Snublefot62 Skrevet 31. mai #41 Skrevet 31. mai Romkom skrev (1 minutt siden): Det er åpenbart at selger har oppfylt sin del av avtalen dersom de tilbyr deg pengene tilbake, at du føler dette blir feil er fullstendig irrelevant. Om du hadde hatt mye penger og mye tid kunne du kanskje tatt det videre om du hadde hatt forbrukerkjøploven på din side, det har du heller ikke. At dette har utviklet seg til en 2 siders lang diskusjonstråd er smått imponerende. Det er ikke så veldig overraskende når flere som deg kommer og er så bastant feil. Det er på ingen måte åpenbart at selger her har oppfylt sin del av avtalen. I hvertfall ikke dersom de kun tilbyr tilgodelapp og ikke pengene tilbake.
Romkom Skrevet 31. mai #42 Skrevet 31. mai Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Det er ikke så veldig overraskende når flere som deg kommer og er så bastant feil. Det er på ingen måte åpenbart at selger her har oppfylt sin del av avtalen. I hvertfall ikke dersom de kun tilbyr tilgodelapp og ikke pengene tilbake. Jeg skrev spesifikt pengene tilbake, ikke tilgodelapp. Det heter forøvrig å «ha» bastant feil, ikke «er». Lærer dere ikke norsk på trygdeskolen? 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #43 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): I Norge har vil like regler enten vi går på Clas Ohlson, Elkjøp eller hvilken som helst annen butikk. At du aksepterer å få pengene tilbake fordi det er mest gunstig for butikken og fordi du ikke kjenner dine rettigheter etter lovverket, er trist. 😞 Du kan med loven i hånd kreve lik eller tilnærmet lik vare, enten varen er kjøpt på salg eller til ordinær pris. Det er ikke du som kunde som skal tape på at et produkt du har kjøpt ikke fungerer til formålet. En støvsuger som ikke støvsuger fungere rikke slik den er ment å fungere. Den er og ment å skulle fungere i vesentlig mer enn to år, derfor har ts fem års reklamasjonsfrist når støvsugeren ikke fungerer etter formålet. Hun skal heller ikke betale en krone for å få en fungerende støvsuger lik eller tilnærmet lik den som ikke fungerer. Vær snill flere av dere å ikke uttal dere om noe dere ikke kan, eller sjekk i det minste aktuell lov før dere uttaler dere. Anonymkode: ee0dd...52e Tilsvarende vare betyr samme vare som det reklameres for, så hvis den ikke finnes må kunden få pengene tilbake. Tilsvarende vare er noe annet enn en vare som er "bedre", vanskelig å forklare, men poenget er at du kanskje skal lese deg opp litt mer. Anonymkode: fa2a0...d6b 1
Snublefot62 Skrevet 31. mai #44 Skrevet 31. mai Romkom skrev (12 minutter siden): Jeg skrev spesifikt pengene tilbake, ikke tilgodelapp. Det heter forøvrig å «ha» bastant feil, ikke «er». Lærer dere ikke norsk på trygdeskolen? Men du kommer med en bastant påstand om at selger har oppfylt sin del av avtalen, når det åpenbart er feil. Ta har selv skrevet at hen blir tilbydd tilgodelapp. Det er ikke å oppfylle sin del av avtalen. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #45 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tilsvarende vare betyr samme vare som det reklameres for, så hvis den ikke finnes må kunden få pengene tilbake. Tilsvarende vare er noe annet enn en vare som er "bedre", vanskelig å forklare, men poenget er at du kanskje skal lese deg opp litt mer. Anonymkode: fa2a0...d6b Tilsvarende vare må vel bety en vare som har samme egenskaper?? Tilsvarende betyr jo ikke SAMME? Da hadde det vel stått SAMME? Anonymkode: 384f6...70d
Snublefot62 Skrevet 31. mai #46 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tilsvarende vare betyr samme vare som det reklameres for, så hvis den ikke finnes må kunden få pengene tilbake. Tilsvarende vare er noe annet enn en vare som er "bedre", vanskelig å forklare, men poenget er at du kanskje skal lese deg opp litt mer. Anonymkode: fa2a0...d6b Nei. Tilsvarende vare betyr en vare som oppfyller de samme spesifikasjonene som opprinnelig vare, eller bedre. https://osloadvokatene.no/hva-utgjor-en-tilsvarende-vare-ved-omlevering/ Det er helt sinnsykt hvor mange feil påstander det kommer frem i slike tråder som dette.
AnonymBruker Skrevet 31. mai #47 Skrevet 31. mai Men, dersom jeg kjøper en vaskemaskin på tilbud til f eks 3000 kr - etter noen mnd er det en feil på maskina (som ikke er min feil) - det går ikke an å reparere maskinen - og maskinen koster nå 5000kr i butikken Jeg hadde ikke penger til å kjøpe maskinen for 5000- ergo jeg slo til når den var på tilbud Så da skal jeg betale mellomlegget eller sitte uten vaskemaskin pga feil på produktet? Eller: nå har de ikke akkurat den typen til salgs lengre, bare andre modeller fra samme merke vaskemaskiner fra 5000 kr og oppover Da må jeg enten betale 2000kr mer for en vaskemaskin enn keg i utgangspunktet gjorde- eller være uten vaskemaskin - pga feil på produktet jeg kjøpte 🤔🤔 Anonymkode: 384f6...70d
Snublefot62 Skrevet 31. mai #48 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men, dersom jeg kjøper en vaskemaskin på tilbud til f eks 3000 kr - etter noen mnd er det en feil på maskina (som ikke er min feil) - det går ikke an å reparere maskinen - og maskinen koster nå 5000kr i butikken Jeg hadde ikke penger til å kjøpe maskinen for 5000- ergo jeg slo til når den var på tilbud Så da skal jeg betale mellomlegget eller sitte uten vaskemaskin pga feil på produktet? Eller: nå har de ikke akkurat den typen til salgs lengre, bare andre modeller fra samme merke vaskemaskiner fra 5000 kr og oppover Da må jeg enten betale 2000kr mer for en vaskemaskin enn keg i utgangspunktet gjorde- eller være uten vaskemaskin - pga feil på produktet jeg kjøpte 🤔🤔 Anonymkode: 384f6...70d Det kan bli et resultat ja. Butikken har ikke noe ansvar for å tilby deg en vaskemaskin du har råd til. De har kun plikt til å innfri sin del av avtalen. Og det kan i noen tilfeller bety ar kjøpet heves og du står igjen med pengene og butikken får vaskemaskinen tilbake. Så må du vente på neste tilbud.
nooneatall Skrevet 31. mai #49 Skrevet 31. mai Er den tråden her infisert av astroturfere fra Elkjøp/Power? Man har krav på omlevering til tilsvarende vare, og at man har kjøpt en vare på tilbud er irrelevant. Da får de droppe å ha tilbud, hvis de mener at reklamasjon på tilbudsartikler ikke svarer seg.
AnonymBruker Skrevet 31. mai #50 Skrevet 31. mai Snublefot62 skrev (11 timer siden): Dekningskjøp er ikke et nytt begrep nei. Dekningskjøp er når forbrukeren kjøper samme produktet fra et annet sted fordi selger ikke vil oppfylle sin del av avtalen, og krever selger for kostnadene ved kjøpet. Søk det opp. Er mye info rundt det på nettet. Du bør være kjent med dette dersom du faktisk selger varer selv til forbrukere. Jeg har søkt det opp. jeg fikk ikke opp det du beskrev . Nei, aldri vært borte i en forbruker som skal ha dekket kjøp av produkt kjøpt et annet sted, så det har ikke vært aktuelt. Anonymkode: e9617...be0
AnonymBruker Skrevet 31. mai #51 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tilsvarende vare må vel bety en vare som har samme egenskaper?? Tilsvarende betyr jo ikke SAMME? Da hadde det vel stått SAMME? Anonymkode: 384f6...70d Samme egenskaper? Ok, kan få feiekost og brett da. Anonymkode: e9617...be0
AnonymBruker Skrevet 31. mai #52 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme egenskaper? Ok, kan få feiekost og brett da. Anonymkode: e9617...be0 Hæ? Mener du at feiekost og brett har samme egenskaper som en robotstøvsuger? Skjønte ikke helt? Anonymkode: 384f6...70d 1
LeneXCII Skrevet 1. juni #53 Skrevet 1. juni Snublefot62 skrev (På 31.5.2025 den 9.25): Men du kommer med en bastant påstand om at selger har oppfylt sin del av avtalen, når det åpenbart er feil. Ta har selv skrevet at hen blir tilbydd tilgodelapp. Det er ikke å oppfylle sin del av avtalen. Men selger har jo fullt ut mulighet til å tilby kjøperen en "dårligere deal" enn hva kjøper har krav på iht loven og hvis kjøper aksepterer dette tilbudet er det kjøpers problem. 1
Snublefot62 Skrevet 1. juni #54 Skrevet 1. juni LeneXCII skrev (13 minutter siden): Men selger har jo fullt ut mulighet til å tilby kjøperen en "dårligere deal" enn hva kjøper har krav på iht loven og hvis kjøper aksepterer dette tilbudet er det kjøpers problem. Nei selger har ikke lov til det. Det betyr ikke at det ikke skjer.
LeneXCII Skrevet 1. juni #55 Skrevet 1. juni Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Nei selger har ikke lov til det. Det betyr ikke at det ikke skjer. Jo, selvsagt kan selger det, men du som kjøper kan fortsatt kreve erstatning iht loven og skal da få det. Men krever du ikke, får du ikke.
Snublefot62 Skrevet 1. juni #56 Skrevet 1. juni LeneXCII skrev (Akkurat nå): Jo, selvsagt kan selger det, men du som kjøper kan fortsatt kreve erstatning iht loven og skal da få det. Men krever du ikke, får du ikke. Det er ikke slik det fungerer. Dette handler om lovverk. Og når du skriver at selger «har mulighet til» så gir jo det inntrykk av at det er tillatt i henhold til loven som regulerer dette. Noe som er feil. Det er ikke lov i henhold til loven.
AnonymBruker Skrevet 1. juni #57 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hæ? Mener du at feiekost og brett har samme egenskaper som en robotstøvsuger? Skjønte ikke helt? Anonymkode: 384f6...70d Det fjerner støv? Hva legger du i samme egenskaper da? Du har kjøpt en jakke som skal holde deg varm til 300 kr, hvis den blir ødelagt kan du få en annen jakke til 5000 kr for og holde deg varm? Hva er tilsvarende egenskaper? nei, feiekost er ikke tilsvarende vare som robotstøvsuger , og det er tilsvarende vare du har krav på. Ikke tilsvarende egenskaper. Ikke den ene eller andre veien i kvalitet og pris. Anonymkode: e9617...be0
Snublefot62 Skrevet 1. juni #58 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det fjerner støv? Hva legger du i samme egenskaper da? Du har kjøpt en jakke som skal holde deg varm til 300 kr, hvis den blir ødelagt kan du få en annen jakke til 5000 kr for og holde deg varm? Hva er tilsvarende egenskaper? nei, feiekost er ikke tilsvarende vare som robotstøvsuger , og det er tilsvarende vare du har krav på. Ikke tilsvarende egenskaper. Ikke den ene eller andre veien i kvalitet og pris. Anonymkode: e9617...be0 Du vaser noe enormt. Kanskje på tide å sette seg inn i lovverket før du kommenterer? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #59 Skrevet 2. juni Reklamerte på en smart klokke på Elkjøp. Kunne ikke repareres så jeg skulle få ny. Modellen var gått ut så da fikk jeg den nye modellen som var bedre og dyrere. Det var ikke noe spørsmål engang, fikk den som den største selvfølge. Dette var på Lørenskog, og har litt varierende erfaring der. De fleste er supre, men en innimellom er det en på jobb som prøver vri seg unna enhver ting. Anonymkode: 06230...2dc
AnonymBruker Skrevet 2. juni #60 Skrevet 2. juni Snublefot62 skrev (På 1.6.2025 den 14.46): Du vaser noe enormt. Kanskje på tide å sette seg inn i lovverket før du kommenterer? Du svarer så bra. Ja, denne kommentaren var vas. Vas som svar på vas. Anonymkode: e9617...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå