Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det er noe lurt å velge jobb ut fra dette, da alle jobber vil ha noe med mennesker å gjøre, på ett eller annet plan. Og ofte er det slik at der vi støter på noe vanskelig i oss selv, der ligger det også fine muligheter og mestring.

Man behøver ikke bli selger eller popstjerne akkurat, men f.eks en jobb i butikk er ganske grei for en som er innadvendt av personlighet, så får man trening i lett sosialt samspill uten å få for mye, det er korte interaksjoner uten dypt alvor. 

Anonymkode: 900b9...b97

Jeg tror ikke TS etterspurte en jobb der man aldri ser et menneske inkludert sjefen. Men det er da helt innafor å velge jobb ut fra hva man vil trives med, og ikke for "mestring og trening i sosialt samspill". Siden du er psykolog og introvert selv, synes jeg det er litt trist at du fremmer den tankegangen at det å være stille og beskjeden er noe som bør kureres og jobbes med. 

Anonymkode: 0c1d0...ec2

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Saksbehandler i en forvaltningsenhet kan være en fin jobb, for eksempel i Nav. Må ikke forveksles med veilederrolle i feks Nav-kontor. Det er veldig ulike ting.

Anonymkode: a0e4e...2f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke TS etterspurte en jobb der man aldri ser et menneske inkludert sjefen. Men det er da helt innafor å velge jobb ut fra hva man vil trives med, og ikke for "mestring og trening i sosialt samspill". Siden du er psykolog og introvert selv, synes jeg det er litt trist at du fremmer den tankegangen at det å være stille og beskjeden er noe som bør kureres og jobbes med. 

Ts sier «sjenert og beskjeden». Ts kan godt vært langt på vei ekstrovert, men hemmet av sjenanse og beskjedenhet, som barn ofte vokser av seg, men som for noen kan henge ved hele livet om man ikke finner nøkkelen til å kvitte seg med disse hemningene.

Det har lite med introversjon å gjøre. Mange introverte er da ikke det spor sjenerte og beskjedne. 

Anonymkode: 4c108...941

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg var veldig sjenert og beskjeden. Ikke da jeg var lite barn, men oppover mot ungdomsalder økte det på, og jeg var veldig hemmet av det som ung voksen. Torde ikke ta initiativ til samtaler, torde ikke si ja hvis noen inviterte til noe, grudde meg for mange ting, overtenkte alt jeg sa. Rødmet og følte meg dum.

Så fikk jeg jobb med kundekontakt, hvor jeg satt i en skranke på offentlig kontor og snakket med folk. Det viste seg at det gikk veldig fint! For da skulle jeg ikke være «Anne» og prøve å si noe interessant - jeg var representant for jobben, og hjalp folk med det jeg kunne. Jeg smilte og ytet service og opplevde at folk lyttet, takket for hjelpen, smilte og pratet med meg - i en «ufarlig» setting. (Det var noen sure også, men det opplevde vi alle.)

Dette hjalp meg ut av skallet og var helt livsendrende for meg. Da jeg byttet jobb etter et par år var jeg fortsatt meg selv, ikke superselvsikker og festens midtpunkt, men jeg torde å snakke med folk, torde å si ja og bli med på ting, og gradvis fikk jeg venner og bekjente og et mye bedre liv. Ikke minst det at jeg kunne si min mening og ta del i alt!

Så jeg anbefaler et yrke der du snakker med mennesker i en profesjonell setting. Du kan jobbe i butikk, på bensinstasjon, være saksbehandler eller tannlege eller bilmekaniker. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ts sier «sjenert og beskjeden». Ts kan godt vært langt på vei ekstrovert, men hemmet av sjenanse og beskjedenhet, som barn ofte vokser av seg, men som for noen kan henge ved hele livet om man ikke finner nøkkelen til å kvitte seg med disse hemningene.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så jeg anbefaler et yrke der du snakker med mennesker i en profesjonell setting. Du kan jobbe i butikk, på bensinstasjon, være saksbehandler eller tannlege eller bilmekaniker. 

TS spør hva slags jobber som passer til en stille og beskjeden, ikke "hvordan kan jeg tilpsse meg det utadvendte mennesker ser på som idealet".

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forøvrig ganske sikker på at hvis TS hadde sagt hun ønsket å jobbe med mennesker og ville ha tips til slike yrker, så ville ikke folk sagt "du bør jobbe alene på lager eller hjemmekontor, for å utfordre deg selv og lære deg å trives bedre alene, det vil du vokse på". 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva kan anbefales? 

Anonymkode: fba91...6f0

all type kontor arbeid med individuelle oppgaver og eget kontor/hjemmekontor,

Anonymkode: 65cf6...f99

• Liker 4
Skrevet

Kontorjobb/saksbehandler. Der kan man forsvinne i den grå massen 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jobber med saksbehandling, utdannet jurist. Lite kontakt med andre.

Anonymkode: f4557...aaa

Samme her.

Anonymkode: 54a94...1b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva kan anbefales? 

Anonymkode: fba91...6f0

Regnskapsfører eller revisor. Men de er gjerne og ofte veldig «tørre» folk. 

Anonymkode: 86073...382

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Butikkjobb var gull for meg, det er bare overfladisk kontakt med de vanlige frasene som "vil du ha pose" "ha en fin dag", og samtidig får en lært litt på det sosiale. En hiver på seg ei maske og lærer seg litt samspill

Anonymkode: 823bd...6f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Butikkjobb var gull for meg, det er bare overfladisk kontakt med de vanlige frasene som "vil du ha pose" "ha en fin dag", og samtidig får en lært litt på det sosiale. En hiver på seg ei maske og lærer seg litt samspill

Anonymkode: 823bd...6f5

Butikkjobb er det siste jeg ville anbefalt en stille og beskjeden som ønsker jobb uten mye kontakt med folk. Igjen så var ikke spørsmålet hvordan lære å bli annerledes. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil nå si alt mulig kan passe. Jeg har stille og beskjedne kolleger i samme stilling som meg, og de gjør en glimrende jobb. Det er fint at folk har ulike personlighetstrekk. Du kan bli sykepleier, lærer, økonom, jurist, ingeniør, lege - hva som helst.

Å være stille og beskjeden betyr jo ikke at man ikke duger til menneskelig kontakt, eller at man ikke ønsker menneskelig kontakt. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo minst like trist å anta at "stille og beskjeden" helst vil ha en jobb med lite kontakt med folk.

Jeg var stille og beskjeden hele skoletiden. Er fortsatt stille, men elsker å jobbe med folk. Veldig glad jeg aldri har latt "stille og beskjeden" definere yrkesvalg. Jobbe på arkiv uten særlig utadrettet kontakt? Jeg hadde krepert, selv om jeg er introvert. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det må komme litt an på hvordan beskjedenheten og sjenansen arter seg, og hvilke situasjoner som er vanskelige eller slitsomme. Og om det er noe man har veldig lyst til, selv om det innebærer kontakt med folk man føler på sjenanse overfor, for da er det kanskje verdt å stå i likevel?

Jeg er stille, beskjeden og introvert. Og jeg er veldig glad i mennesker. En litt upraktisk kombinasjon. Men det jeg har lært gjennom livet, er at det jeg syns er vanskeligst er stadig nye, korte og flyktige møter. Jeg hadde strevd med å jobbe i butikk. For en annen stille, beskjeden person kan nettopp det at møtene er flyktige og overfladiske og handler om varer i butikken være fint. I hvert fall, jeg jobber i barnehage. Jeg trives best med å jobbe med dem minste barna. Jeg er bedre på relasjoner over tid, å bli ordentlig godt kjent med barna og foreldrene. Hver tilvenningsperiode må jeg jobbe ganske hardt med meg selv, og gå veldig inn i en rolle, for jeg syns ikke det er lett å bli kjent med nye folk, men det er givende og meningsfullt, og jeg klarer det.  Lenge trodde jeg at jeg ikke kunne bli barnehagelærer fordi jeg hadde feil personlighet. Til slutt skjønte jeg heldigvis at jeg har kvaliteter som er gode å ha i en barnehage også, så for akkurat meg er det helt rett. 

