tusen takk for råd. Jeg er veldig positiv av meg, det må jeg si. Men er samfunnsengasjert, noe som sikkert irriterer noen. I nye jobben skal jeg holde meg til været, Netflix osv Anonymkode: 018a5...07b Må også legge til at jeg prøvde å høre, støtte og være der. Men jo lengre tid det gikk, jo mer åpnet de seg. Det ble også ukomfortabelt fordi vi «bare» var kollegaer. Og det var ikke jeg som brøt denne grensen. Men jeg ser at jeg taklet dette dårlig og at jeg gjorde «grep» som ikke var helt heldig. Anonymkode: 018a5...07b 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:32 #24 Skrevet lørdag kl 20:32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må også legge til at jeg prøvde å høre, støtte og være der. Men jo lengre tid det gikk, jo mer åpnet de seg. Det ble også ukomfortabelt fordi vi «bare» var kollegaer. Og det var ikke jeg som brøt denne grensen. Men jeg ser at jeg taklet dette dårlig og at jeg gjorde «grep» som ikke var helt heldig. Anonymkode: 018a5...07b "Beklager, dette er såpass personlige saker, at du bør nok heller snakke med noen andre om det" "dette er nok litt for privat for meg, jeg foretrekker om vi holder samtaleemnene litt mindre privat" "hva med at vi holder samtalene til litt mer hverdagslige ting i arbeidstiden, så kan slike personlige samtaler holdes på privaten?" "vet du, jeg skjønner du har behov for å prate med noen, men nå er det på tide gå tilbake til jobb" Det er ørten muligheter til å trekke seg høflig unna når kolleger blir for privat. Anonymkode: 72aa3...950 1
Raven.Writingdesk Skrevet lørdag kl 20:34 #25 Skrevet lørdag kl 20:34 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det handler ikke om å dumme seg ned, men om å forstå konteksten man er i, mestre small talk, og ikke bidra til å lage dårlig stemning bare fordi man må si meningen sin til enhver tid, spesielt relatert til poltikk og religion kan det lønne seg å observere og å være diplomatisk i hvordan man uttaler seg. Det er en arbeidsplass, du er ikke ute med venner og drikke rødvin. Anonymkode: 79111...1f9 Jeg skjønner det, likevel leser jeg HI og svaret om at TS skal slutte å snakke om det som opptar hen når hen er jobb som en form for fordumming. For all del: vi alle gjør vel det på en eller annen måte i større eller mindre grad: de færreste starter en heftig diskusjon om Palestina/Israel, koranbrenning, abortere bort foster med genfeil eller andre tema som kan sette sterke følelser i sving, når vi er på jobb.. men jeg bare innbiller meg at TS kanskje er en ung voksen som er ny i arbeidslivet og har en del idealisme, motivasjon og interesse rundt tema som er langt mer kompleks (og givende) enn «været og Netflix» .. derfor tror jeg at for TS så vil en diskusjon eller samtale om været føles mer fordummende enn en dypere samtale om verdenspolitikken. Slikt sett sier jeg det er trist fordi jeg mener det er ett tap for TS, men også de som ikke klarer eller ønsker å delta i en litt mer givende diskusjon enn de overfladiske temaene. Jeg håper også at TS ser på disse kvalitetene i seg selv som en styrke og ikke en svakhet og at i ett annet miljø ville dette helt sikkert blitt verdsatt mer enn det har blitt i nåværende situasjon. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:39 #26 Skrevet lørdag kl 20:39 Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden): Hei TS, hvor gammel er du? Jeg synes det er trist at du får beskjed om å «dumme deg ned» via å snakke om Netflix fremfor politikk og og likestilling. Samtidig kan det (dessverre) være lurt fordi du er i ett miljø hvor disse samtaleemnene kanskje ikke opptar andre like mye som deg? Og kanskje du er veldig bastant i dine meninger som gjør at det kan fremstå litt voldsomt for andre? De som baksnakker deg er de i samme alder som deg eller eldre/yngre? Du sier at du er stille, er du «dårlig» på «smalltalk»? Og hvor interessert er du om noen begynner å snakke med deg om noe du kanskje finner kjedelig? Sier du direkte at det synes jeg er kjedelig ? Hvis du er veldig direkte kritisk mot noe andre liker kan de ta dette personlig. Ikke alle, men enkelte. Det å lære seg hva andre liker og vise interesse og forståelse for andre samtidig som at man også er seg selv tror jeg er viktig, du skal fortsatt få lov til å være deg selv, være stolt av den du er, og til syvende og sist tror jeg du vil finne ett miljø som verdsetter kvalitetene dine, så ikke legg de bort, men gjerne øv på å tilpasse deg Tidlig 30-årene. Ja, jeg leste nok ikke rommet riktig og var for mye i mitt eget hode, og trodde de fleste tenkte sånn. Tydeligvis er likestilling og miljøvern fremdeles litt radikalt (som jeg ærlig må si er litt rart). Men sånn er det. Ja, jeg har nok vært litt for bastant i mine meninger.. De som baksnakker er både eldre og yngre. Ja, må nok ærlig si jeg er dårlig på smalltalk. Jeg liker veldig godt å høre på andre og stiller ofte spørsmål. Sjelden jeg syns noe er kjedelig, er veldig nysgjerrig på alt selvom jeg er gammel 😅 prøver også å være positiv til det folk forteller og oppmuntrer dem. Takk for fin tilbakemelding. Jeg skal ha det i tankene. Jeg vet at jeg ikke er perfekt og har fremdeles mye å lære Anonymkode: 018a5...07b 1
BobbySocks Skrevet søndag kl 08:04 #27 Skrevet søndag kl 08:04 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei har skjønt at jeg ikke skal si min mening nå. Huff, føler meg så dum. Men hvis de spørr, skal jeg lyge? Anonymkode: 018a5...07b Ja, du skal pakke alt superpent inn i silkepapir. Det er en del av det å passe inn. Livet, politikk, miljø og slikt diskuterer man med venner eller kollegaer man har hatt i flere år. Ikke når man er ny. Det handler ikke om å «fordumme» seg, men å forstå de sosiale kodene. Endret søndag kl 08:06 av BobbySocks 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå