Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å klage på standpunktkarakteren i kroppsøving for vg3 fordi jeg mener den er satt for lavt. Har fått 5, men mener selv at jeg fortjener 6. Jeg er litt redd for at læreren eller skolen kan "ta igjen" ved å senke karakteren min dersom de ikke liker at jeg klager.

Noen som vet hva sjansen er for å gå ned i karakter? Klarte ikke å finne noe statistikk for dette for vgs.

Anonymkode: d4c1b...ee2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klag. 
ofte har gymlærere så mange elever, at de til og med setter feil. 
hvis de skal sette deg lenger ned, må det dokumenteres og forklares, så det er ofte de ikke gidder. 
ville først snakket med gymlærer, argumentert på hvorfor du mener du skal ha 6, og informer om at du kommer til å klage hvis den står på 5. Ofte setter de karakteren opp, før klage. 

Anonymkode: a6275...70f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bli satt ned i karakter, det har ikke læreren/skolen lov til.

Men vær oppmerksom på at du ikke kan klage på karakteren i seg selv, men måten den er blitt satt på. Har du f.eks. fått mulighet til å vise kompetansen din i alle kompetansemålene, har dere fått nok undervisning, er begrunnelsen knyttet til kompetansemålene osv. 

Hva er nytt i reglene om klage på sluttvurdering? | udir.no

Anonymkode: 0de65...85c

AnonymBruker
Skrevet

«En elev som mener skolen ikke har fulgt reglene for fastsettelse av standpunktkarakter i fag, kan klage på denne vurderingen»

Klarer du å bevise at skolen ikke har fulgt reglene for fastsettelse av standpunktkarakter? Hvorfor mener du at du skal ha 6 i kroppsøving og ikke 5? Det er vanskelige gråsoner i et fag som vurderes på innsats, og det skal ofte mye til for å få den karakteren endret.

Anonymkode: bef4a...22a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan ikke bli satt ned i karakter, det har ikke læreren/skolen lov til.

Men vær oppmerksom på at du ikke kan klage på karakteren i seg selv, men måten den er blitt satt på. Har du f.eks. fått mulighet til å vise kompetansen din i alle kompetansemålene, har dere fått nok undervisning, er begrunnelsen knyttet til kompetansemålene osv. 

Anonymkode: 0de65...85c

Dette er feil, man kan bli satt ned, gå opp eller bli stående. Det vanligste er at karakteren blir stående. 

Anonymkode: da9be...622

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vurderer å klage på standpunktkarakteren i kroppsøving for vg3 fordi jeg mener den er satt for lavt. Har fått 5, men mener selv at jeg fortjener 6. Jeg er litt redd for at læreren eller skolen kan "ta igjen" ved å senke karakteren min dersom de ikke liker at jeg klager.

Noen som vet hva sjansen er for å gå ned i karakter? Klarte ikke å finne noe statistikk for dette for vgs.

Anonymkode: d4c1b...ee2

Du må først vente til karakteren er publisert. Når den er det, ber du lærer om begrunnelse for karakteren. Det er denne begrunnelsen du kan klage på. Inne på fylkeskommunens sider, skal det ligge et skjema over hva en klage bør inneholde. Du kan gå ned, du kan bli stående eller du kan gå opp. Det er ikke lærer som bestemmer dette. Når du klager, går det til en klagenemd som vil avgjøre om du får medhold eller ikke, får du medhold sendes den tilbake til rektor ved din skole som skal ta avgjørelsen ut i fra hva du har fått medhold i. Lærer må uttale seg i flere ledd. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Skulen kjem neppe til å senke karakteren din, men med mindre det er gjort formelle feil i karaktersettinga så vil resultatet truleg vere at gymlæraren din viser til undervegsvurderingar for å forklare korfor dei sette den karakteren. I så fall må du klage på nytt og grunngje korfor du meiner at læraren din har vurdert deg feil.

Endret av Mandagsunge
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det skal litt til, da standpunktkarakteren jo blant annet settes som snitt av prøver gjennom et helt år. Men husker vi klaget på særoppgaven i tredjeklasse. Vi ble tvunget til å ta den som gruppe, etter at vi hadde begynt individuelt. Så plutselig sto man der med en annen problemstilling enn den man begynte med, og måtte sause sammen tre oppgaver. Det ble sagt at det ikke skulle bli noe mer jobb, men det ble det jo. Vi fikk en firer, med begrunnelse i at det var for lite om det vi plutselig ble kastet inn i midtveis.

Da en annen lærer så gjennom oppgaven, forsto han ingenting og mente det var en klar sekser. Vi endte med 5+. Jeg sto trygt fra før, men de to andre på gruppen reddet femmerne sine i standpunkt på det.

Anonymkode: a0f2d...43f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er feil, man kan bli satt ned, gå opp eller bli stående. Det vanligste er at karakteren blir stående. 

Nei, det står her: "Skolen kan ikke endre vedtaket til ugunst, det vil si sette karakteren ned."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...