Gå til innhold

Hjemme med sykt barn selvom far hadde fri. Kan jeg bruke sykt barn dag?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går etter jeg kom hjem fra kveldsvakt ble barnet vårt på 2 år akutt syk, han ble kjempedårlig bare på noen få timer. På natten hadde barnet så høy feberstigning og barnet hadde plutselig fått noe rart utslett som ikke forsvant med "glasstesten", og det lignet veldig på utslett man i værstefall får ved hjernehinnebetennelse. Vi dro på legevakta midt på natta, var hjemme igjen i 2.30 tiden om natten. Det var heldigvis ikke hjernehinnebetennelse, men barnet var såpass syk at det våknet hele tiden gjennom natten etter vi kom hjem, og søkte kun trøst i armene hos meg. Det var det eneste han ville. Jeg hadde egentlig dagvakt i dag, men ringte meg inn med sykt barn pga hele situasjonen. Har jeg rett til å bruke syk barn dag selvom far var hjemme i dag med vanlig helgefri? Jeg hadde ikke hatt hjerte til å dra fra han der han klamret seg til meg, og jeg hadde nesten ikke sovet ett minutt i natt. 

Anonymkode: 1563c...fbb

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke reglene så sjekk der også - jeg vil si ja og hadde gjort det samme. Barnet er bare 2 år. Du var oppe hele natten. 

Anonymkode: c71d3...aa8

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha rett til å bruke sykt barn-dag selv om faren er hjemme. Det avgjørende er om du var den eneste som kunne gi barnet den nødvendige omsorgen. Hvis barnet var svært knyttet til deg under sykdommen så vil det nok oppfattes som OK. Hvis det var vondt i "mamma-hjerte" som gjorde at du ble hjemme og far egentlig kunne håndtert dette - så tenker jeg det ikke er OK.

Anonymkode: e3a6f...d2a

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Far har fri og kunne ivaretatt barnet. Om far, som hadde fri, også var syk kunne du tatt ut omsorgsdag for barnet 

Anonymkode: f47dc...ba8

• Liker 22
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ha rett til å bruke sykt barn-dag selv om faren er hjemme. Det avgjørende er om du var den eneste som kunne gi barnet den nødvendige omsorgen. Hvis barnet var svært knyttet til deg under sykdommen så vil det nok oppfattes som OK. Hvis det var vondt i "mamma-hjerte" som gjorde at du ble hjemme og far egentlig kunne håndtert dette - så tenker jeg det ikke er OK.

Anonymkode: e3a6f...d2a

Som jeg skriver så ville barnet kun være hos meg, barnet er veldig knyttet til meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo kjenne på det selv. Jeg hadde dratt på jobb og faren hadde passet på barnet. Jeg kan ikke mere ting om sykdommer enn han. Så barnet er lik «trygg» med oss begge. Barnet søkre trøst til den personen som er tilgjengelig. Er jeg ikke der så drar barnet til far. 

Anonymkode: 3d4cf...dd0

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

La nå barnet komme foran jobben.

Anonymkode: 76ce4...39b

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Men dere som skriver at dere hadde dratt på jobb, tar dere med i betraktning at jeg jobbet kveldsvakt i 7 timer før jeg kom hjem til barn som ble sykt, og hele natta gikk til legevakt og et barn som våknet hele natta? Jeg hadde da vært oppe hele natta etter og ha vært på jobb, og skulle da på jobb igjen. Ikke lett det heller, var selv helt ødelagt. 

Uansett, da bare sier jeg ifra meg vakta. Takk for svar dere. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Du gir jo heller ikke rom for at far kan bli flinkere med barnet. Hadde du dratt på jobb så måtte jo barnet ha søkt far.

Anonymkode: 38eaa...9f6

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, du har ikke krav på det med mindre mannen din var syk. Men, du kan bruke din egen egenmelding, dersom du ikke var i form til å dra på jobb.

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men dere som skriver at dere hadde dratt på jobb, tar dere med i betraktning at jeg jobbet kveldsvakt i 7 timer før jeg kom hjem til barn som ble sykt, og hele natta gikk til legevakt og et barn som våknet hele natta? Jeg hadde da vært oppe hele natta etter og ha vært på jobb, og skulle da på jobb igjen. Ikke lett det heller, var selv helt ødelagt. 

Jobben vet vel ikke at far hadde fri, så det går vel helt greit.

Men kunne ikke far tatt seg av alle disse tingene siden du skulle på jobb?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du kan bruke sykt barn-dag, men er mannen din også et barn? Du skriver at han jobb - klarer han å ta ansvar og utføre jobben sin? Hvis han ikke er helt evneveik må dere jo sammen sørge for at han øker foreldrekompetansen sin. Hva om du ble akutt syk og måtte innlegges en periode? Da ville han sikkert klart seg, Men dere må endre på dynamikken og samarbeidet dere imellom.

Anonymkode: f93a5...045

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (1 minutt siden):

Jobben vet vel ikke at far hadde fri, så det går vel helt greit.

Men kunne ikke far tatt seg av alle disse tingene siden du skulle på jobb?

Litt vanskelig å gå å legge seg, mens far og barnet drar på legevakt og vi er redde for hjernehinnebetennelse. Får liksom ikke sove da, er jo redd for barnet mitt. 

• Liker 4
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen sjekker om far har fri. Bruk sykt barn dag.

Og la mannen slippe til neste gang.

Anonymkode: b42b6...36e

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så viktig? 

Du tok sykt barn dag, det gikk jo sikkert greit. 

Anonymkode: 5c362...539

• Liker 2
Skrevet

Ja, at far har fri spiller ingen rolle egentlig.

Det er bare «dårlig bruk» hvis barnet er (uvanlig) mye syk og dere trenger flere dager.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen sjekker om far har fri. Bruk sykt barn dag.

Og la mannen slippe til neste gang.

Anonymkode: b42b6...36e

På jobben hennes vet de sikkert hva slags jobb mannen har og om han har helgejobb eller ikke. Her burde hun brukt egenmelding og ikke sykt barn.

Anonymkode: b2330...eae

• Liker 2
Skrevet

Tenker det i denne situasjonen er innenfor å bruke sykt barn.

Men dere bør forsøke å ikke være hjemme samtidig, la far ta seg av barnet også når det er sykt og hvis det er mye sykt må dere dele på sånne dager.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja. Men jeg er meg og du er du. Jeg hadde dratt på jobb. Jeg fungerer godt med lite søvn ei liten stund. Så ja. Jeg er vant med slik. Jeg må plutselig på jobb lell om jeg har allerede vært på  i mange timer. Jeg har måttet vært på jobb i nesten 23 timer noen ganger. Ja er tåke i hodet når jeg kommer hjem. Men når det er en sjelden gang så går det. 

Anonymkode: 3d4cf...dd0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bruk sykt barn dag. Ingen sjekker. Får kan jo også ha andre avtaler en helg selv om det ikke er jobb, så det er jo ikke gitt at han faktisk kunne ha barnet.

Anonymkode: ebbe9...93e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...