Karen1987 Skrevet 30. mai #1 Skrevet 30. mai Mulonda «Maven» Rashidi, den nyvalgte lederen i ungdomspartiet til FOR, beskriver Nord-Korea som et av verdens frieste og mest demokratiske land. Bør vi ikke være bekymret for at slike holdninger finnes i norske partier? Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/lederen-i-fors-ungdomsparti-hyller-nord-korea/s/5-95-2458262 8 1
senior Skrevet 30. mai #2 Skrevet 30. mai (endret) Mine fienders fiender er mine venner . . . Når du er oppdratt til å hate USA kan du da få mange tvilsomme venner . . . Vi behøver kanskje ikke være så veldig bekymret så lenge vi vet hvor vi har dem og de er uten praktisk innflytelse i samfunnet. Dette minner om den gangen Mao og Pol Pot var helter, Albania var Europas fyrtårn og Sovjet var et drømmesamsunn . . . og nå er de tilbake hos Putin og hans lakeier uten forståelse for annet enn at det er fiender av USA og NATO. Da spiller det plutselig ingen rolle at de er superkapitalistiske mafioser og oligarker som raner samfunnet sitt og dreper sine motstandere på bestialsk vi's. Endret 31. mai av senior 11
NordicViking Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai (endret) Karen1987 skrev (1 time siden): Mulonda «Maven» Rashidi, den nyvalgte lederen i ungdomspartiet til FOR, beskriver Nord-Korea som et av verdens frieste og mest demokratiske land. Bør vi ikke være bekymret for at slike holdninger finnes i norske partier? Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/lederen-i-fors-ungdomsparti-hyller-nord-korea/s/5-95-2458262 Fra Nettavisen: "– Jeg mener at det du prater om der, er liberale verdier som USA forsøker å påføre andre land. Nord-Korea har andre verdier. Det er ikke i kontakt med virkeligheten å si at de ikke er demokratiske. Nord-Koreas grunnlov er veldig demokratisk. Alle har rett til å jobbe, og alle har rett til helsetjenester og skole." ... Hva med retten til å ytre seg kritisk til det sittende regimet? Hva med retten til å organisere seg i uavhengige fagforeninger eller andre politiske partier enn det kommunistiske partiet? Ligger det under "andre verdier" som Nord-Korea ikke trenger? Nord-Korea er et av Asias fattigste land. Store deler av befolkningen lever i fattigdom, mens det autoritære regimet lever i luksus. Skole, jobb og helsetjenester er fine greier, men det er ikke til mye hjelp dersom du kastes i fengsel for å opponere mot regimet. Endret 30. mai av NordicViking 15
Tror og ser det Skrevet 30. mai #4 Skrevet 30. mai Farlig ord fra en som virker ganske virkelighetsfjern. 8
Hololo Skrevet 30. mai #5 Skrevet 30. mai FOR er vel bare et tulle parti som vi kan le litt av, trenger noen av de i ny og ne, akkurat som bompenge partiet. så får de litt plass i Norske aviser, blir sikker noen få stemmer av det så er de glemt til neste år. 5 1
Melkebarten Skrevet 30. mai #6 Skrevet 30. mai Karen1987 skrev (1 time siden): Mulonda «Maven» Rashidi, den nyvalgte lederen i ungdomspartiet til FOR, beskriver Nord-Korea som et av verdens frieste og mest demokratiske land. Bør vi ikke være bekymret for at slike holdninger finnes i norske partier? Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/lederen-i-fors-ungdomsparti-hyller-nord-korea/s/5-95-2458262 Nei, vi trenger ytringsfrihet, resten av oss ca 4,999,990 vet jo at dette ikke stemmer. La de komme med tankesettet sitt, så får resten se hvor vekkreist hele partiledelsen er! 10 1
Melkebarten Skrevet 30. mai #7 Skrevet 30. mai Det blir litt på samme måte som alle Facebook gruppene man er medlem i, man er der mest for underholdningsverdien.
