Tubaluba Skrevet 31. mai #1 Skrevet 31. mai Jeg skal selge en liten hytte på fjellet. Det er en rimelig hytte (maks 450.000), og tenkte å ordne alt selv med oppgjør og papirer. Er dette innafor; dvs mye arbeid og overkommelig for meg som ikke har gjort dette før? Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 31. mai #2 Skrevet 31. mai Alt er mulig, men jeg ville fått en advokat/eiendomsmegler til å ta oppgjøret og de registreringene som skal gjøres for å være sikker på at ingenting blir glemt. Jeg hadde i allfall ikke kjøpt eiendom uten at dette hadde blitt ordnet av en som har dette som jobb for å ha en viss trygghet for at ting blir gjort riktig. Tenker at dette er verdt de tusenlappene det koster I trygghet for begge parter. (Jeg har kjøpt hus 2 ganger og solgt 1 gang uten megler, men brukt de kun for oppgjør. Sist gang for et år siden, og da betalte jeg 17.500 kr for dette) Anonymkode: bf555...bd3 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #3 Skrevet 31. mai Hvor er hytta? Vi kikker etter en grei hytte i nærheten av oss. Du må/bør ha tilstandsrapport for kjøper har mange rettigheter ifm med kjøp/skjulte feil og mangler. Anonymkode: 27c65...97d 1
Gjest jegerrinne Skrevet 31. mai #4 Skrevet 31. mai Hadde tatt via advokat slik at alt av papirer blir rett
AnonymBruker Skrevet 31. mai #5 Skrevet 31. mai Bruk advokat eller propr for papirarbeid. Det er rimelig. Anonymkode: 5a45e...0da 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6 Skrevet 31. mai Jeg ville ikke brukt advokat for en såpass liten sum. Sett opp en kontrakt og skriv klart og tydelig at hytta selges «as is», og at kjøper har synfart eiendommen. Har kjøpt hytte privat selv, for 30.000 kr Anonymkode: a7ed7...746
AnonymBruker Skrevet 31. mai #7 Skrevet 31. mai Besteforeldrene mine solgte en "billig" hytte privat. Jeg tok bildene, la dem ut på Finn.no og de brukte advokat for å utforme en avtale og ordne med tinglysing osv. Det kostet veldig lite sammenlignet med megler og var en trygghet for både selger og kjøper. Anonymkode: 70fa7...e61
AnonymBruker Skrevet 31. mai #8 Skrevet 31. mai Noen kjøpere kan være skeptiske, og husk å få med ALT som kan være galt i en kontrakt. Heldigvis er det avtalefrihet ved privatsalg. Anonymkode: 7dce8...857
AnonymBruker Skrevet 31. mai #9 Skrevet 31. mai Èn situasjon som muligens kan by på utfordringer er dersom kjøper lånefinansierer hytta, med sikkerhet i hytta? Banker ønsker vel gjerne å overføre lånet til en oppgjørskonto hos megler/advokat i slike tilfeller. Som kjøper ville jeg muligens vært litt skeptisk (kanskje helt uten grunn) til å betale direkte til deg som selger. Vi mennesker er generelt redde for å gjøre feil i slike situasjoner, og for kjøper vil det nok føles som en trygghet at oppgjøret går via en tredjepart. Men for all del, caset ditt er helt gjennomførbart. Anonymkode: ae458...27a
Tubaluba Skrevet 31. mai Forfatter #10 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor er hytta? Vi kikker etter en grei hytte i nærheten av oss. Du må/bør ha tilstandsrapport for kjøper har mange rettigheter ifm med kjøp/skjulte feil og mangler. Anonymkode: 27c65...97d Hytta ligger i Rendalen.
AnonymBruker Skrevet 31. mai #11 Skrevet 31. mai Nei, man MÅ ikke ha tilstandsrapport. Er det en billig hytte ser du an hvem du selger til og tar alle forbehold med i kontrakten. Har kjøpt og solgt flere ganger uten "forsikring" og det har gått helt fint. Kjenner flere som ikke får hjelp med "boligkjøperforsikring" uansett. Anonymkode: 7dce8...857
AnonymBruker Skrevet 31. mai #12 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Èn situasjon som muligens kan by på utfordringer er dersom kjøper lånefinansierer hytta, med sikkerhet i hytta? Banker ønsker vel gjerne å overføre lånet til en oppgjørskonto hos megler/advokat i slike tilfeller. Som kjøper ville jeg muligens vært litt skeptisk (kanskje helt uten grunn) til å betale direkte til deg som selger. Vi mennesker er generelt redde for å gjøre feil i slike situasjoner, og for kjøper vil det nok føles som en trygghet at oppgjøret går via en tredjepart. Men for all del, caset ditt er helt gjennomførbart. Anonymkode: ae458...27a Hvem er det som tar opp lån for å kjøpe hytte til 450.000? Har man ikke 450.000 så er man neppe i stand til å drifte en hytte. Anonymkode: a7ed7...746
AnonymBruker Skrevet 31. mai #13 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem er det som tar opp lån for å kjøpe hytte til 450.000? Har man ikke 450.000 så er man neppe i stand til å drifte en hytte. Anonymkode: a7ed7...746 Siterer meg selv for å føye til at hvis man virkelig trenger lån på 450.000 så tar man pant i bolig, ikke i hytta. Anonymkode: a7ed7...746
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå