AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #1 Skrevet 31. mai 2025 Hei! Vi kjøpte hus litt utenfor et bysentrum, og jeg ble etter det gravid. Jeg hadde da ingen venner fra før med barn. Disse vennene mistet jeg underveis i graviditeten. Når barseltiden kom fikk baby kolikk og det var veldig vanskelig å delta på sosiale ting. Når barnet begynte i barnehage har jeg heller ikke opplevd at jeg har klart å bli kjent med de andre foreldrene. Nå er barnet 2 år. Jeg er gravid igjen, og har et par stykker i familien som venter barn samme år som meg, men de er allerede veldig etablerte med venner som har barn. Jeg har vært en del med dem men opplever at jeg ikke får «tilgang» til dems venne krets. Føler meg derfor veldig på bar grunn. Har meldt meg inn i en termin gruppe men ingen bor i nærheten av meg. Har også spurt helsestasjon om det er mulig å få etablert barsel gruppe før fødsel slik at vi kan bli kjent før barna kommer, men det var ikke mulig. Er så redd jeg blir totalt ensom og venneløs denne barsel tiden også 😅 vi er mye med andre familier gjennom min mann sine venner men dems barn er i skole alder. Jeg gikk en del i åpen barnehage med første barnet når kolikken gikk over, men pågrunn av bo avstanden min var det vanskelig å bli med de andre etter åpen barnehage. De tok gjerne buss, trillet hjem sammen etc. falt derfor litt utenfor felleskapet der og. Nærmeste babysang var kun 2 ganger i måneden midt i sovetiden til babyen så var vanskelig å sosialisere med de andre der og og etablere jevnlig kontakt. Er det noen andre her som har vært i samme situasjon og hvordan løste du det? Syns det er så ensomt med barseltid når man ikke har så mange å være med, og man bor litt usentralt. Opplever at de fleste bor ganske sentralt og kan ta trille turer sammen. Vi har ikke råd til å flytte fra huset heller. Så aner ikke helt hvordan jeg kan få venner i barsel tiden med tanke på bo situasjonen min. Noen råd? Anonymkode: b4c0c...e16
Kleppmelk Skrevet 31. mai 2025 #2 Skrevet 31. mai 2025 Du må ta initiativ selv. Det går jo an å kjøre til «trillestedet» de andre triller? Men alt faller på deg, framtidige venner kommer ikke og banker på døra. Du må spørre og ta initiativ selv! Heng opp en lapp på HS med at du vil invitere på trilletreff. (Vinkle det fra baby feks. Vil du trille tur med meg og mamma?). Spør de du vet som triller andre steder om de vil møtes og gå en tur + kaffe etterpå. Du må være synlig og by på deg selv! 2
Anim92 Skrevet 31. mai 2025 #3 Skrevet 31. mai 2025 Jeg kan kjenne igjen litt, for jeg flyttet til bygda til mannen min, midt i korona-tiden og kjente egentlig ingen før jeg fikk baby. Måtte være litt frempå og ta initiativ. Halve barselgruppen jeg ble en del av har blitt en blandet, fin gjeng og resten hadde allerede vennegjenger og mindre behov for nye kjente. Sånn er det bare 🤷🏻♀️ Hos oss var det 50/50 hvem som kjørte til feks babysang og hvem som gikk eller tok buss. 1. finnes det lokale facebookgrupper for stedet ditt? Spør i den om de med termin 1-2 mnd før/etter din er interessert i å være med i en egen fb-gruppe. 2. Vær aktiv når helsestasjonen arrangerer treff, tør å spørre høyt om noen vil møtes eller i det minste være i fb-gruppe for å avtale noe senere. 