Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til deg som har vært pårørende til en person i et voldelig forhold, hvilke tegn så du da du fattet mistanke? Opplevde du at den utsatte forandret seg på noen måte? Hvordan ble komtakten? Hvilke unnskyldninger kom hen med for de eventuelle forandringene? Og hvordan oppfattet du den voldelige partneren? Endret førsteinntrykket seg etter hvert, eller fikk du en dårlig følelse med en gang?

Hvis den utsatte hadde barn, merket du noe på dem? Endret de atferd?

Hilsen bekymret familiemedlem...

Anonymkode: f5020...361

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min venninne var åpen om volden med en gang så jeg slapp å lete etter tegn. Mannen visste at jeg visste, men skjulte jo sine usunne sider overfor meg. Inntrykket mitt av han var bra, men han virket litt arrogant og "mannemann".  

Venninna mi fikk sjeldnere være med meg alene og hun fikk stadig dårligere tid når vi var sammen. Volden etterlot ingen spor andre kunne se, vanligvis. De ble godt sminket.

Endret av Ambador
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Prrsonen det gjelder wr økutselig "for sliten" for å være med familie. Det er veldig ulikt personen. Og hvis jeg møter personen, er det alltid med partner. Har inntrykk av at partner drikker mye.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar. 

Prrsonen det gjelder wr økutselig "for sliten" for å være med familie. Det er veldig ulikt personen. Og hvis jeg møter personen, er det alltid med partner. Har inntrykk av at partner drikker mye.

Hvorfor tror du partner drikker for mye? Hva sier dette familiemedlemmet da? Voksne bestemmer selv, men er det barn involvert ville jeg snakket med vedkommende og evnt sendt  inn en bekymring på dette. 

Anonymkode: 7ebc5...9b8

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan oppfatter du den du er bekymret for da?

Anonymkode: eefa2...878

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 18.06):

Til deg som har vært pårørende til en person i et voldelig forhold, hvilke tegn så du da du fattet mistanke? Opplevde du at den utsatte forandret seg på noen måte? Hvordan ble komtakten? Hvilke unnskyldninger kom hen med for de eventuelle forandringene? Og hvordan oppfattet du den voldelige partneren? Endret førsteinntrykket seg etter hvert, eller fikk du en dårlig følelse med en gang?

Hvordan oppfatter du den, som du er bekymret for da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 18.06):

Hvilken tegn har du sett på vedkommende selv, som du er engstelig for?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i nær relasjon til noen som ble utsatt for vold. Vi fikk en dårlig følelse med en gang. Hun ble mer innesluttet, var ofte for sliten til å dra på middag til familien, kom med unnskyldninger ofte for å ikke få besøk, lå ofte i sengen hjemme. Unnskyldningen var alltid at hun var syk. Vendepunktet kom når hun nesten ble drept. Da la hun alle kortene på bordet. 

Anonymkode: e18ba...9a2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor tror du partner drikker for mye? Hva sier dette familiemedlemmet da? Voksne bestemmer selv, men er det barn involvert ville jeg snakket med vedkommende og evnt sendt  inn en bekymring på dette. 

Anonymkode: 7ebc5...9b8

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å bestemme noe. Men jeg har en bekymring og vil høre fra andre som har vært borti dette. 

Jeg vil ikke gå mye inn på hvorfor jeg tror partner drikker mye,  men det er ting jeg har hørt og sett. 

Hvordan oppfatter du den du er bekymret for da?

Fjern, vanskelig å få tak i, dukker kun opp sammen med partner og virker da usikker/rar. Er "alltid" sliten eller syk.

Hvilken tegn har du sett på vedkommende selv, som du er engstelig for?

Personen har forandret seg. Virker plutselig lute intrci familie. Har fått nye hobbyer som alle gjøres bare med partneren. Er alltid "sliten" eller syk. Partner roses opp i skyene på en måte hen ikke har gjort med tidligere partnere. Det er visst også veldig "synd" på partneren av ulike grunner.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i nær relasjon til noen som ble utsatt for vold. Vi fikk en dårlig følelse med en gang. Hun ble mer innesluttet, var ofte for sliten til å dra på middag til familien, kom med unnskyldninger ofte for å ikke få besøk, lå ofte i sengen hjemme. Unnskyldningen var alltid at hun var syk. Vendepunktet kom når hun nesten ble drept. Da la hun alle kortene på bordet. 

Anonymkode: e18ba...9a2

Skremmende å lese dette. Det høres likt ut. Håper det går bra med ditt familiemedlem nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å bestemme noe. Men jeg har en bekymring og vil høre fra andre som har vært borti dette. 

Jeg vil ikke gå mye inn på hvorfor jeg tror partner drikker mye,  men det er ting jeg har hørt og sett. 

Fjern, vanskelig å få tak i, dukker kun opp sammen med partner og virker da usikker/rar. Er "alltid" sliten eller syk.

Personen har forandret seg. Virker plutselig lute intrci familie. Har fått nye hobbyer som alle gjøres bare med partneren. Er alltid "sliten" eller syk. Partner roses opp i skyene på en måte hen ikke har gjort med tidligere partnere. Det er visst også veldig "synd" på partneren av ulike grunner.

Skremmende å lese dette. Det høres likt ut. Håper det går bra med ditt familiemedlem nå. 

Hvilken hobbyer er dette på snakk om?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken hobbyer er dette på snakk om?

Det ønsker jeg ikke å svare på. Det er ikke relevant. Men det er ikke "unormale" hobbyer, og det er heller ikke noe galt å dele interesser med en partner. Samtidig er det litt spesielt å bli en helt annen person i et nytt forhold, synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det ønsker jeg ikke å svare på. Det er ikke relevant. Men det er ikke "unormale" hobbyer, og det er heller ikke noe galt å dele interesser med en partner. Samtidig er det litt spesielt å bli en helt annen person i et nytt forhold, synes jeg.

De er normalt å dele interesser og hobbyer med partner. Noen er mer tradisjonelle og vil gjøre alt med partneren sin. Andre er mer individuelle og liker egne tid, alt ettersom

AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig åpenbart at relasjonen var usunn fra start, og da hun ringte fra krisesenteret var ingen sjokkerte. Forholdet gikk i rakettfart (av typen de forlovet seg på andre mnd, tok "kjærestetatovering" etter noen uker, etc. på tross av voksen alder og barn på hver sin side), han lot henne ikke være alene med noen andre i familieselskap o.l, og han ga veldig tydelig utrykk for sinne og sjalusi mot hennes eksmann og far til hennes barn. Var mye slikt. Den siste som skjønte at hun var i et voldelig forhold var henne selv, som også forklarer mye.

Anonymkode: bc5a0...b8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan du fortelle mer om situasjonene, som gjør at du tror vedkommende er utsatt?

AnonymBruker
Skrevet

Kan du fortelle mer om situasjonene, som gjør at du tror vedkommende er utsatt?

Jeg er ikke ute etter at dere skal "avdekke" eller diskutere hvorvidt det er hold i bekymringen min. Det er ikke vits i det. Jeg vil gjerne høre fra folk som har vært i en lignende siruasjon og hvade erfarte da. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig åpenbart at relasjonen var usunn fra start, og da hun ringte fra krisesenteret var ingen sjokkerte. Forholdet gikk i rakettfart (av typen de forlovet seg på andre mnd, tok "kjærestetatovering" etter noen uker, etc. på tross av voksen alder og barn på hver sin side), han lot henne ikke være alene med noen andre i familieselskap o.l, og han ga veldig tydelig utrykk for sinne og sjalusi mot hennes eksmann og far til hennes barn. Var mye slikt. Den siste som skjønte at hun var i et voldelig forhold var henne selv, som også forklarer mye.

Anonymkode: bc5a0...b8a

Takk for nyttig svar! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du bekymret så send en bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: 749a9...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du bekymret så send en bekymringsmelding til barnevernet.

Ikke det jeg spurte om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke det jeg spurte om.

Selv om du ikke spurte om det så er det på plass med en bekymringsmelding hvis du er oppriktig bekymret.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke det jeg spurte om.

Hvist du virkelig er bekymret, så sender du faktisk en melding til barnevernet! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...