Cupcake Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 Min kjære og jeg lurer på om vi skal bytte til Skandiabanken. Vi er nå hos DnBNor, hvor vi bl.a. har huslån (førstehjemslån) og BSU konto. Stemmer det at de ikke har BSU-konto? Så den kan ikke flyttes over? Hvordan går man frem for å bytte? Hva gjør vi med huslånet? Burde det bli stående hos DnBNor? All informasjon/erfaringer om Skandiabanken tas imot med stor takk. :-D
Malama Skrevet 16. mars 2006 #2 Skrevet 16. mars 2006 Du kan ikke ha BSU i skandiabanken nei,. så den lar du bare stå. De tilbyr heller ikke førstehjemslån, bare lån opp til max 80% så om dere har høyere lånegrad enn det må også lånet stå igjen. Brukskonto er det jo bare å opprette, overføre penger, og vips, så er du igang. Og DET lønner seg somregel. Dersom dere har hatt lånet en stund og nedbetalt en del, så kan det jo kanskje lønne seg, sammenlign renten du vil få med den du har. Førstehjemslån er somregel meget gunsige, og det tilbyr altså ikke Skandiabanken, så det kan nok være at det er en fordel å beholde det lånet du har...
Arielle Skrevet 16. mars 2006 #3 Skrevet 16. mars 2006 Vi har konto i skandiabanken og er storfornøyd. Det er jo helt gratis å bruke kortet både i innland og utland, noe som gjør både hverdagen og reiser litt lettere. Vi har ikke huslånet vårt der, da de er veldig strenge ang hvem som får lån der og ikke (siden de bare eksisterer på internet). Så vi har lånet vårt og BSU i fokus bank og alle andre banktjenester i skandiabanken.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #4 Skrevet 16. mars 2006 Sjekk Landkreditt Bank. De har enda bedre betingelser enn Skandiabanken. http://www.landkredittbank.no/
Bobeline Skrevet 16. mars 2006 #5 Skrevet 16. mars 2006 Jeg er også kunde i Skandiabanken, og var fornøyd med betingelsene de har på bankkort, som gratis bruk, med bare 1,75% valutapåslag i utlandet. Men de har ikke BSU og kan ikke alltid gi de beste betingelser på lån. Jeg merket godt hvordan det var å ha en bank som ikke har lokaler og ansatte til fritt disposisjon da jeg ble svindlet for nærmere 15.000 kroner på kortsvindelen som herjet for en stund siden. Til tross for at jeg kunne bevise at jeg hadde oppholdt meg i Sverige den dagen, og hadde dom fra bankklagenemda, ble alle transaksjoner fra USA trekt. Politiet måtte kobles inn før jeg fikk løfter om hjelp. Dette har ført til at jeg ikke tør å ha bankkort i denne banken, og er nå redusert til en kunde som bare har sparepenger her siden renten er bra. Skandiabanken er bra, så lenge alt med kundeforholdet går bra. Av annen tråd hvor en person fortalte hun hadde opplevd det samme, hadde hun fått god hjelp når hun ble svindlet. Så som i alle banker, kan det være vi av og til støter på dårlig service. Men, det finnes banker med bedre betingelser enn Skandianbanken i dette lille landet Skulle du ønske¨å bytte, er det lurt å la den overtakende banken ordne opp i overføringen av konti. Det er også mulig å få den forrige banken til å gjøre opp konti og sende midlene til den nye banken, men det vil oftest påløpe et gebyr for denne tjenesten.
Cupcake Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2006 (endret) Da har jeg registrert meg som kunde hos Skandiabanken. Får visst brev i posten om noen dager. Hva gjør jeg nå med kontoene jeg har hos DnBNor? Skal jeg be dem overføre pengene, eller kan jeg ordne det selv? Jeg har en BSU-konto som jeg selvfølgelig lar stå, også har jeg to kontoer som heter "Sparekonto fd", og en "Personkonto" som er den jeg bruker kortet på. Huslånet står på sambos konto, så det tenker vi ikke på enda. Hvordan setter jeg inn penger på en Skandiabankkonto utenom nettbank? De har jo ikke en bank jeg kan gå til... Endret 16. mars 2006 av Cupcake
Abr@xas Skrevet 17. mars 2006 #7 Skrevet 17. mars 2006 Du må ha nettbank.... Du kan overføre penger fra DnBNor kontoen din til Skandiabanken selv...
Grooo Skrevet 17. mars 2006 #8 Skrevet 17. mars 2006 Utbetalinger fra lånekassa etc. sender du bare i posten til Skandiabanken, du skriver på kontonr de skal inn på og pengene er inne på konto den dagen det kommer fram i posten til dem.
Bobeline Skrevet 17. mars 2006 #9 Skrevet 17. mars 2006 Utbetalinger fra lånekassa etc. sender du bare i posten til Skandiabanken, du skriver på kontonr de skal inn på og pengene er inne på konto den dagen det kommer fram i posten til dem. ← Lånekassen satser på en ny ordning nå der Lånekassen henter ut kontonummer fra likningskontoret, og ber deg velge hvilket kontonummer som skal brukes til utbetalinger. Dette for å sikre seg at lånet/stipendet utbetales til rett person, noe som er viktig for gjeldsbrev. Giro utbetalinger må du sende inn til Skandiabanken for å få beløpet godskrevet konto. Andre banker samt Posten kan også gjøre dette for deg, men de tar betalt for å utløse utbetalingen, og i tillegg port for å sende pengene til din konto i Skandiabanken. Det står på nettsidene til Skandiabanken at du kan gjøre kontantuttak i en rekke banker (og disse er listet opp med navn). Denne informasjonen stemmer ikke, med mindre du tar ut pengene i form av en bankremisse. Dette vil si at du nå er helt og holdent overgitt til nettbanken. Derfor er det mange som har en brukskonto i en annen bank som har banklokaler og spesielle tjenester tilgjengelig. Det lureste er å la Skandiabanken hente pengene fra din konto i DnbNor, men for å gjøre dette må beløpet som hentes fra annen bank være minimun 50.000 kroner (var i hvertfall slik for ett år siden). Ellers er det som de andre sier, har du nettbank i DnbNor bruker du denne til å overføre penger til Skandiabanken. Lar du DnbNor gjøre dette for deg, må du betale et ekspedisjonsgebyr for tjenesten. Har du ikke nettbank, kan du bruke en giroinn blankett (ser ut som en ufylt regning) og skriver summen du vil sette inn under bbeløp, ditt Skandiabank kontonummer under kontonummer, kontonummeret ditt i DnbNor under belastes konto, skriver "egen" på avsender/betaler og ditt fulle navn og adresse under mottaker. Så kan du sende giroblanketten i postgiroavtale, eller betale den i en hvilken som helst bank mot et portogebyr.
Gjest Virvel Skrevet 19. mars 2006 #10 Skrevet 19. mars 2006 Jeg har hatt brukskonto i Skandiabanken i to år nå, og er kjempefornøyd. I sommer hadde jeg litt problemer med visakortet mitt (kort og magnetlås på veske er ingen god kombinasjon...), men det ble raskt og greit ordnet opp i. At de ikke har noen "ordentlig" bank du kan gå til har jeg aldri sett på som noe problem, for hvor ofte går man egentlig i banken lenger...? Jeg gjorde det i hvert fall aldri. Skandiabanken er lett å komme i kontakt med både via mail og telefon, det er tilstrekkelig for meg, i hvert fall. Da jeg overførte penger fra Postbanken til Skandiabanken gjorde jeg det selv via nettbanken. Betalte det som en regning til meg selv, rett og slett.
Frøken Pus Skrevet 19. mars 2006 #11 Skrevet 19. mars 2006 Skandiabanken får BSU i løpet av året tror jeg.
Cupcake Skrevet 17. april 2006 Forfatter #12 Skrevet 17. april 2006 Har fått bankkort fra Skandiabanken nå, så da trenger jeg ikke lenger det jeg har hos DnBNor. Har sett at det ble trukket årsavgift for DnBNor kortet i desember, men var det for 2005, eller 2006? Har tenkt å si opp kortet jeg har hos DnBNor for å slippe årsavgiften på 250,- men hvis jeg allerede har betalt den i år kan jeg vel nesten likesågodt vente til november med å si det opp? For jeg får vel ikke noen av de pengene igjen...? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå