Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg går på visning, så aner jeg ikke hva jeg skal sjekke uansett. Jeg er en av de som sikkert kunne åpnet kjøkkenskapet, helt uten mål og mening. 

Kan jeg ikke like godt bare stole på tilstandsrapporten og tryggeheten som et borettslag gir? Meglers bilder og beskrivelser av selve leigligheten. Området sjekker jeg gjennom Google maps. 

Hva mer trenger jeg egntlig å vite? Hva er det et 15 minutters fysisk besøk vil avsløre som jeg ikke får gjennom ovennvnte?

Anonymkode: 93d3f...566

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å vite om borettslaget er omfattet av sikringsordning. Hvis ikke kan du bli ansvarlig for naboens husleie.

Anonymkode: e4670...b06

• Liker 1
Skrevet

Spør om de har noe de skal ut med sv penger neste årene. Plutselig skal alle hus få nye bad..som du må betale. Og det kan bli dyrt. Eller at husleien går opp mye. 

Les tilstand rapporten og se om det er mye du må bytte. Eks bad .der elektriske.

Skjekk om det er kommunale boliger der du ser på hus/ leiligheter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo gå og se hva slags følelse du får av nabolaget og leiligheten.

Anonymkode: ebd00...945

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snudd på mange visninger, fordi leiligheten virker mye mer slitt enn antatt. 

Litt usikker på hvilken trygghet du mener borettslag gir? 

Anonymkode: e0e53...c99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må jo gå og se hva slags følelse du får av nabolaget og leiligheten.

Dette er faktisk noe jeg har tenkt på og tror faktisk jeg vil gjøre en bedre beslutning om jeg ikke involverer følelser.

AnonymBruker
Skrevet

Det som er viktig er og sjekke borettslaget sin økonomi, er det planer om rehabilitering. Tilstand på fellesrør ( er det gammelt borettslag 40-50 år gammelt). Er det ikke gjort noe så kan du regne med dyr utgift når det må gjøres. Hvordan er rørene i leiligheten, de har du som regel ansvar for selv. Hvordan er det med det elektriske i leiligheten. Er det veldig lytt. Ikke alle borettslag fikser badene samtidig. Hos oss er alle ansvarlig for det selv. Man kan ikke alltid stole på de papirene man får. Ikke alle som selger er helt ærlige. Bad bør sjekkes for lekkasje, har det hvert lekkasje. Hvis det er nyoppusset er det gjort fagmessig eller har beboer gjort det selv. Som regel står det i prospektet hvilken grad badet har. Ikke hver redd for og spør på visning. En huskelapp kan være greit. Ikke se deg blind på at leiligheten ser fin ut det kan finnes mangler som man ikke ser med en gang. 

Anonymkode: 61dfe...d66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Viktig å vite om borettslaget er omfattet av sikringsordning. Hvis ikke kan du bli ansvarlig for naboens husleie.

Anonymkode: e4670...b06

Knapt noe borettslag som ikke har sikringsordning. 
Og uansett, sikringsordningen er bare opp til ett visst beløp, og opp til en viss tid. Handler ikke styret da i tide, så får man uansett regningen fra naboen som ikke betaler. 

Hva ts skal se etter? Lekkasje, lukte og forhøre seg om utgiftsøkninger i brl. Er der heiser som må byttes i nær fremtid? Må taket byttes? Skadedyr? Rotter, skjeggkre? 

Anonymkode: baaa2...473

AnonymBruker
Skrevet

Bilder lyver. Ofte ser man ikke størrelsen på romma på bilder men også det å gå igjennom leiligheten å kjenne litt på hvordan planløsningen faktisk fungerer fysisk og ikke bare på papiret gjør ganske mye. Lytte litt, lukte litt, stå å se og føle på boligen er ganske viktig.

Så er det jo det med å gå gjennom borettslaget, se hvordan det ser ut og føles. Er det skikkelig slitt, skittent og rotete. Er det åpenbare feil og mangler der osv.

Anonymkode: 98e24...f5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er faktisk noe jeg har tenkt på og tror faktisk jeg vil gjøre en bedre beslutning om jeg ikke involverer følelser.

Jævla kjipt da hvis du ender i et bråkete og utrivelig borettslag fordi du er for lat til å gå på visning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jævla kjipt da hvis du ender i et bråkete og utrivelig borettslag fordi du er for lat til å gå på visning.

Og ikke minst en leilighet du blir skuffa over fordi den ser mye større ut på bilder som bolig fotografen har tatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det for mange år siden og bor her fortsatt, men da var leilighetene billige. Hadde aldri turt å gjøre det i dag.

Anonymkode: 9462b...237

AnonymBruker
Skrevet

Var på visning, men ting dukket opp i ettertid. Badet måtte tas etter et år og dette var før nye regler, så null hjelp fra boligkjøperforsikring, vanlig forsikring eller borettslag. Eneste var at borettslaget tok egenandelen til forsikringen… Borettslag er jo veldig forskjellig, her er alt vårt innenfor veggene (bortsett fra bærende konstruksjon)..

Anonymkode: 1b421...a95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var på visning, men ting dukket opp i ettertid. Badet måtte tas etter et år og dette var før nye regler, så null hjelp fra boligkjøperforsikring, vanlig forsikring eller borettslag. Eneste var at borettslaget tok egenandelen til forsikringen… Borettslag er jo veldig forskjellig, her er alt vårt innenfor veggene (bortsett fra bærende konstruksjon)..

Du kan ha flaks og uflaks uansett hvor mye du sjekker og leser. Borettslag er vel mer trygghet om det er felles på rør og bad osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bilder lyver

Dette !

Hadde aldri kjøpt bolig usett

Anonymkode: 4d349...ced

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...