Personlig så kan jeg drømme om hjemmekontor enkelte dager. 1-2 dager hjemmekontor og resten barnehage, hadde nok vært drømmesituasjonen, men den kombinasjonen er litt vrien. Og jeg hadde blitt ensom og ikke trivdes på sikt med å jobbe alene selv om jeg er introvert. 

Anonymkode: e479f...394

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stille, beskjeden, rolig og henter energi best helt alene i stillhet. 
Men jeg jobber som lærer. Og jeg elsker det. Jeg blir sett på som en sånn rolig, trygg lærer som får ro i klasserommet helt uten rop og kjeft, også får jeg gjerne ekstra relasjon med de stille barna som gjerne blir oversett i andre sammenhenger. 

Men jeg hater mingledelen av jobben. Ikke noe problem med å holde et foreldremøte, men å måtte gå rundt på en juleavslutning og småprate, det er helt grusomt! 

Anonymkode: 9304e...6c0

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Herregud, nei! Spesielt i folkebibliotek krever dette maksimalt med brukerkontakt og høyt tempo. Det er mange krevende situasjoner, vold og kranglete folk. 

Anonymkode: 0051a...fbb

Høyt tempo på biblioteket? Jeg tror jeg ler meg skakk. Jeg tror biblioteket ditt må ligge i et belastet område i Oslo for det du beskriver er helt ukjent på de bibliotekene jeg har frekventert.

Anonymkode: bb1b2...fd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle jobber der det er ekstra viktig å kunne fordype seg i noe, fokusere, analysere og være tålmodig, siden introverte ofte er spesielt gode til dette. Og nå kommmer det sikkert noen introverte som sier at de ikke har de egenskapene, eller noen ekstroverte som sier at de også har disse egenskapene, og ja, dette er bare en tendens. 

En jobb der man møter mennesker én til én passer også til introverte. 

Jeg tror imidlertid at introverte kan ha de fleste jobber. Det har mye med interesse og andre egenskaper å gjøre også. Og likedan er det for de ekstroverte. 

Anonymkode: a7b8e...6da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høyt tempo på biblioteket? Jeg tror jeg ler meg skakk. Jeg tror biblioteket ditt må ligge i et belastet område i Oslo for det du beskriver er helt ukjent på de bibliotekene jeg har frekventert.

Anonymkode: bb1b2...fd7

Folkebibliotek har endret seg mye de seneste årene. Det er ingen bibliotekarer som går og hysjer på folk og det er sjeldent stille på et folkebibliotek nå lenger. Nå er det lagt opp til aktivitet og det kan da være høyt tempo. Vil anbefale folk å gå på et folkebibliotek og se hvordan det er nå. Veldig synser og tror at det er som da de var barn.

Å jobbe på bibliotek kan innebære mye forskjellig, men det er nok ikke som før. Man finner roligere jobber der også, men de aller fleste jobber innen bibliotek krever kontakt med andre mennesker.

Anonymkode: 24121...50a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS spør hva slags jobber som passer til en stille og beskjeden, ikke "hvordan kan jeg tilpsse meg det utadvendte mennesker ser på som idealet".

Det å være beskjeden er ikke et evig personlighetstrekk, men en hemning mange kommer over med alder eller erfaring. Du virker veldig aggressiv, og jeg synes du virker nedlatende mot «utadvendte mennesker». Hva med respekt for at vi er ulike? Det å forstå forskjellen på personlighetstrekk og atferd kan være et sted å begynne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...