Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nettavisen.no/5-95-2459357

Men er virkelig alle som står der i så alvorlig knipe at dette er nødvendig? 

Jeg har selv vært med på utlevering av matposer et annet sted i landet. Noen hadde selvfølgelig reelt behov, men opplevde også en god del juksere. Familier som splittet seg opp og kom hver for seg, for å oppnå mer. Noen kom kjørende i dyre biler som de nesten litt sånn majestetisk steg ut av før de gikk inn for å hente matposer. 

Andre som har opplevelser rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg bryr meg virkelig ikke hva andre gjør

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri sett en matkø annet enn på bilder.  Det er trist å lese om alle som har det så vanskelig. 

• Liker 8
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Jeg har aldri sett en matkø annet enn på bilder.  Det er trist å lese om alle som har det så vanskelig. 

Ikke skjønner jeg hvor du bor men matkøene har vokst og vokst i flere år her i Oslo.

Smakløs kommentar, kanskje på tide å få hodet ut av egen ræv? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sfr skrev (9 timer siden):

Ikke skjønner jeg hvor du bor men matkøene har vokst og vokst i flere år her i Oslo.

Nei men, hva galt var det med min kommentar? Er du ikke enig i at det er trist at folk sliter?  Eller var det galt at jeg selv er lite ute og får sett absolutt alt som skjer?  For å få sett dette, så måtte jeg jo ha vært i nærheten, men jeg var antakelig hjemme da det foregikk. Jeg er ikke ofte i byene,  men vi har byer på Sørlandet også. 

Jeg vet jo selvsagt at det er veldig mange matkøer, og det forekommer over hele landet, men jeg har altså ikke sett noen selv.  

Det bor jo flest mennesker i de store byene, og da blir køene lange utenfor.  På mindre steder skjer det også matutdeling, men mer spredt, og lokalavisene her trykker ikke bilder av de folkene som er nødt til å oppsøke stedene.

Endret av Perine
  • Liker 14
Skrevet
Sfr skrev (12 timer siden):

Ikke alle bor midt i en storby. Hvis du bor på distriktet ser du neppe noe matkø.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

I Oslo,  den som er på Grønland,  da står man i kø midt i bussløypa til buss 37, like ved der alle som måtte være i farta i sentrum kan se deg stå der med rusavhengige, fattige tilreisende fra EØS-land, flyktninger,  hjemløse - kan IKKE se for meg noen velger det frivillig. Bodde mange år på Grønland, hadde ofte dårlig råd, men bar aldri innom fattig huset.  Ville ikke stått i den køen om det så hadde stått om livet.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Karen1987 skrev (7 minutter siden):

Ikke alle bor midt i en storby. Hvis du bor på distriktet ser du neppe noe matkø.

Der skjules matkøene bak et lager. At du ikke ser dem, betyr ikke at de ikke er der. Så jo det er matkøer på bygdene  også

Skrevet

Flere får gjøre slik som frelsesarmeen i lillehammer, kreve bevis at du er på en NAV stønad før du får med deg mat hjem. 

• Nyttig 5
Skrevet
Abra skrev (18 minutter siden):

Flere får gjøre slik som frelsesarmeen i lillehammer, kreve bevis at du er på en NAV stønad før du får med deg mat hjem. 

Så en lavtlønnet alenemor i full jobb som sliter med å få endene til å møtes, bør ikke få matpose?

Det TS skriver om at flere kommer i dyre biler, som de majestetisk stiger ut av, det nekter jeg å tro at er normalen. Jeg har sett bilder av innholdet i enkelte matposer, og det er virkelig ikke noe de fleste mennesker ønske å snylte til seg. For mange er det også skamfullt å måtte stå i en slik kø. Så klart finnes det noen idioter som vil karre seg til alt som er gratis, men det er overhodet ikke flertallet. De fleste av oss, som har penger til det, går i butikken og kjøper maten selv, selv om prisen på innholdet i handleposen blir dyrere og dyrere. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Der skjules matkøene bak et lager. At du ikke ser dem, betyr ikke at de ikke er der. Så jo det er matkøer på bygdene  også

Jeg forsøkte å søke opp matkøer for min hjemkommune – fant absolutt ingenting.

Skrevet

Jeg har benyttet meg av matutdeling fra Fattighuset.  Klokken 07 er det lang kø rundt Grønland kirke. Det blir av og til kjørt frem et lass med brød el. Det er stort sett ukrainere og de kaster seg frem, det slåss og skrikes. Helt jævlig. Hvis man ønsker matpose (typ med dagligvarer) får man nummerlapp og må vente til kl 11. 

Etter min mening, et noe uryddig system og lite informasjon. Måtte gå dit flere ganger før jeg skjønte opplegget. Men et fantastisk tilbud for dem som trenger det. 

• Liker 1
Skrevet
Karen1987 skrev (7 timer siden):

Jeg forsøkte å søke opp matkøer for min hjemkommune – fant absolutt ingenting.

Tror det kan være bedre å søke på veldedige organisasjoner og utdeling av mat, gratis måltider eller slike søkeord.  Og kanskje søke i hele fylket, ikke bare bostedskommune. Kommunen vet nok også hvor man finner slike organisasjoner.  Sjekk også med  https://www.matsentralen.no/  som distribuerer mat til flere hundre utdelingssteder.

• Liker 1
Skrevet

Nå er det vel også slik at mange av de som stiller seg i matkø er fra Ukraina og andre østeuropeiske land hvor det å stå i kø for å få gratis mat er helt greit og ikke nødvendigvis noe som skyldes fattigdom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...