Gå til innhold

Hjemme med sykt barn selvom far hadde fri. Kan jeg bruke sykt barn dag?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Sander33 skrev (10 minutter siden):

Ja, at far har fri spiller ingen rolle egentlig.

Det er bare «dårlig bruk» hvis barnet er (uvanlig) mye syk og dere trenger flere dager.

Det spiller selvsagt en rolle at far har fri.

Hvis man ser på § 9-5 i folketrygdloven sier den ikke eksplisitt at omsorgspenger ikke ytes hvis en annen i husstanden kan ta seg av barnet. Det punktet kommer ikke direkte fram i lovteksten, men er et resultat av hvordan NAV praktiserer og tolker loven, og framgår av forarbeider, rundskriv og praksis.

NAVs rundskriv til folketrygdloven kapittel 9, under punkt 9-5.2:

"Dersom det er en annen omsorgsperson i hjemmet som kan ivareta barnet, vil det normalt ikke foreligge rett til omsorgspenger. Dette gjelder uavhengig av om den andre omsorgspersonen er i arbeid eller ikke."

Kilde (søkbart): NAV Rundskriv til kapittel 9 i folketrygdloven (kan finnes via NAVs fagsider eller Google: "NAV rundskriv folketrygdloven kapittel 9")

(Med det sagt, så tror jeg det er ok i dette tilfellet, siden barnet kun vil være hos mor og er særdeles knyttet til henne. Men reagerer på moralen her inne til tider. "Drit i det, arbeidsgiver vet ikke. Bare å svindle i vei."

Anonymkode: e3a6f...d2a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som leder ville stilt spørsmålet; jeg ser at du har brukt sykt barn dag på helg. Siden det er en helgevakt, så antar jeg at far skulle passe barnet? Er det sånn at far ikke kan ivareta barnet når det er sykt? 

Anonymkode: a19cc...ba5

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg som leder ville stilt spørsmålet; jeg ser at du har brukt sykt barn dag på helg. Siden det er en helgevakt, så antar jeg at far skulle passe barnet? Er det sånn at far ikke kan ivareta barnet når det er sykt? 

Anonymkode: a19cc...ba5

Jeg skjønner, men kan jeg bare si at da får de bare trekke den vakta av lønna da? Har aldri måtte ta syktbarn dag før i helg, så har ikke det til vane. 

Anonymkode: 1563c...fbb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du gir jo heller ikke rom for at far kan bli flinkere med barnet. Hadde du dratt på jobb så måtte jo barnet ha søkt far.

Anonymkode: 38eaa...9f6

Jeg er ikke ts.

Her er det jeg som er flinkest på helse. Mannen min er ca ubrukelig og må ha helt konkrete innstrukser og er dårlig på å vurdere når det er på tide å kontakte lege /rekontakt. Han tror rett og slett ikke at ting kan bli så ille at det er behov for lege, og i alle fall ikke at det er alvorlig! Han er en flink pappa ellers og smart mann, men syk forstår han ikke. Han har sluppet til og blitt bedre, men hvis barnet her hadde hatt samme utslett og sykdomsforløp som hos ts hadde jeg blitt hjemme uavhengig av om jeg hadde fått lønn eller ikke. Ved ørebetennelser og andre tydelige og vanlige virus hvor allmenntilstanden er slik vi er vant til ved sykdom så er han også hjemme med sykt barn, men jeg må forklare og minne han på ting😒

Anonymkode: e45b9...e4a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er helt innafor å være hjemme når man har vert på legevakten nattestid så får dere heller være enige om å dele dere de andre dagene barnet er sykt.

Anonymkode: 65ca3...42b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du bruke sykt barn dag. Det er opp til dere foreldre hvem som tar når, og du har i tillegg knapt sovet så ikke forsvarlig at du er på jobb. Flink pike syndromet er det mye av her på kg.

Anonymkode: 0634e...02d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Selvfølgelig kan du bruke sykt barn dag. Det er opp til dere foreldre hvem som tar når, og du har i tillegg knapt sovet så ikke forsvarlig at du er på jobb. Flink pike syndromet er det mye av her på kg.

Det er opp til foreldre hvem som skal bli hjemme fra jobb om begge er på jobb, ja. Men når barnet har en omsorgsperson hjemme, så har man ikke rett på sykt barn dag. Nei, du kan ikke ta i dette tilfellet. 

Anonymkode: e4f67...d4f

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville brukt egenmelding  siden du hadde døgna så og si! Da er det jo ikke så bra å gå på jobb - kanskje til og med uforsvarlig. 

Anonymkode: d0818...dcc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ingen som har noe med hvordan dere løser dette. Du trenger ikke informere om noe mer enn at du må være hjemme med sykt barn❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner, men kan jeg bare si at da får de bare trekke den vakta av lønna da? Har aldri måtte ta syktbarn dag før i helg, så har ikke det til vane. 

Jeg ville svart lederen min at vanligvis ville far tatt det men barnet var veldig sykt og dere var på legevakten på natta, så det ikke ble noe søvn samt at barnet trengte deg, derfor var det nødvendig denne gangen. 

I loven står det ikke noe om at det ikke er lov, det står bare at sykt barn brukes når man må være hjemme fra jobb på grunn av "nødvendig tilsyn med barn" som jo er litt subjektivt å tolke selv hva som er nødvendig. Setter leder seg på bakbeina så får man bare be dem trekke i lønn istedet kanskje ja. 

I utgangspunktet så forsøker man jo å ha bare 1 voksen hjemme og unngå unødvendig bruk av sykt barn samtidig forstår jeg at du valgte som du gjorde i den situasjonen, jeg ville nok fort gjort det samme :) 

Anonymkode: 37c21...960

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært helt ærlig med leder og spurt om hun syns det er riktig at du blir trukket for vakta eller om det er greit å ta det som sykt barn dag. Min leder hadde sagt jeg kunne ta det som sykt barn dag, men jeg jobber i en annen type jobb (som også jobber i helger). 

Anonymkode: dc2d8...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I går etter jeg kom hjem fra kveldsvakt ble barnet vårt på 2 år akutt syk, han ble kjempedårlig bare på noen få timer. På natten hadde barnet så høy feberstigning og barnet hadde plutselig fått noe rart utslett som ikke forsvant med "glasstesten", og det lignet veldig på utslett man i værstefall får ved hjernehinnebetennelse. Vi dro på legevakta midt på natta, var hjemme igjen i 2.30 tiden om natten. Det var heldigvis ikke hjernehinnebetennelse, men barnet var såpass syk at det våknet hele tiden gjennom natten etter vi kom hjem, og søkte kun trøst i armene hos meg. Det var det eneste han ville. Jeg hadde egentlig dagvakt i dag, men ringte meg inn med sykt barn pga hele situasjonen. Har jeg rett til å bruke syk barn dag selvom far var hjemme i dag med vanlig helgefri? Jeg hadde ikke hatt hjerte til å dra fra han der han klamret seg til meg, og jeg hadde nesten ikke sovet ett minutt i natt. 

I Sverige hadde man ikke fått penger av försäkringskassan om den andre forelderen var kapabel til å ta seg av barnet og ikke jobbet. Far burde tatt sykt barn og du sykedag.

Anonymkode: 6acf0...8cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Litt vanskelig å gå å legge seg, mens far og barnet drar på legevakt og vi er redde for hjernehinnebetennelse. Får liksom ikke sove da, er jo redd for barnet mitt. 

Jeg har vært i en lignende situasjon, bare at barnet ble sendt videre til sykehuset fra legevakten. Far hadde fri dagen etter, men siden det var jeg som var med på legevakten (fordi det syke barnet klamret seg til meg) mens han var hjemme med det andre barnet vårt, ble jeg også med videre til sykehuset. Det ble en natt uten søvn og med mye bekymring. Jeg hadde kunnet bytte plass med barnets far, levert det andre barnet vårt i barnehagen og dratt på jobb. Det syke barnet selv var redd, og ba om at jeg ble på sykehuset. Sjefen min sa at jeg selvfølgelig ikke skulle komme på jobb. Jeg fikk etter hvert pleiepenger, men hadde ellers fått bruke omsorgsdager. 

Jeg tenker at siden det har vært snakk om mistanke om alvorlig sykdom, og at du ikke har sovet, er det helt greit at du ikke går på jobb i morgen. Det trenger ikke å handle om at far ikke kan ivareta barne bra nok i det hele tatt. Alternativ til omsorgsdag er kanskje egenmelding fordi du er for utmattet til å gjøre jobben din? 

Anonymkode: f8e06...c8e

Skrevet

Ingen sjekker om far har fri. Bruk sykt barn dag.

Og la mannen slippe til neste gang.

Anonymkode: b42b6...36e

Og noen lurer på hvorfor typiske kvinneyrker er dårlig betalt.

• Liker 9
Skrevet

Er det så viktig? 

Du tok sykt barn dag, det gikk jo sikkert greit. 

Anonymkode: 5c362...539

Bortsett fra for hun som måtte ta vakta i stedet for å være med sine egne barn eller noe annet hun skulle bruke fridagen sin til.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke opp til foreldrene. Se gjengivelse av reglene en annen bruker har postet. Hadde begge foreldrene skulle jobbet, hadde det vært opp til foreldrene å velge.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
bolla92 skrev (4 timer siden):

Det er ingen som har noe med hvordan dere løser dette. Du trenger ikke informere om noe mer enn at du må være hjemme med sykt barn❤️

Hvordan begrunner du denne påstanden?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis du ikke var i form til å jobbe pga lite søvn kunne du vurdert å bruke egenmelding? Jeg forstår at det gjør vondt å forlate sykt barn, men det ryddigste ville vært å forklare situasjonen på jobb og avklart om de tenker sykt barn dag eller egenmelding. 

Endret av JennieB
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja, kanskje ikke egentlig, men du trenger jo ikke si det? De har vel strengt tatt ikke noe med det, bare dumt for deg som mister dager når du strengt tatt ikke trenger det.

Anonymkode: 09c49...6ae

AnonymBruker
Skrevet

La nå barnet komme foran jobben.

Anonymkode: 76ce4...39b

Ja, for såvidt enig i det, men når en er på jobb en helg, så kan det være vanskelig å få dekket inn vakten…. Jeg jobber på sykehus, og hvis en av legene på vakt hadde blitt hjemme pga sykdom når far var hjemme, og det var umulig å få andre til å ta vakten, slik at vi måtte stengt en avdeling, så er ikke det greit. Hun kunne gått på jobb, og hatt dialog med far, f.eks. 

Anonymkode: 3b605...1e8

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...