3. delta på babysang og åpen bhg som sist, og vær litt frimodig å avtal en kaffedate eller be folk på besøk hjem. Helt tilslutt: det vil alltid være flaks/uflaks med mennesker man møter i slike grupper. Selv om det ikke ble full match forrige gang, kan det hende du får noen skikkelige gode venner denne gangen. Men det hjelper veldig å tørre være frempå ♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #4 Skrevet 31. mai 2025 Jeg kjører 20 minutt hver vei for å møte barselgruppe annenhver uke. Slik er det når man bor utenfor bysentrum Har også en kolikkbaby, så det har vært mildt sagt utfordrende, men det har gått når jeg har planlagt dagen rundt det barseltreffet og det er det eneste vi gjør den dagen. Har måttet kjøre dit både 1 og 2 timer i forkant eller i etterkant for at baby skal sove lur mens jeg triller rundt etc fordi hen ikke sover i bilen. Anonymkode: 0981f...046 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #5 Skrevet 31. mai 2025 Det er tøft å sitte alene i barsel! Kan du ikke lage et innlegg på termingruppa på Facebook f.els der du foreslår å møtes nå i svangerskapet? Sett gjerne oppmøte til nærmeste by (med mindre du bor timesvis unna sivilisasjonen?). Ta initiativ med andre foreldre i barnehagen? Ser du andre gravide mødre? Ta mot til deg og slå av en prat! Det gjorde jeg og det viste seg at vi har termin med 1 ukes mellomrom. Vi har blitt gode venninner gjennom svangerskapet og møtes ofte 🥰 Ikke minst, tar det 30 min å kjøre til Babysang så er det kanskje verdt det? Her ligger egentlig veldig mye på deg, men hvis mulighetene finnes tror jeg bare du må prøve å ta de! Anonymkode: 25dc0...703 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #6 Skrevet 31. mai 2025 Takk alle sammen for fine svar ❤️ Jeg må nok tørre å være mer frempå enn det jeg har vært. Det enkleste i min situasjon blir nok å invitere hjem. Sist barsel prøvde jeg å kjøre til trilleturer men baby fant aldri roen i vogn med mindre det var dupp ( det var litt vanskelig når baby sov i bilen før trilleturer) og de andre måtte ofte bare gå uten meg da jeg stod igjen å bysset i bæresele. Er bare redd folk ikke orker å kjøre 30-40 minutter hjem til oss med en liten baby😅 jeg var nok også litt uheldig med barsel gruppen sist gang. Da var mødrene veldig mye eldre enn meg og hadde barn fra før. og jeg slet med være en del av samtalene. Håper jeg får en barsel gruppe med noen mellom 20-30 år denne gangen 😊 ( er selv bare 26 ) jeg skal legge ut noen statuser i ulike termin grupper å høre om noen kunne tenke seg å bli kjent før termin. TS Anonymkode: b4c0c...e16
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #7 Skrevet 1. juni 2025 Jeg hadde det veldig likt som deg - barselgruppa var enten nære venninner fra før (og hadde laget en egen barselgruppe med dem de kjente fra før, som møttes oftere enn den fra HS😵💫), de andre ramlet av etter hvert av ulike grunner. Hadde ingen venner med barn i nærheten. På babysang var det en gjeng som brukte det som barseltreff og tok stor plass, og som hadde NULL interesse i å snakke med andre. Jeg følte jeg hadde skikkelig uflaks, og mistet litt motet, egentlig. Løsningen ble å komme seg ut på ulike ting som skjedde, og bare være blant folk. Uten at jeg nødvendigvis snakket så mye/ble kjent med andre der. Da kunne jeg late som jeg var sosial, om ikke annet 😅 Så ble det litt bedre da barnet ble stort nok til å kunne ha play dates etc. Jeg har også innsett at jeg er en type som er skikkelig dårlig på sosiale relasjoner, og er hun som fort blir «glemt» i det sosiale. Håper du finner deg noen skikkelig hyggelige folk ❤️ Anonymkode: b06ac...f6e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #8 Skrevet 1. juni 2025 Hva med arbeidsplassen din? Vi har som regel alltid gravide kollegaer eller kollegaer som er hjemme med baby. De kommer ofte på besøk i fredagslunsjen på jobben, og de som er i barselpermisjon møtes også jevnlig på fritiden. Man kan få utrolig mye sosialt gjennom jobben. Anonymkode: 9b57e...be0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #9 Skrevet 1. juni 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk alle sammen for fine svar ❤️ Jeg må nok tørre å være mer frempå enn det jeg har vært. Det enkleste i min situasjon blir nok å invitere hjem. Sist barsel prøvde jeg å kjøre til trilleturer men baby fant aldri roen i vogn med mindre det var dupp ( det var litt vanskelig når baby sov i bilen før trilleturer) og de andre måtte ofte bare gå uten meg da jeg stod igjen å bysset i bæresele. Er bare redd folk ikke orker å kjøre 30-40 minutter hjem til oss med en liten baby😅 jeg var nok også litt uheldig med barsel gruppen sist gang. Da var mødrene veldig mye eldre enn meg og hadde barn fra før. og jeg slet med være en del av samtalene. Håper jeg får en barsel gruppe med noen mellom 20-30 år denne gangen 😊 ( er selv bare 26 ) jeg skal legge ut noen statuser i ulike termin grupper å høre om noen kunne tenke seg å bli kjent før termin. TS Anonymkode: b4c0c...e16 Hvorfor må alle andre møte opp hos deg? De har også små babyer og sitt å stri med. Du må nok finne deg i å være litt rund i kanten og møte opp der folk er. Bor selv i en by og må innrømme at jeg hadde ikke giddet å kjøre 30 min for å besøke en «fremmed» når byen er full av tilbud rett utenfor døra. Du har valgt å flytte ut, da er konsekvensen at du må ofre litt for å delta på sosiale ting - særlig sammen med perifert bekjente som andre mødre er frem til dere blir bedre kjent. Anonymkode: 25dc0...703 1 1
cafflatte Skrevet 1. juni 2025 #10 Skrevet 1. juni 2025 Da jeg var i barselgruppe for 12 år siden bodde jeg lenger unna de andre i gruppa. Jeg tok bussen og gikk lange trilleturer for å treffe de. Noen ganger traff vi hverandre i sentrum på cafeer. Tror du må regne med å reise litt hvis du vil treffe andre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #11 Skrevet 1. juni 2025 Kvier meg hver gang en mamma ønsker å møte/bli kjent med meg utover det sosiale arrangementet, da jeg er der bare for det sosiale og ikke for å få nye venner. Er så vanskelig å avslå en invitasjon også, så blir bare til at det fader ut og blir kleint etterpå. Skulle vært mulig å signalisere på en eller annen måte om man er interessert i nye vennskap eller ikke, så kan de som ønsker venner finne hverandre og vi andre bare få være der 😅 Anonymkode: d1613...9b5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #12 Skrevet 1. juni 2025 Det fremstår som at dere bor langt unna alt og alle. Hvis det stemmer, så er det ikke så rart at det sosiale blir vanskelig. Er det virkelig ingen naboer som har barn på samme alder? Blir du avvist av de andre foreldrene i bhg? Hvis det sosiale ikke løser seg når eldste begynner å ville ha med venner hjem, så kanskje dere skal vurdere å flytte? Det er veldig trivelig å bo i nabolag med mange barn i gata. Når eldste begynner å ville ha med venner hjem, så begynn med å invitere foreldrene på en kaffe og kanskje lunsj etter hvert for å bli litt kjent. Spør om dere skal dra på kino sammen med barna, lekeland, basseng, tur i skogen osv. Når barna begynner på skolen, så prøv å lage en 17. mai-gruppe med barnas venner og foreldre. La det gå på rundgang hvem som inviterer og alle tar med en rett/kake el. Altså alle hjelper til. Det er sikkert mange som feirer med besteforeldre etc, men vi er innflyttere så da fungerer det best med venner. Er det noen innflyttere i deres område? For alt du vet så er de i samme situasjon som deg? Anonymkode: c00ac...d8b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå