Gå til innhold

Hjemme med sykt barn selvom far hadde fri. Kan jeg bruke sykt barn dag?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du har flere ganger skrevet at det er loven som sier dette om annen omsorgsperson. Men dette er et rundskriv fra NAV.. I selve loven står det ikke spesifisert noe om dette, bare "nødvendig tilsyn" og at de første 3 dagene er det egenmelding - altså på samme måte som ved egen sykdom opp til oss selv å bedømme nødvendighet. NAV skriver jo også her "normalt ikke". Ikke "aldri". 

Forøvrig er vi mange (også TS viser det seg) som har jobber som ikke medfører noe vikarbruk om vi er borte. For mange av oss har det såvidt konsekvenser for noen at vi er borte en dag annet enn et lite økonomisk tap for bedriften (forskutterer lønn + jeg fakturerer ikke) og litt fra felleskassa (NAV). Ingen andre mennesker ligger og mister omsorg om jeg er borte fra jobb. Ingen må jobbe ekstra. Ingen cafe/butikk må stenge. Ingen liten familiebedrift går i tap som er kritisk... En sykedag fra eller til iløpet av året når det er snakk om bare 10 stykker er virkelig ikke en så utrolig big deal. Jeg kjenner folk som tar egenmelding på langt dårligere grunnlag enn TS og mange som også er sykemeldt på langt svakere grunnlag. 

Anonymkode: 37c21...960

Ts skrev i et av de første innleggene sine at det ble problemer for leder. 

Rundskrivet presiserer hvordan loven skal forstås. 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (20 timer siden):

Veldig mange som mener ts gjør rett i å være hjemme. Hun jobber på sykehus. Hennes fravær betyr da at enten må en kollega som skulle hatt fri jobbe eller så får pasienter dårligere oppfølging. I verste fall må behandling/operasjoner avlyses grunnet helsepersonells fravær. Synes dere det er ok når hun etter reglene ikke har rett til sykt barn dag? 

Ok, men det å gå på jobb uten å ha sovet på over 24 t, kan føre til at man pga søvnighet gjør feil fordi konsentrasjon er mindre. En feil kan være stor, hvor konsekvensen er at en pasient blir dårligere, i verste fall dør.  Det vet man ikke. Så personer som jobber innen helse, syns jeg rett og slett heller burde holdt seg hjemme etter en natt uten søvn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Ts skrev i et av de første innleggene sine at det ble problemer for leder. 

Rundskrivet presiserer hvordan loven skal forstås. 

Det du skriver der er ikke sant. Jeg har aldri skrevet at det går utover leder. Jeg skrev i mitt siste svar at det gikk ikke utover noen. Ingen måtte jobbe ekstra fordi jeg ikke kom på jobb. Og jeg bemerker igjen, jeg jobber ikke på sykehus som noen skriver, det har jeg heller aldri sagt. 

Anonymkode: 1563c...fbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

At man orker å være sammen med sånne menn 🙈

Anonymkode: c781d...2d1

Jeg syns det er ufint å kommentere slik, TS har ikke bedt om råd eller kommentarer angående mannen. Vi kjenner ikke TS sin mann eller historien rundt. TS har nok sine grunner til å orke å være sammen med ham. 

Anonymkode: f8e06...c8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 17.10):

I går etter jeg kom hjem fra kveldsvakt ble barnet vårt på 2 år akutt syk, han ble kjempedårlig bare på noen få timer. På natten hadde barnet så høy feberstigning og barnet hadde plutselig fått noe rart utslett som ikke forsvant med "glasstesten", og det lignet veldig på utslett man i værstefall får ved hjernehinnebetennelse. Vi dro på legevakta midt på natta, var hjemme igjen i 2.30 tiden om natten. Det var heldigvis ikke hjernehinnebetennelse, men barnet var såpass syk at det våknet hele tiden gjennom natten etter vi kom hjem, og søkte kun trøst i armene hos meg. Det var det eneste han ville. Jeg hadde egentlig dagvakt i dag, men ringte meg inn med sykt barn pga hele situasjonen. Har jeg rett til å bruke syk barn dag selvom far var hjemme i dag med vanlig helgefri? Jeg hadde ikke hatt hjerte til å dra fra han der han klamret seg til meg, og jeg hadde nesten ikke sovet ett minutt i natt. 

Arbeidsplassen har vel ikke noe med om far var hjemme? Så lenge barnet ditt er syk og du har rett på sykt barn dag så kan du bruke det. Du trenger ikke diskutere med arbeidsplassen at far var hjemme.

Anonymkode: d95ea...a61

AnonymBruker
Skrevet

Din rett til omsorgsdager er uavhengig av av fars situasjon, så du kan bruke sykt barn dager selv om far er ufør, har ferie, er arbeidsledig eller i permisjon med annet barn.

Vi har to små, hvor eldste er konstant syk. Hun er operert nå, og forhåpentligvis løsner det nå, men vi hadde nok ikke brukt sykt barn dag på dager hvor den andre allerede er hjemme. For oss handler det om å få dagene til å strekke lengst mulig, så det er kun derfor.

Anonymkode: 7ed26...70f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 17.10):

I går etter jeg kom hjem fra kveldsvakt ble barnet vårt på 2 år akutt syk, han ble kjempedårlig bare på noen få timer. På natten hadde barnet så høy feberstigning og barnet hadde plutselig fått noe rart utslett som ikke forsvant med "glasstesten", og det lignet veldig på utslett man i værstefall får ved hjernehinnebetennelse. Vi dro på legevakta midt på natta, var hjemme igjen i 2.30 tiden om natten. Det var heldigvis ikke hjernehinnebetennelse, men barnet var såpass syk at det våknet hele tiden gjennom natten etter vi kom hjem, og søkte kun trøst i armene hos meg. Det var det eneste han ville. Jeg hadde egentlig dagvakt i dag, men ringte meg inn med sykt barn pga hele situasjonen. Har jeg rett til å bruke syk barn dag selvom far var hjemme i dag med vanlig helgefri? Jeg hadde ikke hatt hjerte til å dra fra han der han klamret seg til meg, og jeg hadde nesten ikke sovet ett minutt i natt. 

Ja det har fu vel rett på , det jeg lurer på er hvorfor i huleste ikke fsr tok alt dette om du skulle på jobb og han bare skulle være hjemme..

Anonymkode: e4c17...f3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...