NatNat Skrevet 31. mai #8 Skrevet 31. mai Karen1987 skrev (11 timer siden): Mulonda «Maven» Rashidi, den nyvalgte lederen i ungdomspartiet til FOR, beskriver Nord-Korea som et av verdens frieste og mest demokratiske land. Bør vi ikke være bekymret for at slike holdninger finnes i norske partier? Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/lederen-i-fors-ungdomsparti-hyller-nord-korea/s/5-95-2458262 Vi bør være litt bekymret ja. Han her er klar ikke helt bra i hodet og de fleste menneske i verden vet at Nord Korea er et mareritt. (hvordan vite om et land er bra eller ikke : se mengden som prøver å komme inn og mengden som prøver å komme seg ut..) han er nok kansje den eneste som mener dette men hva om det var tusenvis som spredtet samme løgn dag etter dag ? Forteller du en løgn tusen ganger, det blir sant etterhvert for mange. Derfor folk må alltid forbli kritisk uansett. 9
Enda en tulling Skrevet 31. mai #9 Skrevet 31. mai Vel, det var jo en ganske original påstand. Nå er jeg åpen for at ikke alt man blir fortalt om fjerne land er sant, inkludert om Nord-Korea. Men det virker ikke som det er begrunnelsen til denne Rashidi. Det ser mer ut som han forveksler "demokrati" med "velferd" eller noe lignende. Det er forsåvidt godt mulig folk har det materielt sett greit i Nord-Korea, det vet jeg ingenting om. Men nei, jeg er overhodet ikke bekymret over at en ungdomspartileder har en uortodoks mening. For det første kan det bli grunnlag for en debatt der man faktisk lærer mer om Nord-Korea, demokrati og velferd (hvis folk klarer å holde seg noenlunde saklige). For det andre er det da allerede fullt opp av merkelige oppfatninger i de etablerte partiene, men folk virker å godta disse bare fordi det kommer fra dem. (Jeg vil ikke nevne eksempler, for det er mer eller mindre en garanti for at tråden da sporer av til en diskusjon om disse temaene.) 2
Svava Skrevet 1. juni #10 Skrevet 1. juni Enda en tulling skrev (På 31.5.2025 den 12.46): Vel, det var jo en ganske original påstand. Nå er jeg åpen for at ikke alt man blir fortalt om fjerne land er sant, inkludert om Nord-Korea. Men det virker ikke som det er begrunnelsen til denne Rashidi. Det ser mer ut som han forveksler "demokrati" med "velferd" eller noe lignende. Det er forsåvidt godt mulig folk har det materielt sett greit i Nord-Korea, det vet jeg ingenting om. Men nei, jeg er overhodet ikke bekymret over at en ungdomspartileder har en uortodoks mening. For det første kan det bli grunnlag for en debatt der man faktisk lærer mer om Nord-Korea, demokrati og velferd (hvis folk klarer å holde seg noenlunde saklige). For det andre er det da allerede fullt opp av merkelige oppfatninger i de etablerte partiene, men folk virker å godta disse bare fordi det kommer fra dem. (Jeg vil ikke nevne eksempler, for det er mer eller mindre en garanti for at tråden da sporer av til en diskusjon om disse temaene.) Tja, det må i så fall være velferd for en elite rundt diktatoren. Nesten halve befolkningen er underærnert. Hvis man prøver å flykte fra Nord-Korea, kritiserer styret, utøver religion eller ser på utenlandsk media risikerer man henrettelse, tortur eller at hele familien sendes i arbeidsleir. Jeg blir i alle fall bekymret når det finnes politikere som forherliger et så brutalt samfunn. Partiet FOR har per nå ingen innflytelse, men radikalisering begynner alltid ett sted. Det ser i alle fall ikke ut som Rødt påvirkes av Unge Rødt sin åpenlyse terrorstøtte. 12
brainstorm Skrevet 1. juni #11 Skrevet 1. juni NordicViking skrev (På 30.5.2025 den 23.29): "– Jeg mener at det du prater om der, er liberale verdier som USA forsøker å påføre andre land. Nord-Korea har andre verdier. Det er ikke i kontakt med virkeligheten å si at de ikke er demokratiske. Nord-Koreas grunnlov er veldig demokratisk. Alle har rett til å jobbe, og alle har rett til helsetjenester og skole." Og alle har rett til å stemme - på det samme partiet. Mens de gråtende av ekstase danser og synger nasjonalsangen ikledt folkedrakt 🥰 6
K.B. Skrevet 1. juni #12 Skrevet 1. juni Karen1987 skrev (På 30.5.2025 den 22.21): Mulonda «Maven» Rashidi, den nyvalgte lederen i ungdomspartiet til FOR, beskriver Nord-Korea som et av verdens frieste og mest demokratiske land. Bør vi ikke være bekymret for at slike holdninger finnes i norske partier? Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/lederen-i-fors-ungdomsparti-hyller-nord-korea/s/5-95-2458262 Det faller vel på sin egen urimelighet å argumentere slik Rashidi gjør. Å si at vår ide om frihet er basert på Amerikanske ideer og at Nord Korea har en annen type frihet er å ikke ta på alvor den ekstreme situasjonen det Nord Koreanske folket lever under. 6 1
senior Skrevet 1. juni #13 Skrevet 1. juni NordicViking skrev (På 30.5.2025 den 23.29): Fra Nettavisen: "– Jeg mener at det du prater om der, er liberale verdier som USA forsøker å påføre andre land. Nord-Korea har andre verdier. Det er ikke i kontakt med virkeligheten å si at de ikke er demokratiske. Nord-Koreas grunnlov er veldig demokratisk. Alle har rett til å jobbe, og alle har rett til helsetjenester og skole." ... Hva med retten til å ytre seg kritisk til det sittende regimet? Hva med retten til å organisere seg i uavhengige fagforeninger eller andre politiske partier enn det kommunistiske partiet? Ligger det under "andre verdier" som Nord-Korea ikke trenger? Nord-Korea er et av Asias fattigste land. Store deler av befolkningen lever i fattigdom, mens det autoritære regimet lever i luksus. Skole, jobb og helsetjenester er fine greier, men det er ikke til mye hjelp dersom du kastes i fengsel for å opponere mot regimet. Når de på ytterste venstrefløyen har slike tanker og oppfatninger om demokrati, kan man bare tenke seg hva de mener og hva som vil skje når de sier at de ser for seg en demokratisk maktovertakelse i Norge. Venezuela er et godt eksempel i så måte. Chavez ble valgt på demokratisk vis . . . . . og det ble hurtigsporet til diktatur . . . highway to hell . . . La oss verne om og heller utvikle demokratiet og neglisjere slike utskudd . . 4
Brunello Skrevet 1. juni #14 Skrevet 1. juni Alle vet hvor kjørt det partiet er, så det er ikke akkurat overraskende. Fint at de samler seg i et marginalisert parti. Så kan Rødt få være i fred. Jeg er stort sett uenig med det meste de også står for, men de har flere karismatiske og flinke politikere. Vi trenger noen som sparker de etablerte på leggen. 1
Supermerry Skrevet 1. juni #15 Skrevet 1. juni Karen1987 skrev (På 30.5.2025 den 22.21): Mulonda «Maven» Rashidi, den nyvalgte lederen i ungdomspartiet til FOR, beskriver Nord-Korea som et av verdens frieste og mest demokratiske land. Bør vi ikke være bekymret for at slike holdninger finnes i norske partier? Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/lederen-i-fors-ungdomsparti-hyller-nord-korea/s/5-95-2458262 Tja, vi kan godt være bekymret, men hva så? Vi har - i en viss grad ennå - ytringsfrihet i Norge. Folk kan si hva de vil, nesten. Å leve i et demokrati er å utholde at andre sier ting man finner forferdelig. Alle andre samfunnsformer er verre enn demokrati. Vi må tåle uenighet. Å leve i et uenighetsfellesskap er måten man lever på i et demokrati. 1
Karen1987 Skrevet 2. juni Forfatter #16 Skrevet 2. juni Supermerry skrev (5 timer siden): Tja, vi kan godt være bekymret, men hva så? Vi har - i en viss grad ennå - ytringsfrihet i Norge. Folk kan si hva de vil, nesten. Å leve i et demokrati er å utholde at andre sier ting man finner forferdelig. Alle andre samfunnsformer er verre enn demokrati. Vi må tåle uenighet. Å leve i et uenighetsfellesskap er måten man lever på i et demokrati. Jeg har aldri hevdet at han ikke har rett til å si det han mener. Jeg støtter ytringsfrihet fullt ut – det er jo nettopp den jeg benytter når jeg kritiserer utsagnene hans og uttrykker bekymring over dem. Det jeg ikke forstår, er hvorfor ytringsfrihet stadig trekkes frem som et «forsvar» hver gang noen blir kritisert. Å kritisere er også en form for ytringsfrihet. Det virker som om du tolker min kritikk som et ønske om å begrense eller fjerne ytringsfriheten, men det er på ingen måte tilfellet. 2
TomKrus Skrevet 2. juni #17 Skrevet 2. juni Karen1987 skrev (På 30.5.2025 den 22.21): Mulonda «Maven» Rashidi, den nyvalgte lederen i ungdomspartiet til FOR, beskriver Nord-Korea som et av verdens frieste og mest demokratiske land. Bør vi ikke være bekymret for at slike holdninger finnes i norske partier? Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/lederen-i-fors-ungdomsparti-hyller-nord-korea/s/5-95-2458262 Nei, la det komme frem hva disse ekstremistene mener og synser, og så avviser et demokrati slike galskaper som det der er. Ingen normale oppegående menneske stemmer FOR ! Noen gjør det til venstre for Rødt og SV, men det blir en liten liten klikk. De drar stemmer fra Rødt og SV, men blir aldri en maktfaktor i norsk politikk. 3
Enda en tulling Skrevet 3. juni #18 Skrevet 3. juni Karen1987 skrev (På 2.6.2025 den 7.21): Jeg har aldri hevdet at han ikke har rett til å si det han mener. Jeg støtter ytringsfrihet fullt ut – det er jo nettopp den jeg benytter når jeg kritiserer utsagnene hans og uttrykker bekymring over dem. Det jeg ikke forstår, er hvorfor ytringsfrihet stadig trekkes frem som et «forsvar» hver gang noen blir kritisert. Å kritisere er også en form for ytringsfrihet. Det virker som om du tolker min kritikk som et ønske om å begrense eller fjerne ytringsfriheten, men det er på ingen måte tilfellet. Å si seg uenig i noe er selvfølgelig ikke å begrense ytringsfrihet, problemet er når man begynner å anse visse ytringer som farlige, jf din "bekymring". Da er gjerne sensur neste steg. Da spørs det hvilken av disse din "kritikk" faller inn under. Jeg tror forøvrig de færreste er uenige i din uenighet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå