AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:00 #1 Skrevet lørdag kl 08:00 Heisann! Jeg studerer sisteåret mitt nå i utlandet og når jeg er ferdig vil jeg sitte med en gjeld på 1,2 mill. Siden den er så høy er det viktig for meg å gjør et godt valg når det kommer til nedbetaling. Jeg har tenkt på å utsette betalingen i 3 år som er max. Da vil rentene fortsatt løpe, og lånet bli dyrere. Jeg skal ikke bruke pengene jeg sparer på det, men investere de i noe som forhåpentligvis gir bedre avkastning. Noen tanker? Anonymkode: 1d292...ae3
Hmmm1 Skrevet lørdag kl 08:04 #2 Skrevet lørdag kl 08:04 Eneste er vel egentlig aktiv fofvaltningsfond eller aksjer, indeksfond har jo som regel en årlig avkastning på 8% som er noe bedre men det er mer langsiktig enn 3 år
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:13 #3 Skrevet lørdag kl 08:13 Hmmm1 skrev (6 minutter siden): Eneste er vel egentlig aktiv fofvaltningsfond eller aksjer, indeksfond har jo som regel en årlig avkastning på 8% som er noe bedre men det er mer langsiktig enn 3 år Ts har ikke nødvendigvis en tidshorisont på bare 3 år. H*n kan utsette nedbetaling i 3 år, investere de pengene i fond, og så begynne å nedbetale studielånet uten æ røre fondet. Spørsmålet er når TS trenger kapitalen fra investeringen til feks å kjøpe leilighet. Anonymkode: 14f4b...48f
Romkom Skrevet lørdag kl 08:13 #4 Skrevet lørdag kl 08:13 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Heisann! Jeg studerer sisteåret mitt nå i utlandet og når jeg er ferdig vil jeg sitte med en gjeld på 1,2 mill. Siden den er så høy er det viktig for meg å gjør et godt valg når det kommer til nedbetaling. Jeg har tenkt på å utsette betalingen i 3 år som er max. Da vil rentene fortsatt løpe, og lånet bli dyrere. Jeg skal ikke bruke pengene jeg sparer på det, men investere de i noe som forhåpentligvis gir bedre avkastning. Noen tanker? Anonymkode: 1d292...ae3 Det er såvidt jeg vet ikke noe du kan investere i som vil gi noe betydningsfull høyere avkastning på så kort tid uten høy risiko. Veldig kjedelig å sette av 600k på fond ila. 3 år som faller 7% i verdi på grunn av tollkrig. Jeg hadde heller gått for å betale det raskere ned, spesielt om du ikke har planer om å bli ufør med det første. Gitt hvor høy renten er nå. 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:16 #5 Skrevet lørdag kl 08:16 Ville fått meg jobb i Finnmark og bodd her i noen år for å få nedskrevet så mye som mulig på studielånet. Utover det så er studielån et helt greit lån å ha. Gode betingelser og det er et lån som ikke arves, dersom man skulle falle fra. Anonymkode: fd364...295 9 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:24 #6 Skrevet lørdag kl 08:24 Jeg har hatt 13,9% annualisert nettoavkastning på crowdlending de siste årene. Anonymkode: afc03...555 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:57 #7 Skrevet lørdag kl 08:57 Å utsette betalingen i 3 år med så høy gjeld er jo helt sinnsyk tankegang. Da bruker du opp dine betalingutsettelser og sitter med skjegget i postkassa den dagen du har bruk for det. Hva om du ender opp som arbeidsledig etter disse tre årene, da sitter du igjen med sinnsyk høy månedelige betalinger som du ikke lenger kan utsette? Da er du nødt til å betale. Har du ikke råd til det, så blir du skyldig til staten, som er den VERSTE kreditoren du kan ha. Å sette dem i fond er ingen god løsning, da en tidshorisont på så kort tid kan bety tap. Bare før du har utsatt regningen din, vil de månedelige avdragene ligge på over 8000 kr i mnd. Ved å utsette i 3 år kommer lånet til å vokse en god del, å de månedlige avdragene vil bli langt høyere. Anonymkode: 3295f...0eb 16 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:00 #8 Skrevet lørdag kl 09:00 Vil legge til, går utifra at TS med denne utdanningen ville finne seg en god betalt jobb, men ender du opp som ufør eller arbeidsledig, så betaler NAV vanligvis bare ut opp mot 6G. Har du en god forsikring og frisk på forhånd, så kan det være du får utbetalt inntektstapet fra forsikringen, men men kan vel ikke sikre seg mot arbeidsledighet. Derfor MÅ ts ta høyde for et scenario der man som arbeidsledig sitter igjen med maks 6G utbetalt og kan klare å betjene lånene utenom. Noe annet er jo helt sinnsykt. Anonymkode: 3295f...0eb 6 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:19 #9 Skrevet lørdag kl 09:19 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vil legge til, går utifra at TS med denne utdanningen ville finne seg en god betalt jobb, men ender du opp som ufør eller arbeidsledig, så betaler NAV vanligvis bare ut opp mot 6G. Har du en god forsikring og frisk på forhånd, så kan det være du får utbetalt inntektstapet fra forsikringen, men men kan vel ikke sikre seg mot arbeidsledighet. Derfor MÅ ts ta høyde for et scenario der man som arbeidsledig sitter igjen med maks 6G utbetalt og kan klare å betjene lånene utenom. Noe annet er jo helt sinnsykt. Anonymkode: 3295f...0eb En liten korreksjon her, bare:. NAV betaler IKKE ut 6G i dagpenger/AAP/ufør. Disse ytelsene er en prosentdel av det du tjente før du ble arbeidsledig/syk, og NAV teller bare med inntekt opp til 6G. Så f.eks maksimum AAP er ikke 6G, det er 66% av 6G. Anonymkode: 94c28...f76 1 5
