Gå til innhold

Hjemme med sykt barn selvom far hadde fri. Kan jeg bruke sykt barn dag?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, kanskje ikke egentlig, men du trenger jo ikke si det? De har vel strengt tatt ikke noe med det, bare dumt for deg som mister dager når du strengt tatt ikke trenger det.

Anonymkode: 09c49...6ae

Selvsagt har arbeidsgiver noe med det å gjøre?!?! Dumt for henne å miste dager? Den forstod jeg ikke helt. 

Anonymkode: 3b605...1e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som jeg skriver så ville barnet kun være hos meg, barnet er veldig knyttet til meg. 

Anonymkode: 1563c...fbb

Men det er jo ikke barnet som bestemmer! 
Jeg tenker at når far er hjemme, og frisk, er det helt naturlig at han tar seg av barnet så du får gått på jobb. 

Siden du ble hjemme tenker jeg nesten at det heller går på egenmelding for egen sykdom, siden du var oppe hele natten. 

Anonymkode: 7ef67...29a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I den situasjonen dere er høres det greit ut, der barnet er så knyttet til mor ville det sikkert blitt haraball om far var hjemme.

Men det som er ille her er at dere har satt dere i denne situasjonen. Det er fars ansvar å aktivt bli med i oppdragelsen så han både har kompetansen og barnets tillit til å være omsorgsperson  i slike situasjoner. Og det er mors ansvar å støtte oppunder at dette skjer, både ved å la han slippe til, og kanskje ved å pushe litt hvis han ikke tar det ansvaret. Så dere har satt dere i en situasjon dere ikke burde vært i.

Hos oss har nok også mor vært den foretrukne å søke til for trøst og nærhet. Men det har vært helt uproblematisk å reise vekk ifm jobb og/eller overlate syke barn til far. HELT uproblematisk, og jeg hadde ikke tillatt en situasjon hvor jeg er den eneste som kan «redde verden» for barnet. Vi er likestilte foreldre.

Anonymkode: c8263...db7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I den situasjonen dere er høres det greit ut, der barnet er så knyttet til mor ville det sikkert blitt haraball om far var hjemme.

Men det som er ille her er at dere har satt dere i denne situasjonen. Det er fars ansvar å aktivt bli med i oppdragelsen så han både har kompetansen og barnets tillit til å være omsorgsperson  i slike situasjoner. Og det er mors ansvar å støtte oppunder at dette skjer, både ved å la han slippe til, og kanskje ved å pushe litt hvis han ikke tar det ansvaret. Så dere har satt dere i en situasjon dere ikke burde vært i.

Hos oss har nok også mor vært den foretrukne å søke til for trøst og nærhet. Men det har vært helt uproblematisk å reise vekk ifm jobb og/eller overlate syke barn til far. HELT uproblematisk, og jeg hadde ikke tillatt en situasjon hvor jeg er den eneste som kan «redde verden» for barnet. Vi er likestilte foreldre.

Dette er en typisk påstand fra damer som er feil i de aller fleste tilfeller. Barn har det som regel trygt og godt sammen med pappa. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så nøye hva du har rett på? Om du føler for å være hjemme så er du hjemme med sykt barn. Hvem skal sjekke opp i om far har fri, er syk osv.? Dessuten er det jo ikke som om du tar fri for å gå på fest, eller reise på tur, du skal ta deg av barnet ditt. 

Vær hjemme❤️

Anonymkode: cd557...45f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette! 

Anonymkode: 7ef67...29a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Far har fri og kunne ivaretatt barnet. Om far, som hadde fri, også var syk kunne du tatt ut omsorgsdag for barnet 

Anonymkode: f47dc...ba8

Det blir vel fremdeles egenmelding/sykt barn. Det er sykt barn/syk barnepasser som er koden hos oss.

Måtte ta sykt barnepasser-dag  samboer var hjemme for noen år siden, siden hun lå på sofaen med prolaps og knasket oxykodon og hadde nok med seg selv.

Anonymkode: ce819...33a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir vel fremdeles egenmelding/sykt barn. Det er sykt barn/syk barnepasser som er koden hos oss.

Måtte ta sykt barnepasser-dag  samboer var hjemme for noen år siden, siden hun lå på sofaen med prolaps og knasket oxykodon og hadde nok med seg selv.

Anonymkode: ce819...33a

Men i dette tilfellet var altså far frisk.

• Liker 4
Skrevet
katties skrev (Akkurat nå):

Jeg har noen ganger opplevd sykdom det faren var i stand til å kunne ta vare på barnet. Har også opplevd tider der han var i BEDRE stand enn meg til å ta vare på barnet, men også ganger der barnet kun ville ha meg og sov oppå meg bokstavelig talt hele dagen til det ble friskt. Du må selv kjenne på det.

Grunnen til at barnet sov oppå deg er at du var tilgjengelig. Hadde du vært borte, ville barnet med overveiende sannsynlighet sovet på far.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det spiller selvsagt en rolle at far har fri.

Hvis man ser på § 9-5 i folketrygdloven sier den ikke eksplisitt at omsorgspenger ikke ytes hvis en annen i husstanden kan ta seg av barnet. Det punktet kommer ikke direkte fram i lovteksten, men er et resultat av hvordan NAV praktiserer og tolker loven, og framgår av forarbeider, rundskriv og praksis.

NAVs rundskriv til folketrygdloven kapittel 9, under punkt 9-5.2:

"Dersom det er en annen omsorgsperson i hjemmet som kan ivareta barnet, vil det normalt ikke foreligge rett til omsorgspenger. Dette gjelder uavhengig av om den andre omsorgspersonen er i arbeid eller ikke."

Kilde (søkbart): NAV Rundskriv til kapittel 9 i folketrygdloven (kan finnes via NAVs fagsider eller Google: "NAV rundskriv folketrygdloven kapittel 9")

(Med det sagt, så tror jeg det er ok i dette tilfellet, siden barnet kun vil være hos mor og er særdeles knyttet til henne. Men reagerer på moralen her inne til tider. "Drit i det, arbeidsgiver vet ikke. Bare å svindle i vei."

Anonymkode: e3a6f...d2a

Ingen sjekker.
Ingen kontrollmulighet. 

Dårlig utnyttelse av ordningen i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Dette er en typisk påstand fra damer som er feil i de aller fleste tilfeller. Barn har det som regel trygt og godt sammen med pappa. 

Nei, det finnes da rikelig av familier hvor barnet hyler av å overlates til far. Jeg kjenner til flere selv, og grøsser av det. Barnet ville hylt like mye av å bli overlatt til mor hvis de hadde snudd om på rollene. Så det er en egenskapt situasjon. Men når den først har oppstått er ikke midt i sykdomstilfelle tidspunktet å snu det på. Det må gjøres i hverdagen, når alt er vanlig og man skaper mer rom for den andre forelderen i en roligere situasjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det finnes da rikelig av familier hvor barnet hyler av å overlates til far. Jeg kjenner til flere selv, og grøsser av det. Barnet ville hylt like mye av å bli overlatt til mor hvis de hadde snudd om på rollene. Så det er en egenskapt situasjon. Men når den først har oppstått er ikke midt i sykdomstilfelle tidspunktet å snu det på. Det må gjøres i hverdagen, når alt er vanlig og man skaper mer rom for den andre forelderen i en roligere situasjon.

Der og da når det skjer. Men det går raskt over. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta egenmelding pga manglende søvn da. 

Anonymkode: 630db...705

Skrevet
Brunello skrev (18 minutter siden):

Grunnen til at barnet sov oppå deg er at du var tilgjengelig. Hadde du vært borte, ville barnet med overveiende sannsynlighet sovet på far.

Nei, dette barnet her var ikke glad i det da, men nå synes hun faren også godt kan trøste henne :) Det finnes fortsatt situasjoner der hun heller går til meg, men far kan også funke fint i de fleste situasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på aap når sønnen min på 17 ble innlagt på sykehuset, de mistenkte akutt leukemi men det sa de ikke til gutten. Anyway, siden han var under 18 måtte han på barneavd og ha en fortsatt hos seg og det ble stefar gutten ville ha der. Fars arbeidsgiver ønsket bare god bedring til gutten. En gang var mitt eldste barn i bilulykke og jeg ringte lederen min som insisterte på at jeg tok fri neste dag (jeg satt på legevakt halve natta med mitt barn pluss to av dens venner). Alt må ikke være ett problem når ting blir ekstraordinert men blir det mere regelen enn unntaket at to voksne sitter hjemme så fort det er sykdom så har man noe å jobbe med.

Anonymkode: 65ca3...42b

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men dere som skriver at dere hadde dratt på jobb, tar dere med i betraktning at jeg jobbet kveldsvakt i 7 timer før jeg kom hjem til barn som ble sykt, og hele natta gikk til legevakt og et barn som våknet hele natta? Jeg hadde da vært oppe hele natta etter og ha vært på jobb, og skulle da på jobb igjen. Ikke lett det heller, var selv helt ødelagt. 

Uansett, da bare sier jeg ifra meg vakta. Takk for svar dere. 

Anonymkode: 1563c...fbb

Viss du ikke er i form etter påkjenning av sykdom i hjemmet kan du også bruke egen melding på deg selv.

I min jobb må det opplyses om andre foreldre har jobb eller fri ved bruk av sykt barn dag. Jeg ville blitt hjemme med mitt barn men i følge lovverket så har du ikke lov til å bruke sykt barn dag viss barnets far er hjemme. Husk at du også har noen velferdspermisjonsdager som også kan brukes ved ekstraordinære tilfeller (alvorlig sykdom, død i nærmeste familie) dette må tas mes leder.

Anonymkode: ece11...414

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sander33 skrev (11 minutter siden):

Ingen sjekker.
Ingen kontrollmulighet. 

Dårlig utnyttelse av ordningen i tillegg. 

Når man utnytter ordninger for å få noe man ikke burde ha, er det resten av samfunnet – de som følger reglene – som ender opp med å betale regningen. Kanskje du er en av de som bruker egenmeldingsdager som ekstra feriedager? Utrolig frekt å gjøre slikt.

Anonymkode: e3a6f...d2a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så kjedelig at man ikke man støtte seg på partneren sin. At man ikke kan regne med at partneren bra forelder, og som ikke kan være alene med barnet? 

Anonymkode: 9b9d4...9a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var på aap når sønnen min på 17 ble innlagt på sykehuset, de mistenkte akutt leukemi men det sa de ikke til gutten. Anyway, siden han var under 18 måtte han på barneavd og ha en fortsatt hos seg og det ble stefar gutten ville ha der. Fars arbeidsgiver ønsket bare god bedring til gutten. En gang var mitt eldste barn i bilulykke og jeg ringte lederen min som insisterte på at jeg tok fri neste dag (jeg satt på legevakt halve natta med mitt barn pluss to av dens venner). Alt må ikke være ett problem når ting blir ekstraordinert men blir det mere regelen enn unntaket at to voksne sitter hjemme så fort det er sykdom så har man noe å jobbe med.

Anonymkode: 65ca3...42b

Men her har dere vært i dialog med leder og da blir ting annerledes. TS spurte om regelen og regelen er at så lenge far er hjemme fra jobb og frisk så har ikke TS krav på å bruke syktbarn dag. Egenmelding eller velferdspermisjon ville vært det riktige i følge lovverket.

Anonymkode: ece11...414

• Liker 8
Skrevet

Veldig mange som mener ts gjør rett i å være hjemme. Hun jobber på sykehus. Hennes fravær betyr da at enten må en kollega som skulle hatt fri jobbe eller så får pasienter dårligere oppfølging. I verste fall må behandling/operasjoner avlyses grunnet helsepersonells fravær. Synes dere det er ok når hun etter reglene ikke har rett til sykt barn dag? 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...