Gå til innhold

Hun mishandler han fysisk og psykisk, burde jeg lage bevis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke gå inn i for mye spesefike detaljer men har et familie medlem som ganske regelmessig blir mishandlet av konen sin. Ikke så ofte til et punkte at han klarer å innse 100% at han må komme seg ut. Hun vet å gå balansen gangen hvor de har fine perioder slik at han føler alt er bra igjen. Så begynner hun igjen og hører da nok en historie om hvordan hun har gått på han både fysisk og psykisk. Når det er fysisk jager hun han til og med, fordi hun vet han er oppdratt med mentaliteten at man rører ikke kvinner. Så hun har kommet unna med så ekstreme ting at jeg må ærlig si sist gang jeg sto bak en trapp med henne foran. Måtte jeg selv holde tilbake for å ikke gjøre noe galt. Samtidig som jeg legitimt tror det eneste som noe gang ville stoppet henne ville vært at hun fikk nøyaktig de samme opplevelsene hun har påført han. 

Det har vært profesjonelle inne i bildet, men ting blir minimert fordi hun vet å være i en god periode når slike folk blir involvert. Eller om noe blir innrømt blir det snakket som en engangs forehendelse hvor hun har innrømt at sinnet hennes hadde kokt over og hun tok det for langt. 

Hadde rollene vært reversert, hadde han vært i fengsel nå og mistet foreldre retten til barna.

Jeg har allerede begynt å ta opp samtalene, når han forteller om det værste hvor plannen min er at når nok ting er samlet å spille tilbake til han hvor galt det er og mønsteret han gjør ved å være klar for å gå ut. Før hun så får han til å føl seg trygg igjen. Har til og med vurdert å gå så langt at jeg vil legge skjulte kamera rundt i huset deres som jeg kan bruke som bevis for å anmelde henne på hans vegne. Slik at vi endelig har bevis på at det er ikke at han "har vært uheldig." For han tviholder delvis fordi han selv kommer fra et familie brudd og vil ikke at barna skal være fra et skilsmisse hjem. Men dette påvirker dem jo enda verre enn om de hadde vært skilt. 

Det er en evig runddans, som allerede har hatt konsekvenser for dem. Jeg tenker jo også, så langt som hun har gått nå, hva skjer om hun går inn i et sånt humør når hun ikke er edru og gjøre noe som ikke kan fikses. Hun har allerede gitt han permanente skader han må leve med livet ut. Og jeg tviler ikke på at hun er utspekulert nok til å vil ta nytte av livsforsikringen hans. Jeg begynner å føle det haster. Men det er lite jeg kan gjøre når han ventilerer, for å så minimere det etterpå fordi hun oppfører seg fint igjen. 

Anonymkode: 09e6a...3f7

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke lese alt dette men her er kan du resonnere til svaret ditt selv. 

Hadde du ønsket at noen gjorde dette for deg om du var i forholdet?

Trenger han hjelp? 

Du føler klart et behov for å hjelpe han

Anonymkode: 6108a...461

• Liker 1
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke legge kameraer i huset deres, for det første er det ikke sikkert at et slikt opptak kan brukes som bevis, for det andre risikerer du at begge to tar avstand fra deg, for det tredje kommer du til å høres helt psycho ut når dette kommer for en dag i den større sammenhengen. Det kan være at folk først og fremst ser på deg som så spinnvill at hans situasjon ikke taes seriøst.

Hvis det allerede er profesjonelle personer involvert så vil jeg si at dette er deres ansvar. Det du eventuelt kan gjøre er å si til han på tomannshånd at du støtter han samme hva.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det barn i dette, ville jeg først og fremst sendt en anonym bekymring til barnevern. Uten å si det til en sjel. Stockholmssyndromet kan vende han mot deg hvis han vet. Han har ansvar for seg selv, barna kan ikke noe for dette.

Man varsler gjerne via et analogt maskinskrevet brev uten signatur, fordi taushetsplikt og sikring av personlig opplysning fungerer dårlig i slike etater. Før gjerne på en setning som fristiller deg. "Bor i nærheten" om man ikke gjør det. "Barn i samme alder" om man ikke har det.

Har selv sett saksdokumenter der to bekymringsmeldinger var glemt sensurert, og ble overlevert vedkommende det gjaldt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du i dette? Elskerinne?

Å sette opp skjult kamera i boligen kan du glemme, det er en enorm krenking av privatlivets fred.

Du kan snakke med ham om bekymringene dine og lufte at det finnes krisesenter

Anonymkode: 682ff...0ea

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem er du i dette? Elskerinne?

Å sette opp skjult kamera i boligen kan du glemme, det er en enorm krenking av privatlivets fred.

Du kan snakke med ham om bekymringene dine og lufte at det finnes krisesenter

Anonymkode: 682ff...0ea

Første settning jeg skriver sier jeg at jeg er familie medlem, hvor i all verden får du det fra at jeg er elskerinne?

Jo er klar over det, ikke som at jeg har planer om å lagre noe som helst annet enn mishandlingene. Men om jeg så må fengsles pga ulovlig opptak er det noe jeg godtar om det betyr at jeg endelig får bevis på når hun angriper og mishandler han fysisk slik at han ikke kan minimere det. Hvis det betyr at ungene kan leve i et normalt hjem, er det noe jeg er ok med. Ikke fordi jeg er ute etter å vær en nobel martyr. De er en enkel kalkulasjon, livet mitt har ikke en spesielt høy betydning. Er nå såpass handikappet og begrenset tid igjen at det vil ikke være en stor forskjell på hvordan jeg lever i hverdagen uansett. Ungene derimot har fortsatt en sjanse til et normalt liv hvis det hun gjør endelig blir tatt seriøst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men om jeg så må fengsles pga ulovlig opptak er det noe jeg godtar om det betyr at jeg endelig får bevis på når hun angriper og mishandler han fysisk slik at han ikke kan minimere det.

Det hjelper jo ingen om du gjør det. Disse ‘bevisene’ kan ikke brukes av noen. Og han vil nok bare ta avstand fra deg. I verste fall blir det enda verre for han, og ungene. 

Hvis du vil gjøre noe, kontakter du bv. 

Anonymkode: db14d...3f4

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Nymerïa skrev (4 timer siden):

Du skal selvfølgelig ikke legge kameraer i huset deres, for det første er det ikke sikkert at et slikt opptak kan brukes som bevis, for det andre risikerer du at begge to tar avstand fra deg, for det tredje kommer du til å høres helt psycho ut når dette kommer for en dag i den større sammenhengen. Det kan være at folk først og fremst ser på deg som så spinnvill at hans situasjon ikke taes seriøst.

Hvis det allerede er profesjonelle personer involvert så vil jeg si at dette er deres ansvar. Det du eventuelt kan gjøre er å si til han på tomannshånd at du støtter han samme hva.

Hvis det ikke kan brukes i retten, kan jeg i det minste sørge for at hun ikke kan skjule oppførselen sin mer i de offentlige. Om hun tar avstand driter jeg i, om han tar avstand, ok så lenge det er en sjanse for at ungene kan få leve normalt. 

De profesjonelle personene som er involvert har vært det i snart 2 år, det er for meg nok et bevis på hvor ubrukelig systemet vi har satt opp faktisk fungerer, kontra hvordan de sier at det skal fungere. En Doktorgrad imponerer meg ikke lenger, jeg hadde ikke vært i situasjonen jeg er i dag hvor jeg er kraftig handikappet pga at jeg lyttet på et helt team av såkalte eksperter som sa de viste bedre enn meg hva kroppen trengte for å bli bedre. Jeg vandt rettsaken og fikk skade erstattning men desverre fikk jeg bare en av dem til å miste lisensen sin fordi de klarte å legge all skyld på han. Jeg hadde ikke mer penger til å kjempe så ble nødt til å akspetere imot at han gikk og at jeg fikk skade erstatningen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vil ikke gå inn i for mye spesefike detaljer men har et familie medlem som ganske regelmessig blir mishandlet av konen sin. Ikke så ofte til et punkte at han klarer å innse 100% at han må komme seg ut. Hun vet å gå balansen gangen hvor de har fine perioder slik at han føler alt er bra igjen. Så begynner hun igjen og hører da nok en historie om hvordan hun har gått på han både fysisk og psykisk. Når det er fysisk jager hun han til og med, fordi hun vet han er oppdratt med mentaliteten at man rører ikke kvinner. Så hun har kommet unna med så ekstreme ting at jeg må ærlig si sist gang jeg sto bak en trapp med henne foran. Måtte jeg selv holde tilbake for å ikke gjøre noe galt. Samtidig som jeg legitimt tror det eneste som noe gang ville stoppet henne ville vært at hun fikk nøyaktig de samme opplevelsene hun har påført han. 

Det har vært profesjonelle inne i bildet, men ting blir minimert fordi hun vet å være i en god periode når slike folk blir involvert. Eller om noe blir innrømt blir det snakket som en engangs forehendelse hvor hun har innrømt at sinnet hennes hadde kokt over og hun tok det for langt. 

Hadde rollene vært reversert, hadde han vært i fengsel nå og mistet foreldre retten til barna.

Jeg har allerede begynt å ta opp samtalene, når han forteller om det værste hvor plannen min er at når nok ting er samlet å spille tilbake til han hvor galt det er og mønsteret han gjør ved å være klar for å gå ut. Før hun så får han til å føl seg trygg igjen. Har til og med vurdert å gå så langt at jeg vil legge skjulte kamera rundt i huset deres som jeg kan bruke som bevis for å anmelde henne på hans vegne. Slik at vi endelig har bevis på at det er ikke at han "har vært uheldig." For han tviholder delvis fordi han selv kommer fra et familie brudd og vil ikke at barna skal være fra et skilsmisse hjem. Men dette påvirker dem jo enda verre enn om de hadde vært skilt. 

Det er en evig runddans, som allerede har hatt konsekvenser for dem. Jeg tenker jo også, så langt som hun har gått nå, hva skjer om hun går inn i et sånt humør når hun ikke er edru og gjøre noe som ikke kan fikses. Hun har allerede gitt han permanente skader han må leve med livet ut. Og jeg tviler ikke på at hun er utspekulert nok til å vil ta nytte av livsforsikringen hans. Jeg begynner å føle det haster. Men det er lite jeg kan gjøre når han ventilerer, for å så minimere det etterpå fordi hun oppfører seg fint igjen. 

Dette bør du hjelpe han med å få dokumentert, sånn at hun mister barna når han tar ut skilsmisse. Hun er livsfarlig for både han, og ikke minst, barna. Ja, det haster. Du kan ta en prat med politiet for å høre hvordan du/dere skal gå frem.

Anonymkode: 4a452...922

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Han

Du eller han bør få til politiet og høre vhvordan dokumentere slikt lovlig. Skjult kamera er ikke lov, og selv hvis dere skulle fått bevis på slikt opptak vil det desverre ikke kunne brukes med mindre det er noe svært alvorlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er oppriktig bekymret så send inn en bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: fa264...0cf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det ikke kan brukes i retten, kan jeg i det minste sørge for at hun ikke kan skjule oppførselen sin mer i de offentlige. Om hun tar avstand driter jeg i, om han tar avstand, ok så lenge det er en sjanse for at ungene kan få leve normalt. 

Det er jo ingen grunn til å tro at barna får leve normalt fordi du setter opp kamera i hjemmet deres. Hører du selv hvor creepy du høres ut? Det er du som blir skurken.

Hvis noen i familien min hadde montert kamera hjemme hos meg hadde jeg aldri hatt noe mer med dem å gjøre. Og jeg hadde holdt barna mine milevis unna. Hvis barna ikke forsto hvorfor så hadde jeg sagt at du var skikkelig syk og at folk måtte skjermes mot deg. Du risikerer at alt fokuset havner på å beskytte seg mot deg og at denne mannen og kona allierer seg i kampen mot en fiende. Hvis du så i etterkant leverer bekymringsmelding til barnevernet, så kommer de til å si at du er en kikker. Kanskje har de politianmeldt deg også. Kanskje arkiverer barnevernet saken ganske enkelt med forklaringa at her er det en sprø dame i familien som trakasserer folk.

Jeg får følelsen av at det er masse drama i din familie.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (2 timer siden):

Han

Du eller han bør få til politiet og høre vhvordan dokumentere slikt lovlig. Skjult kamera er ikke lov, og selv hvis dere skulle fått bevis på slikt opptak vil det desverre ikke kunne brukes med mindre det er noe svært alvorlig.

Teller å drylle til med et glass rett i baksiden av hodet som knustest, dyttet ned trapp, og kastet telefon i ansikte som svært alvorlig? Det er bare siste 7-8 ukene.

AnonymBruker
Skrevet
Nymerïa skrev (41 minutter siden):

Det er jo ingen grunn til å tro at barna får leve normalt fordi du setter opp kamera i hjemmet deres. Hører du selv hvor creepy du høres ut? Det er du som blir skurken.

Hvis noen i familien min hadde montert kamera hjemme hos meg hadde jeg aldri hatt noe mer med dem å gjøre. Og jeg hadde holdt barna mine milevis unna. Hvis barna ikke forsto hvorfor så hadde jeg sagt at du var skikkelig syk og at folk måtte skjermes mot deg. Du risikerer at alt fokuset havner på å beskytte seg mot deg og at denne mannen og kona allierer seg i kampen mot en fiende. Hvis du så i etterkant leverer bekymringsmelding til barnevernet, så kommer de til å si at du er en kikker. Kanskje har de politianmeldt deg også. Kanskje arkiverer barnevernet saken ganske enkelt med forklaringa at her er det en sprø dame i familien som trakasserer folk.

Jeg får følelsen av at det er masse drama i din familie.

Ikke mellom meg å han eller ungene nei.

Hvor var de profesjonelle folkene som ikke tok 13 sting i bakhodet alvorlig fordi hun bare var litt hissig men beklaget seg og sa det skulle aldri skje igjen, og de tok hennes side.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke mellom meg å han eller ungene nei.

Men det blir jo drama hvis du setter opp kamera hjemme hos han. Det tror jeg du skjønner. Du dytter han bort. Og så kan verken han eller barna komme til deg hvis de trenger noen, for du har kuttet alle bånd med å gjøre noe så sykt. Og det blir i så fall utelukkende på din kappe.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor var de profesjonelle folkene som ikke tok 13 sting i bakhodet alvorlig fordi hun bare var litt hissig men beklaget seg og sa det skulle aldri skje igjen, og de tok hennes side.

Dette er utenfor både min og din kontroll. Hvis noen har sydd 13 sting i hodet så er det godt dokumentert. Da vil ikke ulovlig videofilming ha noe å si fra eller til. Eller det vil kun virke negativt i saken med at dette paret kan si at det er litt konflikt i familien med en grenseløs person som lager bråk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Teller å drylle til med et glass rett i baksiden av hodet som knustest, dyttet ned trapp, og kastet telefon i ansikte som svært alvorlig? Det er bare siste 7-8 ukene.

Jeg ville trodd det, for det høres jo ut som mordforsøk, så jeg ville definitivt gått til politiet og hørt 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det du skal gjøre er å melde til barnevernet. For mannen kan selv velge å leve med en voldelig person, men seg kan ikke barna. Det er ekstremt uetisk å sitte på denne informasjonen uten å melde bekymring til barnevernet.

Anonymkode: b522f...b1a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 22.16):

Han bør gå til legevakten når slikt skjer og få dokumentert skadene. Kanskje du kan bli med ham og hjelpe ham til å fortelle hvordan det egentlig står fatt? Og anmeld henne til politiet eventuelt fortell om det til politiet og be om hjelp til å anmelde. Hjelp ham å kreve separasjon og skilsmisse. 

Anonymkode: cf5e5...5a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver, Ts - om du setter opp et kamera i huset vil du dessverre mest trolig bare skade saken. 

Men, alvorlighetsgraden på volden du forteller om, og hyppigheten, det gjør at du i morgen bør gå til politiet og fortelle alt du vet om forholdene i dette hjemmet! Du skrev at du har tatt opptak av samtaler også, det kan du også ta med. Og siden du vet at han har vært til lege pga. mishandling/vold fra henne, så oppgi tidspunkt for dette også. Det er viktig at du  tydeliggjør at du faktisk er redd for hans liv, fordi han er så mishandlet over år at han ikke alene greier å redde seg selv og ungene ut av hennes voldsomme vold.

Si også at siden du er i familie så er det svært vanskelig for deg å anmelde dette og at ditt familiemedlem som utsettes for denne alvorlige volden ikke har greid å gjøre deg selv heller så langt. Understrek igjen at du er oppriktig redd for hans liv og helse, samt barnas helse i dette og at du håper at politiet tar saken nå, for om de ikke gjør det er du alvorlig redd for hva som vil skje med ham, og også de skadene barna påføres av å leve med sin voldelige mor. Det er ikke uvanlig at politiet i slike familievoldsaker selv velger å anmelde for å skåne ofrene litt.

❤️

Anonymkode: d9712...01b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd til deg er å la det ligge. Ikke fordi du ikke har grunn til å bli super provosert og ikke fordi du ikke har rett men fordi du kan ende opp med et reint helvette!!!

Hun er tydeligvis Psykopat/sosiopat og voldelig til di grader og slike mennesker er farlige og komme innpå. 
Skulle du plutselig ende opp med å stå ansikt til ansikt med henne i enten en rettsak eller bare på privaten under rette omstendighet kan det hende det ikke lengre bare er familie medlemmet ditt som får kjenne på ondskap, det kan bli deg(!!) og det kan fort gå utover dine nærmeste som du selv har åsså…dine barn eller mann el søsken osv.

Ofte lurer psykopatene rettssystemet glatt rundt lille fingeren så du er ikke sikra å ‘’vinne’’ noe heller. Barna og mannen hennes kommer det til å bli stor skjangse for at beskytter henne og det kan gå så langt at at di vitner MOT deg enda de vet at DU er snill og prøver å hjelpe.

Det er så trist når man må være vitne til det du er vitne til og det tar MYE krefter og irritasjon og tid !!! 😡 Man vet jo tross alt at noen i familien blir behandla helt for jævlig og man blir bekymra for hva hvis det skjer noe helt forferdelig alvorlig? Og jeg ikke gjorde noe?? Man vil stoppe det før det går fullstendig galt. Samtidig bør man tenke seg godt om. 
Eneste du kan gjøre er å prøve å få han det gjelder til å skjønne alvoret og hva som kan skje med barna, men mest sannsynlig kommer du til å bruke masse krefter til ingen nytte. 

Jeg har selv vært i din situasjon. Tatt opp kriger jeg ikke skulle gjort og stått opp for rettferdighet å alt det som er veldig MEG som menneske. Jeg har svært vanskelig for å la ting ligge. Men nå er jeg 37 år og har lært omsider at noen ganger må ting bare gå sin gang…uansett om det er trist. 
Når du først av involverer deg er det mange ganger før sent eller for tidlig og / eller utfallet blir ikke alltid slik du hadde forutsett. 

Ønsker deg lykke til men håper du klarer å legge alt ifra deg og IKKE tenke at du er feig eller at du lar deg bli ‘’lurt’’ av dette kvinnemennesket ,for du er smart og har på sett og vis tenkt det riktige.

Når alt kommer til slutten av en prosess du setter i gang så er situasjonen ikke mye bra for deg selv etterpå (og kanskje ikke dem som du ville beskytte engang)  ,uansett om det var ditt innerste ønske at det skulle bli bedre for alle parter , og selv om det kun var dine gode intensjoner som drev deg. 

❤️Lykketil

Anonymkode: e9667...31d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...