Sniff76 Skrevet lørdag kl 09:22 #10 Skrevet lørdag kl 09:22 Har du regnet på hva dette koster deg? 1,2 mill i studiegjeld kan også sette store kjepper i hjulene for å få kjøpt deg bolig. Jeg hadde ikke valgt å ha det avdragsfritt og tatt sjansen på å få stor avkastning på kort tid. Hvis 1,2 mill skal nedbetales f.eks. på 25 år og renten er 5,1 %, betaler du 5000 i rente per mnd og skulle egentlig betalt ca 2000 i avdrag. Det er en stor kostnad for å investere 2000 kr, synes jeg. 5 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:29 #11 Skrevet lørdag kl 09:29 Jeg ville muligens utsatt et års tid, for å komme meg på beina. Skaffe arbeid, bolig, spart opp en liten buffer osv. Så ville jeg begynt å betale. Å ha mulighet for å utsette betaling ytterligere kan være greit å ha i bakhånd, om du skulle få økonomisk trøbbel på noe vis. Om det er mulig mtp jobb, så bosett deg et sted du får nedskrevet studielånet. Jeg valgte Nord-Troms, det var gull verdt. Nå sitter jeg uten studielån og eier leilighet i Oslo. Anonymkode: 2dee7...072 3
Doloressa Skrevet lørdag kl 09:30 #12 Skrevet lørdag kl 09:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heisann! Jeg studerer sisteåret mitt nå i utlandet og når jeg er ferdig vil jeg sitte med en gjeld på 1,2 mill. Siden den er så høy er det viktig for meg å gjør et godt valg når det kommer til nedbetaling. Jeg har tenkt på å utsette betalingen i 3 år som er max. Da vil rentene fortsatt løpe, og lånet bli dyrere. Jeg skal ikke bruke pengene jeg sparer på det, men investere de i noe som forhåpentligvis gir bedre avkastning. Noen tanker? Anonymkode: 1d292...ae3 Skjønner ikke hvorfor noen ville valgt å studere i utlandet når man får gratis utdanning i Norge. 1.2mill. er jo helt sinnsykt! Hvis ikke man klarer å skaffe en meget godt betalt jobb i Silicone Valley etter man fullfører en såpass dyr utdanning, så har man nesten ødelagt livet sitt med en slik studiegjeld. 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:03 #13 Skrevet lørdag kl 10:03 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vil legge til, går utifra at TS med denne utdanningen ville finne seg en god betalt jobb, men ender du opp som ufør eller arbeidsledig, så betaler NAV vanligvis bare ut opp mot 6G. Har du en god forsikring og frisk på forhånd, så kan det være du får utbetalt inntektstapet fra forsikringen, men men kan vel ikke sikre seg mot arbeidsledighet. Derfor MÅ ts ta høyde for et scenario der man som arbeidsledig sitter igjen med maks 6G utbetalt og kan klare å betjene lånene utenom. Noe annet er jo helt sinnsykt. Anonymkode: 3295f...0eb Helt utrolig at du klarer å komme med et "råd" i denne tråden, når du har så lite kunnskap om emnet. Som andre har påpekt allerede, kan man maksimalt få 66 % av 6 G i uføretrygd. Hvis ts da ikke har forsikring som gir utbetaling utenom dette, vil hun være innenfor inntektsgrensa til Lånekassen, slik at hun får nedskrevet nesten hele studielånet. Og dersom hun blir stående med lav inntekt pga. f. eks. arbeidsledighetstrygd, vil hun kunne få slippe å betale renter på studielånet for en periode. Anonymkode: 0e8c5...941 1
bare innom en tur Skrevet lørdag kl 10:13 #14 Skrevet lørdag kl 10:13 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt 13,9% annualisert nettoavkastning på crowdlending de siste årene. Anonymkode: afc03...555 Da har du vært heldig. Jeg har hatt 4% annualisert avkastning på Crowdlending, fordelt på 30-40 lån. Crowdlending er noe jeg fraråder på det sterkeste. De som søker lån der er slike som bankene ikke vil ha som kunder pga liten kredittverdighet. Det er mange misligholdte lån. Men den største ulempen er at pengene er bundet. Kjøp heller andeler i vanlige rentefond. Mange av rentefondene har like høy avkastning, og de kan selges på dagen, når man trenger pengene. Endret lørdag kl 10:14 av bare innom en tur 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:14 #15 Skrevet lørdag kl 10:14 https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/#samtykke-banner Ser renten hos lånekassen ligger på 5,175% nå. Utsetter du i 3 år vil lånet på 1,2 mill ha vokst til 1,396 mill viss renten holder seg på samme nivå. Jeg ville ikke ha brukt opp utsettelsene du får hos lånekassen. De er grei å ha viss det kommer en periode senere i livet hvor du ikke kan betale av ulike grunner. Bruker du de opp nå så kan det ødelegge mye for deg senere i livet. Anonymkode: 7f1ea...69f 6 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:29 #16 Skrevet lørdag kl 10:29 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): En liten korreksjon her, bare:. NAV betaler IKKE ut 6G i dagpenger/AAP/ufør. Disse ytelsene er en prosentdel av det du tjente før du ble arbeidsledig/syk, og NAV teller bare med inntekt opp til 6G. Så f.eks maksimum AAP er ikke 6G, det er 66% av 6G. Anonymkode: 94c28...f76 Ja du har du selvsagt rett i. Beklager, betalingen blir eventuelt enda lavere ja. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt utrolig at du klarer å komme med et "råd" i denne tråden, når du har så lite kunnskap om emnet. Som andre har påpekt allerede, kan man maksimalt få 66 % av 6 G i uføretrygd. Hvis ts da ikke har forsikring som gir utbetaling utenom dette, vil hun være innenfor inntektsgrensa til Lånekassen, slik at hun får nedskrevet nesten hele studielånet. Og dersom hun blir stående med lav inntekt pga. f. eks. arbeidsledighetstrygd, vil hun kunne få slippe å betale renter på studielånet for en periode. Anonymkode: 0e8c5...941 Du bør heller ikke komme med råd, for det du sier her stemmer ikke. Om man skal få ekstra betalingsutsettelser og sletting av renter av Lånekassen, så fordrer det at man har lav nok inntekt til det også. Det er ikke bare arbeidsledighet som avgjør. Jeg gikk inn på kalkulator og regnet ut hva man maks kan få maks i dagpenger, altså opp til 6G og 66% av det. Det er 486 319 kr i året. Inntektsgrensen for å få slettet renter er 421 000 kr per nå. Dermed vil ikke TS få slettet renter om hun får fullt opp med dagpenger. Det gir egentlig mening. De fleste som har en inntekt på 421 000 kr i året er i stand til å betjene et gjennomsnittlig studielån. Men med studiegjeld på 1,2 mill i året, som man da potensielt har økt til nesten 1,4 mill på så sitter man med dagens rentesats med en månedlig regning på 9400 kr som må betales. Anonymkode: 3295f...0eb 1 2
Loboto Skrevet lørdag kl 10:38 #17 Skrevet lørdag kl 10:38 Bare vær klar over at om du bruker opp tre år med utsettelse går låne til inkasso om du ikke klarer å betjene det senere. La oss si du feks blir arbeidsledig eller syk en periode. Det er da du blir å trenge utsettelse. 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:50 #18 Skrevet lørdag kl 10:50 Dersom du har tatt utdanning innen et yrke du kan utøve i et av de områdene der du får avskrevet studielån: Jeg ville heller tilbragt tre år et slikt sted. Jobbet så mye jeg kunne i de årene og bodd billig. Da kan studielånet være borte etter tre år. Anonymkode: dd03c...56e 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:51 #19 Skrevet lørdag kl 10:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville muligens utsatt et års tid, for å komme meg på beina. Skaffe arbeid, bolig, spart opp en liten buffer osv. Så ville jeg begynt å betale. Å ha mulighet for å utsette betaling ytterligere kan være greit å ha i bakhånd, om du skulle få økonomisk trøbbel på noe vis. Om det er mulig mtp jobb, så bosett deg et sted du får nedskrevet studielånet. Jeg valgte Nord-Troms, det var gull verdt. Nå sitter jeg uten studielån og eier leilighet i Oslo. Anonymkode: 2dee7...072 Dette er det beste rådet så langt. Om man skal utsette, gjør det en kort periode, og spar resten av utsettelsene til senere. Ang. å bosette seg et sted for å få nedbetalt studielånet, så er dette utvidet til å gjelde en del distrikskommuner. så man trenger slettes ikke å bosette seg så langt nord, men men får desidert nedskrevet mest ved å bosette seg i Nord ja. Men 25 000 nedskriving i året er jo også ganske greit for å flytte til en vakker Vestlandsbygd Anonymkode: 3295f...0eb 1
Romkom Skrevet lørdag kl 10:52 #20 Skrevet lørdag kl 10:52 Doloressa skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor noen ville valgt å studere i utlandet når man får gratis utdanning i Norge. 1.2mill. er jo helt sinnsykt! Hvis ikke man klarer å skaffe en meget godt betalt jobb i Silicone Valley etter man fullfører en såpass dyr utdanning, så har man nesten ødelagt livet sitt med en slik studiegjeld. I hvilken verden er et liv ødelagt med et lån på 1.2 million? Om han/hun er lege kan hele summen tjenes inn ila. 2-3 år med veldig mange ekstravakter og et lavt forbruk. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå