AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:59 #21 Skrevet lørdag kl 10:59 Har du tatt en fornuftig utdanning burde du snitte minst 50% per år via aksjer (ikke fond), men du må nesten ha noe å starte med for at det skal hjelpe. Første steg er å få seg jobb, og med slike kostnader regner jeg med du starter på rundt 900k? Nedbetalt på to år dette, selv uten aksjespekulering. Ser ikke problemet. Anonymkode: 0230d...555
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:00 #22 Skrevet lørdag kl 11:00 Jeg ville tatt med lønn i betraktningen. Er årslønna under halvannen mill ville jeg betalt ned en god del studielånet. Tjener du godt, har du råd til å drite deg ut på feilinvesteringer. Anonymkode: 7ec39...41c 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:39 #23 Skrevet lørdag kl 12:39 bare innom en tur skrev (2 timer siden): Da har du vært heldig. Jeg har hatt 4% annualisert avkastning på Crowdlending, fordelt på 30-40 lån. Crowdlending er noe jeg fraråder på det sterkeste. De som søker lån der er slike som bankene ikke vil ha som kunder pga liten kredittverdighet. Det er mange misligholdte lån. Men den største ulempen er at pengene er bundet. Kjøp heller andeler i vanlige rentefond. Mange av rentefondene har like høy avkastning, og de kan selges på dagen, når man trenger pengene. God avkastning fordrer jo selvfølgelig at man er kritisk til hvilke lån man investerer i. Anonymkode: afc03...555
Brunello Skrevet lørdag kl 12:47 #24 Skrevet lørdag kl 12:47 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ville fått meg jobb i Finnmark og bodd her i noen år for å få nedskrevet så mye som mulig på studielånet. Utover det så er studielån et helt greit lån å ha. Gode betingelser og det er et lån som ikke arves, dersom man skulle falle fra. Anonymkode: fd364...295 Det er nødvendig vis ikke smart. Tipper vedkommende har en bra utdannelse fra utlandet. Da er det mer å hente i lønn i sentrale strøk. Mye mer enn nedskriving av gjeld og lavere skatt i Finnmark. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:58 #25 Skrevet lørdag kl 12:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja du har du selvsagt rett i. Beklager, betalingen blir eventuelt enda lavere ja. Du bør heller ikke komme med råd, for det du sier her stemmer ikke. Om man skal få ekstra betalingsutsettelser og sletting av renter av Lånekassen, så fordrer det at man har lav nok inntekt til det også. Det er ikke bare arbeidsledighet som avgjør. Jeg gikk inn på kalkulator og regnet ut hva man maks kan få maks i dagpenger, altså opp til 6G og 66% av det. Det er 486 319 kr i året. Inntektsgrensen for å få slettet renter er 421 000 kr per nå. Dermed vil ikke TS få slettet renter om hun får fullt opp med dagpenger. Det gir egentlig mening. De fleste som har en inntekt på 421 000 kr i året er i stand til å betjene et gjennomsnittlig studielån. Men med studiegjeld på 1,2 mill i året, som man da potensielt har økt til nesten 1,4 mill på så sitter man med dagens rentesats med en månedlig regning på 9400 kr som må betales. Anonymkode: 3295f...0eb Kan du peke på hva jeg sier som ikke stemmer? Jeg skrev at ts kan få slettet renter ved lav inntekt ved f. eks. arbeidsledighetstrygd. Jeg skrev ikke at alle som er arbeidsledige får slettet renter, uansett inntekt. For øvrig er det ingen som får 66 % i dagpenger som arbeidsledig, her blander du med ufør/AAP. Lær deg å sjekke fakta. Anonymkode: 0e8c5...941
Doloressa Skrevet lørdag kl 18:39 #26 Skrevet lørdag kl 18:39 Romkom skrev (7 timer siden): I hvilken verden er et liv ødelagt med et lån på 1.2 million? Om han/hun er lege kan hele summen tjenes inn ila. 2-3 år med veldig mange ekstravakter og et lavt forbruk. 1,2mill. i studielån er uten tvil et betydelig beløp noe kun et fåtall har her i Norge, spesielt mtp. at man må ta opp et lån også for å komme seg inn i boligmarkedet.
