Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 12.57):

Ingen som syns det er frekt? Grenseoverskridende? Kanskje til og med litt passiv aggressivt?

Anonymkode: 1a65f...e01

Nei. Jeg er ikke så glad i hage. Så det passer perfekt. 

Anonymkode: 18b7e...493

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 15.04):

Naboen har ikke noe med hva du gjør i din hage! 

De ordner i sin så ordner du i din. Det å luke i andres hager viser på en måte at de ikke er fornøyde med hva du gjør i hagen din, og det er ikke greit!

Anonymkode: bc92f...637

Faktisk så hjemler naboloven at man kan legge seg noenlunde opp i hva naboen holder på med i sin egen hage. 

Man blir ikke kvitt ugress ved å kun luke på en side av tomtegrensen.

Anonymkode: 8b317...0bc

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Låner gjerne naboen din. 

Gjør forsåvidt litt det samme. Ikke gjerde mellom da, men nabo som lar ugresset overgro sin parkeringsplass. Hvilket er greit, bortsett fra når det gror høyt og lener seg over på vår parkeringsplass. Da klipper jeg det som går over grensa. 

Skulle selvfølgelig ønsket at naboen stelte egen tomt noe mer. Det ser ikke bra ut. 

Anonymkode: c5eed...100

AnonymBruker
Skrevet

Trenger mer info (evt bilde) for å gjøre opp en mening om det.. 

Alt som grenser over til naboen vil jeg si er helt ok (altså at man bor rett ved siden av hverandre og ugresset blir på en måte på dem sin side), hadde ikke brydd meg så veldig om det. 

Anonymkode: be680...000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gjør det også. Hun er eldre, pensjonert og elsker hage. Jeg er mer opptatt og har ikke alltid tid til å luke så voldsomt. 

Jeg skjønner deg godt Ts, den lille klumpen og tvilen du kjenner. Jeg har bare valgt å la henne styre på. Jeg prøver jo å luke så det ser greit ut, men det hender hun kommer meg i forkjøpet, hvis jeg er ute og reiser noen uker.

Jaja...de får styre på.

Anonymkode: 7b495...8df

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, meningen bak er ikke så viktig. Det er handlingen jeg reagerer på. 

Samtidig får man jo et inntrykk av om det er gjort for å være snill eller for å demonstrere at hagen ikke er bra nok. 

Hvis du synes at det ikke er greit uansett hvordan det er ment, så bør du si ifra. Det er din hage og ditt liv, du har lov til å sette grenser ☺️ trenger ikke bli noe drama, bare nevn at du ikke vil at andre skal drive i hagen din. Om du har «god grunn» eller ikke, eller om hun mente det godt eller som et angrep er helt irrelevant - du trenger ikke å rettferdiggjøre at du vil ha det sånn på din tomt.
Men jeg ville ikke brukt energi på å spekulere i intensjonene eller gå og irritere meg over det i lang tid. Bedre å bare si ifra! 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom hjem fra jobb og naboen har spraya hagen min med gift. Jeg har sagt fra at jeg vil hun skal holde seg unna, men uten effekt. Ærlig talt. Synes dere fortsatt det er greit? Grønnsakshagen min var rett ved siden av, tror ikke jeg kan ta sjansen på å spise av den nå. 

Er så sint, oppgitt og lei meg. Hvorfor kan jeg ikke bare få fikse hagen min slik jeg vil selv? Naboloven my ass. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Phoenix Heart skrev (På 31.5.2025 den 12.55):

Så snilt gjort, hadde takket for hjelpen.

Like så om noen går inn i hjemmet ditt og støvsuger?

Anonymkode: 945b3...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg luker også hos naboen, det samme gjør naboen på andre siden.

Brennesle, åkersnelle, burot og lignende er jeg ikke å interessert i å få spredt uhemmet over til meg, og når naboen ikke tar det, gjør jeg det.

Det samme gjør som sagt naboen på andre siden.

Det er så trist, for bare noen få år siden var dette en pent opparbeidet hage til stor glede for både menesker og innsekter.  Nå er den et Vilnius av ugress som ikke er til glede for noen, aller minst de som bo der, som etter eget sigende hater både hage og innsekter.

Anonymkode: ef431...929

Skrevet

Egen gartner hadde vært 👌🏻👌🏻

AnonymBruker
Skrevet

Altså hva har vårt samfunn blitt til når vi skal kritisere og prøve å finne det negative i alt positive som gjøres.

Minner meg om en nabo som kom på døra med kakerester, en torokake, jeg ble kjempeglad og takket for det, men min eksmann var "Hva faen, hvorfor kommer de med Toro kake, da kunne de spart seg" altså hallo? 

Anonymkode: f1d3f...d0c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 12.59):

Er det naboen som skal bestemme om det skal lukes, og hvor? Eller kan jeg få ha ugress i hagen min om jeg trives med det? 

Det bestemmer naboene. Hvis du ikke vil holde strøkets standard må du selge og flytte i blokk.

Anonymkode: b0ec2...e3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 12.52):

Over gjerdet. Hadde du synes det var ok? 

Hva klager du etter?

Anonymkode: e5a1a...8fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså hva har vårt samfunn blitt til når vi skal kritisere og prøve å finne det negative i alt positive som gjøres.

Minner meg om en nabo som kom på døra med kakerester, en torokake, jeg ble kjempeglad og takket for det, men min eksmann var "Hva faen, hvorfor kommer de med Toro kake, da kunne de spart seg" altså hallo? 

Anonymkode: f1d3f...d0c

Han hadde spist det før altså siden han kjente den igjen??? 

Anonymkode: e5a1a...8fb

Skrevet
Tekumseh79 skrev (På 31.5.2025 den 12.57):

Jeg synes ikke det er greit. Gjerdet ditt skal vel stå en halvmeter inn på din side, så da er begge sider av det ditt ansvar. Luk selv før naboen rekker det da?

Min nabo er inne og starter gressklipperen inntil 4 meter inn på min plen. Han klipper to ganger i året, så gressklipperen kveles hele tiden. Da starter den lett inne på min kortklipte plen. Ser ut som barn har lekt seg med gressklipper... Fantaserer om å legge ut minefelt 😉

Jeg er for feig til å si ifra, og irriterer meg bak gardinene i stedet - noen mennesker er feil satt sammen. Men han har snakka om å selge, og mens annonsen er ute skal det opp et gjerde, for det kan alltids bli verre for en som ikke tør å sette ned foten.

hvor står at gjerdet skal det? I kommunen min står alle gjerder på tomtegrensen, maks 10cm inn på egen tomt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det bestemmer naboene. Hvis du ikke vil holde strøkets standard må du selge og flytte i blokk.

Anonymkode: b0ec2...e3b

Morsom du ja. Nei, sånt bestemmer ikke naboene, det må de bare akseptere.

Anonymkode: 0550d...f83

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kom hjem fra jobb og naboen har spraya hagen min med gift. Jeg har sagt fra at jeg vil hun skal holde seg unna, men uten effekt. Ærlig talt. Synes dere fortsatt det er greit? Grønnsakshagen min var rett ved siden av, tror ikke jeg kan ta sjansen på å spise av den nå. 

Er så sint, oppgitt og lei meg. Hvorfor kan jeg ikke bare få fikse hagen min slik jeg vil selv? Naboloven my ass. 

Min første tanke når jeg leste det første innlegget ditt var at det kunne være helt greit og kanskje til og med velment fra naboen din.

Men dette er å gå langt over streken. Når du har sagt ifra før og hun ikke lytter er det et problem. Og gift?! Nei vet du hva, jeg skjønner at du er sint og lei.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke greit. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva da, gift? Er svært lite «gift» å få tak i med mindre man er bonde. Har naboen sprayet med Round Up er det i så fall rett på det aktuelle ugresset og grønnssakshagen din er helt trygg.

(Og du fikser jo åpenbart ikke hagen din når den er full av ugress.)

Anonymkode: 627cb...503

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 12.52):

Over gjerdet. Hadde du synes det var ok? 

Kan jo tyde på du har en uryddig hage? Jeg hadde takket for hjelpen og sagt "så bra, håper du fortsetter"

Anonymkode: 479c9...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...