Gå til innhold

Har ingen som kan passe på meg etter operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vurderer å få fjernet livmoren om sommeren. Tenker at det passer best når det tar minst noen uker å bli frisk igjen. Jeg vil ikke ta det senere og få sykemelding fra jobben siden det ikke var så lenge siden jeg begynte i ny jobb. Problemet mitt er at jeg har ingen som kan passe på meg. Familien min prioriterer å reise på en lang ferie, og har allerede kjøpt biletter selv om jeg spurte om de kunne utsette ferien i noen uker. De hadde full mulighet, men ville ikke vente. Tør ikke å stole på venninnen min heller. Hun kan fort forsove seg, glemme ting ut, osv. Jeg lurer derfor på om det er mulig å bo i pasienthotell, sykehjem eller noe, selvfølgelig  mot betaling, og bo der i ei uke eller to. Jeg er i 20-årene og er ganske oppegående, så er sikker på at jeg vil klare meg fint på egenhånd etter de første ukene. Noen som har erfaring med slik? Bor i Stavanger.

Anonymkode: a5a8c...e94

Skrevet

Jeg fikk hjemmesykepleie da jeg lå halvdau etter operasjon, de kom om morgen og kveld, de kan hjelpe å handle, lage enkel mat, vær forberedt på fjordland middager, osv. Det er også tjenester fra kommunen for renhold om du trenger. Snakk med de på sykehuset så kan de ordne for deg. :)

Anonymkode: 53008...032

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja du kan søke deg til korttidsopphold på sykehjem

Anonymkode: f06f3...b59

• Hjerte 1
Skrevet

Etter fjerning av livmor er det helt unødvendig.  

Du bør ikke løfte tungt, men kan fint fungere og lage mat, dusje osv. 

Jeg tok vare på fire barn uten problemer.  Bøe sendt hjem fra sykehuset dagen etter operasjonen.  

Anonymkode: 88f34...3d8

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Men, hvis du handler inn mat og tilrettelegger på forhånd, så tror jeg ikke du trenger særlig hjelp av andre. Du må ta det med ro og unngå løft, men klarer nok å bevege deg rolig rundt i leiligheten/huset. Lag ferdig mat for noen dager etc

Anonymkode: f06f3...b59

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er første natten du ikke kan være alene. Da får du sove på sykehuset.

Anonymkode: bb2e9...e90

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

For det første kan du ikke bare bestemme deg for at du har lyst å fjerne livmoren, det gjøres ikke uten god indikasjon. For det andre er det lang ventetid, flere måneder når det ikke gjelder kreft, og du får ikke velge tidspunkt selv. Pga ferieavvikling opereres ofte ikke godartede ting som tåler å vente om sommeren, så det er uansett lite aktuelt. Du ligge rpå sykehuset første natten, og så reiser du hjem og må ta vare på deg selv. Det går helt fint så lenge du har fylt opp kjøleskapet og kjøpt smertestillende på forhånd. 

Anonymkode: a9c74...889

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For det første kan du ikke bare bestemme deg for at du har lyst å fjerne livmoren, det gjøres ikke uten god indikasjon. For det andre er det lang ventetid, flere måneder når det ikke gjelder kreft, og du får ikke velge tidspunkt selv. Pga ferieavvikling opereres ofte ikke godartede ting som tåler å vente om sommeren, så det er uansett lite aktuelt. Du ligge rpå sykehuset første natten, og så reiser du hjem og må ta vare på deg selv. Det går helt fint så lenge du har fylt opp kjøleskapet og kjøpt smertestillende på forhånd. 

Du kan ta det privat. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Heldig du er da som bare kan bestemme selv tidspunkt for operasjon. Hvorfor hører du ikke med stedet som skal operere deg? Skjønner at familien bestiller sommerferie når du ikke en gang har en operasjonsdato eller særlig informasjon om dette selv. 

Dette er fra Oslo universitetssykehus:

«Etter operasjonen blir du liggende på oppvåkningsavdelingen i noen timer. En lege vil informere deg om hvordan operasjonen har gått. Når du er klar, vil du bli flyttet til sengeposten.

Det er helt vanlig å være svimmel og kvalm etter operasjonen. Du får tilbud om kvalme- og smertestillende tabletter. Det er viktig å komme seg på beina raskt etter operasjonen. Dette vil sykepleier hjelpe deg med. Det blir lagt inn et blærekateter og eventuelt et dren under operasjonen. Dette blir som oftest fjernet operasjonsdagen, eller dagen etter.

Ved kikkhullskirurgi er det vanlig å være på sykehuset til dagen etter operasjon. Ved åpen kirurgi ligger du på sykehuset i 1–3 dager.»

Videre står det at det er sjeldent med komplikasjoner. Men hvis man f.eks får feber må man kontakte lege. Hvorfor tenker du at det er nødvendig at noen passer på deg i flere uker? 

Anonymkode: 2481d...a2c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har bestemt meg for mye jeg ikke har fått gjennom det offentlige, og tatt det privat. Ingen ventetid. Ikke så kostbart heller. Operert skulder, lyskebrokk, fjernet godartet svulst og skal nå operere hammertå. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde full Hysterektomi hvor de fjernet både livmor og eggstokker. Jeg lå på sykehuset i 2 dager etter inngrep, og kom hjem til 2 barn som var 4 og 5 år. klarte det fint. Unngikk tunge løft og knasket smartestillende. Dette går bra, så lenge du har forberedt deg på forhånd så klarer du deg uten hjelp. Sørg for at du ikke trenger å gå på butikken, enkel mat overlever du på.

Anonymkode: 5589d...7c1

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har ikke bestemt det selv. Fikk informasjon av lege om at jeg kunne tenke på det mellom to kontrolltimer. Har diagnoser som gjør at jeg kan når som helst kan takke ja til det. Takk for tips!

• Nyttig 1
Skrevet

Du trenger ikke påpass etter den operasjonen...alvorlig talt.

Anonymkode: bc2ce...7f9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Heldig du er da som bare kan bestemme selv tidspunkt for operasjon. Hvorfor hører du ikke med stedet som skal operere deg? Skjønner at familien bestiller sommerferie når du ikke en gang har en operasjonsdato eller særlig informasjon om dette selv. 

Dette er fra Oslo universitetssykehus:

«Etter operasjonen blir du liggende på oppvåkningsavdelingen i noen timer. En lege vil informere deg om hvordan operasjonen har gått. Når du er klar, vil du bli flyttet til sengeposten.

Det er helt vanlig å være svimmel og kvalm etter operasjonen. Du får tilbud om kvalme- og smertestillende tabletter. Det er viktig å komme seg på beina raskt etter operasjonen. Dette vil sykepleier hjelpe deg med. Det blir lagt inn et blærekateter og eventuelt et dren under operasjonen. Dette blir som oftest fjernet operasjonsdagen, eller dagen etter.

Ved kikkhullskirurgi er det vanlig å være på sykehuset til dagen etter operasjon. Ved åpen kirurgi ligger du på sykehuset i 1–3 dager.»

Videre står det at det er sjeldent med komplikasjoner. Men hvis man f.eks får feber må man kontakte lege. Hvorfor tenker du at det er nødvendig at noen passer på deg i flere uker? 

Anonymkode: 2481d...a2c

Har ikke bestemt det selv. Fikk informasjon av lege om at jeg kunne tenke på det mellom to kontrolltimer. Har diagnoser som gjør at jeg  når som helst kan takke ja til det. Skal selvfølgelig høre med sykehuset, men setter pris på erfaringer og tips fra andre. Det med familien synes jeg handler mye om empati. Hadde selv ikke reist vekk fra en familiemedlem som skal opereres, men vi er forskjellige. Takk for tips!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på helsesituasjonen ellers. Noen trenger mer hjelp. Noen tåler også  narkose dårlig, og smertestillende dårlig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du erfaring eller tror du bare at det er sånn?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har ikke bestemt det selv. Fikk informasjon av lege om at jeg kunne tenke på det mellom to kontrolltimer. Har diagnoser som gjør at jeg kan når som helst kan takke ja til det. Takk for tips!

Det betyr ikke at du vil få det midt på sommeren. Det er svært uvanlig å kunne bestemme dato selv. Du trenger ingen til å passe på deg etter du blir skrevet ut av sykehuset hvis du har kjøpt inn mat på forhånd.

Anonymkode: 9c44f...a94

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du erfaring eller tror du bare at det er sånn?

Ikke meg du siterer, men ingen av de jeg kjenner (5stk) som har hatt samme operasjon har hatt behov for hjelp etterpå. To av dem reiste hjem alene med fly for å komme hjem (pasientreiser) det gikk og helt fint. Jeg tror du overvurderer behovet ditt for hjelp etter operasjonen.

Anonymkode: 9c44f...a94

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Familien min prioriterer å reise på en lang ferie, og har allerede kjøpt biletter selv om jeg spurte om de kunne utsette ferien i noen uker.

Skjønner dem godt. Du har ikke engang dato og skal man reise bort på ferie må man nesten bestille billetter så fort som mulig 

Anonymkode: a8874...23b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner dem godt. Du har ikke engang dato og skal man reise bort på ferie må man nesten bestille billetter så fort som mulig 

Anonymkode: a8874...23b

Jeg for eksempel skjønner dem ikke. Jeg hadde aldri og da mener jeg aldri reist fra mitt barn som skal opereres. Kommer aldri til å forstå meg på enkelte foreldre. Helt uten empati og følelser. Min mor har også fjernet livmoren og fikk reist hjem dagen etterpå. Hun var faktisk dårlig og hadde behov for omsorg. Så selv om noen har noen i nærheten som klarte seg så fint så trenger ikke det å bety noe. Folk er forskjellige. Hør med sykehuset ts,de har nok vært borti slike tilfeller.

Anonymkode: bb9dd...48b

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...