Romkom Skrevet lørdag kl 18:59 #27 Skrevet lørdag kl 18:59 Doloressa skrev (18 minutter siden): 1,2mill. i studielån er uten tvil et betydelig beløp noe kun et fåtall har her i Norge, spesielt mtp. at man må ta opp et lån også for å komme seg inn i boligmarkedet. Ser du hvor noe av det jeg sa ikke kan være rett samtidig som det du sier er rett? 1
bare innom en tur Skrevet lørdag kl 21:06 #28 Skrevet lørdag kl 21:06 AnonymBruker skrev (8 timer siden): God avkastning fordrer jo selvfølgelig at man er kritisk til hvilke lån man investerer i. Anonymkode: afc03...555 Så du tror du vet bedre enn bankene, og plattformene som formidler lånene? Nei, du gjør ikke det skjønner du. Tapene kommer når de realiseres. Det tar tre-fire år fra du begynner med crowdlending. Fram til det tidspunktet så ser avkastningen fantastisk ut. Snakker av erfaring.
bare innom en tur Skrevet lørdag kl 21:26 #29 Skrevet lørdag kl 21:26 AnonymBruker skrev (8 timer siden): God avkastning fordrer jo selvfølgelig at man er kritisk til hvilke lån man investerer i. Anonymkode: afc03...555 Jeg syns jeg skylder deg en god forklaring på hvordan crowdlending fungerer. For du har sannsynligvis ikke så lang erfaring med det. Jeg var en av de første som startet med det da det begynte for 7-8 år siden. I begynnelsen fungerer det veldig bra. Man låner ut penger, og låntager betaler renter og alt ser bra ut. Noen klarer ikke å betale, men det merker man ikke så mye til, for betalingsforfallet blir bare forskjøvet litt på så man har ikke tapt noe. Når det ikke går an å skyve forfallsdatoen foran seg lenger blir situasjonen en helt annen. Da realiseres tapene. Det tar 3-4 år. E24 har hatt en artikkelserie om crowdlending der de avslørte at plattformene lånte ut penger til dømte svindlere, og godtok falske papirer som pant. Pant i hytter som ikke fantes. Slikt er det ikke lett for småsparere å avsløre, uansett hvor kritisk man er. I mitt tilfelle har jeg kun lånt ut til de antatt minst risikable lånene, de som har vurdering A eller B. Likevel blir det så mange mislighold og tap at jeg kun sitter igjen med en rente som er på nivå med bankrenten. Da er det ikke bryderiet verdt å drive med crowdlending. Bedre å sette pengene i banken, eller i rentefond. Og så jeg nevnte over, en stoooor ulempe med crowdlending er at pengene er bundet for flere år framover. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:57 #30 Skrevet lørdag kl 21:57 bare innom en tur skrev (19 minutter siden): Jeg syns jeg skylder deg en god forklaring på hvordan crowdlending fungerer. For du har sannsynligvis ikke så lang erfaring med det. Jeg var en av de første som startet med det da det begynte for 7-8 år siden. I begynnelsen fungerer det veldig bra. Man låner ut penger, og låntager betaler renter og alt ser bra ut. Noen klarer ikke å betale, men det merker man ikke så mye til, for betalingsforfallet blir bare forskjøvet litt på så man har ikke tapt noe. Når det ikke går an å skyve forfallsdatoen foran seg lenger blir situasjonen en helt annen. Da realiseres tapene. Det tar 3-4 år. E24 har hatt en artikkelserie om crowdlending der de avslørte at plattformene lånte ut penger til dømte svindlere, og godtok falske papirer som pant. Pant i hytter som ikke fantes. Slikt er det ikke lett for småsparere å avsløre, uansett hvor kritisk man er. I mitt tilfelle har jeg kun lånt ut til de antatt minst risikable lånene, de som har vurdering A eller B. Likevel blir det så mange mislighold og tap at jeg kun sitter igjen med en rente som er på nivå med bankrenten. Da er det ikke bryderiet verdt å drive med crowdlending. Bedre å sette pengene i banken, eller i rentefond. Og så jeg nevnte over, en stoooor ulempe med crowdlending er at pengene er bundet for flere år framover. Nå vet ikke jeg hvilken plattform du har erfaring med, men jeg har selv holdt på med dette i en del år nå og har så langt fått tilbakebetalt 50 lån med en utlånt sum på totalt ca 800 000 og da altså med god avkastning. Anonymkode: afc03...555
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:35 #31 Skrevet søndag kl 10:35 Doloressa skrev (15 timer siden): 1,2mill. i studielån er uten tvil et betydelig beløp noe kun et fåtall har her i Norge, spesielt mtp. at man må ta opp et lån også for å komme seg inn i boligmarkedet. Kun et fåtall? Det er rimelig mange som studerer i utlandet og der må man betale for skolen, ergo er det temmelig mange som også har høy studiegjeld. For mange av disse vil det likevel gå bra fordi de får en bedre utdanning enn i Norge og dermed en bedre betalt jobb. Noen tror jo f eks at studenter som studerer medisin i utlandet gjør det fordi de ikke kommer inn i Norge. Men faktum er at mange medisinstudier i utlandet er langt mer anerkjente enn det norske. Kjenner ei som studerer medisin i Frankfurt, ikke bare er studiet høyt anerkjent i medisinske kretser, studentene kan ikke bare bestå alle fag for å få graden sin, som i Norge, de må også ha et minimum karaktersnitt. Selv om karakter D er bestått, får man ikke fullført med D i snitt, for å si det enkelt. En fullført utdanning her gjør studentene svært ettertraktet, langt mer enn Per, som kom inn med 5 i snitt på nordnorsk kvote og med praksis fra indre Finnmark der det bor tre samer. Poenget er; høy studiegjeld kan komme av at personen har investert i en spesielt bra utdanning som igjen fører til en godt betalt jobb. Anonymkode: 7ec39...41c 1 1
Romkom Skrevet søndag kl 10:57 #32 Skrevet søndag kl 10:57 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Noen tror jo f eks at studenter som studerer medisin i utlandet gjør det fordi de ikke kommer inn i Norge. Men faktum er at mange medisinstudier i utlandet er langt mer anerkjente enn det norske. Kjenner ei som studerer medisin i Frankfurt, ikke bare er studiet høyt anerkjent i medisinske kretser, studentene kan ikke bare bestå alle fag for å få graden sin, som i Norge, de må også ha et minimum karaktersnitt. Selv om karakter D er bestått, får man ikke fullført med D i snitt, for å si det enkelt. En fullført utdanning her gjør studentene svært ettertraktet, langt mer enn Per, som kom inn med 5 i snitt på nordnorsk kvote og med praksis fra indre Finnmark der det bor tre samer. Poenget er; høy studiegjeld kan komme av at personen har investert i en spesielt bra utdanning som igjen fører til en godt betalt jobb. Faktum er at alle som studerer medisin i utlandet ikke kom inn i Norge og det finnes ikke ett sykehus som heller ansetter noen fra frankfurt enn Per fra UiT. Ikke bare fordi de er utdannet i Norge men også fordi de da allerede har kjennskap til norske retningslinjer fra studiet, erfaring med journalsystemet og referanser fra norske sykehus og legekontor via praksis. Du studerer åpenbart ikke medisin, og hadde åpenbart ikke kommet inn på medisin. 5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:17 #33 Skrevet søndag kl 11:17 Du kan selvsagt være heldig å få bedre avkastning på pengene dine enn rentene som påløper lånet ditt, men det er risikabelt å satse på. Det lønner seg nok å betale ned så fort du har anledning til å starte. Og vurder om du kan bosette deg et sted hvor du får skrevet ned lånet ditt, det er faktisk kommuner ganske sentralt som også har dette. Vet ikke hva slags utdanning du har men det å jobbe som lærer eller lege i noen kommuner kan gi deg mye reduksjon Anonymkode: fa3c1...d4c
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:40 #34 Skrevet søndag kl 13:40 Romkom skrev (2 timer siden): Faktum er at alle som studerer medisin i utlandet ikke kom inn i Norge og det finnes ikke ett sykehus som heller ansetter noen fra frankfurt enn Per fra UiT. Ikke bare fordi de er utdannet i Norge men også fordi de da allerede har kjennskap til norske retningslinjer fra studiet, erfaring med journalsystemet og referanser fra norske sykehus og legekontor via praksis. Du studerer åpenbart ikke medisin, og hadde åpenbart ikke kommet inn på medisin. Du tar feil og leker besserwisser, dette har du overhodet ikke greie på. Noen velger Polen fordi de ikke kommer inn her ja. Noen velger mer anerkjente studiesteder både for å få en bedre utdanning i et høykompetent miljø og for selve opplevelsen med å studere i utlandet. Det norske medisinstudiet er ikke et prestisjestudie i internasjonal sammenheng. Ei heller det norske legemiljøet. At det er svært vanskelig å komme inn på medisinstudiet i Norge skyldes kunstig få studieplasser, ikke at det står kø av søkere fra andre land som vil studere her og presser snittet opp av den grunn. Ingen utenlandske søker seg til det norske medisinstudiet. Hva i alle verden får deg til å tro at en person med en medisinutdannelse fra et prestisjestudium i utlandet vil søke seg til jobb på et offentlig sykehusi Norge?? 🤣 Hadde så vært tilfelle, skal jeg love deg at vedkommende hadde blitt foretrukket fremfor en med utdanning fra Norge. Nevn EN lege eller et norsk legemiljøet som gjør det skarpt i internasjonal sammenheng. Anonymkode: 7ec39...41c 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:47 #35 Skrevet søndag kl 13:47 Romkom skrev (2 timer siden): Du studerer åpenbart ikke medisin, og hadde åpenbart ikke kommet inn på medisin. Snakk om å slenge ut ting man overhodet ikke har belegg for! Måten din å svare på, indikerer at du knapt har fullført videregående. Anonymkode: 7ec39...41c 1
Romkom Skrevet søndag kl 13:51 #36 Skrevet søndag kl 13:51 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du tar feil og leker besserwisser, dette har du overhodet ikke greie på. Noen velger Polen fordi de ikke kommer inn her ja. Noen velger mer anerkjente studiesteder både for å få en bedre utdanning i et høykompetent miljø og for selve opplevelsen med å studere i utlandet. Det norske medisinstudiet er ikke et prestisjestudie i internasjonal sammenheng. Ei heller det norske legemiljøet. At det er svært vanskelig å komme inn på medisinstudiet i Norge skyldes kunstig få studieplasser, ikke at det står kø av søkere fra andre land som vil studere her og presser snittet opp av den grunn. Ingen utenlandske søker seg til det norske medisinstudiet. Hva i alle verden får deg til å tro at en person med en medisinutdannelse fra et prestisjestudium i utlandet vil søke seg til jobb på et offentlig sykehusi Norge?? 🤣 Hadde så vært tilfelle, skal jeg love deg at vedkommende hadde blitt foretrukket fremfor en med utdanning fra Norge. Nevn EN lege eller et norsk legemiljøet som gjør det skarpt i internasjonal sammenheng. Anonymkode: 7ec39...41c Rangering av studiesteder er basert på fullstendig arbitrære kriterier som ikke har særlig mye å si for studentene som studerer der. Det er åpenbart få fra andre land som søker seg til medisinstudiet i Norge da det 1. forutsetter at du kan norsk og 2. krever ekstremt gode karakterer. De som studerer i andre land enn sitt eget gjør det som hovedregel fordi de ikke kom inn i sitt eget land, eks. øst-europa, eller fordi lønnen er svært høy og de allerede kan språket, eks. USA. Det er ganske mange utenlandske spesialister som søker seg til jobb i Norge, bla. pga. lønn og arbeidsbetingelser. Svaret mitt her var angående den antatt norske personen du kjenner i Frankfurt, som vil stille bak enhver lege utdannet i Norge i jobbsøker køen. 1
Romkom Skrevet søndag kl 13:52 #37 Skrevet søndag kl 13:52 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Snakk om å slenge ut ting man overhodet ikke har belegg for! Måten din å svare på, indikerer at du knapt har fullført videregående. Anonymkode: 7ec39...41c Du virker mer og mer oppegående for hvert innlegg du skriver.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:00 #38 Skrevet søndag kl 14:00 Romkom skrev (8 minutter siden): Rangering av studiesteder er basert på fullstendig arbitrære kriterier som ikke har særlig mye å si for studentene som studerer der. Det er åpenbart få fra andre land som søker seg til medisinstudiet i Norge da det 1. forutsetter at du kan norsk og 2. krever ekstremt gode karakterer. De som studerer i andre land enn sitt eget gjør det som hovedregel fordi de ikke kom inn i sitt eget land, eks. øst-europa, eller fordi lønnen er svært høy og de allerede kan språket, eks. USA. Det er ganske mange utenlandske spesialister som søker seg til jobb i Norge, bla. pga. lønn og arbeidsbetingelser. Svaret mitt her var angående den antatt norske personen du kjenner i Frankfurt, som vil stille bak enhver lege utdannet i Norge i jobbsøker køen. Du tar rett og slett feil. 😘 Anonymkode: 7ec39...41c 1 1
Romkom Skrevet søndag kl 14:04 #39 Skrevet søndag kl 14:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tar rett og slett feil. 😘 Anonymkode: 7ec39...41c Alt jeg har sagt er lett dokumenterbart, at du ikke evner å komme med ett eneste saklig argument understøtter det ganske grundig.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:11 #40 Skrevet søndag kl 14:11 Romkom skrev (6 minutter siden): Alt jeg har sagt er lett dokumenterbart, at du ikke evner å komme med ett eneste saklig argument understøtter det ganske grundig. Lev i bobla di om at Norge er i verdenstoppen i medisin du. 💪🏻 Du driter deg ut. Anonymkode: 7ec39...41c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå