Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lenge igjen på denne jobben og skal snart begynne i ny jobb. Dette er en jobb ved siden av studiene, og er dermed ikke alt oppslukende. Men de få gangene gjorde nok. 

Jeg trenger råd til den nye jobben. Hva gjør at man blir likt og bare får fred? Jeg har prøvd å analysere meg selv og skjønner ikke hvorfor folk er så onde. 
Jeg er en person som sier ting som det er/sannheter, men er ikke direkte frekk eller ufin mot noen. Jeg er likevel stille, rolig og sjenert. Men ikke redd for å ytre meningene mine. Som ikke alltid faller i god jord (det forstår jeg kan være problematisk). Men å gå inn for å komme med indirekte kommentarer, baksnakke meg osv, det skjønner jeg ikke? 
Det kommer indirekte der de kunne si at jeg var autist eller poengtere utseende mitt - har skjev nese. Når jeg snakker med dem, står de å gnikker seg på nesen hele tiden, mens de ser på meg. Det er en usikkerhet hos meg, men jeg er født sånn. Og har ingen helseplager. Jeg bare lurer på, hvordan kan det plage folk hvordan jeg se ut og vise til meg at de legger merke til det? Jeg gjør aldri sånn. 
Alt jeg gjør ble feil, uansett hva jeg gjorde og ikke gjorde. 

Vil også si det er generelt et dårlig arbeidsmiljø etter min mening. Det er mye kommentering, indirekte kommentarer og grensen for den enkeltes respekt blir visket ut. Det er blitt en kultur hvor «det var jo bare spøk» eller «tåler du ikke en spøk». Syns man aldri skal bli så komfortabel at man spøker på bekostning av andre. 

Jeg slutter ikke hovedsakelig på grunn av dette, men på grunn av lønn og en annen butikk som passer meg bedre. 

Vet ikke om jeg fikk det frem på en god måte, men setter stor pris på råd for å få det bedre i ny jobb. Hvordan kan jeg gi et godt inntrykk og bli likt? Og er det noe alvorlig gale med meg? 

Anonymkode: 018a5...07b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal hvertfall ikke si meningen din. Det gjør man først når man har vært der en god stund er blitt etablert. Og selv da passer man på hvordan man sier ting. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er en person som sier ting som det er/sannheter, men er ikke direkte frekk eller ufin mot noen.

At du selv mener dette betyr ikke at alle andre har samme oppfatning av deg. 

Jeg har lignende mennesker som deg i omgangskrets (ikke vennskap) og jeg holder de på en armlengdes avstand. Ser på dere som løse kanoner. At du i tillegg beskriver deg som stille og rolig gjør at jeg tenker folk rundt det oppfatter deg som en som sitter å observerer og dømmer, og "sier ting som det er". Lite hyggelig

Anonymkode: a71b1...526

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke lenge igjen på denne jobben og skal snart begynne i ny jobb. Dette er en jobb ved siden av studiene, og er dermed ikke alt oppslukende. Men de få gangene gjorde nok. 

Jeg trenger råd til den nye jobben. Hva gjør at man blir likt og bare får fred? Jeg har prøvd å analysere meg selv og skjønner ikke hvorfor folk er så onde. 
Jeg er en person som sier ting som det er/sannheter, men er ikke direkte frekk eller ufin mot noen. Jeg er likevel stille, rolig og sjenert. Men ikke redd for å ytre meningene mine. Som ikke alltid faller i god jord (det forstår jeg kan være problematisk). Men å gå inn for å komme med indirekte kommentarer, baksnakke meg osv, det skjønner jeg ikke? 
Det kommer indirekte der de kunne si at jeg var autist eller poengtere utseende mitt - har skjev nese. Når jeg snakker med dem, står de å gnikker seg på nesen hele tiden, mens de ser på meg. Det er en usikkerhet hos meg, men jeg er født sånn. Og har ingen helseplager. Jeg bare lurer på, hvordan kan det plage folk hvordan jeg se ut og vise til meg at de legger merke til det? Jeg gjør aldri sånn. 

Vil også si det er generelt et dårlig arbeidsmiljø etter min mening. Det er mye kommentering, indirekte kommentarer og grensen for den enkeltes respekt blir visket ut. Det er blitt en kultur hvor «det var jo bare spøk» eller «tåler du ikke en spøk». Syns man aldri skal bli så komfortabel at man spøker på bekostning av andre. 

Jeg slutter ikke hovedsakelig på grunn av dette, men på grunn av lønn og en annen butikk som passer meg bedre. 

Vet ikke om jeg fikk det frem på en god måte, men setter stor pris på råd for å få det bedre i ny jobb. Hvordan kan jeg gi et godt inntrykk og bli likt? Og er det noe alvorlig gale med meg? 

-

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Du skal hvertfall ikke si meningen din. Det gjør man først når man har vært der en god stund er blitt etablert. Og selv da passer man på hvordan man sier ting. 

Nei har skjønt at jeg ikke skal si min mening nå. Huff, føler meg så dum. Men hvis de spørr, skal jeg lyge? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At du selv mener dette betyr ikke at alle andre har samme oppfatning av deg. 

Jeg har lignende mennesker som deg i omgangskrets (ikke vennskap) og jeg holder de på en armlengdes avstand. Ser på dere som løse kanoner. At du i tillegg beskriver deg som stille og rolig gjør at jeg tenker folk rundt det oppfatter deg som en som sitter å observerer og dømmer, og "sier ting som det er". Lite hyggelig

Anonymkode: a71b1...526

Der sier du noe. Det kan være jeg blir forstått ulikt av flere. 
Okei, jeg skjønner. Takk for tilbakemelding. Skal ha det i tankene. Men hvorfor er folk som sier sin mening så negativt? Kan forstå det på en måte, at det er veldig slitsomt. De skal alltid ha noe å si osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er en person som sier ting som det er/sannheter, men er ikke direkte frekk eller ufin mot noen. Jeg er likevel stille, rolig og sjenert. Men ikke redd for å ytre meningene mine.

Mulig du selv tenker at du er en som kaller en spade for en spade snakker rett fra levra, er uredd etc. Sannheten er nok at du er frekk, ufin og guffen. Ton det ned. Fint å være åpen og ærlig, men tilpass og juster deg. Ytringsplikten trenger ikke alltid å gjøre seg gjeldende..... 

Anonymkode: 38555...073

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig du selv tenker at du er en som kaller en spade for en spade snakker rett fra levra, er uredd etc. Sannheten er nok at du er frekk, ufin og guffen. Ton det ned. Fint å være åpen og ærlig, men tilpass og juster deg. Ytringsplikten trenger ikke alltid å gjøre seg gjeldende..... 

Hm, der må jeg si meg litt uenig. Det handler om hva man prater om og hva som kommer ut. Jeg sier aldri ting for å skade noen eller såre noen som du kanskje tenker. Og er ganske bevisst. Hva tenker du er greit, å snakke om at du stemmer trump eller likestilling? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm, der må jeg si meg litt uenig. Det handler om hva man prater om og hva som kommer ut. Jeg sier aldri ting for å skade noen eller såre noen som du kanskje tenker. Og er ganske bevisst. Hva tenker du er greit, å snakke om at du stemmer trump eller likestilling? 

Du skriver jo selv: "Men ikke redd for å ytre meningene mine. Som ikke alltid faller i god jord (det forstår jeg kan være problematisk)"

Du vet altså at du er frekk og ufin

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo selv: "Men ikke redd for å ytre meningene mine. Som ikke alltid faller i god jord (det forstår jeg kan være problematisk)"

Du vet altså at du er frekk og ufin

Okei, kan være jeg formulerte meg feil. Jeg er ikke redd for å si ifra om det er noe eller ytre meningen min, men jeg gjør det ikke alltid og tilpasser meg. Men jeg merker at det er forskjell på hvem som får lov til det. 
Men igjen, hva er mest innafor å si at du stemmer på trump eller er for likestilling for eksempel? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men igjen, hva er mest innafor å si at du stemmer på trump eller er for likestilling for eksempel? 

Er det temaer som opptar deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Slik du beskriver deg selv, kan du nok framstå som litt frekk og direkte, og selv om det er mer realt enn å baksnakke, vil det nok være en del som reagerer på det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Okei, kan være jeg formulerte meg feil. Jeg er ikke redd for å si ifra om det er noe eller ytre meningen min, men jeg gjør det ikke alltid og tilpasser meg. Men jeg merker at det er forskjell på hvem som får lov til det. 

Du burde unngå å diskutere politikk på jobb, det kommer det sjeldent noe godt ut av. 

Anonymkode: 79111...1f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du trenger sosial trening. Skal du være uten filter må du i tillegg være ekstrovert og empatisk. Om ikke er du bare en dust.

Likestilling eller Trump? Troller du? Ingen av delene. Snakk om været, jobben, trening, netflix. Alt annet.

Jeg merker jeg får lyst til å mislike deg bare av å lese postene dine.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Slik du beskriver deg selv, kan du nok framstå som litt frekk og direkte, og selv om det er mer realt enn å baksnakke, vil det nok være en del som reagerer på det. 

Okei, skal ta det til meg. Huff så flaut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du burde unngå å diskutere politikk på jobb, det kommer det sjeldent noe godt ut av. 

Anonymkode: 79111...1f9

Har skjønt at det ikke var helt gjennomtenkt. Jeg skal virkelig ta det til meg

AnonymBruker
Skrevet
Amadeus89 skrev (1 minutt siden):

Du trenger sosial trening. Skal du være uten filter må du i tillegg være ekstrovert og empatisk. Om ikke er du bare en dust.

Likestilling eller Trump? Troller du? Ingen av delene. Snakk om været, jobben, trening, netflix. Alt annet.

Jeg merker jeg får lyst til å mislike deg bare av å lese postene dine.

Haha huff, gjør nok det. Det var ikke vondt ment. Men jeg skjønner at det sikkert ikke falt helt i god jord. 
De eksemplene er sant dessverre.. 

Haha 😭 herregud sorry 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er forskjell på hvem som «får lov» til å ytre sin mening - f.eks. de som jobber der full tid og har jobbet der lenge kan ha rett til det, men en som bare er innom av og til eller som vikar kan ikke være like ærlig. Dette synes jeg er helt logisk og de som ikke forstår sånne uskrevne regler er vel typisk autister eller liknende. Når du spør om hvordan du skal oppføre deg i en ny jobb - vær forsiktig med å være «ærlig» og si meningene dine, i alle fall i starten. En god regel er at har du ikke noe positivt å si, så ikke si noe. Hvorfor skal du si meningen din alltid? Den har ikke nødvendigvis så stor verdi. Konsentrer deg om å være en positiv tilførsel til arbeidsmiljøet - det har verdi.

Anonymkode: a07c7...1d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er forskjell på hvem som «får lov» til å ytre sin mening - f.eks. de som jobber der full tid og har jobbet der lenge kan ha rett til det, men en som bare er innom av og til eller som vikar kan ikke være like ærlig. Dette synes jeg er helt logisk og de som ikke forstår sånne uskrevne regler er vel typisk autister eller liknende. Når du spør om hvordan du skal oppføre deg i en ny jobb - vær forsiktig med å være «ærlig» og si meningene dine, i alle fall i starten. En god regel er at har du ikke noe positivt å si, så ikke si noe. Hvorfor skal du si meningen din alltid? Den har ikke nødvendigvis så stor verdi. Konsentrer deg om å være en positiv tilførsel til arbeidsmiljøet - det har verdi.

Anonymkode: a07c7...1d7

Det skjønner jeg. Men jeg var ikke ny sånn sett, akkurat på det stedet, men hadde jobbet innenfor samme kjede i mange år. Jeg må komme med litt kontekst faktisk. Jeg jobbet med en del menn som snakket om sine kjipe liv til meg. Jeg er kvinne ja og jeg fikk nok. Ble deprimert av å høre på. Og jeg gjorde det sikkert på feil måte. Men de tømte bøttene sine i fanget på meg hver vakt. Det var alt fra sykehus besøk til barndomstraumer. Til slutt tenkte jeg, jeg må bare si et eller annet. Så jeg ble hun sikkert en bitch. Fordi jeg ikke hørte etter, var hobby psykolog, dullet med de og tok de imot. Og likte ikke sånne kommentarer kvinner ofte får. 

Men tusen takk for råd. Jeg er veldig positiv av meg, det må jeg si. Men er samfunnsengasjert, noe som sikkert irriterer noen. I nye jobben skal jeg holde meg til været, Netflix osv

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Haha huff, gjør nok det. Det var ikke vondt ment. Men jeg skjønner at det sikkert ikke falt helt i god jord. 
De eksemplene er sant dessverre.. 

Haha 😭 herregud sorry 

Hei TS, hvor gammel er du? Jeg synes det er trist at du får beskjed om å «dumme deg ned» via å snakke om Netflix fremfor politikk og og likestilling. Samtidig kan det (dessverre) være lurt fordi du er i ett miljø hvor disse samtaleemnene kanskje ikke opptar andre like mye som deg? Og kanskje du er veldig bastant i dine meninger som gjør at det kan fremstå litt voldsomt for andre? De som baksnakker deg er de i samme alder som deg eller eldre/yngre?

Du sier at du er stille, er du «dårlig» på «smalltalk»? Og hvor interessert er du om noen begynner å snakke med deg om noe du kanskje finner kjedelig? Sier du direkte at det synes jeg er kjedelig ? Hvis du er veldig direkte kritisk mot noe andre liker kan de ta dette personlig. Ikke alle, men enkelte.

Det å lære seg hva andre liker og vise interesse og forståelse for andre samtidig som at man også er seg selv tror jeg er viktig, du skal fortsatt få lov til å være deg selv, være stolt av den du er, og til syvende og sist tror jeg du vil finne ett miljø som verdsetter kvalitetene dine, så ikke legg de bort, men gjerne øv på å tilpasse deg :) 

image.jpeg.b0171beccd1aac487dade3a2cc5c81e4.jpeg

Endret av Raven.Writingdesk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...