AnonymBruker Skrevet 31. mai #1 Skrevet 31. mai Jeg ble vitne til en alvorlig nesten-ulykke og har film på dashcam. Situasjonen er slik: 30 grense, uoversiktlig vei/sving. Et barn (kanskje ti år) står ved et fotgjengerfelt og skal antagelig krysse veien. Det er ikke fortau med kant, altså er det ikke et naturlig skille mellom fortau og bilvei. Barnet står likevel et godt stykke unna der det er naturlig at biler skal kjøre. en bil kommer i sikkert 70 km/t, om ikke mer, og sneier barnet. Barnet kommer uskadd fra det, men bilen er altså cm, om ikke mm fra å treffe barnet. Bilen raser videre, stopper ikke eller noe. jeg kjenner ikke barnet eller bilfører, men opplever situasjonen meget farlig og har lyst til å anmelde slik at førerenkan te seg bedre i trafikken. Er det mulig? Vil det ha noe for seg? Anonymkode: c7782...e77 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #3 Skrevet 31. mai Du trenger jo ikke anmelde, men du kan overlate filmen til politiet og la de ta det videre. Anonymkode: 27864...94c 10
AnonymBruker Skrevet 31. mai #5 Skrevet 31. mai Bare å gi beskjed om at du har video av helt særdeles farefull kjøring med stor risiko for personskade og ønsker å gi politiet denne. De kan vurdere eventuell påtale, både hvilket straffebud som er aktuelt og om dette er noe å gå videre med, du trenger ikke si noe om rett paragraf eller levere inn en anmeldelse selv. Anonymkode: 6f806...067 8
Melus Skrevet 31. mai #6 Skrevet 31. mai Bare det at føreren kjørte i 70 km/t i en 30-sone er jo nok til å frata vedkommende førerkortet. 5 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai #7 Skrevet 31. mai Melus skrev (1 time siden): Bare det at føreren kjørte i 70 km/t i en 30-sone er jo nok til å frata vedkommende førerkortet. Enig, men jeg har hørt at videobevis ikke er tilstrekkelig. De kan nemlig ikke måle fart gjennom video, og dermed er det ikke bevismateriale nok til å frata noen lappen, selv om det åpenbart er tydelig på video at fartsgrensen er betydelig overskredet. Men kanskje kan uaktsomhet komme inn i bildet her med tanke på det barnet som nesten ble sneiet ned. Dessuten, man blir veldig fort fartsblind. 70 km/t i 30-sone høres såpass vilt ut at jeg ikke tror på at det er sant. Men om noen kjører i 50 km/t i 30 km/t vil jeg tippe at det oppleves veldig fort den som holder fartsgrensa. Anonymkode: d1c07...c1d 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #8 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ble vitne til en alvorlig nesten-ulykke og har film på dashcam. Situasjonen er slik: 30 grense, uoversiktlig vei/sving. Et barn (kanskje ti år) står ved et fotgjengerfelt og skal antagelig krysse veien. Det er ikke fortau med kant, altså er det ikke et naturlig skille mellom fortau og bilvei. Barnet står likevel et godt stykke unna der det er naturlig at biler skal kjøre. en bil kommer i sikkert 70 km/t, om ikke mer, og sneier barnet. Barnet kommer uskadd fra det, men bilen er altså cm, om ikke mm fra å treffe barnet. Bilen raser videre, stopper ikke eller noe. jeg kjenner ikke barnet eller bilfører, men opplever situasjonen meget farlig og har lyst til å anmelde slik at førerenkan te seg bedre i trafikken. Er det mulig? Vil det ha noe for seg? Anonymkode: c7782...e77 Ja, dette både kan og bør du levere en anmeldelse på. Anonymkode: 288c1...dea 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #9 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig, men jeg har hørt at videobevis ikke er tilstrekkelig. De kan nemlig ikke måle fart gjennom video, og dermed er det ikke bevismateriale nok til å frata noen lappen, selv om det åpenbart er tydelig på video at fartsgrensen er betydelig overskredet. Men kanskje kan uaktsomhet komme inn i bildet her med tanke på det barnet som nesten ble sneiet ned. Dessuten, man blir veldig fort fartsblind. 70 km/t i 30-sone høres såpass vilt ut at jeg ikke tror på at det er sant. Men om noen kjører i 50 km/t i 30 km/t vil jeg tippe at det oppleves veldig fort den som holder fartsgrensa. Anonymkode: d1c07...c1d Det spiller ingen rolle. Ved å gjøre Politiet oppmerksom kan de kjøre kontroller og andre kampanjer for å øke trafikksikkerheten i dette området. Hvem vet. Kanskje det redder livet til noen neste gang denne bilisten kommer kjørende. Anonymkode: 288c1...dea 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #10 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ble vitne til en alvorlig nesten-ulykke og har film på dashcam. Situasjonen er slik: 30 grense, uoversiktlig vei/sving. Et barn (kanskje ti år) står ved et fotgjengerfelt og skal antagelig krysse veien. Det er ikke fortau med kant, altså er det ikke et naturlig skille mellom fortau og bilvei. Barnet står likevel et godt stykke unna der det er naturlig at biler skal kjøre. en bil kommer i sikkert 70 km/t, om ikke mer, og sneier barnet. Barnet kommer uskadd fra det, men bilen er altså cm, om ikke mm fra å treffe barnet. Bilen raser videre, stopper ikke eller noe. jeg kjenner ikke barnet eller bilfører, men opplever situasjonen meget farlig og har lyst til å anmelde slik at førerenkan te seg bedre i trafikken. Er det mulig? Vil det ha noe for seg? Anonymkode: c7782...e77 Du kan anmelde hva som helst. Hva politiet gjør, kan ingen forutsi. Du kan og ringe politiet på en vanlig virkedag, og snakke med noen om denne saken, der dere blir enige om hva du gjør videre. Anonymkode: c8154...ba1 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #11 Skrevet 31. mai Ville helt klart gitt videoen videre til politiet. Om ikke annet lagres kanskje bilnummeret i tilfelle tilsvarende saker kommer opp senere så det er lettere for de å bygge sak på vedkommende. Om man kjører 70 i 30-sone er det neppe et engangstilfelle. Anonymkode: b761e...88a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #12 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig, men jeg har hørt at videobevis ikke er tilstrekkelig. De kan nemlig ikke måle fart gjennom video, og dermed er det ikke bevismateriale nok til å frata noen lappen, selv om det åpenbart er tydelig på video at fartsgrensen er betydelig overskredet. Men kanskje kan uaktsomhet komme inn i bildet her med tanke på det barnet som nesten ble sneiet ned. Dessuten, man blir veldig fort fartsblind. 70 km/t i 30-sone høres såpass vilt ut at jeg ikke tror på at det er sant. Men om noen kjører i 50 km/t i 30 km/t vil jeg tippe at det oppleves veldig fort den som holder fartsgrensa. Anonymkode: d1c07...c1d Anonymkode: 8ce3f...1c1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #13 Skrevet 1. juni Ville lagt ut filmen anonymt på YouTube uten å sladde bilnummeret Anonymkode: a9337...ba7 1
Fountaine Skrevet 1. juni #14 Skrevet 1. juni Politiet har viktigere ting å gjøre. Det skjedde ingen ulykke. Når har egentlig noen fått straff for en nesten ulykke? Hvis politiet hadde sett det hadde kanskje vedkommende mistet førerkortet og fått bot.
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Jeg ville sendt det inn til politiet og se om de gjør noe med det… Ekkelt at folk holder på sånn. Anonymkode: 0a46d...dfc
AnonymBruker Skrevet 5. juni #16 Skrevet 5. juni Fountaine skrev (På 1.6.2025 den 14.22): Politiet har viktigere ting å gjøre. Det skjedde ingen ulykke. Når har egentlig noen fått straff for en nesten ulykke? Hvis politiet hadde sett det hadde kanskje vedkommende mistet førerkortet og fått bot. Politiet har viktigere ting å gjøre enn å forhindre at barn blir drept? List gjerne i vei hva du mener det er. Anonymkode: 2b0c6...199
Snok1 Skrevet 5. juni #17 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 11.05): Enig, men jeg har hørt at videobevis ikke er tilstrekkelig. De kan nemlig ikke måle fart gjennom video, og dermed er det ikke bevismateriale nok til å frata noen lappen, selv om det åpenbart er tydelig på video at fartsgrensen er betydelig overskredet. Skal ikke Politiet selv få anledning til å vurdere dette?
Snublefot62 Skrevet 5. juni #18 Skrevet 5. juni Jeg hadde sendt dette til politiet så får de selv vurdere om det er alvorlig, om de har kapasitet og om de vil gå videre med saken. Det stemmer for øvrig ikke at de ikke kan «måle fart» på video men videoen må ha en viss kvalitet og de må kunne se hvor lang tid det har gått mellom to tydelige referansepunkt de vet avstanden mellom. Et normalt dashcamera i dag klarer dette fint så lenge de er to synlige referansepunkt. For eks fotgjengerfelt og et skilt/lyktestolpe. 2
Snok1 Skrevet 5. juni #19 Skrevet 5. juni Fountaine skrev (På 1.6.2025 den 14.22): Politiet har viktigere ting å gjøre. Det skjedde ingen ulykke. Når har egentlig noen fått straff for en nesten ulykke? Hvis politiet hadde sett det hadde kanskje vedkommende mistet førerkortet og fått bot. Det er straff.
Gjest Lawyam Skrevet 5. juni #20 Skrevet 5. juni Enig med flertallet. Gi den til politiet og overlat saken til dem. Da har du hvertfall gjort det du kan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå