Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på en festival i sommer, og vi har planlagt å starte med prøving rett etter det (vil ikke være gravd på festivalen). Men lurte på om passiv røyking (uunngåelig med veldig mange mennesker) på festivalen kan være negativt for graviditeten og barnet, selvom egget ennå ikke er befruktet? Noen som vet noe her?

Anonymkode: 6a816...00c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ehh, nei, det har ingenting å si. Du kan fint til og med røyke og drikke deg kanakas dritings før du blir gravid uten at det har noe å si. Barnet eksisterer jo ikke 😅

Anonymkode: 983a4...07a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ehh, nei, det har ingenting å si. Du kan fint til og med røyke og drikke deg kanakas dritings før du blir gravid uten at det har noe å si. Barnet eksisterer jo ikke 😅

Sto litt om det når jeg googlet og er derfor jeg lurer. Trenger ikke skrive som om jeg er dum ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Nei…

Anonymkode: a3767...4aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sto litt om det når jeg googlet og er derfor jeg lurer. Trenger ikke skrive som om jeg er dum ☺️

Hvis man ikke kilde-sjekker treffene på google, så kan man av og tenke at noen er… vel… litt «dumme»… 🤣 Hva skjedde med litt vanlig sunn fornuft og evne til å tenke selv? 
Drikk, røyk, røyk en joint også om du vil, barnet (embryoet) som ikke er laget enda tar ikke skade. Og er du gravid, så er det neppe dødelig om du uforvarende skulle ha tatt en sigarett eller 3 før du oppdaget graviditeten heller 😉 

Anonymkode: 598cf...06e

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Røyk og alkohol og usunne vaner påvirker eggkvaliteten og sædkvaliteten, så det har jo noe å si.

Men ikke én festival. Og ikke etter å ha røyket passivt. Hadde vært noe annet om man befant seg i et innelukket sted med mye røyk, som utesteder og barer på 80-tallet.

Anonymkode: f1cfa...5ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man ikke kilde-sjekker treffene på google, så kan man av og tenke at noen er… vel… litt «dumme»… 🤣 Hva skjedde med litt vanlig sunn fornuft og evne til å tenke selv? 
Drikk, røyk, røyk en joint også om du vil, barnet (embryoet) som ikke er laget enda tar ikke skade. Og er du gravid, så er det neppe dødelig om du uforvarende skulle ha tatt en sigarett eller 3 før du oppdaget graviditeten heller 😉 

Anonymkode: 598cf...06e

Jeg spør jo her fordi jeg er usikker på kildene fra Google, og håpet at noen her visste da jeg ikke vet hvor ellers jeg skal spørre. Det var da veldig så du skulle dømme meg nord og ned basert på så utrolig lite informasjon her. 

Siden du deler informasjon om at barnet ikke tar skade av det, hvorfor deler du ikke selv pålitelige kilder til dette? «Evne til å tenke selv» er jo ingen vitenskapelig pålitelig kilde..

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

I den grad passiv røyking påvirker eggene dine, skulle det ikke ha noe å si om du begynner prøvingen rett etter festivalen eller venter. Eggene er jo der, og skaden har skjedd. Men det vil ikke skje noen skade av betydning av å være utsatt for passiv røyking én festival én gang (eller en gang i blant gjennom livet. 

Både mannen og jeg vokste opp med passiv røyking (foreldrene våre røyket innendørs), og jeg husker jeg leste forskning som sa at passiv røyking i barndommen kunne påvirke fruktbarheten i voksen alder. Vi var også uforklarlig infertile, og brukte mange år og IVF forsøk før vi fikk barn. Men det er umulig å si om det at vi hadde vært utsatt for passiv røyking for barn, hadde noe å si for det. Og i så fall var det da altså snakk om i en helt annen grad enn passiv røyk et kortere tidsrom på en festival som voksen. 

Når du først er blitt gravid, bør du unngå det. Selv om det også mest sannsynlig går bra (slik det gjorde meg med da jeg var utsatt for røyk i mammas mage), så kan det potensielt skade fosteret. 

Anonymkode: b7b9d...16d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange unger tror du har blitt til etter fest med alkohol og røyking opp gjennom? Og at man ikke oppdager graviditet før det har gått gjerne 2-3 mnd. Som min lege sa…det er han du gjør etter du har oppdaget at du er gravid som teller. 

Anonymkode: 6d902...69d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I den grad passiv røyking påvirker eggene dine, skulle det ikke ha noe å si om du begynner prøvingen rett etter festivalen eller venter. Eggene er jo der, og skaden har skjedd. Men det vil ikke skje noen skade av betydning av å være utsatt for passiv røyking én festival én gang (eller en gang i blant gjennom livet. 

Både mannen og jeg vokste opp med passiv røyking (foreldrene våre røyket innendørs), og jeg husker jeg leste forskning som sa at passiv røyking i barndommen kunne påvirke fruktbarheten i voksen alder. Vi var også uforklarlig infertile, og brukte mange år og IVF forsøk før vi fikk barn. Men det er umulig å si om det at vi hadde vært utsatt for passiv røyking for barn, hadde noe å si for det. Og i så fall var det da altså snakk om i en helt annen grad enn passiv røyk et kortere tidsrom på en festival som voksen. 

Når du først er blitt gravid, bør du unngå det. Selv om det også mest sannsynlig går bra (slik det gjorde meg med da jeg var utsatt for røyk i mammas mage), så kan det potensielt skade fosteret. 

Anonymkode: b7b9d...16d

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mange unger tror du har blitt til etter fest med alkohol og røyking opp gjennom? Og at man ikke oppdager graviditet før det har gått gjerne 2-3 mnd. Som min lege sa…det er han du gjør etter du har oppdaget at du er gravid som teller. 

Anonymkode: 6d902...69d

Takk for fine svar💐

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Røyk og alkohol og usunne vaner påvirker eggkvaliteten og sædkvaliteten, så det har jo noe å si.

Men ikke én festival. Og ikke etter å ha røyket passivt. Hadde vært noe annet om man befant seg i et innelukket sted med mye røyk, som utesteder og barer på 80-tallet.

Anonymkode: f1cfa...5ca

Takk for fint svar💐

AnonymBruker
Skrevet

Er dette tull??

Anonymkode: 8a95c...dc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er dette tull??

Anonymkode: 8a95c...dc9

Nei..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...