Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som har fått innvilget ekstra tid på eksamen: Hvor mye tid får du, og hvor studerer du? Jeg er selv student på Universitetet i Agder hvor de har følgende retningslinjer for ekstra tid: 

Skoleeksamen: Inntil 10 minutter pr. time, men max en time totalt 

Hjemmeeksamen:

•  2 dager: 4 timer
  •  3 dager: 6 timer
  •  4-7 dager: 24 timer ekstra
  •  8-14 dager: 48 timer ekstra

https://www.uia.no/studier/for-studenter/eksamen/tilrettelagt-eksamen.html

Jeg reagerer på at det ikke er noe gradvis samsvar. Særlig synes jeg det er merkelig med forskjellen mellom tre og fire dagers hjemmeeksamen. Jeg synes det burde være en prosentvis ekstra tilleggstid som er den samme uavhengig av varigheten. 

Nå i mai har jeg hatt to hjemmeeksamener. På den første var ordinær tid  fra mandag kl 9 til fredag kl 14, der fikk jeg 24 timer ekstra. På den andre var ordinær tid  fra mandag kl 9 til onsdag kl 14, og der fikk jeg 6 timer ekstra. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Universitetet i Innlandet. Har kun hatt 6 t hjemmeeksamen, og fikk en time ekstra. 

Anonymkode: cb785...c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Én time ekstra på heldags eksamen. 

Anonymkode: a0a3c...ace

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Universitetet i Innlandet. Har kun hatt 6 t hjemmeeksamen, og fikk en time ekstra. 

Anonymkode: cb785...c4f

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Én time ekstra på heldags eksamen. 

Anonymkode: a0a3c...ace

Takk for svar. 

Det er det samme som på UiA. Vi få 10 min. ekstra for hver klokktime. Ved ordinær tid på 6 timer, vil tilrettelagt eksamen gi 1 time ekstra. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

1 time på heldags eksamen har våres ungdommer fått,

AnonymBruker
Skrevet

Realiteten er at tiden på hjemmeeksamen utgjør liten forskjell i det du leverer. Kan du stoffet og kan svare på oppgwven gjøres uansett mest de første dagene, er du en clueless student som prøver febrilsk å finne på noe å levere så trenger du all tid, men leverer ikke noe bedre med en ekstra dag. 

Anonymkode: e1345...562

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Realiteten er at tiden på hjemmeeksamen utgjør liten forskjell i det du leverer. Kan du stoffet og kan svare på oppgwven gjøres uansett mest de første dagene, er du en clueless student som prøver febrilsk å finne på noe å levere så trenger du all tid, men leverer ikke noe bedre med en ekstra dag. 

Nei, det stemmer ikke for min del. Jeg er på autismespekteret, og tempovansker er noe av det jeg sliter aller mest med. For meg har en ekstra dag svært mye å si. Det gjør også at jeg kan sove om nettene og ta meg pauser underveis. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kan legge til at det dreier seg om en masterutdanning hvor alt man skriver skal ha referanse. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ingen ekstra tid på eksamen som varer en uke eller lengre, har ikke hatt eksamen under en uke, men eksmen på 5 timer gir meg en time ekstra det er vel maks 

Anonymkode: cb53f...487

Skrevet

Ett sted må de jo sette grensen, og det blir helt håpløst for universitetet hvis de skal ha regler som er vanskelige å tolke og som krever masse prosentregning eller et stort skjema... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne fått en time ekstra på skriftlig norsk hvis jeg ville, men søkte ikke. De gangene jeg gjorde det best på eksamen, var jeg alltid ferdig før tiden. 

Anonymkode: c86d2...86c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 21.39):

Absolutt ikke enig. 

ADHD. Ekstra tid hjelper helt enormt.

Kun A og B gjennom hele løpet til nå. 

Anonymkode: c3fde...1fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyskolen Kristiania her. Får en time ekstra på 5 timers eksamen. 24 timer ekstra på 7 dagers eksamen. 

Det jeg syntes var litt kjipt ved en anledning var at det ikke var mulig å få forlenget en hjemmeeksamen med noen dager når jeg fikk en akutt infeksjon da jeg skulle ha eksamen som varte et par dager. Hele første dagen gikk med til lege og apotekbesøk. Var for dårlig til å orke å skive noe. Klarte etter hvert å ro i land ett eller annet, men var beintøft. 

Anonymkode: 36719...bed

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

OsloMet. Får 1 time ekstra uansett hvor lang eksamen er. Studiet mitt har kun skoleeksamen.

Anonymkode: e59fb...083

AnonymBruker
Skrevet

På skriftlig eksamen har jeg pleid å få 30 min, og på hjemme eksamen har jeg fått 24 timer ekstra.

Anonymkode: 2f2f3...b28

Skrevet
Mmmwhatever skrev (54 minutter siden):

Ett sted må de jo sette grensen, og det blir helt håpløst for universitetet hvis de skal ha regler som er vanskelige å tolke og som krever masse prosentregning eller et stort skjema... 

Jeg synes en fast prosentandel virker ryddigere og lettere å tolke enn de reglene som er nå.  For eksempel 10% eller 15% ekstra tid på alle hjemmeeksamener, og runde opp til nærmeste halvtime. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Absolutt ikke enig. 

ADHD. Ekstra tid hjelper helt enormt.

Kun A og B gjennom hele løpet til nå. 

Anonymkode: c3fde...1fc

Ja, enig i dette. Mitt store problem gjennom hele skolen, og også inn i arbeidslivet, har vært tempoet. Selv om jeg kunne faget godt opplevde jeg ofte at jeg ikke rakk å bli ferdig. 

Jeg ble diagnostisert med Asperger syndrom i voksen alder, og fikk ikke ekstra tid på prøver og eksamen i oppveksten. Nå er jeg en godt voksen student, og er glad for muligheten for mer tilrettelegging. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...