Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er ferdig med mitt siviløkonom(mastergrad), innen for ledelse. Jeg har søkt flere jobber, og mange av dem spør hva jeg forventer å få i lønn. Jeg søker mest regnskap jobber, fordi jeg har 1 år erfaring som freelancer som økonomikonsulent. 

Jeg lurte på med 1 år erfaring, og mitt utdanningsnivå. Hva er gjennomsnitt lønn jeg bør forvente per måned eller år? Jeg bor i Stavanger.

AnonymBruker
Skrevet

Det må være noe ufattelig rart med utdannelsen i disse dager når de som er uteksaminert ikke vet hvilken lønn de kan forvente?

Jeg skal gi deg et par hint hva lønnen din kan bli.

1. start for deg selv - da er det mulig du får 0,- kroner i lønn, i hvert fall den første måneden.  

2. starter du for et bittelite selskap i en bransje som ikke kan hente ut stor fortjeneste så blir lønnen lav

3. starter du for et litt større selskap i en bransje hvor de kan hente ut litt større fortjeneste for sine tjenester så får du litt høyere lønn. 

4....

5..

6. Du har skutt gullfuglen. Du er så heldig å bli partner i et større internasjonalt konsulentselskap uten arbeidserfaring, lønnnen din blir meget høy, cirka 2,5 millioner + bonus. Forventet inntekt per år 15-50 millioner. 

Anonymkode: 94353...88a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må være noe ufattelig rart med utdannelsen i disse dager når de som er uteksaminert ikke vet hvilken lønn de kan forvente?

Jeg skal gi deg et par hint hva lønnen din kan bli.

1. start for deg selv - da er det mulig du får 0,- kroner i lønn, i hvert fall den første måneden.  

2. starter du for et bittelite selskap i en bransje som ikke kan hente ut stor fortjeneste så blir lønnen lav

3. starter du for et litt større selskap i en bransje hvor de kan hente ut litt større fortjeneste for sine tjenester så får du litt høyere lønn. 

4....

5..

6. Du har skutt gullfuglen. Du er så heldig å bli partner i et større internasjonalt konsulentselskap uten arbeidserfaring, lønnnen din blir meget høy, cirka 2,5 millioner + bonus. Forventet inntekt per år 15-50 millioner. 

Anonymkode: 94353...88a

Det hadde vært mer hjelpsomt med et konkret spenn i kroner og eventuelt hva som påvirker lønnsnivå, i stedet for hypotetiske og ekstreme scenarier.

Jeg spurte om en realistisk lønnsforventning basert på min bakgrunn – mastergrad i økonomi og ledelse, samt ett års erfaring som økonomikonsulent (freelancer), og at jeg søker regnskapsjobber i Stavanger.

Jeg setter pris på innsikt og erfaring, men håper på mer konkrete og relevante råd i en slik situasjon. Takk igjen for tiden din.

Endret av MartinJk908
Skrevet
MartinJk908 skrev (1 time siden):

Hei jeg er ferdig med mitt siviløkonom(mastergrad), innen for ledelse. Jeg har søkt flere jobber, og mange av dem spør hva jeg forventer å få i lønn. Jeg søker mest regnskap jobber, fordi jeg har 1 år erfaring som freelancer som økonomikonsulent. 

Jeg lurte på med 1 år erfaring, og mitt utdanningsnivå. Hva er gjennomsnitt lønn jeg bør forvente per måned eller år? Jeg bor i Stavanger.

Det er vel bare å søke opp lønnsstatistikk, men jeg vil tro de fleste med en slik utdanning starter rundt 600k. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fagforeningen din har oversikt. Spør dem. Du kan også sjekke kandidatundersøkelsen ved ditt studiested. På NTNU f.eks så ligger kandidatunderaøkelsen åpen. Da er det bare å søke opp sitt studieprogram og se gjennomsnittlønn (eller kanskje det var medianlønn) i første jobb som nyutdannet. 

Anonymkode: ae87a...331

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lønn regnes stort sett først og fremst ut fra lønnsrammen i stillingen man søker. 
Eksempel: Jeg er jurist. Søker jeg lavere eller andre typer jobber kan jeg ikke forvente lønn som jurist. 
Du må altså først se på lønn i den stillingskoden du søker og hva det lønnes utfra ansiennitet. Deretter om stillingen krever master og kan lønnes utfra det 

Anonymkode: 8ee88...f12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet siviløkonom fra NHH, tjener 1,6. Men jeg har jobbet noen år. Du må jo se an bransjen du søker i og sjekke opp lønnsstatisikker.

Men om du kun søker regnskapsjobber så er det ikke gitt at du får betalt for masteren din, kommer jo helt an på hva de krever av utdannelse. 

Anonymkode: 265c1...2ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

600+ ville jeg sagt

Anonymkode: 520a5...393

AnonymBruker
Skrevet
MartinJk908 skrev (29 minutter siden):

Det hadde vært mer hjelpsomt med et konkret spenn i kroner og eventuelt hva som påvirker lønnsnivå, i stedet for hypotetiske og ekstreme scenarier.

Jeg spurte om en realistisk lønnsforventning basert på min bakgrunn – mastergrad i økonomi og ledelse, samt ett års erfaring som økonomikonsulent (freelancer), og at jeg søker regnskapsjobber i Stavanger.

Jeg setter pris på innsikt og erfaring, men håper på mer konkrete og relevante råd i en slik situasjon. Takk igjen for tiden din.

Du har mastergrad, men klarer ikke å google deg frem til lønnsstatistikker? 

Anonymkode: bd9e8...7ef

• Liker 3
Skrevet

Jeg håper du sjekker bøying av verb og bruk av sammensatte ord før du sender inn søknad. Du hadde ikke kommet til intervju hos meg med det du presterer her.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo begynne å lese stillingsannonser.  Det finnes også mye innen det offentlige.  Her er et eksempel på rådgiverstilling med lønn ca 600.000 - videre  Annonse - Webcruiter

Anonymkode: 5c738...084

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MartinJk908 skrev (3 timer siden):

Sjekk lønnsstatistikken i fagforeningen din... 

Anonymkode: 3448a...20c

AnonymBruker
Skrevet

Econa vil kunne hjelpe deg. 

Anonymkode: 61237...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Fagforeningen har lønnsstatistikk. 
Slike spørsmål svarer man uansett ikke på. Du svarer at «jeg forventer konkurransedyktig lønn og vi blir sikkert enige om dette.» Aldri si et tall på slike spørsmål. For alt du vet kan det hende at hvis du sier 600k, hadde de tenkt 700k. Og da raser du selvsagt ned til 600k med en gang. 

Anonymkode: 6c731...6a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør i alle fall få noen til å korrekturlese CV'en og jobbsøknadene dine. (Vennlig tips, ikke for å pirke på deg, men du har ganske dårlig skriftlig språk)

Anonymkode: e8b44...7ae

AnonymBruker
Skrevet
MartinJk908 skrev (På 31.5.2025 den 15.15):

Hvorfor kontakter du ikke fagforening? Du har mulighet til å være studentmedlem. Der får du best svar. 

Anonymkode: 569c4...c2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 15.34):

Jeg er utdannet siviløkonom fra NHH, tjener 1,6. Men jeg har jobbet noen år. Du må jo se an bransjen du søker i og sjekke opp lønnsstatisikker.

Men om du kun søker regnskapsjobber så er det ikke gitt at du får betalt for masteren din, kommer jo helt an på hva de krever av utdannelse. 

Anonymkode: 265c1...2ef

det gir mening.. tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...