AnonymBruker Skrevet 31. mai #1 Skrevet 31. mai Jeg har fibromyalgi og sliter med smerter i kroppen. Har spesielt mye smerter ved aktivitet. Jeg skal flytte snart. Jeg la ut på snap at jeg gir bort en kommode og ett skoskap. Ei venninne ringte å sa at hun gjerne ville ha det. Vi snakket også om at jeg har mye å gjøre no pga flytting og at jeg har smerter pga det. Hun kom før i dag og hentet tingene. Jeg hjalp henne med å bære det inn i bilen hennes. Men så sa hun at hun måtte ha hjalp å få det inn i sin leilighet og hun ville at jeg skulle hjelpe. Jeg sa selvfølgelig ja, men synes det er rart at hun ikke hadde ordnet med hjelp. Eller tenker jeg feil her? Anonymkode: 937bd...944 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #2 Skrevet 31. mai Hvis du for smerter er det ikke noen selvfølge å si ja. Det er ditt ansvar å si nei, og den andre sitt ansvar å håndtere det neiet. Anonymkode: a732e...a04 8 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai #3 Skrevet 31. mai Det er ditt ansvar å si nei, ingen er tankelesere. Anonymkode: 4a186...de5 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai #4 Skrevet 31. mai Det er ingen som tenker på smertene dine, eller kjenner på dem. De aller fleste er for opptatt med sitt eget. Du må gi beskjed når det blir for mye. Mest sannsynlig må du gi beskjed til de samme personene resten av livet. Så lenge du ikke ser døende ut, så vil ikke folk huske på det. Ta vare på deg selv. Anonymkode: 55e11...c85 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #5 Skrevet 31. mai Du er nødt til å lære deg å si nei, TS. Dersom du presser deg til å gjøre ting og trosser smertene vil de jo tro at det går fint? Så blir du bare verre selv fordi du ikke setter grenser. Noen må få ting forklart, og det er dessverre kun ditt eget ansvar å forklare. Dersom du hadde sagt nei pga. smertene og fibromyaligien, og de fortsatt ikke forstår, da har du dårlige venner. Anonymkode: 2a8c6...7e4 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen som tenker på smertene dine, eller kjenner på dem. De aller fleste er for opptatt med sitt eget. Du må gi beskjed når det blir for mye. Mest sannsynlig må du gi beskjed til de samme personene resten av livet. Så lenge du ikke ser døende ut, så vil ikke folk huske på det. Ta vare på deg selv. Anonymkode: 55e11...c85 Takk. Det er akkurat det jeg er dårlig på Anonymkode: 937bd...944 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #7 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er nødt til å lære deg å si nei, TS. Dersom du presser deg til å gjøre ting og trosser smertene vil de jo tro at det går fint? Så blir du bare verre selv fordi du ikke setter grenser. Noen må få ting forklart, og det er dessverre kun ditt eget ansvar å forklare. Dersom du hadde sagt nei pga. smertene og fibromyaligien, og de fortsatt ikke forstår, da har du dårlige venner. Anonymkode: 2a8c6...7e4 Har forstått at ei venninne ikke er god venninne. Hun kan spørre om jeg kommer på besøk. Og så sier hun imens vi sitter å drikker kaffe: med det samme du er her, kan du hjelpe med å få vært opp noen esker med julepynt fra kjelleren Anonymkode: 937bd...944
AnonymBruker Skrevet 31. mai #8 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. Det er akkurat det jeg er dårlig på Anonymkode: 937bd...944 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har forstått at ei venninne ikke er god venninne. Hun kan spørre om jeg kommer på besøk. Og så sier hun imens vi sitter å drikker kaffe: med det samme du er her, kan du hjelpe med å få vært opp noen esker med julepynt fra kjelleren Anonymkode: 937bd...944 Du er din egen bestevenn. Du må behandle deg selv deretter. Anonymkode: 55e11...c85 1 2
Daria Skrevet 31. mai #9 Skrevet 31. mai Det er ditt ansvar å sette grenser for deg selv og formidle det til andre - hver gang. Uansett hvor mye andre vet og hvor forståelsesfulle de i utgangspunktet er, er de ikke i din kropp og vet ikke hvordan det faktisk føles, og fordi de ikke er deg er heller ikke dine behov og begrensninger det som ligger lengst fram i deres hode. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #10 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har forstått at ei venninne ikke er god venninne. Hun kan spørre om jeg kommer på besøk. Og så sier hun imens vi sitter å drikker kaffe: med det samme du er her, kan du hjelpe med å få vært opp noen esker med julepynt fra kjelleren Anonymkode: 937bd...944 Hun er ikke tankeleser. Det er ditt ansvar å si nei. Anonymkode: 4a186...de5 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #11 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har forstått at ei venninne ikke er god venninne. Hun kan spørre om jeg kommer på besøk. Og så sier hun imens vi sitter å drikker kaffe: med det samme du er her, kan du hjelpe med å få vært opp noen esker med julepynt fra kjelleren Anonymkode: 937bd...944 Så lenge du har denne sykdommen, så må du forberede deg på å gjenta det samme - igjen og igjen. ♥️ Anonymkode: 2a8c6...7e4 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #12 Skrevet 31. mai Jeg har selv fibromylagi og en del andre plager, jobber noe. Dette er ikke venninen din som ikke skjønner og er en dårlig vennine. Hvordan kan hun vite hva slike påkjenninger gjør for din kropp? Hun er antageligvis frisk og aner ikke hvordan du som kroniker har det. Og det er faktisk din jobb å drive "folkeopplysning" til de rundt deg, slik at de kan ta hensyn og tilrettelegge for deg! Ta deg en prat med venninnen din, fokkar hva fibromylagi faktisk er og hvordan det å gjøre relativt lette fysiske oppgaver påvirker deg. Hun vet nok ikke bedre! Anonymkode: fd564...03a 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #13 Skrevet 31. mai Tenker du må drive med litt opplæring på feltet. Du kan ikke forvente at andre vet hvordan du føler deg nå eller hvordan diagnosen påvirker deg. Hvis du har en dårlig dag, så kan du eksempelvis si noe slikt som dette: "Jeg har fibromyalgi, som er en kronisk sykdom som gir meg mye smerter og utmattelse. Akkurat nå har jeg en dårlig periode, og kroppen min sier tydelig fra. Hvis jeg presser meg nå, kommer jeg til å få så vondt at det går utover søvn og funksjon resten av uka. Jeg skulle gjerne hjulpet til, men akkurat nå må jeg prioritere å ta vare på helsa mi". Jeg har selv kronisk smerte etter en ulykke og bruker en lignende forklaring. Jeg har det nok litt lettere enn deg, da jeg har en klar skade med synlig forklaring. Noe som aksepteres lettere både i helsevesenet og samfunnet enn de usynlige diagnosene som fibromyalgi. Anonymkode: 74fd1...6b6 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #15 Skrevet 1. juni Jeg har ingen fysiske plager, men hadde vel ærlig talt ikke tenkt jeg måtte bistå så mye når folk får gratis møbler. Anonymkode: 7ef1d...83a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå