Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om onsdag bestemte jeg meg for å se på dagsrevyen, der brukte de halve sendingen på å snakke om menneske skapte klimaendringer, de hentet inn en mengde eksperter som fikk uttale seg om dette. Bakgrunnen for dette var at Spania ville sette ny varmerekord i Andalusia denne helgen med temperaturer på 40-grader og opp, det ville bli ny rekord og da benyttet Nrk anledningen.

Her er temperatur varsel for i dag :

https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/2-2514256/Spania/Andalucía/Malaga/Málaga

https://www.nrk.no/nyheter/varsler-eksepsjonell-hetebolge-i-spania-1.17435134

Det hele blir ganske komisk, men Nrk sin primære oppgave er jo å Aggressivt kjempe for at klimaendringene er menneskeskapte (kan ikke utelukkes) fremme en raus innvandring, omtale EU positivt, forklare for fol at Islam er demokratisk og ikke har et negativt kvinnesyn. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
kat-e skrev (På 31.5.2025 den 10.35):

Så du tar utgangspunkt i Yr sitt værvarsel for Spania, og anser det som mer korrekt enn det lokale meterologiske instituttet i Spania? ... som sitter med historiske data?

Jeg vet ikke hvor Yr og Met henter sine internasjonale værvarsler fra, siden værmodeller er lokale og krever ekstremt mye data og prossesering, men det er lett å regne med at ulike lands nasjonale institutt deler prosseserte data.

Men det gir ikke historiske data, og forståelse av endringer av klima. Hvilket er det AEMET varsler om. 

• Liker 6
Skrevet
Druid skrev (2 timer siden):

Så du tar utgangspunkt i Yr sitt værvarsel for Spania, og anser det som mer korrekt enn det lokale meterologiske instituttet i Spania? ... som sitter med historiske data?

Jeg vet ikke hvor Yr og Met henter sine internasjonale værvarsler fra, siden værmodeller er lokale og krever ekstremt mye data og prossesering, men det er lett å regne med at ulike lands nasjonale institutt deler prosseserte data.

Men det gir ikke historiske data, og forståelse av endringer av klima. Hvilket er det AEMET varsler om. 

Varselet om mulig ekstrem hetebølge er et "kan", det vil si en kvalifisert gjetning frem i tid. Yr værmelding baserer seg på observasjoner i sanntid. Med utgangspunkt i historiske data sier de lokale ekspertene dessuten at det var like varmt for 70 år siden. . . . 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
senior skrev (På 2.6.2025 den 13.03):

Varselet om mulig ekstrem hetebølge er et "kan", det vil si en kvalifisert gjetning frem i tid. Yr værmelding baserer seg på observasjoner i sanntid. Med utgangspunkt i historiske data sier de lokale ekspertene dessuten at det var like varmt for 70 år siden. . . . 

Værvarslet er stort det samme : YR henter antagelig sine varsler fra AEMET. Det er lite trolig at Metetologisk institutt selv utvikler værvarsel for spania.

Hva NRK rapporterer i artikkelen, er ekstremvarsel fra AEMET, der man argumenterer for hvilke klimatiske forhold som gir dette resultatet. Poenget er å skille mellom naturlig variasjon knyttet til vær og hva som handler om direkte endringer i klimatiske forhold som fører til vær.

Begge deler er uansett KAN : det er en grunn til at værvarslet er forskjellig mellom Yr og Storm

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Yr / meteorologisk institutt benytter  ECMWF

https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_Centre_for_Medium-Range_Weather_Forecasts

Grunn til at jeg publiserte YR. No var for å vise hva faktisk været var, hadde blitt.

Problemet er at Spansk meteorologer ikke sa at det trolig ville bli varmerekorder.  Men at det var en mulighet for at dette kunne skje. Etter min mening er dette en betydelig forskjell og er heller ikke nyhetsstoff. 

Men det var tydeligvis nok for Nrk til å lage en mega reportasje om hvor alvorlig situasjonen nå har blitt.   

jeg er ikke i mot klimatiltak etc, men Nrk har blitt så ideologiske at de benytter en hver mulighet for å fremme sine synspunkter.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
kat-e skrev (1 time siden):

jeg er ikke i mot klimatiltak etc, men Nrk har blitt så ideologiske at de benytter en hver mulighet for å fremme sine synspunkter.

ja, ren propaganda siden det dreier seg alltid om uvanlig varme, etc.. etc.. var faktisk på Yr/NRK været i dag og kunne lese at

"Sommerværet drøyer

For oss som savner det gode sommerværet som var tidligere i mai, har ikke meteorologen en kjempegod nyhet.

For sommerværet ser ut som det drøyer.

– Det er ikke 20 graders varme fremover. Det er stort sett under det hver dag i neste uke.

Først etter pinse kan det kanskje se ut til at det begynner å løsne litt, men før den tid ser det ut til å bli kjølig for denne årstiden,"

tviler på at det blir en stor sak på nyhetene.. 
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vaeret-i-langhelgen_-sol_-overskyet-og-ruskevaer-1.17435292

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener man må være ganske naiv for ikke å se at alt krisemaksimeres noe helt enormt i dag! Det er fare for krig, fare for naturkriser, fare for menneskeskapte klimaendringer (som ofte omtales som klimaendringer som jo er helt normalt), virus, flått, insektsdød, you name it. Det tar ingen ende. 

Alt sammen gjør at befolkningen lettere aksepterer det jeg vil kalle maktmisbruk fra myndighetene da de bruker imaginære kriser som unnskylding. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
LeneXCII skrev (1 time siden):

Jeg mener man må være ganske naiv for ikke å se at alt krisemaksimeres noe helt enormt i dag! Det er fare for krig, fare for naturkriser, fare for menneskeskapte klimaendringer (som ofte omtales som klimaendringer som jo er helt normalt), virus, flått, insektsdød, you name it. Det tar ingen ende. 

Alt sammen gjør at befolkningen lettere aksepterer det jeg vil kalle maktmisbruk fra myndighetene da de bruker imaginære kriser som unnskylding. 

Dette 🙌🏽 

Verste er at størsteparten av befolkningen "kjøper" og godtar det..

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
kat-e skrev (5 timer siden):

Yr / meteorologisk institutt benytter  ECMWF

https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_Centre_for_Medium-Range_Weather_Forecasts

Grunn til at jeg publiserte YR. No var for å vise hva faktisk været var, hadde blitt.

Nei, gitt kilden er det ikke hva været faktisk var, men historiske oversikter over værvarslet for dagene . ECMWF leverer bare værmeldinger, de logger ikke lokalværet. 

Viktigere : Sevilla hadde over 40 grader i helgen, og det er også en del av Andelucia, som varslet handlet om.

Problemet er at Spansk meteorologer ikke sa at det trolig ville bli varmerekorder.  Men at det var en mulighet for at dette kunne skje. Etter min mening er dette en betydelig forskjell og er heller ikke nyhetsstoff. 

Poenget til AEMET var faktisk ikke hvorvidt det var mulig å skje, men deres ÅRSAKS-sammenheng. GRUNNEN til at AEMET publiserte vurderingen at det kunne skje. OG DET er nyhetstoff. 

Det handler mindre om ideologi, og mere om at NRK gjennom sammarbeidet med Met om Yr, får tilgang til mye flere væranalyser fra ulike deler av verden, og gitt vi sitter på et av verdens mest annerkjente forskningsmiljø på klima, så er det billige og enkle nyhetsoppslag. 

Endret av Druid
  • Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, brukerdebatt, brudd på underforumets retningslinjer, avsporing og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...