Gå til innhold

Når er man for gammel til å bo i hus uten heis?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (2 minutter siden):

Noen bor i blokk uten heis hele livet (til 80-90 år). Det blir jo en treningssak.

Blokker opptil 6 etasker og uten heis er normalt i mange land.

Håper på å klare det i minst 20 år til. Er 18. 

Anonymkode: 1d4fe...57f

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper på å klare det i minst 20 år til. Er 18. 

Vet du troller, MEN; Du kan aldri vite. Alvorlig sykdom slik at man blir ufør med smerter kan skje hele livet.

Min bror på 36 år kunne feks ikke bodd i hus/leilighet med trapper. Det kunne han for bare 5 år siden.

Anonymkode: 527df...bcc

• Liker 7
AnonymBruker

Det er ikke noen fast alder for det og sykdom kan komme tidligere i livet, men mange 80-åringer sliter med trapper og har de rullator er dørstokker en hindring. 

Anonymkode: 8fd6d...40a

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg ble lam som 30-åring, så det finnes ingen garantier. I mange hus kan det gjøres mange tilpasninger da, som trappeheis o.l. Det er greit å ha i tankene, men som 18-åring kan du ha 60 gode år til før du trenger heis!

Anonymkode: 5859f...a4f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når er man for gammel til å bo i hus uten heis/hus med trapper? Er 18. Hvis jeg kjøper/leier noe uten heis eller med trapper, vil jeg kunne bo der om 20 år? 30 år? 

Det kommer jo helt an på personen. Noen har ikke god nok helse til trapper når de er 50-60, noen kunne fint gått opp trappene som 100 åring. Helt inviduelt. Men ja mest trolig kan du bo der i mange flere år enn 30. Må legge til at selfølgelig kan ting endre seg før også. Ting kan skje i morgen, neste månde eller det kan skje om 50+ år

Anonymkode: 020cb...625

• Liker 1

Det kommer helt an på helsa og hvor lenge du lever, men om ingenting spesielt skjer, så vil jeg si det går greit i 60 år til.

Alltids en fordel med heis, spesielt i en høy bygning, men sånn funksjonsmessig, så kan du altså bo der i mange år til! 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når er man for gammel til å bo i hus uten heis/hus med trapper? Er 18. Hvis jeg kjøper/leier noe uten heis eller med trapper, vil jeg kunne bo der om 20 år? 30 år? 

Noen kan bo uten heis og med trapper hele livet, andre kan bli påkjørt av trikken og være avhengig av rullestol fra de er barn og resten avlivet. Kan du se inn i fremtiden? Ikke det nei, skal du da sikre deg at du kan bo på samme stedet i årevis så finner du bolig med universell utforming. Eller legger inn i planen din at dumt flytte dersom du ikke klarer å gå opp 117 trappetrinn. 

Anonymkode: cde09...01f

• Liker 2
AnonymBruker

Mange 40/50-åringer er i dag ved langt bedre helse enn overvektige 20-åringer. Mange på din alder gidder ikke engang å gå på skole eller å jobbe. Så her er det din egen latskap og helse som setter standarden. 

Anonymkode: a9c92...bc2

• Liker 2
  • Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange 40/50-åringer er i dag ved langt bedre helse enn overvektige 20-åringer. Mange på din alder gidder ikke engang å gå på skole eller å jobbe. Så her er det din egen latskap og helse som setter standarden. 

Anonymkode: a9c92...bc2

Dette er faktisk veldig sant. 

Jeg er 61 og løper trapper lett som bare det, noe jeg ikke klarte da jeg var yngre, tyngre og fysisk passiv. 😉

Anonymkode: f8222...f62

• Liker 2

Det er jo lenge til når du kun er 18. Kanskje vil du uansett flytte til hus eller lignende hvis du får partner, barn osv.

Ville selv tenkt mot pensjonistalder. Ja, man kan bo i hus uten heis til man blir 95, men av egen erfaring med familie, så klarer de da ikke å stå for en flytteprosess når de er så gamle og brekker lårhalsen eller lignende. Da blir det manko på dusjing og dostol i stua.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Jeg var i et møte her om dagen og der kom det en mann på ca 90, som småløp opp trappa til 2.etasje, og en dame på max 60 knapt kom seg opp (men orket ikke å gå bort til den andre inngangen og ta heisen)

Anonymkode: d2cd3...6d1

AnonymBruker

Ingen vet med sikkerhet, derfor kjøpte jeg livsløpsleilighet med to etasjer. Jeg bor hovedsaklig i første etasje mens barna har stue,  (eldste sitt) soverom og bad oppe. Jeg kan bruke hele huset mens helsen holder, men dørene er bredere, ingen høye svill og alt er tilrettelagt for "i tilfelle helsen går til h". Er 46 nå

Anonymkode: 4b4c5...3de

• Liker 2

Jeg har truffet en dame på 101 som fortsatt bodde i fjerde etasje uten heis, og besteforeldre mine bodde i enebolig på to plan livet ut. Jeg ble kronisk syk med funksjonsnedsettelser som 40-åring og sliter når heisen står.

Det fine er at et boligkjøp ikke er en livstidsdom. De fleste flytter noen ganger i løpet av livet, ikke minst fordi behovene man har vil endre seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...